[RAID] Booten vanaf RAID controller werkt niet in nieuw sys.

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo,

Ik heb zojuist mijn nieuwe systeem in elkaar gezet, bestaande uit de volgende nieuwe onderdelen:

MSI K8T NEO FIS2R moederbord
AMD64 3200+ processor
2 x 512 MB Dane Elec PC3200 geheugen

Hierbij ben ik gebruik blijven maken van de volgende onderdelen van mijn vorige systeem:

ATI Radeon 9700
Sil680 RAID controller met 2 x WD 80 GB schijven met oude windows installatie.

En de gebruikelijke randapparatuur.

Mijn probleem is het volgende:

Bij het voor het eerst opstarten van m'n PC merkte ik al dat er iets niet helemaal goed zat, windows wilde namelijk niet booten. Zodra de pc bij het booten van een opslagmedium aankwam, werd het scherm zwart, dit bleef zo.
Ik dacht, misschien een foutje in de MBR door het verplaatsen o.i.d. (hoewel ik erg voorzichtig ben geweest en de schijven geen schokken te verduren hebben gekregen).

Omdat ik sowieso al van plan was windows opnieuw te installeren, besloot ik maar te booten vanaf de Windows XP cd-rom. Dit lukte zonder problemen. Ik laadde de drivers voor m'n RAID controller, verwijderde de windows partitie en maakte een nieuwe partitie voor windows aan. Deze partitie koos ik vervolgens als installtiepartitie, waarna ik hem liet formatteren als NTFS (normale format, geen quick format).

Na het kopiëren van alle bestanden, startte de computer opnieuw op...
Helaas geen windows scherm bij het opstarten, maar een PC die telkens uit zichzelf rebootte als hij van de schijven probeerde te booten.

Om het voor jullie overzichtelijk te houden, enkele punten om het probleem te verduidelijken:

• De RAID stripe wordt goed herkend door de RAID controller
• chkdsk gaf op geen van de partities fouten
• Het uitvoeren van fixmbr en fixboot had geen resultaat
• De RAID controller staat in de BIOS ingesteld bij de bootsequence
• Het gebruiken van ander geheugen (Infineon) had geen resultaat.
• Het booten met alleen VGA + RAID had geen resultaat
• Het booten van diskette, CD-ROM e.d. werkt wel.

Wat me opviel bij dit moederbord, was dat de BIOS setup pas geopend werd, nadat mijn RAID controller was geinitialiseerd (dus na het vinden van een geldige stripe array). Hierdoor kon ik in de BIOS instellen dat er geboot moest worden van die specifieke RAID controller (aangegeven met typenummer).

Op mijn vorige moederbord koos ik voor booten van SCSI device, zonder te specificeren welk device dat precies was. Ook was het bij dat moederbord zo, dat op het moment dat de BIOS setup geopend werd, de RAID controller nog niet geinitialiseerd was. Op het nieuwe moederbord kan ik niet instellen dat er geboot moet worden van een ongespecificeerd SCSI device.

Ik verwacht niet dat dit laatste de oorzaak van het probleem is, maar ik vond het toch het vermelden waard.

Is er iemand die enig idee heeft hoe ik dit probleem zou kunnen verhelpen?
Alvast bedankt :)