dual monitor setup met 3d modelers

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 14:35
Ik ben ff aan het overzien welk 3d modeling programma ik ga gebruiken voor mijn volgende project. Ik ben opzich nieuw in dit wereldje, maar iedereen moet eens beginnen :)

nu had ik naar de volgende 4 modelers gekeken:
lightwave
softimage xsi
3dsmax
maya

ik heb nog even rond zitten kijken naar de mogelijkheden, maar bij geen enkele kan ik goed zien of ze multi monitoring support hebben. Van maya weet ik dat je de viewport op een ander scherm kan zetten. Maar 3dsmax lightwave en softimage hebben het er neit over. Heb hier al gezocht, en op google, maar ik steeds uit op het verplaatsen van menutjes en balkjes naar het tweede scherm. Dit is niet echt wat ik in gedachte had, ik wil namelijk gewoon een perspective view op de 2de monitor hebben en de orthografische views in het eerste scherm hebben.

Wie kan mij vertellen met welke programma's dit kan, en zo ja hoe je dat moet doen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Google even geprobeerd...

http://www.google.com/sea...l+monitor+support+3ds+max

http://www.google.com/sea...dual+monitor+support+maya

http://www.google.com/sea...monitor+support+softimage

http://www.digit-life.com...-05-2002-part1.html?21412

Verder heb ik er geen ervaring mee, dus dit is effe alles wat ik voor je kan doen. ;) (wat je dus ook zelf kon proberen)

• justice strike
dat heb ik dus zelf ook gedaan, maar kom steeds op die toolbars en dergelijke die je dan op[ het tweede scherm kan zetten, en natuurlijk allerlei problemen die voorkomen zoals het vast blijven lopen.

Nergens wordt echter vermeld of je een viewport op het tweede scherm kan zetten, en zo ja hoe. Die informatie is niet eens op de site van de respectievelijke software bedrijven te vinden, wat ik aardig vreemd vind.

zelfs hier op got is het beste wat ik kon vinden het uitrekken van het scherm over 2 schermen, niet echt ideaal dus.

[ Voor 13% gewijzigd door justice strike op 08-05-2004 18:55 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Misschien is het handiger als je deze vraag in het 3D topic post; daar komen dagelijks hele hordes 3D'ers die met diverse programma's werken.

MaDDoG werkt met Lightwave;
LiToKi werkt met 3DsMax (geloof ik) en Cinema4D
MayaFreak werkt (goh) met Maya...

Zo kun je er eens een paar benaderen in hun profiel en hun ervaringen vragen. Garandeert niet dat je ook wat nuttigs terugkrijgt, imho :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Niakmo
  • Laatst online: 10-02-2024
max gaat je niet lukken om een viewport op je andere monitor te krijgen, zit gewoon niet ingebouwd in max, de oplossing die ik had gevonden was met nView je max window over 2 schermen maximaliseren en dan je vensters zo indelen dat je perspective view op het ene scherm hebt, hier zijn trouwens al eerder topic over geweest meen ik me te herrineren in mijn zoektocht :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 16:26
Je kan natuurlijk ook Blender3d gebruiken... Dan kan je je scherm indelen alsof je tabellen tekent in dreamweaver ;)

http://blender.org/module...1a68382e5f8d93955135fe4f1

• justice strike
mja kan ook een andere post vervuilen met deze vraag, maar lijkt me niet echt de bedoeling :)

jammer dat het met max niet kan. Ook vreemd dat niemand softimage gebruikt, is toch een van de betere pakketen, van wat ik gelezen heb.

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 14:27
zirus heeft toch een mooie oplossing? Met nView kan je mooi over 2 schermen 1 applicatie draaien.

Overigens denk ik dat je meer behoefte gaat hebben om allerlei schermpjes op je 2e monitor te hebben, i.p.v. nog een viewport, aangezien al die 3d-pakketten ermee vol zitten (en je die vaak hebt openstaan).

• justice strike
het is niet de meest elegante oplossing. Vooral als je in verschillende resoluties werkt (zoals ik). Daarbij moet ik zeggen dat als je viewport groter wordt je minder last heb van zwevende balken omdat je per ratio minder van je scherm verliest. Om een tweede scherm te hebben voor alleen de balken vind ik overkill, maar om een extra viewport er neer te zetten is wel interessant.

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Juist alle balken en invul schermpjes op een andere monitor dan je viewport! Werkt perfect. Zo heb je een perfect beeld van je viewports en kan je makkelijk bij alle panels komen. Als ik een viewport naar een ander scherm zou verplaatsen (op de manier van zirus) denk ik dat het alleen maar minder overzichtelijk wordt.

Sowieso is het niet zo heel slim om verschillende resoluties te gebruiken met een dual-monitor setup, mag ik vragen waarom je dat doet? Of zijn de 2 monitoren zo verschillend dat je wel moet?

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• justice strike
verschillende reso's werkt hier perfect, als ik dezelfde reso gebruik dan is de verhouding tussen de twee schermen helemaal zoek.

ik gebruik een 19 inch crt voor dtp werk en een 19 inch tft voor tekstverwerking modelen etc.

maar zoals ik al zei als je een viewport hebt ter grote van 1 scherm dan zullen die balken die erover heen zweven niet echt zo irritant zijn, hetzelfde kan je niet zeggen als er 4 viewports op een scherm, omdat je dan gewoon veel beeld verliest.

anyways ik mag hieruit begrijpen dat geen enkel software pakket ondersteuning hiervoor heeft.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10

KneoK

Not in a million lightyears

Met Maya kun je sowieso bijna alles loskoppelen van de interface (wat viewports betreft) en verslepen naar je 2e scherm, en alles wat al los zit kun je ook verslepen (denk aan object properties, hypershade (waar je je materialen maakt), animation editors, graph editors enz).
Je kunt dus gewoon een front view loskoppelen en naar je 2e monitor slepen terwijl je een perspective view op je 1e monitor houdt.
Ik vind het heerlijk werken.

• justice strike
yup maar maya is dan ook de enige die het kan :) Ik wist dat al, maar ik zal het meenemen in mijn keuze aangezien dit wel een groot pluspunt is voor maya. (alleen is maximise alleen voor bepaalde schermresoluties beschikbaar :()

[ Voor 66% gewijzigd door justice strike op 09-05-2004 19:14 ]

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Als je dan toch bezig bent:
http://www.go-l.com/monitors/grand_canyon/features/index.htm :P

Ik weet dat lightwave met dual monitors kan werken. Maar ik weet niet of je ook je modeler viewports kan verdelen. Ik denk het eerlijk gezegt niet. Maar zoals LiToKi al zei, je hebt altijd wel genoeg schermpjes om te verdelen buiten je viewports :P Kijk maar
Je moet ook niet vergeten dat je als je op twee monitoren OpenGL viewports wil hebben, je vaak twee GPU's nodig gaat hebben. Ik weet niet welke video kaart(en) je erin hebt zitten. Maar neem dat ook meteen mee in je search zou ik zeggen.

Modo gaat het in ieder geval ook kunnen (als het uitkomt), maar modo kan er uit gaan zien zoals het pakket van je keuze :)
http://www.luxology.net/e...raph/modo-shapeshift.aspx

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• justice strike
ik heb zelf een radeon 9800@pro deze kan opzich wel gewoon opengl op 2 schermen aan sturen (heb een aantal spellen gespeeld op 2 schermen, en zelf wat programma's geschreven in opengl en die apart op 2 schermen laten draaien)

Dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Wel jammer dat er geen of nauwelijks support voor is. Ik ga ff kijken hoe dat zet met lightwave want dat is inprincipe wel interessant, het was een van mijn eerste keuze's vooral ook omdat het vaak gebruikt werd in de celshading wereld.

Pagina: 1