Toon posts:

problemen met epox 8RDA3+ en barton 2500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen

Ik heb een probleempje met mijn barton 2500 (locked) op de epox 8RDA3+

het systeem:

epox 8RDA3+
amd athlon barton core 2500 (mp locked)
elixir 512mb ddr geheugen 2.5/3 cl
Powercolor 9800 pro 128mb
seagate 120gb
liteon dvd fikker
forton 350watt voeding

Nu had ik voorheen een asus boardje hierop liep de proc op 200mhz fsb
met een voltage van 1.8 volt
Nu met de nieuwe epox zet ik hem ook op 200 met een voltage van 1.85V (anders valt windows al weg na 1 min)
Nu heb ik het Rare probleem dat de pc soms na een uur/of some langer! opeens een reboot doet , dus ik dacht te lage voltage , op 1.9v gezet , probleem blijft bestaan ,

Nog een paar dingen die ik geprobeerd heb:

chipset volt hoger gezet
memory voltage omhoog gezet

dit wou hellaas allemaal niks helpen

Ik weet nu echt nie meer verder :(

Ik heb er wel aan gedacht dat het een virus zou kunnen zijn namelijk het nieuwe sasser virus of zo , maar alles gecheckt en geen virus voorhanden

BVD dank mensen :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Al eens met Prime gecheckt of het wel stabiel is?

Verwijderd

Topicstarter
geen prime maar wel sisoft sandra zoals cpu burn enz , liep gewoon z;n 40 tests die ik hem gaf , geen probleem er mee

dus echt raar eigenlijk

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je het cpu voltage op 1.85v of hoger zet op een 8RDA3+, dan reboot je pc na een tijdje. Ik dacht een half uurtje. Bij hoger dan 2.175v onmiddellijk :p. Er zit een beveiliging op.

Edit: Ondervolt je mobo de cpu? Als je 1.8v instelt in de bios, hoeveel leest een willekeurig programma dan uit?

[ Voor 25% gewijzigd door pisart op 08-05-2004 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
programma geeft 1.81 volt aan als ik op 1.8 zet

CPU THRM Throttling staat trouwens op disable nu , maar ook op default 50% blijft dit probleem voorhanden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 16:41:
geen prime maar wel sisoft sandra zoals cpu burn enz , liep gewoon z;n 40 tests die ik hem gaf , geen probleem er mee

dus echt raar eigenlijk
Het is niet raar, het is instabiel. Dat krijg je als je niet goed overklokt. En daar zit dan ook je probleem. Lees ook de faq eens.. Het is echt super simpel op te lossen en echt way te basic :)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 17:08:
[...]

Het is niet raar, het is instabiel. Dat krijg je als je niet goed overklokt. En daar zit dan ook je probleem. Lees ook de faq eens.. Het is echt super simpel op te lossen en echt way te basic :)
Als het echt way te basic is kan je hem toch antwoord geven... ipv direct door te verwijzen naar de FAQ... help hem dan tenminste een beetje opweg... :Z

[ Voor 12% gewijzigd door ephymerous op 08-05-2004 17:11 ]

XXXVI

Verwijderd

ephymerous schreef op 08 mei 2004 @ 17:10:
[...]

Als het echt way te basic is kan je hem toch antwoord geven... ipv direct door te verwijzen naar de FAQ... help hem dan tenminste een beetje opweg... :Z
Nee, hij moet gewoon nadenken. Tis hier geen helpdesk.. Het is namelijk uber simpel om een stabiliteits probleem te achterhalen. Basic kennis is dat.

Als je gewoon simpel nagaat wat je hebt overgeklokt dan weet je dus iig waar het moet zitten. Er van uitgaande dat je systeem standaard wel goed loopt natuurlijk.

Ik neem ff aan dat de proc gelockt is. Dus je klokt het mobo, proc en het mem over. Omdat je de MP niet kan wijzigen moet je een beetje crea met voltages spelen en zelf instabiliteit veroorzaken op lagere snelheden zodat je weet waar de grenzen liggen.

Bijv:
Veel Vcore en weinig Vdimm om het mem te testen. En andersom om de proc te testen. Gewoon logisch nadenken.
Als je het mem test moet je ook rekening houden met het feit dat de chipset het niet zou kunnen trekken. En dus hou je in je achterhoofd dat het wel eens het Vdd voltage kon zijn. (koeling e.d. even buiten beschouwing gelaten)

Als je gewoon maar wat doet dan kom je nergens. Je moet er structuur in aanbrengen. Dan pas kun je wat zinnigs zeggen over waar het probleem ligt en anders niet.

Ik geloof niet dat je dit niet zelf kan :)

Verwijderd

Topicstarter
ik stel die vraag toch niet voor de fun he , ik heb al liggen spelen met vdimm enz

probleem bleef bestaan als je goed gelezen had

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 17:20:
ik stel die vraag toch niet voor de fun he , ik heb al liggen spelen met vdimm enz

probleem bleef bestaan als je goed gelezen had
zucht... Het gaat er ook niet om wat je gedaan hebt, maar hoe. Je moet dingen uitsluiten. Dat is de kern van mijn post hierboven. Het kan bijv ook je voeding zijn...of je koeling..
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 16:41:

dus echt raar eigenlijk
CPU burn en sandra hebben geen fout detectie, dus daar schiet je weinig mee op. Gebruik prime95 :)

• ephymerous
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 17:18:
[...]

Nee, hij moet gewoon nadenken. Tis hier geen helpdesk.. Het is namelijk uber simpel om een stabiliteits probleem te achterhalen. Basic kennis is dat.

Als je gewoon simpel nagaat wat je hebt overgeklokt dan weet je dus iig waar het moet zitten. Er van uitgaande dat je systeem standaard wel goed loopt natuurlijk.

Ik neem ff aan dat de proc gelockt is. Dus je klokt het mobo, proc en het mem over. Omdat je de MP niet kan wijzigen moet je een beetje crea met voltages spelen en zelf instabiliteit veroorzaken op lagere snelheden zodat je weet waar de grenzen liggen.

Bijv:
Veel Vcore en weinig Vdimm om het mem te testen. En andersom om de proc te testen. Gewoon logisch nadenken.
Als je het mem test moet je ook rekening houden met het feit dat de chipset het niet zou kunnen trekken. En dus hou je in je achterhoofd dat het wel een het Vdd voltage kon zijn.

Als je gewoon maar wat doet dan kom je nergens. Je moet er structuur in aanbrengen. Dan pas kun je wat zinnigs zeggen over waar het probleem ligt en anders niet.

Ik geloof niet dat je dit niet zelf kan :)
Hiervoor had ie een Asus bordje waarop het perfect liep, op 1.85V... en nu krijgt hij het met dezelfde instellingen niet voorelkaar. Ook met meer voltage niet... opzich kent hij de basics dus aardig...

Ikzelf heb een gemodde 8RDA+ (zelf gemod) met gemodde duron op 2300 mhz... dus ik weet zelf ook nog wel het een en ander van overclocken. Zijn vraag hier is wat het kan zijn dat ie random reboot... hij reboot dus expliciet tijdens stressen, maar volledig random...

En om eerlijk te zijn zou ik het antwoord ook niet weten, wat ik had gedaan is geprobeert 2V erdoor en die overvolt protectie mod uitvoeren... :)

* ephymerous vind direct doorverwijzen naar de FAQ een beetje lullig in dit geval...
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 17:23:
CPU burn en sandra hebben geen fout detectie, dus daar schiet je weinig mee op. Gebruik prime95 :)
En das ook een goeie 8) Dus TS... were expecting some prime results :)

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 08-05-2004 17:28 ]

XXXVI

Verwijderd

Random reboots op een NF2 zijn 9 van de 10x mem problemen. Dus meer voltage erop of je timings anders instellen. Maar zonder echt te testen weet je het nooit 100% zeker. Het kan vanalles zijn.

Het is heel goed mogelijk dat je memory stukken minder gaat op deze plank. Bijv dat deze plank undervolt op je mem waardoor het instabiel word. Je voltages kunnen schommelen waardoor het zaakje reboot.. teveel om op te noemen en een oplossing is niet zo 1 2 3 te geven.

Zoek het bij de FSB. In die hoek is het dus chipset, mem of voeding. Geef je proc wat extra juice zodat je zeker bent dat die goed draait.

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je 512 ram in dual channel? Zo ja probeer eens met 1reepje, niet omdat je geheugencontroller kapot zou zijn, maar omdat ik een soortgelijk probleem ook heb gehad met een 8rda3+ en het bleek dat mijn geheugen niet compatible was(dat bordje doet heel erg moeilijk met erg veel types/merken ddr ram). En vaak helpt Vmem verhoging niet. Kortom probeer eens andere geheugen.(zeer onwaarschijnlijk dat het aan je voeding kan liggen)

Verwijderd

Wat ik iig zou doen is een setting vinden die echt 100% stabiel is en van daaruit verder gaan. Als er een lichte instabiliteit is dan probeer je dat weg te krijgen dmv voltages. Verander er 1 tegelijk en test dan weer. Helpt het niks, dan zet je dat voltage weer terug en probeer je een andere. Werkt dat wel dan heb je dus 1 grens te pakken en ga je weer verder.. Makkelijk toch?

• ephymerous
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 17:28:
Random reboots op een NF2 zijn 9 van de 10x mem problemen. Dus meer voltage erop of je timings anders instellen. Maar zonder echt te testen weet je het nooit 100% zeker. Het kan vanalles zijn.

Het is heel goed mogelijk dat je memory stukken minder gaat op deze plank. Bijv dat deze plank undervolt op je mem waardoor het instabiel word. Je voltages kunnen schommelen waardoor het zaakje reboot.. teveel om op te noemen en een oplossing is niet zo 1 2 3 te geven.

Zoek het bij de FSB. In die hoek is het dus chipset, mem of voeding. Geef je proc wat extra juice zodat je zeker bent dat die goed draait.
Mjah, in princiepe... vdd ondersteund sowieso 200 mhz fsb... kan het dus niet zijn. Het is pc3200 geheugen (toch TS?) dus dat moet ook op 200 mhz fsb kunnen draaien... welke timings draai je ts?

Ik denk toch dat het iets anders is dan? :?

XXXVI

Verwijderd

ephymerous schreef op 08 mei 2004 @ 17:34:
[...]

Mjah, in princiepe... vdd ondersteund sowieso 200 mhz fsb... kan het dus niet zijn. Het is pc3200 geheugen (toch TS?) dus dat moet ook op 200 mhz fsb kunnen draaien... welke timings draai je ts?

Ik denk toch dat het iets anders is dan? :?
Ja..zo kun je denken natuurlijk. Uit ervaring weet ik dat het niet slim is om zo'n denk wijze te hebben.

Het is een 200Mhz plank DUS het moet werken.. Ja..was dat maar waar ;) Je wil niet weten hoeveel NF2 planken instabiel zijn op 200Mhz met een 166MHz proc erin.

• Sergej
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Doet ie het nou op default settings wel goed? Zo niet dan kan het heel goed aan het geheugen liggen, gewoon niet compatible.

Verwijderd

Sergej schreef op 08 mei 2004 @ 17:40:
Doet ie het nou op default settings wel goed? Zo niet dan kan het heel goed aan het geheugen liggen, gewoon niet compatible.
Bijvoorbeeld ja. Het is nooit een stom idee om dat ff te testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even prime95 draaien zometeen , op default loopt alles na wens

Kijken wat de prime test zegt zometeen , jullie horen meer van me strx :)

alvast bedankt voor de toch al op weg helpende dingen

Verwijderd

Topicstarter
prime loopt gewoon door 1 uur en langer

pc is nu ook nie meer rebooted sinds 1 uur smiddags

Heel erg vaag dit :S

waarvoor dient de CPU THRM throttling nou precies ? Toch dat als de pc overclockt loopt en hij wordt te heet dat mobo hem aantal % terugclocked of nie?

Nu wachten tot pc weer reboot , met prime zag ik trouwens dat de cpu voltage erg schommelt in mijn inziens , schommelt van 1.86V soms na 1.82 en 1.84V heen en weer

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 22:10:
prime loopt gewoon door 1 uur en langer

pc is nu ook nie meer rebooted sinds 1 uur smiddags

Heel erg vaag dit :S

waarvoor dient de CPU THRM throttling nou precies ? Toch dat als de pc overclockt loopt en hij wordt te heet dat mobo hem aantal % terugclocked of nie?

Nu wachten tot pc weer reboot , met prime zag ik trouwens dat de cpu voltage erg schommelt in mijn inziens , schommelt van 1.86V soms na 1.82 en 1.84V heen en weer
Na 1 uur kan je echt nog niet zien of je pc stabiel is hoor. Je moet prime gewoon zo'n 12 a 24 uur laten draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Laat prime dan ook vannacht draaien :) dan slaap ik lol

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 23:21:
Laat prime dan ook vannacht draaien :) dan slaap ik lol
Ow, je gaat niet op stap? ;)

Aan gezien je aangeeft dat het voltage over je CPU nogal wisselt kan het misschien aan de voeding liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Oki prime heeft stabiel gelopen 12 uur lang , Maar Ik heb de boosdoener gevonden denk ik , windows gaf een melding >> U grafische kaart drivers hebben conflict met dat en dat , installeer de nieuwste drivers , dit is waarschijnlijk verantwoordelijk voor de instabiliteit van het systeem.

Dus ik nieuwe catalyst drivers geinstald en nu wachten en wachten :)

Ik denk dat dat het probleem was.

Maar nu heb ik nog 1 vraag : waarvoor is die optie> Precharge memory in het bios ?

dank u :)

Verwijderd

Topicstarter
NEE DUS PC HING ZICH WEER op en reboote :S

ik speelde muziek en opeens bleef muziek hangen en zo een trrrrrrrrrrrrrrrr geluid uit de kast en dan start ie opnieuw op.

Probeer nu @ 2v gewoon om te testen.

Verwijderd

Ik heb effe de topic door gelezen en de TS verteld niet eens op welke timings hij werkt. Overgens geef ie erg weinig info over de dingen die hij geprobeerd heeft dus een andere voeding of andere geheugen. Ik had een stukje gelezen dat de TS een asus mobo had en daar de 200FSB grens wel bereikte even verder vertelde hij dat die asus en die epox de 2 zelfde mobo's zijn. Dat is absoluut niet waar want er zit altijd verschil in vooral als je over andere merken praat. Het kan verschill maken in de code's op de chipset en de bios versie speeld een rol dus kortom OC is niet alleen leuk maar ook veel proberen en het beste uit halen wat er uit te halen valt je moet ook van bewust zijn dat OC niet gegarandeerd is als je alleen met voltage's werkt dat is niet goed. En ook kan ik concluderen dat de TS niet eens verteld wat voor koeler hij heeft en zijn temps. Dus er zijn genoeg punten waar ik kan zeggen dat de TS niet ermee bezig is geweest of naar gekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
koeler : spire whisperock IV

memory timings : 8 3 3 3

Cpu temps : 46 graden idle en 52 stressed

en ik zeg niet dat het 2 zelfde mobo's zijn , ik zeg alleen dat ik het op die asus wel bereikte dus daarvan vondt ik het erg raar , maar het is al zoals je zegt , de chips zijn verschillend en werken ook anders met overclocken dus , Maar ik probeer er dus nu achter te komen hoe en wat de bottlenek is , voeding al geprobeerd 550watt enermax werkte het zelfde! , geheugen ga ik morgen proberen van een maat van me >> apacer/infinion

Verwijderd

Topicstarter
sluit deze topic maar :) me probleem was het geheugen

met apacer/infinion draai ik 11x210 fsb op 1.95 Vcore

met stressed 55 graden maar stabiel

bedankt voor de hulp

Verwijderd

zo zie je maar weer dat ik toch een beetje gelijk had :) . Als ik jou was zou ik je cpu effe proberen op een lagere voltage en misschien werkt ie nog zo stabiel als op 1.95v maar dan wel ietsje koeler.
Pagina: 1