Toon posts:

K*T bios gewist?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wou mun bios flashen maar ik was zo stom om het autoexex.com bestand op de flop te openen tijdens windhoos. als ik nu mijn pc opstart begint mijn pc als een gek te piepen en doet ie voor de rest niks meer ;(
is mijn bios weg ofzo?
wat moet ik nu doen om te zorgen dat ie weer normaal opstart of hoe zet ik er weer een nieuwe bios op?
het is een msi pro 2 met aan t-bird 800 en ik werk met winme
DIT IS ECHT KUT! met een grote K!

Verwijderd

je moet een opstartdiskette maken met in de autoexec de flash regels voor je msi bordje.
ik heb het eens gehad met mijn toen malige abit BH6
je zet de flash file op de diskette en in de autoexec zet je de regel wat je normaal intypt om het bord te flashen.

Veel Suc6

Toine 8-)

Verwijderd

Topicstarter
maar het probleem is dat als ik mijn pc aanzet er dus niks anders gebeurt dan dat mijn mobo begint te piepen. hij boot niet, ik krijg alleen een zwart scherm.
ook als ik een diskette erin doe, doet ie hetzelfde. op die diskette staan de flash files.

Verwijderd

Topicstarter
kom op jongens! een van jullie weet toch wel wat ik moet doen??
het probleem is dus
ik doe de pc aan
pieppieppieppiep enz
zwart scherm, geen boot
als er een diskette met flashfiles in doe gebeurt er ook niks.
dus volgens mij is de hele bios weg.
hoe kan ik dan een bios erop zetten zonder te flashen met diskette, aangezien dit dus niet lukt?

Verwijderd

io,

Zoals een weekje geleden ofzo reeds gepost, BIOS chip eruit halen, in een identiek dezelfde mobo van een vriend/collega/winkel steken en vandaaruit flashen.

Use de seach.

-- Koder

Verwijderd

Topicstarter
jezus doe niet moeilijk man :? dit is toch geen vraag die elke dag gestelt word zoals 3dmark en unlocken van je athlon.

maar wel bedankt voor je reactie hoor!
wat is eigenlijk de chipset? en hoe haal je die eraf. Ik ken niemand die een msi pro 2 heeft:(. denk je dat ik ff naar de lokale pc boer kan vragen of ik misschien een chipsetje kan lenen?

Verwijderd

ff je bios clearen met de jumper misschien? Misschien is hij niet gewist.

En anders ff nieuwe halen of bij iemand anders flashen.

Verwijderd

Topicstarter
zie boven.

bios clearen heb ik al geprobeerd maar dat had geen effect helaas

Verwijderd

Topicstarter
wat is de bios chip

op het mobo zit een oranje heatsink met daaronder de via kt133 nog wat.
verder zit er een soort zwart chippie met
daarop 'VIA'
en onderaan zit de bios ding maar ik weet niet hoe ik dat ding eruit moet halen.
kan ik dat ding gewoon bij iemand anders erin doen en flashen? maar dat maakt dan toch niks uit. bij diegene doet ie het dan toch ook niet meer? en als ik een nieuw bios dingetje erin doe bij mij en ik flash hem en ik doe later weer die ouwe erin, dan heb ik toch weer hetzelfde probleem?

• robbus
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik heb dit ook een keer gehad en heb toen het volgende gedaan:

Ik heb een werkende pc opgestart met ms-dos de chip eraf gehaald terwijl de pc aan stond en de verkeerd geflashte chip erop gedrukt. Nu even flashen met de bios van het defecte bord en klaar is kees. De chip is nu weer ready voor het defecte bord.

Verwijderd

of e-mailtje naar fabrikant.type enzo vermelden,kostvaak nix of alleen versend kosten.:-)
k.t weer geen smilie

Verwijderd

Heb zelf ooit deze tip gehad: Zet in de autoexec.bat van de Flash-flop de regel die je zou moeten intikken... disconnect de IDE kabels op je mobo... (dus alleen je floppy kabel eraan laten) en dan compu aanzetten. Het schijnt dat je met een ISA videokaart (wie heeft die dingen nog liggen :/) beeld kan krijgen bij dit gebeuren...

Als dit niet werkt zal je ff moeten mailen naar de leverancier van je Mobo... als zij dezelfde service als Abit hanteren sturen ze je kosteloos een nieuwe BIOS chip op (vermeld wel ff je mobotype en biosversie)

suc6

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan je die chip eruit halen?
ik had gehoord dat je er een speciale tang voor nodig hebt, welke?
sturen ze bij msi ook gratis een nieuwe chip op? en hoelang gaat dat duren? keb volgende week woensdag-zaterdag a.s. een LAN dus dan mot ik toch wel ff een draaiende t-bird hebben

Verwijderd

Officieel moet je dat met een IC-tangetje doen... maar je kan ook met een spits en plat mesje bijvoorbeeld de chip gelijkmatig loswrikken (alles op eigen risico natuurlijk) zo heb ik zelf ook ooit een BIOS chip losgewrikt... heel voorzichtig... het werkt het makkelijkst als je je mobo ff uit je compu beunt... dan kan je die chip horizontaal benaderen en beschadig je ook niets...

Suc6 :)

Verwijderd

Topicstarter
wat is een IC tang?????
hoe ziet ie eruit (plaatje?)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 20:53

pistole

Frutter

Tja,

erg vervelend natuurlijk als dat gebeurt. Gelukkig zijn er ook mobo's die een backup image ergens in rom hebben staan. Of dat met die van jou het geval is weet ik echter niet.

Probleem bij een mis-flash is eigenlijk dat je pc "doof, stom en blind" is, m.a.w. hij weet niet meer hoe hij je floppie etc moet benaderen. Opstarten met een "speciaal" floppie heeft dus ook geen zin...

Tenzij je nog garantie hebt, of een aardige winkelier zal het hot-swappen van je bios chip naar een ander mobo je enige redding zijn ....

Succes!

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Baterij er 10 min uithalen

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50
Als ik me niet vergis dan heb jij een AMI Bios:

download de bios die je wilt flashen of neem de ge-back-up-te vesie.

geef het bestandje de volgende naam: AMIBOOT.ROM

op diskette zetten

diskette in jouw verrotte systeem doen

systeem aan en houd Ctrl + Home in.

(Nu force het systeem te gaan flaschen)

Als je 4 piepjes hoort dan mag de computer resetten.

Mocht dit niet werken, ga dan naar http://www.msicomputer.com

Daar kun je het nalezen: Support, bios update, en dan bij problemen in de buurt.

Verwijderd

Of ff hot flashen, beetje riskant maar wel te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Xion:helaas voor je heb je fout gegokt, ik heb een award bios. wat nu?

Insane: lees de hele topic ff voordat je iets uitkraamt:(

Conz: wat is hotflashen en hoe doe je dat?

• Xion
Op woensdag 20 december 2000 23:08 schreef Da_man het volgende:
Xion:helaas voor je heb je fout gegokt, ik heb een award bios. wat nu?

[..]

Conz: wat is hotflashen en hoe doe je dat?
Hot flashen is dangerous

Award?
Mmm, MSI licht ff plat anders had ik het wel ff op gezocht voor je

• Xion
JAA, heb e'm:

For AMI BIOS:
1. Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk.
e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM
2. Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.
3. When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

For Award BIOS:
1. Make a bootable floopy disk
2. Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk
3. Create an autoexec.bat with "awdfl535 biosfilename" in the content
e.g. awdfl535 a619mj21.bin
4. Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out)
5. Re-flash the BIOS & reboot.

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Ik kan je chippie wel opnieuw beschrijven, moet je de chip effe opsturen. Mail me maar even op phaedrus@mail.ru voor details.
Pagina: 1