Tja, als een programma tijdens het opstarten eerst gaat kijken of je een voldoende grote swapfile hebt en je swapfile staat uit, beëindigd het programma de opstart, dat kan omdat je pc zou vastlopen als je te weinig geheugen of VM hebt met dataverlies tot gevolg (gegevens in je ram) of omdat de applicatie de swapfile gebruikt om belangrijke gegevens weg te schrijven als tijdelijke opslag zodat het behoudt ervan bij een stroompanne verzekerd is, in dit geval is een swapfile op ramdrive dus ook geen goede methode.
Een ander programma zou dan bijvoorbeeld het uitstaan van de swapfile negeren en doorgaan tot wanneer het geheugen vol zit om er dan uit te klappen naar windows.
In het eerste geval moet je dus een swapfile hebben of je kan het programma niet gebruiken, in het tweede geval heb je geen problemen tenzij je echt te weinig ram hebt.
De snelste oplossing is dus je swapfile op een ramdrive, de veligste oplossing is je swapfile op een hdd en om het zo snel mogelijk te houden op de buitenste rand van de hdd.
Een eerdergestelde vraag of de HDdrive begint met de buitenste rand voor het schrijven van data kan ik niet beantwoorden, het meest logische zo zijn om van buiten naar binnen vol te schrijven, zo blijft je schijf het snelste bij het laden van je eerstgeïnstalleerde apps, daarbij komt ook dat haast niemand zijn hdd vol heeft staan, dus de laatste space is dan het traagst toehankelijk.
Van buiten naar binnen schrijven is dus een feit aangezien ik niet denk dat schijffabrikanten liever een trage schijf verkopen terwijl het voor hetzelfde geld stukken sneller kan.
Dus een grote hdd is automatisch sneller dan een kleine want meer Gb staan op de buitenste randen tov een kleinere hdd wat dus resulteerd in meer MB/s.
Ik leer bij van mezelf

, nooit eerder stil gestaan bij dit soort zaken