videokaartwisselmysterie

Pagina: 1
Acties:

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:41
De betreffende computers:

AMD64 Athlon 3200+ @ 2000Mhz (200 FSB)
2 x 512 DDR
ATI Radeon 9800 PRO 128 MB (Sapphire)
Asus K8V SE Deluxe
------------------------------------------------------------
AMD Athlon XP 3000+ @2172Mhz (166 FSB)
1 x 512 DDR
ATI Radeon 9800 PRO 128 MB (Club3D)
MSI KT6 Delta FISR

De AMD64 behaalde met 3DMark 2003 (build 340) een score van 4709 en
De AMD Athlon XP behaalde met 3DMark 2003 (build 340) een score van 5472.
Ook al zouden beide kaarten identiek aan elkaar zijn, dan zou de AMD64 toch een hogere eindscore moeten hebben, omdat de benchmark ook een CPU-test bevat en de AMD64 hierin ver bovenuit springt.
Om erachter te komen of het verschil aan de videokaart lag, hadden we besloten de videokaarten om te wisselen
Dus de Sapphire zou dan in de AMD Athlon XP komen
en de Club3D in de AMD64.

Wanneer de 3DMark haar werk weer had gedaan, stond mij (de eigenaar van de AMD Athlon XP) een nare verrassing te wachten.
De eindscore van de AMD64 was blijven hangen op een totaal van 4742 (opzich geen drastische verandering), maar
de eindscore van de AMD Athlon XP had nu een score van slechts 4482.

Natuurlijk wilde ik de Sapphire kaart zo snel mogelijk uit mijn computer (de AMD Athlon XP) verwijderd zien worden en de Club3D er weer netjes terug in.

Zo gezegd zo gedaan, alles was weer zoals vanouds. Tenminste dat zou je denken.
Voor de zekerheid hebben beide computers de test nogmaals moeten doorstaan. En jawel hoor, op mysterieuze wijze had de AMD Athlon XP nu niet weer de oude score van 5472, maar een puntentotaal van 4475.

Op beide computers is Windows XP Professional (32-bit editie) geïnstalleerd en wat betreft de videokaartdrivers; op beide computers werden de Catalyst 4.4 drivers gebruikt, met dezelfde instellingen.

In de BIOS van de beide computers stond de AGP aperture size op 256 MB.
Voor, tijdens en na het voorval, zijn de instellingen van de BIOS NIET gewijzigd.
Dat geldt ook voor alle overige instellingen.

Nu het hele gebeuren nog even kort samengevat:

Voor de uitwisseling:
AMD64 - 4709
AMD Athlon XP - 5472

Tijdens de uitwisseling:
AMD64 - 4742
AMD Athlon XP - 4482

Na de uitwisseling:
AMD64 - 4710
AMD Athlon XP - 4475

Hoe krijg ik de AMD Athlon XP weer terug op 5472?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
reinstall van de drivers doet soms wonderen , wel eerst ff echt alles van de drivers veranderen

LinkedIn
BlackIntel

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Tja, die scores zijn beide niet goed nee, je moet minimaal met beide systemen boven de 5000 zitten.

Verwijder de huidige drivers eens en installeer deze opnieuw, met de standaard instellingen. Probeer anders nog eens de cat 4.3 drivers.

Staat fsaa en aniso op toepassingsgebonden?

Verwijderd

Ik ben de eigenaar van de AMD64.

fsaa en aniso staan zo laag mogelijk in window (niet toepassingsgebonden) ( dat is 2x geloof ik)

Ik heb ook al de Cat 3.9, 4.0 en 4.3 geprobeerd...

• ybysaia
Ik heb de drivers al opnieuw geïnstalleerd, ook andere drivers geprobeerd (4.3, 4.1, 3.9), maar het mocht niet baten.
Ik heb zelfs windows opnieuw geïnstalleerd (met formatteren), moboBIOS opnieuw geflashed en gereset, maar hij blijft niet hoger komen dan de 4400, terwijl het dus 5400 was.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 13:39:
Ik ben de eigenaar van de AMD64.

fsaa en aniso staan zo laag mogelijk in window (niet toepassingsgebonden) ( dat is 2x geloof ik)

Ik heb ook al de Cat 3.9, 4.0 en 4.3 geprobeerd...
Zet het op toepassingsgebonden en dan gaat de score nog omhoog. Je moet toch minimaal 5800 ofzo halen met die A64.

Verwijderd

Zijn de AGP-busbreedte en de Aperture size wel gelijk in beide gevallen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 13:46 ]

Verwijderd

ok, dat zal ik eens proberen, maar dat kan toch niet zoveel uitmaken?

Bovendien hebben we dus het probleem dat de Athlon XP ook laag is na het omwissellen van de videokaarten. Dat doet mij eigenlijk meer denken aan een instelling die mijn kaart in zijn computer heeft gereset...
De tests zijn verder met dezelfde instellingen in windows gedraaid.

AGM Aperture staat bij beide kraarten op 256 MB tijdens de tests.
En natuurlijk op 8x APG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 13:50 ]

• ybysaia
agp aperture size is gelijk, de busbreedte valt bij mijn moederbord (MSI) niet in te stellen.

• ybysaia
oke, ik had de boel op "toepassingsgebonden" gezet en nu is mijn score 5990, nog beter dan de oude score.

Maar dit verklaart nog niet waarom mijn score eerst 5500 was en na de wissel van de videokaarten terugzakte naar 4400 punten.

Ik hoop dat jullie nog een verklaring hebben voor dit verschijnsel :p, want ik weet het echt niet.

(eigenaar van de AMD XP)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het maakt toch niets uit, je hebt nu een goede score. Dat is toch genoeg. :?

• ybysaia
aan de ene kant wel en aan de andere weer niet.
Waarschijnlijk waren niet alle instellingen indentiek aan elkaar, waardoor mijn computer hoger had dan de AMD64.
Ik heb hem nu nog overgeklokt en haal nu een score van 6110.
Hier ben ik wel tevreden mee.

Dit was mijn eerste ervaring op het tweakers forum en ik vond dat ik goede hulp heb gekregen. Daarvoor wil ik jullie bedanken en ik hoop dat ik 1 (of meer) van jullie ook een keer uit de brand kan helpen :)

Ontzettend bedankt en untill next time..:p
Pagina: 1