[qmail] smtproutes laten verschillen per connectende host

Pagina: 1
Acties:

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Ik ben weer eens wat na aan het zoeken over de mogelijkheden van qmail en een aparte virusscan server. Nou had ik het volgende in gedachte (+ de problemen waar ik dan tegen aan loop):

De mailserver (mail01.network.lan) ontvangt normalitair de e-mail. Deze blijft dat gewoon doen. Voordat hij mail01 daadwerkelijk e-mail gaat bezorgen moet deze eerst naar theforce.network.lan (virusscanserver) gestuurd worden. Niet moeilijk zou je denken, gewoon een smtproute, klopt, antwoord volgt daarop later ;). Op theforce staat qmail-scanner klaar om de mail door ClamAV heen te duwen. Daarna moet de mail gewoon terug naar de mailserver waar hij de e-mail van kreeg, dat kan dus de mail01, maar bijvoorbeeld ook de mail02 zijn. Dat was zo'n beetje probleem 1.

Probleem 2 is ongeveer net zo. Hoe kan ik namelijk de smtproute van de mail01 (en mail02) laten verschillen als bijvoorbeeld x.z.com een e-mail verstuurd, dan moet de smtproute naar theforce.network.lan gaan. Komt de mail weer terug van theforce.network.lan dan zou mail01 gewoon moeten deliveren aan de Maildirs. Kortom, hoe kun je bijvoorbeeld je SMTProutes 'variabel' maken. Wat ik persoonlijk dacht is gewoon een (Perl-)script dat dan jou qmail-queue wordt, wat stomweg gewoon alles forwart naar theforce...

Dan nog de uitgaande e-mail. Ik wil graag dat ook die gescand wordt door de virusscanner. Nu wordt de mail van iedere webserver/SQL-server/etc. via QMTP naar de mail01 verstuurd, die heeft dan voor die hosts een relay waardoor mail via qmail-remote verzonden wordt. Hoe zou je dit nu het beste kunnen doen, gewoon een QMTP server opzetten op theforce zodat hij gewoon je interne relay wordt?

Graag jullie mening en misschien wel bestaande oplossingen. Ik kom er namelijk zo niet echt uit. Alvast bedankt ;).

zeroxcool.net - curity.eu

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je inkomende mail komt eerst binnen op TheForce. Die scant de mail dan en stuurt hem via round robin DNS en MX records door naar mail01 of mail02.

De uitgaande mail wordt door mail01 en mail02 doorgestuurd naar TheForce die daardoor als interne relay wordt opgezet.

Problem fixed.

p.s. hoe groot is je organisatie, dat je twee mailservers nodig hebt ?

[ Voor 86% gewijzigd door DaRealRenzel op 08-05-2004 13:14 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 19:21

ralfbosz

xm create bosz -c

Twee mailservers draaien? Wat jij wilt kan niet. Je kan wel je mail 'vertalen' op de 2e machine (wat gebruik je daar als MTA), maar ja dan krijg je dit:

pietje@domein1.com -> virusscanner -> pietje@domein2.com

maar dat is tricky als je dan een reply geeft op zo'n bericht. Of je maakt een perl-script die in je maildir gaat wroeten en alle domein2 omzet in domein1. Maar wat een overkill...

Waarom niet gewoon qmail-scanner installeren op je qmail-machine? Of kan deze de load niet aan?

Of je maakt van de virusscanner het eind-station en zet de maildirs op een NFS die op je 1e machine staan. Mijn inziens allemaal moeilijke oplossingen als het met qmail-scanner veel makkelijker kan...

edit:
zie nu pas dat je 2 eindstations hebt, die had ik niet gezien. De oplossing van hierboven is ook een idee, gewoon de virusscanner de 1e stap laten zijn. Zo heb je ook geen overbodig netwerkverkeer van 'virussen' en load op het eindstation. En met een A-record met 2 ip-adressen de boel laten round-robin gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door ralfbosz op 08-05-2004 13:20 ]

rm -r *

• zeroxcool
DaRealRenzel schreef op 08 mei 2004 @ 13:12:
Je inkomende mail komt eerst binnen op TheForce. Die scant de mail dan en stuurt hem via round robin DNS en MX records door naar mail01 of mail02.

De uitgaande mail wordt door mail01 en mail02 doorgestuurd naar TheForce die daardoor als interne relay wordt opgezet.

Problem fixed.

p.s. hoe groot is je organisatie, dat je twee mailservers nodig hebt ?
Ja, maar wat nou als theforce mail die bestemd is voor mail01 naar mail02 stuurt?

Uitgaande is zo inderdaad opgelost. Wat ik net overigens las is dat je in je SMTProutes ook domeinen kan aangeven, dus bijvoorbeeld mail voor domein.nl moet naar mail01, 'de rest' naar mail02 oid. Dat zou misschien een oplossing kunnen zijn.

De organisatie is een webhoster, we zijn echter dus nog in een goede test fase :). We hosten zo'n 3000 domeinen, dus een hoge load (vooral door virusscanning) wordt verwacht.
ralfbosz schreef op 08 mei 2004 @ 13:15:
maar dat is tricky als je dan een reply geeft op zo'n bericht. Of je maakt een perl-script die in je maildir gaat wroeten en alle domein2 omzet in domein1. Maar wat een overkill...

Waarom niet gewoon qmail-scanner installeren op je qmail-machine? Of kan deze de load niet aan?
De load wordt dan inderdaad enorm hoog... Op die machine staat overigens wel qmail-scanner, SPAM-checking wordt namelijk gewoon op de mailservers zelf gedaan. Echter, daar draait dus alleen spamc op, de SPAM daemon draait gewoon op theforce. Dat kost hooguit een kleine load, maar dat valt te verwaarlozen.
Of je maakt van de virusscanner het eind-station en zet de maildirs op een NFS die op je 1e machine staan. Mijn inziens allemaal moeilijke oplossingen als het met qmail-scanner veel makkelijker kan...
Dat zijn inderdaad oplossingen die nogal omslachtig zijn.
edit:
zie nu pas dat je 2 eindstations hebt, die had ik niet gezien. De oplossing van hierboven is ook een idee, gewoon de virusscanner de 1e stap laten zijn. Zo heb je ook geen overbodig netwerkverkeer van 'virussen' en load op het eindstation. En met een A-record met 2 ip-adressen de boel laten round-robin gaan.
Dan zit je nog met het probleem wat ik bij de vorige reply liet zien...

[ Voor 47% gewijzigd door zeroxcool op 08-05-2004 13:38 . Reden: Daar kwam nog een reply bij :) ]

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Je kan ook een 2de mail instance draaien op mail01.network.lan (op een andere poort en config natuurlijk) welke alleen mail van theforce ontvangtr en deze in de maildirs zet.

Met postfix kan dit zelfs met 1 instance,

wat voor een software draait mail01.network.lan trouwens?

[ Voor 24% gewijzigd door eth0 op 08-05-2004 17:22 ]

• zeroxcool
Alle mailservers draaien qmail...

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Dan moet je 2 qmails op mail01 gaan draaien. 1tje die de mail naar theforce doorstuurt, en 1tje die de mail weer van theforce ontvangt en in de maildirs stopt.

• zeroxcool
eth0 schreef op 08 mei 2004 @ 17:39:
Dan moet je 2 qmails op mail01 gaan draaien. 1tje die de mail naar theforce doorstuurt, en 1tje die de mail weer van theforce ontvangt en in de maildirs stopt.
Je bedoelt onder andere poorten, of onder andere IP's, iets wat in principe ook kan. Het leuke is natuurlijk dat ze wel dezelfde RCPThosts hebben, toch?

Pagina: 1