Maxtor maakt knipperlicht geluid

Pagina: 1
Acties:

• PNutButtaBoy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05-2023

PNutButtaBoy

.: Is er nog vla? :.

Topicstarter
voor ik begin Ja, ik heb de gehele FAQ gelezen, de search gebruikt en alle gerelateerde links geraadpleegt en de site met 'HDD Geluiden' werkt niet meer. En met de search kom ik haast alleen maar topics tegen van tikkende HDDs die nog wel werken, wat helaas bij mij niet meer het geval is.

ik heb een Maxtor Diamond Plus 9 80gig en hij is al een jaar of 2 oud. Ik heb hem gister mee genomen naar een vriend van me om wat dingen over te zetten, en ik heb dit wel vaker gedaan maar deze keer heeft hij het niet overleeft.

Toen ik vanmorgen de schijf erin zette zag de BIOS en Windows (98) hem niet meer. Toen ik daarna op DEL drukte om naar de bios settings te gaan en daarna weer uit de bios settings ging kwam hij ineens wel bij het rijtje onder Loading IDE devices, alleen hij begon te tikken en de pc starte niet verderop. Het vreemde is dat ik hem gewoon hoor en voel zoemen en het lijkt ook wel of ie nog gewoon rond draait. Toen heb ik alle topics doorgespit, twists gegeven, corrigerende tikjes, gecheckt met PM, verschillende IDE kabels en voeding kabels maar niks.

Toen ik hem in mijn broertjes pc deet begon hij al meteen met tikken, maar dan net als een knipperlicht van een auto en hij maakte een hoog piep geluid erbij om de tik. Ik heb em nog maar even voor de zekerheid getwist enzo maar het heeft niet geholpen. Daarna heb ik hem weer in mijn eigen pc gedaan toen zag de bios hem wel meteen maar die gaf aan Secondary Slave HD Failure (F1 for continue) en wederom was hij niet zichtbaar in windows (XP en 98).

Nu ligt hij in de vriezer op hoop van zegen. Maar heeft iemand ervaring met dat knipperlicht geluid? Het vervelende is dus ook dat die HDD Geluiden site niet meer te bereiken is anders had ik het daar mischien wel kunnen vinden.

BvD

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
je zou denken dat je HDD door dat transport is overleden..

wellicht dat het diagnostische programmaatje POWERMAX van maxtor iets kan vinden?

powermax

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Probeer de S.M.A.R.T. waardes uit te lezen, dan zie je gelijk wat de status is van je HD. Kan zijn dat je het in je bios moet enablen (oude mobos).

Rare geluiden bij harde schijven is meestal stront aan de knikker...

Vb. met speedfan kan je het bv uitlezen.

Instagram / YouTube

• PNutButtaBoy

PNutButtaBoy

Topicstarter
dat maxtor proggie ziet me schijf ook niet :s als ik hem nu aan sluit begint ie constant te tikke/piepe echt vreemd geluid. is het eigenlijk niet mogelijk als je een beetje into hardware klooie bent om die schijven in een hd te verwisselen met die van een hd die wel werkt enzo je data uit te lezen oid ?

• NewbieNeo
PNutButtaBoy schreef op 08 mei 2004 @ 19:20:
dat maxtor proggie ziet me schijf ook niet :s als ik hem nu aan sluit begint ie constant te tikke/piepe echt vreemd geluid. is het eigenlijk niet mogelijk als je een beetje into hardware klooie bent om die schijven in een hd te verwisselen met die van een hd die wel werkt enzo je data uit te lezen oid ?
lol, dat gaat je helaas niet lukken...
je zou 't kunnen proberen bij van die professionele data-rescue bedrijven, maar reken maar op een zeer stevig prijskaartje.

als de data niet al te belangrijk is, kan je beter gewoon een nieuwe schijf gaan halen..

wat ik met net ook zit te bedenken:
je zegt dat je een 80GB hebt die 2 jaar oud is.
ik weet dat je bij de 2MB cache versie 1 jaar garantie krijgt en de 8MB versies hebben 3 jaar garantie (of 't fabrieksgarantie is weet ik niet zeker).
maar je zou dus nog voor garantie kunnen gaan als je de 8MB versie hebt..
kijk maar eens goed op je bonnetje zou ik zeggen. :)

• PNutButtaBoy

PNutButtaBoy

Topicstarter
thnx man. maar ik heb al meteen een newe schijf gekocht :p eigenlijk voelde ik me zo genaait dat ik ook maar meteen een newe processor en new geheugen heb gekocht :p was ik zowiezo hard aan toe. maar het probleem is dat er wel redelijk belangerijke data op staat. 2 maanden werk zeg maar. ik heb m;n schijf (gelukkig) in maart gebackupped maar alles wat ik daarna heb gedaan ben ik kwiijjt. en dat is nog best wat.

maar hij maakt nu al direct als ik em aan een pc hang hetzelfde geluid als zo'n oude printer van 10 jaar oud en hij wordt helemaal niet meer herkend. ik ben vakt :p

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05-2025
Als je geluk hebt zit er nog 3 jaar garantie op die 8MB cache uitvoering, die van mij had het namelijk niet. :(

What is Maxtor's new Standard Warranty Policy?

van www.maxtor.com :

All Maxtor products purchased on or after May 12, 2003 will carry the following Maxtor Standard Worldwide Warranty policy:

Maxtor Fireball®, DiamondMax® ATA drives will carry a Standard Warranty Period of 1 year.
Maxtor DiamondMax Plus ATA drives that have an 8MB cache buffer AND capacities of 120GB or greater will carry a Standard Warranty Period of 3 years. All other DiamondMax Plus drives will carry a Standard Warranty Period of 1 year.
Maxtor MAXLine™ ATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
Maxtor Atlas® SCSI drives will carry a Standard Warranty Period of 5 years.
In EMEA, Maxtor branded retail hard drive kits and external hard drives will carry a Standard Warranty Period of 2 years.
Outside of EMEA, Maxtor branded retail hard drive kits and external hard drives will carry a Standard Warranty Period of 1 year with the exception of the Maxtor Personal Storage 3000LS drive, which has a Standard Warranty Period of 90 days.

Verwijderd

heb je al geprobeert om een tik erop te geven tijdens het booten? Soms komt ie dan ineens weer op gang (had ik met een oude 200 mb schijf).

• NewbieNeo
@Lieuwe
dat Maxtor geen 3 jaar garantie geeft, hoeft nog niet te betekenen, dat je pc-boer ook niet 3 jaar garantie geeft.

't komt nl. wel vaker voor dat pc-boeren veel meer garantie geven dan de fabrikanten, als ware het een extra stukje service.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 10:49

BJD

Ik heb laatst een oude Maxtor 40 gb bij de Norrod afgeleverd. Deze geven geen eigen garantie meer maar handelen mijn fabrieksgarantie wel af. (scheelt weer verzendkosten) Op de schijf zelf staat als tot waneer er gatantie op zit. De garantie kan je ook op de maxtor site checken. Verder is het als het goed is makelijk om de data te recoveren: Volgens mij zit er een probleem op het printje van de hdd. Je moet dus ergens een andere 80gb hdd 2e hand / nieuw kopen (zelfde model) en het printje overzetten. Daarna kan je als het goed is gewoon je data recoveren. (al weet ik niet of dat lukt omdat je hem in de vriezer hebt gehad. Dan kan je condens op je platters krijgen met alle gevolgen van dien.....)

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 20:52
Waarom denkt niemand dat de schijf gewoon overleden is? TS, je zegt zelf dat je hd naar je vriend hebt meegenomen, en dat het daarna gek geworden is, ooit nagedacht dat je je hd gewoon hebt gemold? Serieus, ik denk gewoon dat er iets met de platters is ofzo...

Verwijderd

Roflmao schreef op 09 mei 2004 @ 18:46:
Waarom denkt niemand dat de schijf gewoon overleden is?
Gewoon overleden kan je achteraf nog zeggen, eerst een poging tot reanimeren wat soms werkt.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:16
Dat piep/schrapende geluid dat je kreeg in je broertjes pc duid volgens mij op een schrijfkop die lijntjes trekt op de platters.

Niks meer mee te beginnen dus.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Helaas deze schijf lijkt mij overleden, ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad met een Maxtor schijf. Overigens geldt de 3 jaar garantie tegenwoordig pas vanaf schijven groter dan 120GB met 8MB cache. tenzij de schijf van voor een bepaalde datum is gekocht en de oude garantie termijnen nog gelden, maar dat kun je op de site van Maxtor zo nakijken door het serie nummer van de schijf in te kloppen.

suc6

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PNutButtaBoy

PNutButtaBoy

Topicstarter
bedankt voor de reacties jognens. ik denk idd ook dat de schijf zijn beste tijd heeft gehad. na de vrieser is dat gepiep alleen maar erger geworden. een vriend van me gaat er van de week nog ff naar kijken en anders is het pech.

• NewbieNeo
_Dune_ schreef op 10 mei 2004 @ 09:34:
Overigens geldt de 3 jaar garantie tegenwoordig pas vanaf schijven groter dan 120GB met 8MB cache. tenzij de schijf van voor een bepaalde datum is gekocht en de oude garantie termijnen nog gelden, maar dat kun je op de site van Maxtor zo nakijken door het serie nummer van de schijf in te kloppen.
dan bedoel je wel de fabrieksgarantie _Dune_ ;)
daarnaast heb je ook nog de garantie van de winkel waar je de HDD hebt gekocht en die kan afwijken van de fabrieksgarantie.
Bij informatique bijv. kreeg je op ALLE 8MB maxtors 3 jaar garantie.
Pagina: 1