monitor gaat niet 'echt' standby (led niet oranje)

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb van wat oude onderdelen een pc samengesteld (oa. asus p2b en geforce fx5200). Ik heb er windows XP pro op gezet en dat draait goed, alleen een puntje wat me opvalt is dat de monitor (philips 107E) wel op een soort van standby gaat (hij gaat wel uit, dus niet alleen zwart scherm), maar het lampje wordt niet oranje en blijft groen-achtig. Op de vorige pc die ik hierop aangesloten had werd het lampje altijd oranje en dat geeft volgens mij aan dat ie ook echt standby is en weinig stroom verbruikt. Nu verkeert ie volgens mij in een andere mate van standby waarbij die meer stroom verbruikt.

Het is een klein detail ;), maar aangezien ik de pc vaak aan heb staan als ik er niet bij ben (en dus monitor op standby gaat) wil ik toch liever dat ie op maximale stroombesparing gaat. Iemand een idee hoe je dit kunt instellen in windows?

Volgens mij heeft het iets te maken met de standen 'off', 'suspend' en 'standby'. In de bios kan ik hier wel wat over vinden, maar het energiebeheer laat ik liever aan windows over.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Palomar schreef op 08 mei 2004 @ 11:22:
(...)een puntje wat me opvalt is dat de monitor (philips 107E) wel op een soort van standby gaat (hij gaat wel uit, dus niet alleen zwart scherm), maar het lampje wordt niet oranje en blijft groen-achtig. Op de vorige pc die ik hierop aangesloten had werd het lampje altijd oranje en dat geeft volgens mij aan dat ie ook echt standby is en weinig stroom verbruikt. Nu verkeert ie volgens mij in een andere mate van standby waarbij die meer stroom verbruikt.
Maar het lampje blijft niet gewoon groen zoals in normaal (niet-standby) bedrijf? Ik vermoed dat de monitor nog wel een VGA signaal krijgt, maar dat ie toch in standby gaat. Vandaar dat de twee kleuren in het duo-ledje aan zijn: zowel groen als oranje. Je ziet dan een soort gelig oranje. Overigens zal de monitor dan toch gewoon in standby staan; bij mijn weten hebben monitoren niet meer dan twee modi: standby of niet. :)
Iemand een idee hoe je dit kunt instellen in windows?
Ik neem aan dat je al hebt gekeken naar Display Properties -> Screen Saver -> Power -> Power Schemes -> Turn off monitor? Probeer ook eens in het BIOS power saving op Minimal te zetten (of op Custom, maar geen enkele time-out voor welk onderdeel dan ook, dus zodat Power Saving wel aanstaat in het BIOS, maar het effectief niks doet). Stel verder de power saving opties van Windows in.
Volgens mij heeft het iets te maken met de standen 'off', 'suspend' en 'standby'.
Nee, dat heeft niks met je monitor te maken. De truc is om je videokaart zover te krijgen dat ie geen signaal meer stuurt naar de monitor. In mijn ervaring is dat vaak een BIOS/moederbord/VGA-kaart/driver combinatieprobleem.

• Palomar
  • Niet online
ik heb er nog es goed naar gekeken en het LEDje wordt idd geel. Ik heb uiteraard al gekeken bij power options etc. in windows, maar volgens mij is het nergens even makkelijk in te stellen. Ik heb al het eea geprobeerd in het bios in te stellen (dpms suspend, dpms standby, dpms off), maar 'power saving' wel op disabled laten staan... (ik wilde het immers door windows laten beheren). Maa ik zal es kijken of het iets uitmaakt als ik het enable :)

• Palomar
  • Niet online
Ik heb nog ff wat in het bios geenabled etc. maar hij blijft geel... Maar als jij zegt dat ie nu net zo weinig verbruikt als bij het oranje lampje dan vertrouw ik daarop en maakt het me verder niet uit wat voor kleur het lampje is ;)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Palomar schreef op 08 mei 2004 @ 12:09:
Ik heb nog ff wat in het bios geenabled etc. maar hij blijft geel... Maar als jij zegt dat ie nu net zo weinig verbruikt als bij het oranje lampje dan vertrouw ik daarop en maakt het me verder niet uit wat voor kleur het lampje is ;)
Nou, ik kan natuurlijk niet met 100% zekerheid garanderen dat ie precies zoveel stroom gebruikt als in de 'gewone' standby, maar je mag er gerust van uitgaan dat het zo is :) (Hierbij laten we de stroom die de groene helft van het duoledje opsoupeert even buiten beschouwing. Die 20mW lijkt me ook niet zo spannend :) )

• joepurlings
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 13:55

joepurlings

Message posted by Youpey!

Ik heb ook net een nieuw scherm, HP P1110 21" CRT. Mijn vorig scherm, een Benq V991 19" CRT is stuk gegaan, waarschijnlijk door teveel aan en uit schakelen. Ik heb namelijk de gewoonte dit telkens te doen wanneer ik bij mijn computer weg loop.

Nu wil ik dus dat mijn scherm netjes na een ingestelde tijd (pak-em-beet 10 min) standbij gaat. In de bios heb ik Video standby method op "DMPS" gezet, in windows screensaver blank en screen standby na 10 min gezet. Het scherm heeft een enkelvoudige power-LED, en deze zou moeten knipperen in de "active off"-stand. Deze modus bereik ik echter niet.

Omdat mijn PC continue aan staat, hou ik wel graag het verbruik van de monitor zo laag mogelijk. De "normale" standby-stand vraagt echter een stuk meer energie dan de "active-off". Heeft er iemand enig idee hoe ik mijn videokaart kan dwingen deze modus te kiezen? Het betreft een GeForce FX5200.

Youpey

Verwijderd

koraks schreef op zaterdag 08 mei 2004 @ 12:14:
[...]

Nou, ik kan natuurlijk niet met 100% zekerheid garanderen dat ie precies zoveel stroom gebruikt als in de 'gewone' standby, maar je mag er gerust van uitgaan dat het zo is :) (Hierbij laten we de stroom die de groene helft van het duoledje opsoupeert even buiten beschouwing. Die 20mW lijkt me ook niet zo spannend :) )
20 MEGAWATT??? :+

EDIT: Sorry, was nogal een inkoppertje :7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 23:54 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

:|
Was het nou echt nodig dit te kicken voor 20 milliWatt?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.