Toon posts:

mijn nieuwe pc wil niet (meer) werken onder fsb 333

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik heb het volgende probleem :

nieuw in elkaar gestoken configuratie : amd barton 2500/asrock k7s8x/1024ram (1 oud van 333 en 1 nieuw gekocht ondertussen van 400)/hd 80g-8m/hd 40g-2m/dvdwriter nec 2500a/cdrom 52x.
temp. tydens het probleem : cpu 39°/mobo +/-30 tot 35°
fan. : 3500 ongeveer
voltages : vcore 1.690/3volt:3.35v/5volt:5.1v/12volt:12.7v
amibios v 3.31a p2.20 acpi compliant /american megatrends
jumpers op moederbord die ik misschien kan verkeerd hebben gezet hebben ? :
ik heb de jumper van 5v of 5vsb op 5vsb staan. maar als ik het eens op 5v zette dan wou pc niet aan, (heb het wel geen 2e keer geprobeerd)

kort nadat hij ineen gestoken was had ik geen probleem, ik heb na een paar uur gebruik in de bios de optie van 166 op 174 gezet zodat de aanduiding van amd 2500 in 2600 was veranderd en ik 1925 ipv 1833mhz had (denk ik, weet nummertjes van mhz niet 100% zeker meer :)
de temperatuur bleef na een uur nog steeds onder de 40 graden moederbord onder de 35 dus liet ik em staan op 174 in bios
maar na een paar dagen (ik laat mijn pc wel veel opstaan, soms het nachtje door :)
was hij vanzelf opnieuw opgestart
het probleem werd erger en erger,
-steeds meer en sneller reboots toen ik de 2e keer een reboot ondervond (s'nachts als ik in m'n bed lag) heb ik em terug van 2600 op 2500 gezet maar de problemen bleven komen,dikwijls al na opstarten windows,
heb partitie eraf en format gedaan.. probleem bleef
- pc afzetten en bijna niet meer opgestart krijgen erna
ik heb (na reset vanzelf of bij het aanzetten) verschillende reacties van de pc :)
-> soms niks meer, geen beeld, stekker uittrekken is dan enige oploss
-> soms herhaling van 3x piepjes (1ste 64k van geheugen was uitleg, maar snap uitleg niet direct)
-> soms xp of opstartcd van xp niet willen opstarten omdat hij geen bestand niet in het geheugen kan laden (ik kan mij wel het woord niet meer herrinneren)
-> bios gereset
-> bios vanzelf naar fsb 200 gezet en geeft dan error en na een paar seonden start hij dan opnieuw vanzelf op zonder error te geven deze keer maar wel nog onder fsb200 start hij xp op en werkt dan zonder problemen, natuurlijk zeer traag (1100 mhz of amd 1100, weet niet juist meer)
nadat ik de pc volledig uitzette stond hij weer op normale fsb nl. 333 en toen begon hij terug met vanzelf opstarten
aangezien hier zich het probleem scheen te bevinden heb ik de jumper op mijn moederbord verlaagd van 333 naar 266 gezet (amd 1900)en toen bleef mijn pc een beetje stabiel (nu voor de moment toch al een paar dagen) hij staat bijna 4 uur op nu en blijft werken
wat ik zoal zelf geprobeerd of gevonden heb om probleem op te lossen:
-partitie/format
-nieuw geheugen latje gekocht maar geen verschil. (ze zitten er nu dan maar allebei in)
-andere voeding geprobeerd, geen verschil
-alles afgekoppeld behalve 1 hd, agpkaart en scherm, geen verschil

-grote ventilator op mijn (geopende) case op het mobo laten blazen en dan blijft hij ook stabiel draaien op amd 2500 fsb 333 of op 2600 ook (maakt blijkbaar niet veel verschil), zet ik de ventilator af dan heb ik een reset..
ik vind nochtans niet direct iets dat oververhit geraakt in bios

groeten, grizzly

Verwijderd

Het klinkt inderdaad wel erg raar maar heb je al eens aan allerlei dingen gevoeld die warm kunnen worden?
Zoals bijvoorbeeld het koelblok van de CPU, het kan namelijk gebeuren dat de temperaturen niet goed worden uitgelezen wegens brakke sensoren oid.
Dingen om te bevoelen :) : CPU koelbok, northbridge koelblok, southbridge, voltage regulators (mosfets).
Kijk ook even je moederbord na op openstaande, gapende of bolstaande condensatoren (de cilinders op je mobo)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 01:12:
Het klinkt inderdaad wel erg raar maar heb je al eens aan allerlei dingen gevoeld die warm kunnen worden?
Zoals bijvoorbeeld het koelblok van de CPU, het kan namelijk gebeuren dat de temperaturen niet goed worden uitgelezen wegens brakke sensoren oid.
Dingen om te bevoelen :) : CPU koelbok, northbridge koelblok, southbridge, voltage regulators (mosfets).
Kijk ook even je moederbord na op openstaande, gapende of bolstaande condensatoren (de cilinders op je mobo)
ik zal eens testen, cpu koelbloek ken ik, de rest weet ik niet direct wat dat is, maar zal morgen eens testen of ik iets vind dat warm word, cpublock alleszins kan ik hand tegen houden

alles waar ik zoal aan voelde was mogelijk om mijn hand erop te houden, enkel
een zwart chipje waar 'SIS 963L op staat is warmer dan de rest

edit : ik heb ondertussen mijn vgakaart uit mijn oude pc die de geest had gegeven erin gestoken en voolopig blijft hij al bijna 20 min werken op fsb 333, nadat ik ze erin stak en de pc opzette heeft hij wel direkt eens gereset, maar blijft nu voorlopig toch al werken
het betreft een nvidea geforce 2 400 en ik moet zeggen dat het zwarte blokje dat erop hangt om te koelen al serieus warm aan het worden is

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 02:55 ]

Verwijderd

Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht! Het kan namelijk ook dat het fannetje van je vga kaart niet meer draait waardoor deze te warm wordt. Dit is niet het geval met je geforce 2 400 want die wordt als ik het goed heb passief gekoeld. Wat voor videokaar had je eigenlijk?

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:30
Denk dat het komt omdat je 12volt lijn nogal erg hoog is 12.7 das dus meer dan 5% afwijking probeer is een andere voeding :) en dat is waarschijn nog niet eens stressed

[ Voor 16% gewijzigd door Wazzup! op 08-05-2004 11:33 ]

Verwijderd

PS.

ik had nog een vraag over mijn topic
maar die was al gesloten toen ik wou replyen...
het topic heet > vraag over geheugen onderaan

als ik een amd 3000+ 333mhz koop dan kan er dan nog de drr266 bij? of mag dat dan niet meer? en aleen de drr 333?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Ackbar dude, ga niet in een andermans topic zwaar off-topic doen. Gebruik nu gewoon ff de search en lees de manual van je bord door.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
heb vandaag mijn ouwe xp1600 cpu es in mijn moederbord gestoken (deze kwam uit m'n vorige, maar die had na een paar jaar bijna nonstopdienst dienst de geest gegeven(kortsluiting in voeding, hd 120gig stuk, moederbord stuk en misschien processor ook ?), en mijn pc viel na paar seconden al terug uit toen ik em met deze cpu testte (had em op fsb266 zoals hij moest zijn, daarna ook op fsb 200 (1050mhz ipv 1400) maar viel na een halvi minuut maximum uit..

heb in mijn bios het 'automatisch heropstarten' uitgezet bij een error . heb ook eens een andere vgakaart (gforce 2 64meg)ingestoken en toen hij werkte terug mijn nieuwe (fx5200) heb daarna terug mijn nieuwe processor erin gestoken ook en wat gebeurt er ? mijn pc staat al meer dan 4u op zonder problemen heb online virusscan + adware + 3dgame tegelijk laten draaien en blijft gewoon werken, mijn temp. in moederbord gaat tegewoordig wel naar
+/-47° terwijl hij vroeger (dacht ik) bleef hangen aan +/-39° het zou dus kunnen dat mijn processor slecht contact gaf en dit zorgde voor problemen ? anyway, ik ben blij dat hij eindelijk nog eens normaal werkt, want na 14 dagen zoeken en testen begon ik bang te worden dat gewoon heel die pc stuk was

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 21:04 ]

Pagina: 1