Toon posts:

9800 XT niet geweldig?

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een Connect3D ATi Radeon 9800 XT kaart (256 MB DDR). Ik heb dat Overdrive aangezet bij de settings en hij loopt nu op 418 Mhz als ik me niet vergis. Maar toch vind ik hem tegenvallen. Als ik Far Cry speel bijvoorbeeld, ik moet hem echt op medium zetten wil ik niet constant framedrops hebben, en als ik hem op medium heb heb ik soms nóg framedrops :( Hoe komt dit? Ligt dit aan mijn kaart of aan het spel? Ik heb er wel mooi 400 voor mogen neerleggen...

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 21:15:
Ik heb dus een Connect3D ATi Radeon 9800 XT kaart (256 MB DDR). Ik heb dat Overdrive aangezet bij de settings en hij loopt nu op 418 Mhz als ik me niet vergis. Maar toch vind ik hem tegenvallen. Als ik Far Cry speel bijvoorbeeld, ik moet hem echt op medium zetten wil ik niet constant framedrops hebben, en als ik hem op medium heb heb ik soms nóg framedrops :( Hoe komt dit? Ligt dit aan mijn kaart of aan het spel? Ik heb er wel mooi 400 voor mogen neerleggen...
Wat zijn de rest van je specs?
Want heb hier een 9800XT en heb alles op high of very high staan zonder haperen :)
Dus het ligt of aan je pc. Of aan een brak os. Of iets anders :+

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dit kan echt aan vanalles liggen, kunnen je instellingen zijn kunnen je drivers zijn, het kan zoveel zijn

wat heb je al geprobeerd dan ?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 10:15
Hier draait far cry ook goed hoor :) alles high, fsaa op 4 x heb ik nog geen problemen mee gehad, 9800 pro @ XT en een 2500+ @ 3200+. Ben voor de rest nog niet aan het prutsen geweest met resoluties, omdat ik nog ff uit moet zoeken hoe het met de widescreen support van farcry zit. maar voor de rest echt geen klachten over de XT (ik heb pro @ XT, maar das hetzelfde :P )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P4 3 gigahertz, 120 Gig HD (100 Gig vrij), 512 MB DDR PC3200 geheugen en WinXP Pro SP1 NL...

Ik heb BTW in het vakje 3D bij de settings Anti Aliasing op 4 x staan en anisotropic filtering op 16 x... en in Far Cry Anti Aliasing op High en Anisoblabla op 4x

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 21:23 ]

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 21:22:
Ik heb een P4 3 gigahertz, 120 Gig HD (100 Gig vrij), 512 MB DDR PC3200 geheugen en WinXP Pro SP1 NL...
En welke drivers?
En wat heb je al geprobeerd?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Standaard verhaaltje. Drivers geinstalleerd, chipset/agp drivers? etc :) Zie de FAQ eens :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
ik heb dat ook als ik mijn virus scanner aan heb staan dus als ik ga spelen zet ik die even uit

(norman virus scanner)

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Catalyst 4.4 heb ik geinstalleerd... ik heb niet veel geprobeerd omdat ik niet zin had om settings om laag te zetten voor dat geld

• Henk
Zet in je 3d settings die FSAA eens op application controlled en kijk dan eens of het beter draait. Verder: wat voor software heb je nog meer draaien? virusscanners, kazaa, emule, andere progsels....

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 21:24:
Catalyst 4.4 heb ik geinstalleerd... ik heb niet veel geprobeerd omdat ik niet zin had om settings om laag te zetten voor dat geld
JE spreekt jezelf tegen, als je niks probeert is het zonde van je geld ja...

Nieuwe drivers willen vaak wel helpen, drivers van bijv. de cd zijn vaak oud.

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Icey schreef op 07 mei 2004 @ 21:30:
[...]

JE spreekt jezelf tegen, als je niks probeert is het zonde van je geld ja...

Nieuwe drivers willen vaak wel helpen, drivers van bijv. de cd zijn vaak oud.
4.4, zijn de nieuwste drivers ;). Maar probeer 4.3 eens.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Wat komt er uit je 3DMark2003?

Verwijderd

Topicstarter
Bij 4.3 merk ik geen verschil. Moet ik trouwens OpenGL of Direct3D pakken? En ik speel Far Cry op 1024 x 768... ook vet laag dus!

Ik doe nu ff die 3dmark...

Ik heb btw niks op de achtergrond behalve panda antivirus.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Far Cry gebruikt op het hoogste detail (wat textures betreft) trouwens meer dan 512 mb aan geheugen(, ok, niet altijd, maar met windows en meuk op de achtergrond gebruik je zeker meer ;) ). Aangezien je maar 512 mb hebt zou je even moeten proberen texture detail naar beneden te schroeven :) Kijk dan of het al iets beter draait. Maar er is niets mis met je kaart, hoor. Nog steeds 1 van de snelste kaarten op de markt :)

//Euh, 1024*768 en "vet laag"?
Far Cry is een van de zwaarste spellen momenteel, he! 1600*1200 gaat met die 9800XT idd niet lukken. Houd er rekening mee dat je niet framerates moet verwachten zoals bij bijv. QIIIA :+
1280*960 met redelijk wat detail moet wel lukken, maarja, je ram is nu misschien de bottleneck.

En die framedrops op medium. Tot hoever dropt het dan? Is er op zo'n moment geen geswap ofzo? Heb je dan echt alles op medium?

[ Voor 38% gewijzigd door Okyah op 07-05-2004 21:40 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Henk
Volgens mij is Far Cry OpenGL. 1024 x 768 is zeker geen lage resolutie hoor. Let er wel ff op dat als je 3dmark draait dat je al je instellingen op optimaal zet, anders krijg je zo'n vertekend beeld van je score ;) . 512 MB is ietwat aan de magere kant schijnt, ik heb het alleen zelf ook en heb dr eigenlijk geen last van.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik denk dat je iets te veel vraagt van het spel. Die Frame drops hebben bij far cry meestal met het mem te maken.

Ik ben zelf van 512 naar 2x 512 gegaan en er word niks meer gezwapt tussen hd en mem tijdens spelen. Spel gebruikt bij mij tussen de 800 en 900 mb mem ( inc windows etc.)

Dit alles op high detail en 4x AF en op 1024x768.

[ Voor 12% gewijzigd door geforce5_guy op 07-05-2004 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dus het spel is toch wel zwaar... en 1024 x 768 ben ik ook wel tevreden mee :)

Ik zal hem op OpenGL zetten en even die 3DMark doen nu...

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Ik heb BTW in het vakje 3D bij de settings Anti Aliasing op 4 x staan en anisotropic filtering op 16 x... en in Far Cry Anti Aliasing op High en Anisoblabla op 4x
Zet eens Anis op nix, dan gaan je prestaties al zeker omhoog, AA kan je zo laten.

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Die instellingen bij je settings worden nu btw gebruikt, NIET die in je spel. En 4xAA en 16xAF met Far Cry met die 9800xt is ook geen pretje :P Niet dat je kaart zuigt, maar dat spel is zwaar en met AA en AF @ max wordt het er niet makkelijker op :P
Dus zet het op application preference bij je settings en zet bij Far Cry zelf AF even uit, zorg dat je texture detail niet te hoog staat en probeer het nog eens. Het lijkt me echt niet dat het probleem bij je setup ligt of bij je videokaart, als ik zo lees welke instellingen je gebruikt voor FC.

Alone at last
Just nostalgia and I

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok maar welke kaart kan dat spel dan wel aan? Die nieuwe nvidia kaarten? Dit is toch een van de beste kaarten die er zijn op het moment?

Ik had btw 2008 3dmarks...

Verwijderd

Okee, drivers er op 4.3 / 4.4 das okee.

Heb je de nieuwste drivers voor het moederbord geinstalleerd en is DirectX 9b geinstalleerd.

heb je dit allemaal, probeer dan eens zoveel mogelijk uit te zetten virusscanner, firewall en al die andere standaard opstart programma's.

edit:

bios even op default zetten wil ook wel eens helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 22:12 ]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

In 2003? :o Das niet zo best eik :o Maar das prob omdat je dus FSAA en AF aan hebt staan? :)
Ter vergelijking. Ik heb dezelfde kaart en haal 7000 punten in 2003.
Maar die kaart kan wel Far Cry goed draaien, maar niet op de allerhoogste settings :P
Die kaart is eik een flink opgevoerde en ietwat verbeterde 9700, een al iets oudere kaart. Far Cry is gebaseerd op een spiksplinternieuwe (vrij zware) engine. Vroeger was het echt niet anders met nieuwe spellen en nieuwe hardware. toen QIIIA uitkwam kon ook niemand het op de hoogste instellingen spelen met normale framerates.

Maar Far Cry zal inderdaad beter speelbaar zijn met de nieuwe nvidia en ati kaarten, maar deze kan je in de winkel nog niet krijgen. Maar het is best speelbaar met wat je nu hebt. Ik heb met vergelijkbare specs dat spel helemaal uitgespeeld en er veel plezier aan beleefd. Alleen in ongeveer het laatste leven de dingen naar beneden geschroefd, omdat het daar echt zwaar werd :P Maar verder heb ik eik overal met het hoogste detail gespeeld :) Maar dan zonder AA en AF. En @ 1280*960 volgens mij.

//Maar wat moet je nu doen? AA en AF in je ati control panel op application preference zetten, naar Far Cry gaan en daar je texture detail op medium zetten en dan kijken of het al iets beter gaat :)

mverbo > DU meter was hier geen probleem ieg. Ik had verder ook nog een virusscanner, firewall, spyware-detectie-ding, BitTorrent client en koe draaien :+

[ Voor 15% gewijzigd door Okyah op 07-05-2004 22:12 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

Verwijderd

Stomme vraag, heb je DU meter geinstalleerd?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:22
Ik draai DUMeter ja, met of zonder maakt niets uit voor je fps hoor (= klein proggie :P)

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Nja, misschien heeft mverbo andere ervaringen, dat soort dingen moet je niet uitsluiten :) Maar ik had er dus geen last van.

Alone at last
Just nostalgia and I

Verwijderd

Maar dat lieve kleine progje zorgde voor mij voor klote 3d prestaties...

Probeer het eens te spelen met DU meter HELEMAAL uit...

Ik durf bijna te wedden dat het een stuk beter gaat...

good luck

Verwijderd

no flame intended, maar iets schreeuwen als 'zijn die nvidia kaarten misschien beter' is net zoiets als die klant die ik laatst had.

Koopt een FX5700, niet een al té magere kaart, maar ook niet erg snel. Belt hij later op: z'n DX7 game loopt toch niet zo supersoepel als hij verwacht had op max detail. Of hij hem kon inruilen met bijbetaling voor een FX5900XT. Ik vertel dat het verschil MINIMAAL is, en dat hij voor dat beetje meer beter een 9800 Pro kon kopen. Prijs/performance de allerbeste kaart verreweg. Zit amper de 9800XT die de TS heeft.

DX8 benchmark (DX7 zit daar meer in de buurt)
Afbeeldingslocatie: http://cabal.zvdk.nl/3dmark2001-vga-roundup.gif

Het zijn idd fokkin snelle kaarten, maar kijk je niet blind d'r op.

Zoals je zelf al zei heb je een niet al té snel systeem. Sure, 3GHz, maar je hebt maar 512MB RAM. Daarnaast heeft die P4 zowiezo wat meer latency, wat hem een tíkkie minder geschikt maakt voor gaming dan de AMD's. Alhoewel CPU idd niet zo veel invloed zou moeten hebben. Bij games als farcry is veel, low-latency RAM de sleutel. Je hebt een SUPERSNELLE kaart, maar je verwacht te veel. Probeer anti-aliasing en AF eens wat lager te zetten, en vooral je texture detail iets lager.

Verwijderd

AF op 16 is gekkenwerk met Far Cry. Zet AF en FSAA eens op "toepassingsgebonden" en maak je FSAA instellingen in het spel zelf, niet in Windows.
Je zal tevens ook zien dat je 3dmark score dan véél beter wordt. (je draaide nu 3dmark met 16xAF, en waarschijnlijk ook met FSAA, dat is niet bevoordelijk voor je score. :) :X )

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 22:56 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mjah.. dit is een kwestie van zelf zoeken/drivers testen/instellingen nalopen. Want zoals in bovenstaande posts staat gebruik je niet echt de standaardinstellingen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.