Toon posts:

1GB DDR 266 in Matsonic MS8137C mainb.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Matsonic MS8137C Socket A mainboard waar ik al een tijdje gebruik van maak met 2 SDRAM simms, 1 van 128 en 1 van 256MB. Nu vond ik het tijd om dat gehugen eens te upgraden dus ik in de handleiding gekeken wat het mb voor geheugen ondersteunde. Het boekje zegt dat het mb DDR geheugen van 200/266 en 2.5v tot 1GB per slot ondersteunt. Dus ik een DDR dimm gekocht, er staat op: Southland 1GB-RD266EB-M4GGL1, DDR 266Mhz CL 2.5 128x72 1B.

Ik plaats de DDR dimm erin en verwijder de twee SD dimms, aanzetten, en het enige wat hij doet is piepen, hetzelfde wat hij doet als wanneer er geen geheugen inzit. Ook opstarten met de oude SD dimms samen werkt niet.

Nu heb ik wel een klein beetje ervaring met dit soort dingen maar dit lijkt erop alsof die DDR dimm gewoon kapot is of is er mischien wat anders aan de hand?

Heeft er iemand suggesties? Alvast bedankt.

Groeten, Bert-Jan

Verwijderd

Die SDRAM en DDR module had je er beter niet samen in kunnen doen, dat werkt nooit.

Verder kan het zijn dat de module kapot is of je moederbord niet met de module overweg kan. Sommige merken mobo-mem gaan niet samen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Heb je al allebei de DDR-SDRAM sloten geprobeerd? Ik heb ooit een geval gezien met een ECS bordje waarbij DIMM slot 1 niks meer deed dus je zou het kunnen proberen in het andere slot. Normaal gesproken zal je computer niet moeilijk doen als je alleen slot 2 gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst alleen de DDR geprobeerd, in beide slots. Toen dat niet werkte heb ik het met de oude samen nog eens geprobeerd...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Oke heb je het bios dan al geupdated? Soms worden geheugenmodules pas herkend na een bios update.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het lijkt erop dat je nieuwe geheugenmodule ECC heeft en je mobo niet en dat dat blijkbaar voor een conflict zorgt.

128*72 =Ecc en ik vind daar niets over terug in je mobo manual.
Volgens mij zou het normaal gesproken wel moeten werken (dwz: ECC van de module wordt genegeerd).

[ Voor 45% gewijzigd door Voutloos op 07-05-2004 21:00 ]

{signature}

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 23:33

Exigence

dnkroz

Inderdaad
128x72
Dat duidt op ECC.

Dus er zitten 9 chips van 128MB op. 1 daarvan is voor de ECC. En waarschijnlijk ondersteunt je moederbord dat dus niet. Dus even terug gaan en een reepje non-ECC halen. Of 2x 512 zoeken :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Dat het ECC is maakt geen donder uit; jouw bord zal de extra ECC chip gewoon negeren. Probleem is dat je daar een registered DIMM hebt (daar staat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de 'R' voor in de typeaanduiding) en die gaat dus niet werken in dat bord. Je moet een unbuffered DIMM hebben :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, er staat wel iets in over unbuffered dat ondersteund wordt. Dus omruilen dan maar. :(

In ieder geval bednkt voor de reacties. Ligt het aan mij of was het een paar jaar geleden niet veel gemakkelijker allemaal? Ik bedoel, ik zie soms echt door de bomen het bos niet meer in computerland....
Pagina: 1