BCC schreef op 07 mei 2004 @ 20:31:
Reden om nog voor IDE te gaan is mischien omdat ik steeds heel veel verhalen hoor van mensen die hun Windows niet op een nieuwe SATA schrijf geïnstalleerd krijgen................ maar ik kan me voorstellen dat leveranciers van goedkope SATA controlers niet de moeite nemen om goede drivers te schrijven voor OS installaties.
Pardon?
Het is geen enkel probleem om een S-ATA schijf te installeren als je maar vooraf de moeite neem om de handleiding te lezen of de FAQ van dit forum te raadplegen. Ik heb geen enkel verhaal gehoord van mensen die dat uiteindelijk niet gelukt is.
De TS gaat nieuwe hardware kopen dus ook een nieuw AMD XP64 geschikt moederbord. Op de meeste zit én een Promise én een VIA controller gebakken. Dat zijn niet de eerste de beste producenten hoor. Het programmeren/schrijven van een goede driver heeft werkelijk niets met de installatie van een OS te maken. De driver werkt wel of niet.
@TS
Er zijn onderhand voldoende bronnen met reviews te vinden van S-ATA schijven. De snelheidsverschillen zijn niet echt spectaculair mede omdat de meerderheid van de HD's in de basis gewoon op IDE gebaseerd zijn. Er zijn (nog) niet veel schijven die S-ATA van origine zijn.
Als je nu de ruimte nodig hebt is het onzin nog een IDE-schijf aan te schaffen. Heb je hem over een paar maanden pas echt nodig dan zullen de prijzen zeker weer wat zijn gedaald.