Toon posts:

ide of sata

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na de zomer ga ik een a64 systeem kopen die sata ondersteunt maar mijn handen jeuken om nu al een extra ide schijf te kopen.

Is er in het dagelijks gebruik een merkbaar verschil in snelheid tussen een sata en een ide schijf?
Of kan ik beter wachten omdat sata ietsje sneller is?

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Volgens mij maakt het nu nog weinig uit of je schijf een p-ata of s-ata aansluiting heeft, omdat de bandbreedte van p-ata (nu nog) geen bottleneck vormt. Als je later alles s-ata wil hebben, kun je altijd nog zo'n convertor kopen.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-03 09:22
Mijn tip: koop een moederbord met een S-ATA aansluiting maar als je huidige harde schijf nog voldoet gebruik die dan gewoon. IDE is op dit moment nog snel genoeg. De snelheidswinst weegt niet op tegen de kosten die je maakt als je een harde schijf moet vervangen als die anders nog goed genoeg is.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 20:19:
Is er in het dagelijks gebruik een merkbaar verschil in snelheid tussen een sata en een ide schijf?
Ligt eraan. Als je de Maxtor DMP9 neemt die zowel in P-ATA als S-ATA variant volop verkocht wordt, daarbij is het verschil in snelheid echt nu komma nul. De WD Raptor (alleen S-ATA) is daarentegen bloedsnel (en peperduur :p ). Maar da's dan ook zo'n beetje de enige disk waarbij S-ATA echt een voordeel is qua snelheid.
Of kan ik beter wachten omdat sata ietsje sneller is?
Och, het prijsverschil is niet zo groot tussen S-ATA disks en hun P-ATA equivalenten, dus wellicht kan voor jou de kortere en dunnere kabel een argument voor S-ATA zijn. Voor de snelheid hoef je het echter niet te doen, tenzij je voor zo'n Raptor gaat.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03

BCC

Reden om nog voor IDE te gaan is mischien omdat ik steeds heel veel verhalen hoor van mensen die hun Windows niet op een nieuwe SATA schrijf geïnstalleerd krijgen. Zelf geen ervaring mee overgens, maar ik kan me voorstellen dat leveranciers van goedkope SATA controlers niet de moeite nemen om goede drivers te schrijven voor OS installaties.

[ Voor 36% gewijzigd door BCC op 07-05-2004 20:33 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
BCC schreef op 07 mei 2004 @ 20:31:
Reden om nog voor IDE te gaan is mischien omdat ik steeds heel veel verhalen hoor van mensen die hun Windows niet op een nieuwe SATA schrijf geïnstalleerd krijgen. Zelf geen ervaring mee overgens, maar ik kan me voorstellen dat leveranciers van goedkope SATA controlers niet de moeite nemen om goede drivers te schrijven voor OS installaties.
Dat ligt echter in 99% van de gevallen aan het feit dat ze zich slecht (laten) informeren voordat ze met de installatie beginnen en daardoor 'vergeten' dat ze een driver moeten installeren tijdens Windows setup. Persoonlijk vind ik dit niet zo'n sterk argument; ik heb zelf nog geen enkele machine gehad waarbij ik niet probleemloos Windows kon installeren op S-ATA. Je moet er alleen ff rekening mee houden dat de installatieprocedure ongeveer (precies) zo werkt als was het een SCSI-controller die niet standaard door Windows herkend wordt.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
koraks schreef op 07 mei 2004 @ 20:31:
Och, het prijsverschil is niet zo groot tussen S-ATA disks en hun P-ATA equivalenten, dus wellicht kan voor jou de kortere en dunnere kabel een argument voor S-ATA zijn. Voor de snelheid hoef je het echter niet te doen, tenzij je voor zo'n Raptor gaat.
Het aansluiten van een serial ata harde schijf gaat inderdaag erg makkelijk en de kabels zijn ook simpel weg te werken. Tevens heb je geen gepruts meer met master en slave instellingen. Dat zijn de grootste voordelen van de huidige serial ata hdd's.

Wat misschien ook nog een idee is voor de topicstarter is om nu een serial ata hdd te kopen (i.v.m. met de in dit topic genoemde voordelen) en daarbij een goedkoop (non-raid) serial ata controllertje. Die dingen zijn niet zo duur en presteren gewoon goed in niet-raid opstellingen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

BCC schreef op 07 mei 2004 @ 20:31:
Reden om nog voor IDE te gaan is mischien omdat ik steeds heel veel verhalen hoor van mensen die hun Windows niet op een nieuwe SATA schrijf geïnstalleerd krijgen................ maar ik kan me voorstellen dat leveranciers van goedkope SATA controlers niet de moeite nemen om goede drivers te schrijven voor OS installaties.
Pardon?
Het is geen enkel probleem om een S-ATA schijf te installeren als je maar vooraf de moeite neem om de handleiding te lezen of de FAQ van dit forum te raadplegen. Ik heb geen enkel verhaal gehoord van mensen die dat uiteindelijk niet gelukt is.

De TS gaat nieuwe hardware kopen dus ook een nieuw AMD XP64 geschikt moederbord. Op de meeste zit én een Promise én een VIA controller gebakken. Dat zijn niet de eerste de beste producenten hoor. Het programmeren/schrijven van een goede driver heeft werkelijk niets met de installatie van een OS te maken. De driver werkt wel of niet.

@TS
Er zijn onderhand voldoende bronnen met reviews te vinden van S-ATA schijven. De snelheidsverschillen zijn niet echt spectaculair mede omdat de meerderheid van de HD's in de basis gewoon op IDE gebaseerd zijn. Er zijn (nog) niet veel schijven die S-ATA van origine zijn.

Als je nu de ruimte nodig hebt is het onzin nog een IDE-schijf aan te schaffen. Heb je hem over een paar maanden pas echt nodig dan zullen de prijzen zeker weer wat zijn gedaald.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=sata vs ide]
[search=sata of ide]
[search=sata of pata]
etc..

Verder is de FAQ van dit subforum ook duidelijk wat betreft het uitzoeken van een harddisk.

[ Voor 72% gewijzigd door BalusC op 07-05-2004 21:18 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.