gLCD: een grafisch LCD aanstuurprogramma |
Omdat ik vrij vaak met LCDs pruts, en dan meestal grafische LCDs die een vrij vage aanstuurmethode hebben, heb ik tot nu toe altijd nog aparte programmaatjes moeten schrijven om data naar die LCDs te sturen. Daar werd ik op een gegeven moment vrij moe van en dus heb ik besloten om een generiek LCD aanstuur-programma te maken, waar ik dan allerlei output drivers aan toe zou voegen. Het begin is gemaakt en ik noem het gLCD. |
Voor welke LCDs? |
gLCD ondersteunt tot nu toe twee targets. Door de modulaire opzet is het echter een kwestie van een half uurtje om een nieuwe te programmeren. Ondersteunde targets tot nu toe: • pngout: Schrijf de output naar een pngtje toe. • ks0108: Een grafisch LCD met de ks0108 controller, bijvoorbeeld de Crystalfonts CFAG2864b series. |
Wat kan het? |
gLCD is een programmaatje met ongeveer dezelfde opzet als PowerLCD: allerlei informatie uit het systeem verzamelen en op een leuke manier op een LCD gooien. gLCD is at the moment een linux-only programmaatje; het is echter vrij portable opgezet dus zodra iemand er wat tijd aan wil besteden kan het ook voor andere unices en Windows gecompileerd worden. Twee rendermethoden zijn ondersteund: • Text: Render een tekst naar een bepaalde plaats op het LCD • pngin: Zet een pngtje ergens op het LCD. Twee methoden om info van de rest van het systeem te krijgen: • tail: Pak de laatste x regels van een bestand • pipe: Pak de stdout van een reeks commando's |
Pics!!!11 |
![]() ![]() |
Download |
Downloads zijn gemoved naar de gLCD website. Het programma heeft libgd 2.0 of hoger nodig. |
Help Wanted! |
Ik heb geen tijd om dit progje alle LCDs van de wereld te laten ondersteunen en te porten naar elk OS op deze wereld, vandaar dat ik de sourcecode heb opengegooid. Als je een beetje c[++] kan programmeren en je ziet een feature/LCD/whatever wat nog niet ondersteund is, schroom dan niet om het er zelf in te zetten. Owja, stuur mij ajb patches, kan ik het weer in de main files integreren. Verder is het een nieuw progje dus: betatesters wanted! Als je een LCD hebt wat ondersteund is, kijk dan alsjeblieft even of gLCD erop werkt en zoniet, stuur mij even een mailtje. |
[ Voor 31% gewijzigd door Sprite_tm op 24-10-2007 17:44 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog