[LCD] gLCD, generiek grafisch LCD aanstuurprogje

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
gLCD: een grafisch LCD aanstuurprogramma
Omdat ik vrij vaak met LCDs pruts, en dan meestal grafische LCDs die een vrij vage aanstuurmethode hebben, heb ik tot nu toe altijd nog aparte programmaatjes moeten schrijven om data naar die LCDs te sturen. Daar werd ik op een gegeven moment vrij moe van en dus heb ik besloten om een generiek LCD aanstuur-programma te maken, waar ik dan allerlei output drivers aan toe zou voegen. Het begin is gemaakt en ik noem het gLCD.
Voor welke LCDs?
gLCD ondersteunt tot nu toe twee targets. Door de modulaire opzet is het echter een kwestie van een half uurtje om een nieuwe te programmeren.
Ondersteunde targets tot nu toe:
• pngout: Schrijf de output naar een pngtje toe.
• ks0108: Een grafisch LCD met de ks0108 controller, bijvoorbeeld de Crystalfonts CFAG2864b series.
Wat kan het?
gLCD is een programmaatje met ongeveer dezelfde opzet als PowerLCD: allerlei informatie uit het systeem verzamelen en op een leuke manier op een LCD gooien. gLCD is at the moment een linux-only programmaatje; het is echter vrij portable opgezet dus zodra iemand er wat tijd aan wil besteden kan het ook voor andere unices en Windows gecompileerd worden.

Twee rendermethoden zijn ondersteund:
• Text: Render een tekst naar een bepaalde plaats op het LCD
• pngin: Zet een pngtje ergens op het LCD.

Twee methoden om info van de rest van het systeem te krijgen:
• tail: Pak de laatste x regels van een bestand
• pipe: Pak de stdout van een reeks commando's
Pics!!!11

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/glcd/example.png
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/180704/tmb-hpim0390.jpg
Download
Downloads zijn gemoved naar de gLCD website.
Het programma heeft libgd 2.0 of hoger nodig.
Help Wanted!

Ik heb geen tijd om dit progje alle LCDs van de wereld te laten ondersteunen en te porten naar elk OS op deze wereld, vandaar dat ik de sourcecode heb opengegooid. Als je een beetje c[++] kan programmeren en je ziet een feature/LCD/whatever wat nog niet ondersteund is, schroom dan niet om het er zelf in te zetten. Owja, stuur mij ajb patches, kan ik het weer in de main files integreren.

Verder is het een nieuw progje dus: betatesters wanted! Als je een LCD hebt wat ondersteund is, kijk dan alsjeblieft even of gLCD erop werkt en zoniet, stuur mij even een mailtje.

[ Voor 31% gewijzigd door Sprite_tm op 24-10-2007 17:44 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Cool, ga ook maar eens op zoek naar lcd'tje. Helaas ben ik geen linux guru en c en C++ beheers ik ook niet :(

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 19:36

msentinelb

Arghhhhh!

zal van het weekend is kijken of het werkt op 1 van me lcds :)

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Jahoor, Sprite is weer bezig geweest ;) Good job!
't is dat ik geen grafisch lcd heb en veel bezig ben met m'n home made case, anders was ik graag beta-tester geweest :9

Nooooh! Stahp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

hmm, zoiets kan ik goed gebruiken. Ik heb hier nog een SED1330 scherm liggen met een res van (ik dacht) 320 bij 128, maar weet het ff niet zeker meer. Alleen jammer dat ik hem onder win98 wil gaan gebruiken...
Durft iemand het aan om hem te porten naar win9x en een SED1330 module in te bouwen???
Beide zijn voor mij geen optie, omdat ik geen kaas heb gegeten van C++ laat staat überhaubt programeren....

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
deepbass909 schreef op 08 mei 2004 @ 00:01:
hmm, zoiets kan ik goed gebruiken. Ik heb hier nog een SED1330 scherm liggen met een res van (ik dacht) 320 bij 128, maar weet het ff niet zeker meer. Alleen jammer dat ik hem onder win98 wil gaan gebruiken...
Durft iemand het aan om hem te porten naar win9x en een SED1330 module in te bouwen???
Beide zijn voor mij geen optie, omdat ik geen kaas heb gegeten van C++ laat staat überhaubt programeren....
Mmm... Een sed1330 module fixen wil ik zelf wel doen, mits iemand mij een schermpje met die chipset kan uitlenen / doneren. Porten naar Windows: Ik wil iedereen die dat probeert natuurlijk zoveel mogelijk helpen en veel moeite zou het niet mogen kosten, maar ik heb zelf nog nooit gedeveloped in C++ in Windows, dus ik ga er zelf niet aan beginnen ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
als het goed ansi-c is dan kan je 'm gewoon simpel w32 compilen, no probs...

en jah dan draait ie op windows :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

hmm, Ensk' is toch net te ver van Utreg.... anders had je mijn scherm wel mogen lenen.... Ik had hier een jaartje of 5 gelee mee moeten beginnen, toen woonde ik zelf namelijk nog in Ensk"...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_dus.nl
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01-2023
Hoi Sprite,
Ik heb een ks0108b en zou het erg leuk vinden om via jouw progje _/-\o_ (in linux)er wat leuke plaatjes op te laten zien. Het is me ondertussen gelukt om een pngetje te maken zoals in je startpost. Wat me niet echt duidelijk wordt is hoe ik dit nu op mijn lcdtje krijg. Het lijkt me zoiets als pport = 378 in glcd.conf zetten alleen ik weet niet waar of met welke header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Vrij simpel:
code:
1
2
output: ks0108
     pport=378

in je glcd.conf miepen en je zou klaar moeten wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Laatst online: 03-02 11:42
Kan er ook ondersteuning voor de T6963C schermpjes :) ik heb er 1 van 240 bij 128 pixels en wil hem graag onder linux laten draaien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11

Leejow(saait)

Blater

Sprite_tm ik zou je evt. wel willen helpen met T6963C ondersteuning, check me profiel voor me msn. Ik heb C++ en zou evt. voor een port naar win. kunnen zorgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
Kickje is hier nog iemand mee bezig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk sprite nog wel enzo ;)

Trouwens: de g in glcd is beetje wazig, 't lijkt op gnome enzo....

Btw, ik heb opzich wel zin om een seriele teminal plugin te maken (voor het aansturen van (oude) laptops en pc's en dat als uitvoer gebruiken.

Heel handig voor als je het scherm van een werkende laptop wil gebruiken, maar geen pinout kan vinden / niet rechtstreeks aan "een" poort kan hangen...

Sprite: Heeft gLcd al een website btw, anders kan ik wel wat opzetten...

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 21-06-2004 20:14 . Reden: Laatste regel erbij... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Thrillseekah: Mmmmnou, niet dat ik weet. Ik heb zo ongeveer wel wat ik wil, ik ga er zelf pas verder mee als ik een feature mis.

SA007: Als jij de client opbouwt (de laptopkant dus) wil ik de serverzijde wel doen. Verder: Als jij een opzet voor de content wil maken kan ik 'm hier wel hosten en evt. onderhouden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
Er komt dus nog geen ondersteuning voor het schermpje wat ik heb? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Weet je wat? Doneer mij 2 schermpjes met die controller en je krijgt er 1 compleet gesoldeerd terug + de driver zit in gLCD. Mail maar als je interesse hebt: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/57733/C6C3EF/000000

* Sprite_tm heeft besloten grafische LCDs te sparen.

Btw: dit aanbod geldt voor iedereen die een grafisch LCD (met ingebouwde controller) heeft wat nog niet ondersteund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
Zeer aantrekkelijk aanbod maar mijn lcd is al gesoldeert alleen ik wil hem dus in mijn linux bak gaan hangen voor stats en daarvoor leek me dit proggie ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sja... Ik wil best een driver schrijven maar dan heb ik toch op z'n minst toegang nodig tot de hardware, en (ivm. het maintainen van het geheel) het liefst een exemplaar thuisliggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Sprite: Neemt de pngin plugin al de alpha channel van een png'tje?

Dat je ook transparant kan enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Pfffff.... ik gebruik libgd, en zolang je versie daarvan het aplha channel ondersteunt moet mijn progje dat ook doen. Met 100% zekerheid kan ik het echter niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb ff opgezocht, nog geen volledige alpha support, alsin transparante png's komen er niet uit, kan alleen alpha doen op een niet doorzichtige achtergrond, waar dnek ik ook mee begonnen word ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:56
Even een vraagje, ik heb de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#include <string.h> 
#include <stdlib.h> 
#include <sys/io.h>
#include <unistd.h>

int main(int argc, char *argv[])
{
    outb(0,0x37A);
    return 1;
}

Als ik deze op linux met gcc compileer gaat dat perfect, wil ik echter het programma uitvoeren krijg ik een ' Segmentatie fout'. Iemand enig idee?
PS ik post dit maa rin dit topic aangezien hier volgens mij mensen zitten die het weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
DRAFTER86 schreef op 30 juni 2004 @ 17:45:
Even een vraagje, ik heb de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#include <string.h> 
#include <stdlib.h> 
#include <sys/io.h>
#include <unistd.h>

int main(int argc, char *argv[])
{
    outb(0,0x37A);
    return 1;
}

Als ik deze op linux met gcc compileer gaat dat perfect, wil ik echter het programma uitvoeren krijg ik een ' Segmentatie fout'. Iemand enig idee?
PS ik post dit maa rin dit topic aangezien hier volgens mij mensen zitten die het weten :)
Dat zal idd best compilen :P
Het probleem is alleen dat je naar iets probeerd te schrijven (0x37A) waar je geen rechten voor hebt... Nu weet ik niet welk adres dat is, maar je moet iig zorgen dat je daar de rechetn insteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
SA007 schreef op 30 juni 2004 @ 18:50:
[...]

Dat zal idd best compilen :P
Het probleem is alleen dat je naar iets probeerd te schrijven (0x37A) waar je geen rechten voor hebt...
Oplossing: man iopl en man ioperm.
Verdere vragen graag in een ander topic stellen, dit soort algemene vragen zijn imnsho zwaar offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hint voor de mensen die Linux draaien (of een gLCD naar Windows durven te porten) en een interessante en goedkope casebadge willen: Ik heb de kleine 97x35 grafische zw/w LCDs die voor 2 euro bij Voti te koop zijn, met een minimum aan hardware aan de seriele poort kunnen knopen, en gLCD ondersteunt ze nu.
Pics:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/180704/tmb-hpim0390.jpg
Het LCD
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/180704/tmb-hpim0394.jpg
De verder benodigde hardware. Niet veel he? Zelfs een extra voeding is afwezig.

Ik heb ook een site'je opgezet voor gLCD, die staat hier. Daar is de nieuwe versie te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 20:46

KnOeFz

no comment...

Wow, erg tof. :9 Ik heb meteen maar een bestelling bij Voti gedaan, had ze al een tijdje op zijn site zien staan. Werkt dan denk ik ook met Nokia displays? (niet dat ik die heb liggen maar daar loopt een uitgebreid topic over)

Heb je ergens een schematje staan van de serieele aansluiting zoals op je foto? Die kan ik op je website niet vinden. Erg gaaf zelfs zonder voeding, kan ik op me Suse laptopppie die geen parallele poort heeft toch eenlcdtje hangen 8)

[ Voor 5% gewijzigd door KnOeFz op 18-07-2004 21:14 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
De docs voor de aansluiting van dat lcd staan vrij diep weggestopt, hier even een directe link: klikje. Nokia-displays heb ik nog niet geprobeerd, maar zouden in principe niet veel moeilijker moeten wezen. 1-op-1-compatibel zijn ze niet met dit display, er moet wel een andere driver voor geschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 13-09 20:46

KnOeFz

no comment...

thnx, had de plugin mapjes inderdaad overgeslagen met zoeken...

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaag
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 13:10
Zeg Sprite, Zou die display ook met dat schema van jou direct comaptible zijn met PowerLCD ?

(wil gLCD niet afvallen, maar heb helaas niet de skills om het naar Windows te programmeren....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Neen, en wel om de volgende redenen:
• De pinout is door mezelf inelkaar geflanst, kleine kans dat een willekeurig ander programma 'm precies zo heeft
• PowerLCD is volgens mij alleen voor een paar soorten paralelle LCDs geschikt, en voor zover ik weet is de controller van dit LCD niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, zuur. Heb er al 3 besteld, maar zal nog even met de betaling wachten tot ik ergens iets kan vinden over het functioneel krijkgen van deze units in windows.

Ik ben een totale electronoob en heb laatst mijn eerste velleman kit in elkaar geschoefd, zolang er een gebruiksaanwijzing is kan ik het solderen, maar zelf klooien met schema's is nog net iets te hoog gegrepen, dus als iemand iets hefet gevonden over deze LCD's en windows, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
KnOeFz schreef op 18 juli 2004 @ 21:14:
Wow, erg tof. :9 Ik heb meteen maar een bestelling bij Voti gedaan, had ze al een tijdje op zijn site zien staan. Werkt dan denk ik ook met Nokia displays? (niet dat ik die heb liggen maar daar loopt een uitgebreid topic over)

Heb je ergens een schematje staan van de serieele aansluiting zoals op je foto? Die kan ik op je website niet vinden. Erg gaaf zelfs zonder voeding, kan ik op me Suse laptopppie die geen parallele poort heeft toch eenlcdtje hangen 8)
Yep, ik zou ook wel support willen voor 3310 displays.
Maar dan zou glcd wel eerst naar windows omgezet moete worden :'(
Ik heb de skills er niet voor... Iemand anders zin? :?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ik ben nieuw hier en vond dit meteen een interessant onderwerp. Ik heb het circuitje, voor het LCD'tje van VOTI, even opnieuw getekend zoals ik uit de ascii-tekening kan lezen. Ik ben niet zo goed daarin en daarom de vraag of ik het zo goed heb getekend:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/gLCD_voti_lcd_circuit2.gif

Jammer dat het nog niet beschikbaar is voor Windows, ik hoop dat er mensen zijn die gLCD opnieuw willen compilen of herschrijven. :)

Voor de prijs hoef je het niet te laten dat merk ik wel. Zelfs voor een scholier is het nog wel te betalen en het staat natuurlijk mega-koel op je kast.

Dus herschrijver of recompilers aan het werk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Electronical op 19-07-2004 18:56 . Reden: Duidelijker neergezet om welke LCD het gaat... ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 12:52
Ik lees dit topic net ff en ik heb hier nog 2 alcatel 310 schermpjes liggen, natuurlijk zijn ze grafisch alleen kan ik nergens ondersteunende software ervoor vinden

toen las ik jou aanbod als ik jou 2 schermpjes stuur stuur je er 1 terug gesoldeerd en wel. >:)

ik heb hier dus 2 schermpjes allen ziet het eruit dat ze allebei een iets andere controller hebben, ze hebben beide 18 pins aansluiting en geen backlight maar backlight is wel simpel te maken :)
wil je mij toevoegen op msn dan kan ik je de schermpjes laten zien :*)
mijn msn is: rogier@kloteschool.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Electronical schreef op 19 juli 2004 @ 18:45:
Ik ben nieuw hier en vond dit meteen een interessant onderwerp. Ik heb het circuitje, voor het LCD'tje van VOTI, even opnieuw getekend zoals ik uit de ascii-tekening kan lezen. Ik ben niet zo goed daarin en daarom de vraag of ik het zo goed heb getekend:

[afbeelding]

Jammer dat het nog niet beschikbaar is voor Windows, ik hoop dat er mensen zijn die gLCD opnieuw willen compilen of herschrijven. :)

Voor de prijs hoef je het niet te laten dat merk ik wel. Zelfs voor een scholier is het nog wel te betalen en het staat natuurlijk mega-koel op je kast.

Dus herschrijver of recompilers aan het werk ;)
Je hebt een fout gemaakt in het schema, de brug van pin2(lcd kant) hoort nog voor de diode te zitten, niet er8er...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
SA007 schreef op 20 juli 2004 @ 17:05:
[...]

Je hebt een fout gemaakt in het schema, de brug van pin2(lcd kant) hoort nog voor de diode te zitten, niet er8er...
Bedankt, had ik nog niet gezien. Ik heb het intussen al verbeterd en hieronder staat nog een pcb'tje speciaal voor het LCD'tje wat bij VOTI te koop is (zie hiervoor voorgaande posts):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/pcb_voti.gif
printer-fertige pcb (pdf)

Met het bijbehorende aansluitvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/aansluitschema_voti2.gif
Grotere versie

De PCB is in dit voorbeeld 5cm X 3cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Houd je er wel rekening mee dat het schema van Sprite_TM op sommige punten buiten de specs van de lcd draait (wat storing kan geven)

Bijvoorbeeld:
de VContr krijgt bij hem -12v terwijl volgens de specs tussen de -5 en -8 zit
(ik heb dit opgelost met 6 :P diodes)

Ook is de condensator een beetje aan de lage kant, hierbij is hoe groter hoe beter (heb zelf een 2200uF erin zitte.

Deze condensator zorgt er namelijk voor dat er tijdens datatransfer genoeg spanning blijft voor de electronica (deze word namelijk gevoed door het inverse zijn van de datakanalen)

Ik heb btw de print op een gaatjesprint van 8x9 gaatjes (2,54mm raster) gemaakt wat ook heel goed te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmm, ja, een 1uF is inderdaad het absolute minimum en misschien zelfs te weinig, ik heb er zelf een 100uF ingezet, maar ben vergeten het in de docs te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Dat klopt wel ja van die 12V t/o de specs van dat LCD'tje. Ik heb als oplossing een weerstand en een zener van 7,5V geprobeerd en dat werkt, de spanning over de zener zakt iets in, maar dat is niet veel. Er blijft ongeveer nog 7,4V over de zener staan en dat valt wel binnen de specs. Een grotere elco is wel aan te raden, zoals ik hierboven lees.

Nieuwe PCB:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/pcb_print.gif
De printklare-versie (pdf)

En het bijbehorende aansluitvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/pcb_klein.gif
Grotere versie

Alle elektronica moet er gewoon net uit komen te zien, vandaar dat ik graag veel pcb's maak ipv die experimenteerprintjes. Dus voor de mensen die ook kunnen etsen, dit dan ook graag doen en deze LCD willen gebruiken, is hier alvast een pcb'tje.

Owja, de namen van de testpads zijn misschien niet zo snel te zien:

1 - sda (7-LCD)
2 - scl (6-LCD)
3 - txd (3-SER)
4 - dtr (4-SER)
5 - gnd (5-SER)
6 - 3V (4-LCD)
7 - rts (7-SER)
8 - Vled (2-LCD)
9 - gndled (1-LCD)
10 - dgnd (5-LCD)
11 - Vcont (3-LCD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, ben aan het solderen, maar hoe hebben jullie in godsnaam het kabeltje van de lcd weten vast te solderen ? ding is veel te dun en die spoeren zitten echt majo dicht op elkaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Die stroken zitten idd dicht op elkaar. Ik heb het nog niet gesoldeerd, maar ik denk dat ik het zo ga doen:
Voordat ik een kabeltje aan een strook soldeer, plak ik de rest van de stroken af met schildertape. Misschien dat het dan beter gaat.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, maar als je dan over het schilderstape heensoldeert, en je trekt het los ........ is je verbinding pleite... toch zal ik het eens proberen.

en weet iemand wat er aan de hand is als ik gaten in mijn soldeerboutbitje krijg ?!

laatste vraag,
De telling van de lcd aansluiting 1 tot 7, is dat van links naar rechts als je het kabeltje voor je hebt liggen met het scherm erboven ?

ARGH ! lukte het me eindelijk die zooi eropvast te krijgen, breken de contactjes van de lcd kabel af ! komen los van het plastic en breken :( wat nu wat nu wat nu.....

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 21:47 . Reden: gewoon, stom geweest ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Zo is de telling:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lous/i2c_lcd/FoilSoldered.jpg
Of kijk op deze pagina over deze LCD.

En over die baantjes, die zijn te heet geworden... Misschien kun je ze nog terug op het plastic vastlijmen, of zijn ze gewoon afgebroken? Als ze alleen losgelaten hebben, dan zou ik ze gewoon lijmen ofzo, maar als ze gebroken zijn, dan zul je toch moeten proberen om de banen verderop op de plastic strip open te leggen. Die zijn nl. afgeschermd, of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Electronical op 03-08-2004 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha ,goed nieuws en slechtnieuws, ik heb dat kabelzootje erafgerukt en ben begonnen rechtstreeks op de pcb te solderen, wel 4 draadjes vastgekregen.......

en toen besefte ik me dat ik mooi van de verkeerde ant was begonnen te tellen.......

ARGH !!!!!!

btw, is een 25W soldeerunit overkill voor dat ding ? heb een grote tip erop, maar die wordt steeds kleiner .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
25w is goed genoeg. Je soldeerpunt wordt kleiner en begint gaten te vertonen door het vloeimiddel in je tin; die vreet het koper in je punt op. Behalve regelmatig je punt afvegen aan een natte spons is daar weinig aan te doen. Wat je nog kan proberen is als je een nieuwe punt aanschaft een longlife-punt proberen te krijgen; die hebben een laag wolfraam om de punt heenzitten en slijten daardoor stukken minder snel. Verder is 25w prima voor electronica maar zou ik voor dit soort werk toch nog een slagje kleiner nemen (15w ofzo). Zorg wel dat je een fije punt heb; vijl je punt desnoods bij. (Voor de mensen die wel een longlife-punt hebben: Die mag je NOOIT bijvijlen, of je sloopt het wolfraam eraf!)

Anyway, veel succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_dus.nl
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik heb ondertussen wel wat beweging op m'n lcdeetje. Alleen word alles nu op een regel geschreven die dus een paar keer ververst. Het lcdtje is wel een ks0108b maar met andere progjes werkt het wel als ik iets met de timings rommel. hierbij de output die ik zie:

[root@localhost glcd]# ./glcd
glcd starting.
Creating new configuration.
New plugin, type output, plugin name ks0108
ks0108 obj created.
ks0108 - pport: 378
ks0108 - height: 64
ks0108 - width: 128
New plugin, type input, plugin name pngin
Created an yet uninitialized pngin obj
pngin: file: /home/hank/glcd/glcd/acht.png
pngin: xpos: 1
x: 1
pngin: ypos: 1
getheight
getwidth
Creating output image (128x64)getheight
getwidth
Building image.
Processing input plugin 0...
Got output. Merging into end-image @ 1,1.
Processing output plugin 0...
Requesting acces for pport @ 0x378
Initing lcd...
Sending data...
x=0 y=0x=1 y=0x=2... enz..x=62 y=7x=63 y=7Processing done.
[root@localhost glcd]#

edit:
werkt ondertussen door #define INVMASK 11 in #define INVMASK 13 te veranderen in ks0108.cpp.
wat is nu de mooiste manier om dit progje achter elkaar te laten draaien of om de zoveel seconden ??
/edit

[ Voor 11% gewijzigd door Ikke_dus.nl op 14-08-2004 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ondertussen het geheel in elkaar gesoldeerd, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het programma werkt. Ik kom er niet uit hoe het programma uberhaupt aan te krijgen. Ben niet erg ervaren met linux, maar kan nog net mijn weg vinden binnen Konsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 11-09 20:13
electronical, er zit een foutje in je print: je verbindt nog steeds Vcont (pin 11) met de txd pin, in plaats van zoals zou moeten Vcont met het draadje tussen D4 en R4.
Omdat je seriele poort begrensd is tot een aantal mA wordt de spanning lager en kom je op 7.4 volt, maar dat is niet de correcte wijze.

* Springuin gaat hem nu bouwen en een windows progje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Hopeloosje schreef op 07 september 2004 @ 20:05:
electronical, er zit een foutje in je print: je verbindt nog steeds Vcont (pin 11) met de txd pin, in plaats van zoals zou moeten Vcont met het draadje tussen D4 en R4.
Omdat je seriele poort begrensd is tot een aantal mA wordt de spanning lager en kom je op 7.4 volt, maar dat is niet de correcte wijze.

* Electronical gaat hem nu bouwen en een windows progje maken.
Ik begrijp het waarschijnlijk niet helemaal:
Hier
staat namelijk dat 11 (3-Vcontr) gewoon verbonden is met Txd.
Anders zet jou layout eens neer, misschien dat ik het dan wel snap.

De schakeling, waar mijn 2e layout op gebaseerd is, is dit. Waar dus de zener is toegevoegd om de spanning te sturen. Voor de rest is het niks anders dan de schakeling die in eerste instantie werd aangeboden via de 1e link in deze post.

Zoals in dit topic wel blijkt, zijn de layouts van mij al vaker fout gebleken, dus het kan best zijn dat de 2e versie ook fout is. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Electronical op 07-09-2004 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Hoe jij het doet:

GND (0 volt) 
   +----+-------------------------+ 
        |
       .-.
       | |
       | | R
       '-'
        |
        -
        ^ Zener 7.5 volt
        |
-12V +--+-------------------------+ Uit: - 12 V

Hoe het hoort:

GND 
   +----+-------------------------+ GND
        |
        -
        ^ Zener 7.5 Volt
        |
        +-------------------+ Uit (exact -7.5v)
        |
       .-.
       | |
       | | R
       '-'
        |
-12V+---+

Door jouw toevoeging is de uitgangsspanning wel 7.4 volt, dat komt niet door de zenerdiode, maar door de belasting in combinatie met een hoge bronweerstand (en die zorgt dat de uitgangsspanning daalt)

[ Voor 9% gewijzigd door Springuin op 08-09-2004 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Hopeloosje schreef op 08 september 2004 @ 14:38:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Hoe jij het doet:

GND (0 volt) 
   +----+-------------------------+ 
        |
       .-.
       | |
       | | R
       '-'
        |
        -
        ^ Zener 7.5 volt
        |
-12V +--+-------------------------+ Uit: - 12 V

Hoe het hoort:

GND 
   +----+-------------------------+ GND
        |
        -
        ^ Zener 7.5 Volt
        |
        +-------------------+ Uit (exact -7.5v)
        |
       .-.
       | |
       | | R
       '-'
        |
-12V+---+

Door jouw toevoeging is de uitgangsspanning wel 7.4 volt, dat komt niet door de zenerdiode, maar door de belasting in combinatie met een hoge bronweerstand (en die zorgt dat de uitgangsspanning daalt)
Ok, ik heb geprobeerd het goed te veranderen. Het goede staat dus in de zipfile die hier staat. Het zijn Eagle-files, dus je moet wel Eagle hebben om ze te kunnen openen.
Kheb jammergenoeg tijd te kort om ze weer naar plaatje om te zetten, sorry daarvoor. Succes nog met het bouwen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
ik nu een programmatje voor windows dat zou moeten weken, zie http://elektron.its.tudelft.nl/~mdhoop49/votidisp.zip

t is wel een work in progress versie, je kunt een tekst op een willekeurige plek in een willekeurig lettertype op het display zetten (en meer niet)

De source (delphi 7) zit erbij, doe ermee wat je wilt, zolang je er geen dingen of mensen mee sloopt en mij de schuld geeft ;)

Als je commentaar hebt dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
relaxed programma, alleen je moet wel een com2 op je computer hebben voor dat hij werken wilt, ook al hangt de display op com1. com2 moet bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Ik vraag me eigenlijk af of de source van dit programma ook te compileren is voor windows? Of zijn er dan al legio proggies voor aansturing van verschillende merken lcds?
El Snorro schreef op 07 mei 2004 @ 18:04:
Cool, ga ook maar eens op zoek naar lcd'tje. Helaas ben ik geen linux guru en c en C++ beheers ik ook niet :(
Deze dingen gaan vaak samen ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede zaak, dat votiLCD. Zie nu dat er maar 3 van mijn 4 backlights het doen.
Ik krijg nog geen text op mijn display, maar dit zou kunnen komen doordat ik waarschijnlijk het foutieve schema heb gesoldeerd of doordat ik de LCD heb gemold.

hoop dat je het programma nog wat gaat uitbreiden.

@ electronical:
Heb je al tijd gehad om het printje naar jpg om te zetten ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
Ja ik heb idd tijd om het nu om te zetten, goed dat je me eraan herinnerd. Ik hoop dat het nu wel goed is en anders hoor ik het wel he :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/gLCD_voti_lcd_circuit_small.gif
De layout met componenten. Ook hier groter te zien.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/erikvankempen/gLCD_voti_lcd_circuit_small2.gif
De layout zonder componenten. Ook hier als PDF te donwloaden, zodat alles in het goede formaat blijft.

Zoals ik al zei: ik hoor het wel als het nog niet klopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah ik kwam dit tegen en moest et even omhoog schoppen. Ik heb namelijk ook zo'n LCDtje KS0108.
Maar ik krijg allemaal errors bij het compileren van het progje. zie hier onder. Wat kan ik daar aan doen??

g++ -O2 -c -o main.o main.cpp
In file included from config.h:1,
from main.cpp:3:
inputplugin.h:1:16: gd.h: No such file or directory
In file included from config.h:1,
inputplugin.h:13: error: ISO C++ forbids declaration of `gdImagePtr' with no
type
inputplugin.h:13: error: `gdImagePtr' declared as a `virtual' field
inputplugin.h:13: error: syntax error before `*' token
inputplugin.h:13: error: missing ';' before right brace
inputplugin.h:14: error: syntax error before `}' token
In file included from config.h:2,
outputplugin.h:1:16: gd.h: No such file or directory
In file included from config.h:2,
outputplugin.h:14: error: `gdImagePtr' was not declared in this scope
outputplugin.h:14: error: syntax error before `)' token
make: *** [main.o] Error 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Lijkt me redelijk duidelijk: gd.h mist, wat betekent dat je (de development-libraries van) libgd niet geinstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:51

ThunderNet

Flits!

Hoe staat het nu met de applicatie?
Ik zit er aan te denken om paar lcd tjes te bestellen..
of zou mijn big-ass lcd ook werken? : [rml][ LCD] Philips PM11211 / OOR aansluiten[/rml] (moet er wel een voedingscircuitje bij komen, maar dat is geen probleem)

:)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sja, ik ontwikkel er zelf niet verder aan omdat ik eigenlijk geen LCDs meer aanstuur... maar als iemand toevoegingen heeft op de huidige software, laat 'm dan vooral verder proggen :)

En je big-ass LCD word niet ondersteund, maar da's niet alleen een software-iets... je LCD heeft namelijk geen controller, en dan houd het al snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:51

ThunderNet

Flits!

Dan wordt het toch echt tijd om keer zelf een controller inelkaar te knutselen :Y)
En ik zal nog wel paar van die kleine lcd-tjes bij voti bestellen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb GD nu. en het is gecompileerd. maar hij kan nu mijn config bestandje niet vinden.
Die moet staan in de current working dir. Maar welke is dat ?

Ik start hem met: /usr/local/bin/glcd
Alleen als ik daar mijn config file zet doet hij nog nix. nog steeds error can't open config file ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
De current working dir is de dit waar je nu instaat (waar je dus in ge-cd'ed bent). Dat is vrij standaard Unix-kennis, en daar kan je in het vervolg beter op searchen dan het hier vragen, deze thread is namelijk niet bedoeld om users aan het handje door standaard-unix-kennis te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah had ik zelf kunnen verzinnen. maar dat gebeurde helaas op dat moment niet. maar goed het werkt nu wel dus bedankt voor de hulp.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 19 juli 2004 @ 14:54:
Neen, en wel om de volgende redenen:
• De pinout is door mezelf inelkaar geflanst, kleine kans dat een willekeurig ander programma 'm precies zo heeft
• PowerLCD is volgens mij alleen voor een paar soorten paralelle LCDs geschikt, en voor zover ik weet is de controller van dit LCD niet ondersteund.
Was even het topic aan het lezen en dit lijkt een beetje een onbeantwoorde vraag.
PowerLCD was vooral voor T6963c LCD schermen van 240x128 en SED1330 schermen met dezelfde resolutie.

Voor de T6963c schermen heb ik nog ergens een driver die alle resoluties aankon, voor de sed1330/5's ben ik nooit zover gekomen.

Als er iemand iets nuttigs met mijn drivers kan doen voor dit project, dus drivers voor het linux prog ofzo, dan roep je maar. Ik heb ook wel nog zo'n T6963c liggen voor Sprite als je echt iets nodig zou hebben om te testen

edit: mail adres in mijn profiel

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook even dit topic verder helemaal door gespit. Maar ik heb eigenlijk niet kunnen vinden hoe ik nou bijv. Info uit XMMS kan krijgen en die kan laten zien. Is dat mogelijk?
Pagina: 1