Toon posts:

Verwisselbare HD's

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakertjes :)

Ik heb eens zitten rondkijken op dit forum voordat ik mijn vraag stel, dus ik weet er al een klein beetje vanaf, maar ik weet nog niet precies wat ik nu nodig heb en van welk merk.

Ik ben op zoek naar een hot-swap oplossing. Dit mag intern zijn via ata133 of ook extern via usb2.0. Ik wil niet elke keer hoeven schroeven alleen als ik een nieuwe schijf koop, dus zou ik losse houders voor elke hd moeten hebben die ik aanschaf.

Ik ben tot nu toe maar 1 interne oplossing tegengekomen die hot-swap is (Promise), maar daar kan je geen losse houdertjes voor je hd voor kopen. De promise bay zelf is 5,25" dat is goed, maar er zit maar 1 houdertje bij. Die houdertjes ben ik verder nergens tegengekomen. En om nou elke keer 99euro te besteden als ik weer een nieuwe externe harde schijf wil aansluiten vind ik wat veel.

Als exteren oplossing weet ik dat er 5,25" bays zijn die op zowel usb2.0 als firewire werken. Ik zoek eigenlijk een usb2.0 oplossing, omdat ik geen firewire aansluiting heb, maar een combi-apparaat maakt natuurlijk niet uit.

Omdat ik snel wil kunnen switchen wil ik niet hoeven schroeven, ja alleen bij het inzetten van de HD in 5,25" houder. Alleen het probleem is dat ik niet weet waar ik die houders moet zoeken, wat de preciese term daarvoor is en welke prijs daarbij een beetje normaal is. Ik had op een engelstalig board gelezen van iemand die was ongeveer het volgende kwijt:

USB2.0 5.25" Bay 55 euro
Harddiskhouder voor 5,25" ~10 euro

De vragen zijn dus de volgende:
Ik zoek dus een bay waarin in een 5.25 inch HD houder kan schuiven zonder hem vast te hoeven schroeven en ik zoek de HD houdertjes.

Ik hoop dat ik me een beetje begrijpelijk maak. Ik moet snel kunnen wisselen terwijl het systeem aanstaat en grote volumes, dus cd's zijn geen oplossing.

Bedankt voor het lezen igg :)

/Schizofrenic

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij mijn weten is IDE/ATA(t/m133) nooit ontworpen voor hot-swap applicaties. Wellicht dat het d.m.v. een controller nog redelijk te faken is (dat zal dan de Promise oplossing zijn), maar heel erg veel vertrouwen heb ik er persoonlijk niet in. Ik denk dat je dus toch gaat uitkomen bij een USB2 of Firewire (controllertje kost € 25 ofzo) oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Welke (5.25)USB2.0 oplossing raad je me dan aan en wat voor soort HD houders heb ik dan nodig wil ik snel kunnen swappen?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 18:02:
Welke (5.25)USB2.0 oplossing raad je me dan aan en wat voor soort HD houders heb ik dan nodig wil ik snel kunnen swappen?
Zelf ken ik geen interne oplossingen voor dit probleem, hoewel het me niet zou verbazen als ze bestaan. Is gewoon extern geen oplossing?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 12:44
Die promise oplossing zal wel een S-ATA wisselstation zijn of heb ik dit verkeerd? (S-ATA ondersteund naar mijn weten namelijk wel hot swappen van harde schijven.) Als je een USB 2.0 / Firewire behuizing koopt kun je nog meestal niet zonder schroeven je harde schijf wisselen. Wat je zou kunnen proberen (geen idee of het werkt) is een USB 2.0 5,25 behuizing kopen en daar vervolgens weer een 5,25 inch wisselstation inzetten met bijbehorend rack. Je zou nu de usb en voedings kabel van het 5,25 inch kastje eruit kunnen halen en dan even snel van rack wisselen en vervolgens weer inschakelen. Echt snel hot swap wordt moeilijk zonder S-ATA of SCSI.

Verwijderd

Topicstarter
Promise SuperSwap 1000 Drive Bay ATA133, Retail
Ondersteuning voor Ultra ATA/133, 100, 66, 33
Hot Swap ondersteuning
5.25 inch formaat

Wat is een 5,35" wisselstation? En wat is een bijbehorend rack? Heb je daar een productnaam bij? En kan je iets meer info geven over dat kabeltjes erin stoppen en eruit halen. Gaat daarbij de harde schijf niet zomaar ineens uit?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 12:44
sorry moet natuurlijk 5,25 inch zijn ;) met dat rack bedoel ik dit:

je pakt een volgende soort kastje als rack:
Afbeeldingslocatie: http://www7.alternate.nl/prodpic/200x200/a/awa-04.jpg

Dat stop je in de volgende soort behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://www7.alternate.nl/prodpic/200x200/t/t5uf10.jpg

Dan bouw je dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/hans.teeuwen/inelkaar.JPG

Ik heb het ook maar snel even in elkaar gepaint dus let niet op de afwerking ;)

Dit sluit je dan vervolgens weer aan op de USB poort.

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 07-05-2004 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Als ik het dus goed begrijp stop ik de HD in de rack. Die stop ik in die behuizing die je als 2e heb gepost (heeft dat nog een naam?). De HD zit dus in die rack geschroefd en hoe zit dat in die behuizing vast? Klik systeem of schroefsysteem? En die behuizing die schuif je in de USB2.0 5,25" houder..of schroef je die daarin?

Tnx voor je reply, pics maken veel duidelijk.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hot-swap is niet iets van de hardware, maar meer iets van je software/BIOS. Je harddisk worden bij het opstarten gedetecteerd, daar na (bij ata) niet meer. De meeste OS/en vinden het niet leuk als er plotseling een harddisk verdwijnt, dat zijn apparaten waar over het algemeen van wordt verwacht dat ze er altijd zijn. Er kunnen allemaal problemen optreden als een niet-weggeschreven cache.
En wat je ook niet wilt hebben is wanneer de laatste pinnetje die nog contact maken een datalijntje en de 12V lijn zijn, dan kunnen er stromen gaan lopen die niet gewaardeerd worden.
Je kunt elke IDE-drive loskoppelen (eerst IDE-kabel, dan powerconnector, of andersom, maar liever niet tegelijk). Misschien dat je OS crached omdat deze niet verwachtte dat die hdd zou verdwijnen, en de kans is klein de een nieuwe harde schijf wordt herkend zonder reboot, maar het kan wel.
Promise heeft een eigen bios met de mogelijkheid een drive herkennen terwijl de pc aan staat, en bij SATA hebben ze dat opgenomen in de specificatie. USB was altijd al 'plug-and-play'.

Die removable harddisk racks zijn je beste kans. Ik heb er diverse. Je legt je hdd in zo'n bakje en dat bakje schuif je in de houder in je pc (klemt zich vast op de connector). Die dingen zijn redelijk goedkoop (maar wel verbazend duur voor een simpel bakje met een connector). Ik heb geen idee of die ook al bestaan voor SATA, dat zou dan wel de ideale oplossing voor je zijn.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag je reply nu pas..sorry :)

De Promise HotSwap is opzich best leuk(bestaat ook in een sata versie, heb alleen geen sata schijf dus heb daar niets aan :P), alleen het jammere is dat er geen losse 'bakjes' zijn...:( (werd mij verteld). Dus dan zou je voor elke nieuwe harde schijf zo'n heel nieuw ding van promise voor €66 moeten gaan kopen, terwijl je alleen zo'n bakje nodig hebt om je harde schijf in te leggen.

Dus mijn vraag is...zijn die "bakjes"waar je je schijf in legt ook los verkrijgbaar, en zo jah, waar?? En dan wel de bakjes die in een Promise Superswap 1000 passen natuurlijk, of is dat universeel??.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:58

erwinb

Probeert iets secure te doen

Dit is ook een leuke externe unit.
http://store.yahoo.com/supermediastore/usb2enclosure.html

Hierin gaar 2,5" harddisks en deze heeft, mits op USB aangesloten geen extra voeding nodig.

Ik heb er een jaar geleden eens een getest, en t werkt echt.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Nee, die bakjes zijn niet los te koop. Maar er zijn wel andere merkern die lang niet zo duur zijn. Ik heb ze vanaf 12 euro gezien, voorop op computerbeurzen kom je wel eens goedkope versies tegen. Verschillende merken en types zijn niet uitwisselbaar, dus als je een goedkope party tegenkomt kun je er maar beter een hoop kopen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Ow...zijn die andere merken dan ook hot-swappable?
Kheb namelijk een ftp lopen die niet echt uit kan...dus de pc moet eigenlijk zoveel mogelijk aan blijven staan als ik een nieuwe schijf erin wil gooien.

@ebstore...dan zou ik elke keer als ik een nieuwe schijf zo kopen zo'n nieuw ding voor 80 euro ofzo moeten kopen. Want als je heel de tijd in en uit gaat schroeven in zo'n ding dan worden die dingen geheid lam.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 13:13 ]

• devils_own
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02-2025
Waarom koop je niet bij Mycom externe hd units usb 2.0/firewire. De laatste keer verkochten ze die op de PC Dumpdag voor 29 euro bij de memo stand (is dus ook Mycom) daar een schijf in monteren en je hebt wat je wil. Wel voor elke schijf een kastje kopen maar goed 29 euro is te overzien. Wie weet worden ze nog goedkoper of heeft een ander merk goedkoper staan. Op de PCM Dump stund Mycom altijd onder de naam Memo zo heb ik dus laates een 200 gig hd en exteren hd behuizing gekocht voor 162 euro. Is iets om over na te denken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik ook gehooord van die 29 euro, alleen dat zijn dumpprijzen en ze beweren dat ze in de winkel niet kunnen leveren voor die prijzen :)

• RolandWitvoet
  • Niet online
Hot-swap is niet iets van de hardware, maar meer iets van je software/BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Jah..dat had ik gelezen, maar betekent dat dat je als je de bios van zo'n andere verwisselbare drive flashed dat ik hem dan ook hot kan swappen? :) Want heb tot nu toe alleen van Promise drives gezien waar het specifiek bij staat.

Verwijderd

Sata ondersteeund wel hotswap ;). Alleen is er jammer genoeg nog maar weinig verkrijgbaar voor Sata.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Het bios van een drive flashen? promise drives?
Hotswap wordt geregeld door je controller. De kans dat er ooit een hotswap-update komt voor een niet-hotswap-controller is verwaarloosbaar.
Harddisks kun je niet flashen en promise maakt geen drives. Promise levert wel van die brackets, maar dat is niet meer dan een fancy kabeltje, daar zit geen electronica in.

Verwijderd

Topicstarter
hmm...kben je nu even kwijt 8)7 ;)

Zijn er andere brackets, die, zoals de Promise bracket, hotswap ondersteunen?
Of zijn de bakjes die je om de hd heenbouwt ook zonder meer in een promise bracket te schuiven?

• RolandWitvoet
  • Niet online
Hot-swap is niet iets van de hardware, maar meer iets van je software/BIOS.
Als jij een promis controller hebt die hotswap ondersteund, dan maakt het niet uit welke bakjes je gebruikt, je kunt dan hotswappen. Andersom hetzelfde: als je controller het niet ondersteunt, dan maakt het niet uit welke bakjes je gebruikt, je kunt dan niet hotswappen. (Je kunt de schijf er wel uit trekken en insteken, maar je zult moeten rebooten voordat dat (netjes) wordt opgemerkt.)

Bakje en het geval waar je het bakje in schuift zijn niet uitwisselbaar tussen verschillende merken of typen. Wil je kunnen wisselen, dan moet je meerdere sets van hetzelfde merk en type kopen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm snik :( dan wacht ik wel totdat die externe usb/firewire houders wat goedkoper worden, want hotswap is eigenlijk wel een must en om nou elke keer weer zoveel geld neer te tellen voor een bakje en een controller die ik niet ga gebruiken vind ik ook zo'n zonde

bedankt voor de info mensen, als iemand nog aanvullingen/opmerkingen heeft hou ik me aanbevolen

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-02 22:21
Hotswappen van IDE-schijven gaat best wel, ik doe het wel regelmatig (winXP)...

Bij de controller waar ik die schijf aan heb hangen, heb ik in de BIOS ingesteld dat er geen hdds aanhangen, zodat XP wel gedwongen wordt om zelf de detectie af te handelen...

Via apparaatbeheer de schijf die je wilt swappen ff de-installeren, vervolgens de spanning van de hdd afhalen, daarna nieuwe hdd aansluiten en de spanning er weer op. Tenslotte apparaatbeheer weer laten zoeken naar nieuwe apparaten, en dan wordt ie altijd keurig weer gevonden.

Als je de schijven dmv een "rekje" in de pc hebt zitten, dan gaat het wisselen helemaal makkelijk en dan hoef je niet je kast open te laten.

Moet ik er wel bijvertellen dat ik het tot nu toe alleen met Western Digital schijven heb gedaan en zo af en toe dan is XP wel z'n dma instellingen voor die schijf kwijt, en dus daarna erg traag.
Pagina: 1