Toon posts:

[W2K Srv] Uitschakelen LicenseService

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar,

Bijna elke maand verschijnen er errors in het eventlog van onze domain controller waarin gemeld wordt dat Windows server 'out of license' is. Na het opschonen van de (ongebruikte) licenses is dit voor een aantal weken opgelost, echter komt dit bijna elke maand weer terug. Hier schijnen overigens meerdere beheerders last van te hebben.

Omdat de LicenseService meer last veroorzaakt dan dat we er voordeel van hebben, zou ik deze graag uit willen schakelen. Weet iemand of dit mogelijk is zonder dat er problemen ontstaan? Ik neem aan dat je de service op alle member servers uit moet schakelen... Overigens is er ook een Terminal Serives license server geïnstalleerd op een van de domain controllers. Wellicht dat dat voor problemen kan zorgen?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 17:24

FastBunny

Give it the Works !

per Seat modus? Zoja, simpele oplossing, zet er 50 extra licenties in, en je krijgt geen meldingen meer ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 14:46
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 15:54:
Hallo daar,

Bijna elke maand verschijnen er errors in het eventlog van onze domain controller waarin gemeld wordt dat Windows server 'out of license' is. Na het opschonen van de (ongebruikte) licenses is dit voor een aantal weken opgelost, echter komt dit bijna elke maand weer terug. Hier schijnen overigens meerdere beheerders last van te hebben.

Omdat de LicenseService meer last veroorzaakt dan dat we er voordeel van hebben, zou ik deze graag uit willen schakelen. Weet iemand of dit mogelijk is zonder dat er problemen ontstaan? Ik neem aan dat je de service op alle member servers uit moet schakelen... Overigens is er ook een Terminal Serives license server geïnstalleerd op een van de domain controllers. Wellicht dat dat voor problemen kan zorgen?

Alvast bedankt voor jullie tijd.
voor ts licensie is er een patch van ms.
Oude sessie werden niet opgeruimt ofzo, tijdje gelden :P
Moet je ff zoeken op kb van ms

[ Voor 4% gewijzigd door Weezer-DC op 07-05-2004 15:57 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 23:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat voor domain? NT4, Windows 2000 met of zonder active directory? Wat is de melding in de Eventlog? Knip en plak die eens. Als het om Terminal Server Licenses gaat, dan draait die service dus op die server en die kun je dus niet uitzetten, dan kan na 90 dagen (als ik het me goed herinner) niemand meer aanloggen op je Terminal servers.
Het terminal server licentie probleem op een 2000 server is opgelost sinds service pack 3 voor Windows 2000.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 07 mei 2004 @ 15:56:
per Seat modus? Zoja, simpele oplossing, zet er 50 extra licenties in, en je krijgt geen meldingen meer ;)
Inderdaad, er wordt gebruik gemaakt van per seat modus. Het simpelweg toevoegen van 50 licenses heeft niet echt zin. Hiermee stel je het probleem alleen maar uit. De errors zullen namelijk dan nog steeds komen, echter komen ze een week of twee later.

Bedankt voor je reactie, maar ben eigenlijk gewoon benieuwd of je de license service uit kan schakelen.

Weezer-DC : Waarschijnlijk ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn post. Ik heb geen problemen met TS licenses.

Evengoed bedankt voor jullie reactie _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 07 mei 2004 @ 16:02:
Wat voor domain? NT4, Windows 2000 met of zonder active directory? Wat is de melding in de Eventlog? Knip en plak die eens. Als het om Terminal Server Licenses gaat, dan draait die service dus op die server en die kun je dus niet uitzetten, dan kan na 90 dagen (als ik het me goed herinner) niemand meer aanloggen op je Terminal servers.
Het terminal server licentie probleem op een 2000 server is opgelost sinds service pack 3 voor Windows 2000.
Het gaat hier om een Windows 2000 domain met Active Directory, welke in Mixed mode draait. Hieronder staat de error die telkens verschijnt:

Event Type: Error
Event Source: LicenseService
Event Category: None
Event ID: 202
Date: 7-5-2004
Time: 11:44:03
User: N/A
Computer: <MijnServer>
Description:
The product Windows Server is out of licenses. Use License Manager from the Administrative Tools folder for more information on which users are out of compliance and how many licenses should be purchased.

Thanx!

Verwijderd

Deze kan je zonder problemen uitzetten. Wij hadden hier ook altijd van die hele leuke meldingen. Onze omgeving is een Windows 2000 Active Directory in Native Mode (Per Seat) met 3 Windows 2000 Servers. Het draait al ruim 2 jaar zonder probleem meldingen goed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 16:12:
Deze kan je zonder problemen uitzetten. Wij hadden hier ook altijd van die hele leuke meldingen. Onze omgeving is een Windows 2000 Active Directory in Native Mode (Per Seat) met 3 Windows 2000 Servers. Het draait al ruim 2 jaar zonder probleem meldingen goed.
Ok, thanks. Ik had een vermoeden dat het geen kwaad zou kunnen, maar wilde het even bevestigd hebben. Ik ga de service uitschakelen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De Terminal Service Licensing server mag je overigens niet uitzetten - dan ga je (als je terminal servers in application mode hebt tenminste) gegarandeerd problemen krijgen met users die niet meer kunnen aanloggen :)
Pagina: 1