Toon posts:

[So7 plank]Lang-kort-kort-kort beepcode

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Mijn vader had van een collega wat extra geheugen gekregen voor in zijn oude PC. Nu ga ik dat gisteravond erin zetten, blijkt dat mechanisme op het moederbord compleet verneukt te zijn. Dus ik n btje wroeten, lukt niet, jammer. Zet ik de PC weer aan, start ie niet meer op :( Hij gaat wel aan, de fan gaat draaien maar hij geeft geen beeldsignaal. De videokabels etc zitten allemaal goed...

Nu heb ik dus alle IDE en alle stroomkabels eruit gehaald en alles opnieuw erin gezet, zelfde verhaal :( Het lijkt me sterk dat ergens een jumpertje is verschoven op het moederbord ofzo, toch? Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Zonde als ie t niet meer doet :(

Of heeft iemand n andere guide voor het connecten van IDE kabels etc? Ik heb die van www.pcguide.com gebruikt... :'(

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

wat extra specs posten lijkt me wel handig want zo komen we hier niet echt ver. eventueel een pic van de verneukte mem-slots posten is ook geen gek idee!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 16:02
Denk dat je of iets gemold hebt met het erin wroeten of statisch geladen was ofzo. Je bent niet de eerste die dat voor elkaar krijgt. :)

Verwijderd

ja vind ik ook!

Verwijderd

Topicstarter
GoodspeeD schreef op 07 mei 2004 @ 15:34:
Denk dat je of iets gemold hebt met het erin wroeten of statisch geladen was ofzo. Je bent niet de eerste die dat voor elkaar krijgt. :)
Mja ik heb niet zoveel kracht gezet... het lukte gewoon niet, heb ik ff geduwd (niet hard, gewoon duwtje) en toen ben ik ermee gekapt... zette ik m aan werkte ie niet...

En van specs heb ik niet veel... tis n 2e hands computer met n Award PCI/PNP 586 bios...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://riff.endoria.net/mobo1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://riff.endoria.net/mobo2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://riff.endoria.net/mobo3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://riff.endoria.net/mobo4.jpg

Mijn hi-res cam is pleite... dus heb t ff hiermee gedaan :( hoop dat jullie er wat mee kunnen!

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 10:31

DFS

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Hier heb je misschien ook wat aan.

[ Voor 3% gewijzigd door DFS op 07-05-2004 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik helemaal doorgelezen en ook voor n groot deel uitgeprobeerd... zonder resultaat :(

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Wat voor oud beestje is dit?
kan niet hoger zijn dan een petium 200mhz ofzo lijkt het haast.
in dat geval kan het heel goed dat je ide kabels verkeerd om hebt gedaan.
trek alle ide kabels los en kijk of je dan beeld krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Mystic Spirit schreef op 07 mei 2004 @ 15:54:
Wat voor oud beestje is dit?
kan niet hoger zijn dan een petium 200mhz ofzo lijkt het haast.
in dat geval kan het heel goed dat je ide kabels verkeerd om hebt gedaan.
trek alle ide kabels los en kijk of je dan beeld krijgt.
Hij is ook oud... maar voor mijn vader is het prima (emailen, tekstverwerken en beetje surfen)... maar kan het geen kwaard om alle IDE kabels los te trekken?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

nee hoor als je maar onthoud welke waar vandaan is gekomen :).
bij van die oude beestje kan de kabel nog op 2 manieren in de hdd dus gewoon wat heen en weer testen.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat heb ik gedaan. Ik heb alle IDE kabels eruit gehaald, en nu piept het mobo 1 keer lang en drie keert kort... dat is dus iets met het geheugen of met de videokaart/monitor toch? Ik al het geheugen eruit gehaald en opnieuw erin gezet, zelfde probleem. Videokaart is goed aangesloten...

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Klinkt als of er geen redden meer aan is....
ik weet niet wat die piepjes zijn dat verschilt per mobo moet je opzoeken in de handleiding.

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

1 long, 3 short Conventional/Extended memory failure

Haal al het mem er uit en zet er een in terug, een van de oude die er al in zat, en check of het er echt goed in zit.
Doe dit met de stekker er uit, gewoon uit is niet altijd uit.
Zorg er ook voor dat je geaard werkt, of minstens jezelf vlak daarvoor geaard hebt aan de cv of zo.

Kijk of-tie boot.
Success!

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk altijd geaard :) Ik heb gedaan wat je zei, eentje terug erin maar niks helpt. Als ik dat doe blijft het mobo heel lang door piepen... steeds lange piepen achter elkaar :(

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Tja, vervelend en ook niet gemakkelijk om daar van afstand wat op te vinden.
Hoe rot zijn die mem-slots? Zit er misschien een dingetje scheef in zo'n slot?
(Trouwens apart dat dat stuk is, is dus al eerder mee gerommeld, 2e hands misschien?)
Als ik het echt niet meer weet, dan trek ik alles van het mobo af, behalve voeding, speaker en de aan-knop. En dan stapje voor stapje gaan kijken.
Maar dit is vrijwel zeker een mem-probleem.
Kun je een ander slot proberen?
Zaten er eerst twee latjes in of maar een?
Heb je nog ander mem. eventueel om te proberen, en kan je dit mem in een andere pc testen?
Meer kan ik zo niet verzinnen.

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de tussentijd 2 nieuwe memory dingetjes erbij gezet, naast die 2 die er al in stonden (heb ik er weer bij gezet). Nu piept ie niet meer 1 keer lang en 3 keer kort en ook niet meer aan een stuk door lang... nu piept ie helemaal niet meer :(

De lampjes op het keyboard (Num, Scroll en Caps) gaan branden en blijven branden. Er zit nu EDO-Ram in als ik het goed heb, er zijn ook nog twee andere ram slots vrij met een zwarte kleur waar een ander type RAM in kan... is dat te proberen? Zijn zwarte slots met een wit pinnetje dat je naar achter moet zetten, dan het RAM erin en dan gaat ie vanzelf terug...

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Heb je ze wel per paar erin gezet? dus 2 dezelfde naast elkaar? Scheelt ook wel eens.

Meh ...

Verwijderd

200 Mhz\? zie ik daar nou een losse I/O kaart? volgens mij hebben we hier met een enorm brakke bak waarvan de onboard i/o stuk is... voor zover ik weet zit die kaart geintegreert in alle p1 mobo's ik zie zelfs een ATX aansluiting zitten, dus zou dr 99,9 % zeker ook een on board I/.o contriller moeten zijn. en edo ram... hmmmm ik ga weer twijfelen of hiet stiekem geen 486 is... zou hoop verklaren.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 17:09:
200 Mhz\? zie ik daar nou een losse I/O kaart? volgens mij hebben we hier met een enorm brakke bak waarvan de onboard i/o stuk is... voor zover ik weet zit die kaart geintegreert in alle p1 mobo's ik zie zelfs een ATX aansluiting zitten, dus zou dr 99,9 % zeker ook een on board I/.o contriller moeten zijn. en edo ram... hmmmm ik ga weer twijfelen of hiet stiekem geen 486 is... zou hoop verklaren.
een 486 met een Award PCI/PNP 586 bios.. uh-huh ;)

Ok, oude kennis uit de stal halen:

- Oud beestje, type boeit niet, mobo boeit ook niet. wat wel boeit: memory error.
- Oud beestje, EDO ram... ofwel SIMM memory (72pins, 32bits... kom op mensen, ken je toch wel?)
- Wat moet je weten van dit soort memory? ALTIJD PER PAAR installeren. en het paar moet dan toevallig ook nog hetzelfde zijn heh? ;)

- Ledjes op keyboard gaan branden: Ok, lijkt me duidelijk, volg het hangen/opstart en reset ding van GoT. ALLES eruit hallen, alle extra kaarten etc. Kaal opstarten.
Dus niet eens CPU erin, niks.. kaal mobo.. dan gaat ie miepen over "CPU missing". Die erin prikken, dan gaat ie miepen "MEMORY missing", erbij pluggen, nog steeds memory error? Zo goed als zeker je memory slots kaduuk.

Let wel op BANK0 en BANK1 !!! Altijd BANK 0 eerst vullen!!! sommige mobos kunnen nog net op 1 simmetje opstarten in BANK 0, ligt er beetje aan, check handleiding van je mobo (als je die ergens hebt liggen natuurlijk)

nagoe, dan videokaart erin als alles goed gaat. Heb je beeld? Dan op het gemakje alle add-on kaarten terug pluggen, HD's aansluiten (Via die I/O kaart...)

NB: VOor sommige mensen, die IDE kaart die je daar ziet zitten, wellicht is het zo een enorm oud Pentium bakbeestje waar geen onboard IDE op zit ... who knows. Of het is een bak van een OEM dozen douwer (Compaq ofzo... ik noem maar een zijstraat), dan kan je best te maken hebben met proprietary layouts/meuk/customized-shizzle ...

Brengt me weer op een ander punt: ALS het van een dozendouwer is..... heb je best kans dat je memory modules NIET compatible zijn, ook al passen ze er wel in ... 8)7

ah well, suc7

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dan gaat ie miepen over "CPU missing".
Hm, blijkbaar zijn er borden die dit inderdaad melden, maar de meeste (alle) borden uit die tijd die ik zelf heb gezien (enkele honderden) gaven zo'n error niet. Overigens om de doodsimpele reden dat voor het piepen zelf meestal de CPU als timer werd gebruikt, dus zonder CPU geen piep :D

@TS: de post van komakeef lijkt me een prima manier om eens aan de slag te gaan (al zul je IMO niet te lang moeten wachten op de CPU-fail piep ;) ). Ik heb al vaak meegemaakt dat een pc uit die generatie opnieuw component voor component opbouwen het probleem op magische wijze verhielp.

Verwijderd

nou je het zegt komakeef, als dit zo'n compaq geval is... (best mogenlijk... heb dara ook wel eens eentje van moeten onderhouden (zo'n heel klein design towertje, een p1 200 mmx) ging max 32 MB in (gewoon edo's)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt alvast voor de vele en uitgebreide replies :) Tnx!

Ik ga morgen precies doen wat komakeef heeft gezegd. Bedankt voor je reply! Heb ik echt wat aan. Als dat niet werkt horen jullie nog wel van me, als het wel werkt krijgen jullie allemaal taart opgestuurd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als dat dus niet werkt volle specs geven :o

Het moederbord heeft een uitgebreide silkscreen (jumpersettings en andere text in witte letters op PCB), 10 tegen 1 dat een mobonaam daar ergens tussenzit, of anders op de zijkant (in kast bekeken onderop) van de onderste ISA slot.

Iig is het idee van komakeef goed, maar ik doe er nog een schepje bovenop: haal die mobo ook helemaal uit de kast, dan kun je kortsluiting tegen de kast aan uitsluiten ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

komakeef schreef op 07 mei 2004 @ 17:22:
[...]

een 486 met een Award PCI/PNP 586 bios.. uh-huh ;)

Ok, oude kennis uit de stal halen:

- Oud beestje, type boeit niet, mobo boeit ook niet. wat wel boeit: memory error.
- Oud beestje, EDO ram... ofwel SIMM memory (72pins, 32bits... kom op mensen, ken je toch wel?)
- Wat moet je weten van dit soort memory? ALTIJD PER PAAR installeren. en het paar moet dan toevallig ook nog hetzelfde zijn heh? ;)

- Ledjes op keyboard gaan branden: Ok, lijkt me duidelijk, volg het hangen/opstart en reset ding van GoT. ALLES eruit hallen, alle extra kaarten etc. Kaal opstarten.
Dus niet eens CPU erin, niks.. kaal mobo.. dan gaat ie miepen over "CPU missing". Die erin prikken, dan gaat ie miepen "MEMORY missing", erbij pluggen, nog steeds memory error? Zo goed als zeker je memory slots kaduuk.

Let wel op BANK0 en BANK1 !!! Altijd BANK 0 eerst vullen!!! sommige mobos kunnen nog net op 1 simmetje opstarten in BANK 0, ligt er beetje aan, check handleiding van je mobo (als je die ergens hebt liggen natuurlijk)

nagoe, dan videokaart erin als alles goed gaat. Heb je beeld? Dan op het gemakje alle add-on kaarten terug pluggen, HD's aansluiten (Via die I/O kaart...)

NB: VOor sommige mensen, die IDE kaart die je daar ziet zitten, wellicht is het zo een enorm oud Pentium bakbeestje waar geen onboard IDE op zit ... who knows. Of het is een bak van een OEM dozen douwer (Compaq ofzo... ik noem maar een zijstraat), dan kan je best te maken hebben met proprietary layouts/meuk/customized-shizzle ...

Brengt me weer op een ander punt: ALS het van een dozendouwer is..... heb je best kans dat je memory modules NIET compatible zijn, ook al passen ze er wel in ... 8)7

ah well, suc7
Hmmmz... Als je goed naar de wat warrige plaatjes gekeken hebt....

...had je kunnen zien dat t om een iets recenter socket 7 plankje gaat:
1. SIMM bankjes gecombineerd met DIMM-bankjes...
2x SIMM + 2x DIMM (gok ik op basis van t eerste plaatje), DIMM waarschijnlijk PC-66, misschien zelfs maximaal 16, of 32 Mb per strip) (DIMM hoef je niet per paar te plaatsen) (Mogelijk ondersteuning voor beide soorten geheugen) :)

2. Naast de ATX-voedingsconnector zitten 2 zwarte I/O-connectoren (mogelijk voor Floppy-drive en LPT-poort)

3. Waarschijnlijk heeft deze plank dus gewoon onboard I/O, maar heeft de vorige eigenaar of onderdelen over gehad (ISA I/O-controller), of de boel gefried. (Kans is dus aanwezig dat t onboard zwikkie t gewoon nog doet, alleen is uitgeschakeld in de BIOS) :+

4. AT & ATX-voeding, mogelijk een plankje dat iets meer slikt dan een Pentium 200 MMX, mogelijk een Cyrix, AMD of IBM cpu met net iets meer snelheid.

Jammer dat er zoveel kabels voor hangen, en dat die schijf er nog voor hangt...
Maar aan de BIOS-string moet te achterhalen zijn welk merk/type moederbord dit is. En aan de hand daarvan kun je weer uitvissen wat voor geheugen ondersteund wordt. Qua SIMMS denk ik gewoon FastPage & EDO, wel gelijken per paar.
Qua DIMMS... 16 Mb/32 Mb PC-66, heel misschien PC-100

Kabels kunnen op zich los... als je maar oplet waar de 1 zit :)

Lijkt me geen PC van een dozenschuiver... Meer van iemand die onderdelen over had/t leuk vond zijn plankje te fry-en :+
Pagina: 1