Toon posts:

(Il)legale actie van isp (introweb)

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb iets meer dan eenjaar geleden in mijn woonplaats actie gevoerd om wireless internet van Introweb mogelijk te maken in mijn woonplaats (o.a. in me uppie in t hele dorp intentieverklaringen rond te brengen). Deze actie had uiteindelijk succes en velen hebben nu internet via SKyacces van introweb.
Een modem kostte € 295,-
Een 512/512 abbo kostte 47,95 per maand en men kreeg 2 maand gratis als men een jaarcontract nam (wat wij dus hebben gedaan)
Een tijdje later toen op sommige plaatsen de snelheden niet gehaald konden worden werd de upload verlaagd, naar 1/3e deel van de download, dit zonder verlaging van de abbonementskosten aangezien die toch al waren betaald.

Een half jaar later kwam Kpn met de mededeling dat adsl beschikbaar werd en ik besloot als mijn contract was afgelopen over te stappen naar adsl om verschillende redenen:
1) Voor minder geld kreeg ik dubbele snelheid
2) Ik kan eindelijk online gamen aangezien dit met wireless niet mogelijk is door de hoge ping
3) Adsl is minder storingsgevoelig.

Nou heb ik inmiddels adsl besteld en mijn skyaccess opgezegd.
Nou kreeg ik vandaag een brief dat ik mijn modem in moet leveren waar ik € 295,- voor heb betaald en ik krijg mn geld niet terug.
In het contract staat:
Het skyaccess modem blijft het eerste jaar eigendom van Introweb
Maar ik heb mijn abbonement nu dus een jaar gehad en het lijkt mij niet rechtmatig om dan het modem terug te nemen. Ook de klantenservice houd vast dat we het modem in moeten leveren.
Dan nog daargelaten dat men inmiddels de modems goedkoper heeft gemaakt:
Contractduur 3 jaar: GRATIS
Contractduur 2 jaar: € 95,-
Contractduur 1 jaar: € 195,-
Aangezien wij een contractduur hadden van 1 jaar, zijn ze al € 100,- goedkoper geworden, dit is niet eerlijk tegenover de mensen die als eersten het skyaccess hadden in mijn woonplaats die het dus eigenlijk mogelijk hebben gemaakt om het hier haalbaar te maken (wat een kromme zin :S)

Nou is mijn vraag, heeft introweb het recht om het modem zonder vergoeding terug te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

inXs

known as inXs

Nou je hebt die 295euro vast niet zonder reden betaald.. En ik meen dat ik ooit ergens gelezen had, dat die zin van dat het eerste jaar de modem in eigendom bleef van de provider ermee te maken had dat je hem niet mocht doorverkopen ofzo, maar dat ze hem niet in mogen nemen na afloop van je abbo.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 00:36
zie ook Problemen @ SkyAccess :)

ff ontopic: Als in het contract staat dat na het eerste jaar de modem jouw eigendom wordt, en dat staat er indirect, dan kan/mag jij die modem gewoon houden. Wat voor argumenten heeft Introweb om de modem terug te nemen?

[ Voor 67% gewijzigd door Milenco op 07-05-2004 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor, maar je kan toch niets meer met je modem? Of zie ik dat verkeerd?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hem nog wel doorverkopen, ik weet ook wel zeker dat Introweb dit van plan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ik zou je modem gewoon weer terugverkopen aan de aso ISP. voor 295 euro om precies te zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Milenco schreef op 07 mei 2004 @ 14:02:
zie ook Problemen @ SkyAccess :)

ff ontopic: Als in het contract staat dat na het eerste jaar de modem jouw eigendom wordt, en dat staat er indirect, dan kan/mag jij die modem gewoon houden. Wat voor argumenten heeft Introweb om de modem terug te nemen?
Idd het eerste jaar is voorbij.. Die regeling is er dat wanneer je voortijdig opzegd je je modem in moet leveren.. Maar dat doe je niet, want je maakt het jaar gewoon af?

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Kan je precies quoten wat er (uitputtend) over de eigendom van dat modem in het contract staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er een opzegtermijn aan zit claimt Introweb dat wij geen contract meer hebben binnen een jaar, maar ik internet nog gewoon tot het einde van het abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Wekkel
Afbeeldingslocatie: http://www.dressuurverenigingdehorstlinde.nl/sky.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, een interessante kwestie.

Je kan meerdere kanten op met de desbetreffende bepaling in de AV/contract. Het lijkt op een eigendomsvoorbehoud: eerst contract een jaar uitzitten en dan pas krijg je de eigendom (art. 3:92 BW). De overdracht van het modem geschiedt in die optiek onder de opschortende voorwaarde van het volmaken van het eerste jaar. Je kan echter ook beargumenteren dat dit geen eigendomsvoorbehoud is, maar een levering onder tijdsbepaling (1 jaar) (art. 3:85 BW). In dat geval geschiedt de overdracht per direct en verkrijgt de overdrager een vruchtgebruik op het modem voor 1 jaar.

De vraag is even waar sprake van is:
• opschortende voorwaarde voldoen bepaalde prestatie;
• tijdsbepaling.

Moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vergeet daarbij niet dat er betaald is voor het modem.

Afaik, is wanneer ze het modem terugvragen omdat het eigendom van het bedrijf is, er geen sprake van koop, maar van huur met borg. Dat betekent dat er geld terug moet naar de klant als het modem in goede staat is.

Maar dat hangt denk ik ook af van wat er op de eerste rekening vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De theorie is weerbarstig, maar de praktijk niet: het jaar is voorbij, ergo, de eigendom is overgegaan of het vruchtgebruik eraf. TS lijkt mij gewoon eigenaar te zijn van het modem en bij gebreke van een andere regeling in het contract ook zonder nog iets verschuldigd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat jullie er een beetje naast zitten. Kijk. Hier is introweb ontzettend slim. Dat neemt niet weg dat het hufters zijn natuurlijk :) .
Introweb zegt namelijk dat zij het 1ste jaar eigendom blijven van de modem. Dat is een open verklaring, want er wordt niet gepraat over het 2 de jaar. In de verklaring staat namelijk niet dat de modem eigendom wordt van de klant.
Maar ik hou niet van dit soort geintjes. Dus ik zou gewoon bluffen en dat ding niet terug geven. Gewoon niet op ingaan })
Laten ze em maar opkomen halen en laat ze meteen even 259 euri meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Naja lijkt me niet, die 295 euro moet met een reden betaald zijn.. Of als borg of als aankoop van de modem.. Ik neem aan dat het niet als een soort "gift" wordt behandeld..

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inXs schreef op 07 mei 2004 @ 15:14:
Naja lijkt me niet, die 295 euro moet met een reden betaald zijn.. Of als borg of als aankoop van de modem.. Ik neem aan dat het niet als een soort "gift" wordt behandeld..
Nou hoeft niet. Wie zegt dat je dat geld voor alleen de modem betaald. Het zijn aansluitkosten. Dat is veel meer dan alleen de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 15:18:
[...]

Nou hoeft niet. Wie zegt dat je dat geld voor alleen de modem betaald. Het zijn aansluitkosten. Dat is veel meer dan alleen de modem.
TS zegt dat de modem 295 kostte.. :)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je het terug in moet leveren dan is die 295 euro als borg betaald. En die moet je dan terug krijgen als je het modem inlevert.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inXs schreef op 07 mei 2004 @ 15:40:
[...]

TS zegt dat de modem 295 kostte.. :)
Dit stond idd toen op de website, maar op de rekening staat helemaal geen omschrijving, er staat gewoon 1 post met omschrijving periode .. tot ... en hier zijn de eenmalige kosten en abbo kosten onder gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 12:54
Dat zijn flikkers... maar dit kunnen ze bij de rechter nooit hard maken, anders kan je nog claimen op basis van misleidende reclame.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 18:09
Dit stond er op de website :

http://web.archive.org/we...skyaccess.nl/tarieven.htm
Dit krijgt u bij een SkyAccess account:

u ontvangt een SkyModem (deze wordt na het eerste jaar uw eigendom)
Het lijkt me dus vrij duidelijk.
Je bent 1 jaar lid geweest en dus is het modem jouw eigendom.
Hou je modem gewoon en trek een kopietje van die pagina.
en stuur die met een brief terug.

[ Voor 67% gewijzigd door stfn345 op 07-05-2004 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 15:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

Begrijp ik nou goed dat je inmiddels meer dan een jaar lid bent van die bende? Dan is er niks aan de hand lijkt me, kunnen ze wel op hun kop gaan staan, maar die modem is van jou.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 15:01:
Ik denk dat jullie er een beetje naast zitten. Kijk. Hier is introweb ontzettend slim. Dat neemt niet weg dat het hufters zijn natuurlijk :) .
Introweb zegt namelijk dat zij het 1ste jaar eigendom blijven van de modem. Dat is een open verklaring, want er wordt niet gepraat over het 2 de jaar. In de verklaring staat namelijk niet dat de modem eigendom wordt van de klant.
De vraag is hoe je het hele stelsel van rechten en verplichtingen moet duiden. De modem is wel (feitelijk) geleverd en waarom bepalen dat de modem het eerste jaar eigendom blijft van de ISP? Dat duidt m.i. op een wil tot overdragen, maar dan onder voorwaarde cq tijdsbepaling. Zo zwart/wit is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Even voor alle duidelijkheid, heb je het bedrag van €295,- betaald voor het modem of is er een afspraak geweest waarbij er korting op het modem gegeven is icm een 1 jarig contract. Dit wil nog eens verschil uitmaken. De nieuwe voorwaarden zijn bij jou niet van toepassing tenzij dat eerder vermeldt is.

Ik zou dan in dit geval een brief terug sturen met een of meerdere van de volgende argumenten:

1. Ik heb €295,- voor het modem betaald en is daardoor in mijn bezit gekomen. (bij aankoop met verlengde termijn)
2. Ik heb mijn 1 jarig termijn van het abonnement doorlopen en daarmee is het modem in mijn bezit gekomen conform jullie contract.
3. Ik ben bereid het modem terug te sturen onder de voorwaarde dat het aankoop bedrag van €295,- aan mij terug gegeven wordt inclusief verzendkosten en verzekering. (uiteraard niet bij een antwoordnummer) Ik stuur het modem nadat ik het geld terug heb ontvangen direct naar u toe. Rekeninghoudende dat het een aantal dagen duurt voordat het geld op mijn rekening staat.

Ik vraag mij af of er niet meer voorwaarden zijn dan het gedeelte wat je geplaatst hebt. De algemene voorwaarden moeten ook vrij zijn van vermeldingen betreffende gebruikte apparatuur e.d.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat die kosten voor t modem waren stonden op de website van de reseller (www.tweecom.nl) maar die is dus aangepast. En op de rekening staan alle kosten (dus abbo kosten en modem) onder 1 post nl periode ... t/m ...
Dus ik heb nergens op papier dat dat de modem kosten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je betaald toch alleen geld als je hem in bruikleen hebt (en hem wil houden), zou het wel heel zielig en doortrapt vinden als de TS post echt door bedrijven worden ingevoerd.!

[ Voor 7% gewijzigd door matinez op 07-05-2004 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 23:36:
Dat die kosten voor t modem waren stonden op de website van de reseller (www.tweecom.nl) maar die is dus aangepast. En op de rekening staan alle kosten (dus abbo kosten en modem) onder 1 post nl periode ... t/m ...
Dus ik heb nergens op papier dat dat de modem kosten zijn
Oke schrap punt 1 en gebruikt punten 2 en 3 voor je verweer. succes

Meh ...

• zinkoo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 12:16
Hallo,

Hoe is het een en ander afgelopen? Ik kom binnenkort in dezelfde situatie, en mijn contract is ook nog in de oude stijl (in de voorwaarden staat oa: Het SkyAccess modem blijft het eerste jaar eigendom van Introweb).
Pagina: 1