Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 13:36:
Vaak hoor ik dat het Windows XP uiterlijk erg kinderachtig is. Bij mij op school is ook Windows XP geïnstalleerd, maar is het uiterlijk teruggezet op de classic look.
Ik snap het niet. Vinden mensen die grijze kleuren van Windows 98 nou echt zo mooi? Ik vind het uiterlijk van Windows XP echt een enorme verbetering, blauw is echt véél mooier dan grijs.
In mijn ogen is het voornaamste doel van een OS niet om mooi te zijn, maar om functioneel te zijn. Omdat ik vaak veel dingen tegelijk doe/wil doen en vaak veel vensters en alles tegelijk open heb staan, ben ik dol op ruimte... WinXP gaat dan opeens alle ruimte innemen door aso grote title balken, met nog grotere knoppen erop.. Waar is het goed voor? De nieuwe versie van menu start is ook onlogisch opgebouwd, om over het config scherm maar te zwijgen... (over dat laatste is geloof ik bijna iedereen het wel eens, overal waar ik kom is die teruggezet naar classic)..
Als ik een mooiere look voor mijn OS zou willen, zou ik die "grijze kleurtjes" wel veranderen (dat kan toch gewoon? nooit de behoefte voor gehad, dus zou ut niet weten...)
Vergelijk het eens met websites... Ik noem ff de meest gebruikte zoekmachine en de meest gebruikte online verkoop site in Nederland op dit moment: Google en Marktplaats.nl , daarbij staat ook duidelijk functionaliteit voor uiterlijk. Bij Google was dit zelfs een van de belangrijke punten waar ze groot mee zijn geworden.
Ik zie het gewoon te vaak gebeuren dat uiterlijk tenkoste gaat van functionaliteit, zo ook bij WinXP... Zelfs met de games van tegenwoordig... Vroegah, was de gameplay erg belangrijk (ik denk ff aan de oude amiga die we hier thuis ooit hadden en de eerste pc games), dat waren spellen, die je jaren gewoon kon spelen... Zo zat ik bijvoorbeeld nog steeds GTA1 via netwerk te spelen, terwijl GTA2 al uit was. Maar tegenwoordig gaan graphics over het algemeen voor gameplay, het moet er mooi uit zien, dat je het na 1x uitspelen nooit meer speelt maakt niet meer uit. Is voor de fabrikanten natuurlijk ook beter, dan koopt men weer een nieuw spel... Maar ik wijd volgens mij te ver uit... Het ging over de XP look..
Kort samengevat: Al die bolle balken werken me op mn zenuwen en al die ruimte in beslag nemende knoppen zijn sonde van mn ruimte. Functionaliteit gaat voor uiterlijk in mijn ogen. Die XP look werkt dat tegen...