Toon posts:

AMD 2000+ met 2 koelpasta's door elkaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een jaar geleden een AMD Athlon XP 2000+ gekocht in een boxed versie, dus met koeler. Op die koeler zat toen een roze goedje voor de warmte, ik heb dus gewoon die koeler op de processor gezet.

Vandaag wilde ik die processor op een ander moederboard zetten dus ik haal koeler + processor van het moederboard af. Aan de onderkant van de koeler was er een vierkantje roze spul weg (precies waar de CPU core zat) en op de processor was dat roze goedje aan en rond de core gaan zitten.

Afijn, ik kreeg het niet met een wc-papiertje :9 eraf gesmeert en omdat er toch een vakje "weg" was uit de koeler heb ik er een klein stipje koelpasta (zilver) opgedaan.

Toen ik de pc aanzette rook het niet echt lekker en heb dus gelijk weer de koeler eraf gehaalt. Hoe kan ik dit het beste schoonmaken? Dat zilver koelpasta kan je alleen maar uitvegen en dat roze is knijterhard :r

Ik zat te denken aan een schuurpapiertje of is dit niet verstandig? En hoe doe ik dan de core?

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 18:59

4hp

Ik gebruik altijd wasbenzine voor het schoonmaken van mijn CPU core :)

Verwijderd

thinner voor de heatsink, terpentine voor de core. (GEEN THINNER OP DE CORE) Of Aceton, schijnt ook goed te werken, heb ik geen ervaring mee :)

Verwijderd

Doe het echt nooit met schuurpapier, de kans dat je een stukje van de core afbrokkeld is dan erg groot. Het schijnt dat je het met wasbenzine er wel af kan krijgen, als er iemand hier is die dit kan bevestigen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met wat alcohol en veel, soms heeeel veel geduld, lukt het wel. :)

Als dit niet helpt staat hier wel ergens een oplossing

ARME AOW’er

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
wasbenzine, schuurpapier lijkt mij nou niet bepaald een slim idee, dan kan je net zo goet er een gaatje in boren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 12:27:
Doe het echt nooit met schuurpapier, de kans dat je een stukje van de core afbrokkeld is dan erg groot. Het schijnt dat je het met wasbenzine er wel af kan krijgen, als er iemand hier is die dit kan bevestigen?
Ik dacht aan schuurpapier op de koeler :P

Helpt dat wasbezine ook als het redelijk is "aangekoekt", zoja dan ga ik dat ff halen...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 12:29 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
al vaak met wasbenzine koelblok en cpu schoongemaakt en nog nooit probs gehad.

Pas alleen op dat je geen paste op de bruggen uitsmeerd :9

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Wasbenzine is inderdaad niet goed omdat er in het oppervlak van de core allemaal heel kleine putjes zitten.
Hier gaat de olie uit de wasbenzine inzitten en dat koelt dus minder goed.
Ik had daar laatst nog een heel uitgebreide site over gezien maar weet dus absoluut niet meer waar..

[edit] Ah, toch nog gevonden:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Hier staat ook welke middelen je dan wél kan gebruiken om je core schoon te maaken.

[ Voor 24% gewijzigd door SiGNe op 07-05-2004 12:32 ]

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 12:27:
[...]

Ik dacht aan schuurpapier op de koeler :P

Helpt dat wasbezine ook als het redelijk is "aangekoekt", zoja dan ga ik dat ff halen...
Ik had een Slot1 koeler, het was net alsof er een vogel op had zitten schijten. Kreeg het er niet af met wasbenzine en terpentine, na ff poetsen met thinner was het zo weg :)

Verwijderd

Topicstarter
SiGNe schreef op 07 mei 2004 @ 12:30:
Wasbenzine is inderdaad niet goed omdat er in het oppervlak van de core allemaal heel kleine putjes zitten.
Hier gaat de olie uit de wasbenzine inzitten en dat koelt dus minder goed.
Ik had daar laatst nog een heel uitgebreide site over gezien maar weet dus absoluut niet meer waar..
Dus samengevat:

Wasbenzine/thinner op koeler

Terpentine/alcohol op core

?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:56

TTLCrazy

Listen to Frankie

Thinner kan je best gebruiken op de core, ik maak dr mijn cpu altijd mee schoon. Werkt ook goed om printbanen mee schoon te maken :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 12:31:
[...]

Dus samengevat:

Wasbenzine/thinner op koeler

Terpentine/alcohol op core

?
voor de zekerheid nog een keer de link voor het geval ie in mijn ge-editte post niet op was gevallen:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even met wasbezine op de koeler geprobeerd, machtig goedje zeg 8)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/0A4983J4A0Z8/picserver.jpeg

Daar zat echt van die troep op zoals Misc al zei, net vogelscheit >:)

Zo gaat de CPU eraan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 12:40 ]

Verwijderd

JE KAN BETER VOOR DE CORE ALCOHOL GEBRUIKEN> dit word ook aangeraden op die link die er net stond!

Niet dat ik artic zo geweldig vind, maar alcohol lijkt mij toch het beste. Wat sommige cpu's zijn van printplaat en ik ben bang dat als je thinner daar te lang op gat doen dat er dan een gat in komt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 10:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals al reeds een aantal maal is opgemerkt kun je voor het schoonmaken van de processor, maar ook de heatsink Alcohol gebruiken 70% of 90%.

In iedergeval GEEN produklen op een olie basis, dit omdat er kans bestaat dat er vettigheid achter blijft in de mogelijk heel kleine groefjes. Dit heb ik geloof ik op de Zalman site gelezen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

jawel, maar alcohol lijkt me ook een beete veiliger dan thinner enzo!

Verwijderd

op amd.com staat informatie (filmpjes) over het plaatsen/verwijderen/herinstalleren van de heatsink/processor, hierover is trouwens genoeg te vinden in de FAQ.

hier de link: http://www.amd.com/us-en/...2_869_4348%5E6678,00.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de CPU met een stanley mesje rond de core het harde weggeschraapt en met een watenstaafje alcohol (97% >:)) heb ik de core en de rest van de CPU afgepoetst...

Ik kwam opeens een typenummer op de core tegen, die had ik nog nooit eerder gezien _/-\o_

edit: Heatsink van de verwarming gehaald, auw, loeiheid |:( en de CPU moet ik denk ik nog even laten drogen van de alcohol...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 14:46 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

IRQ, hoge percentages alcohol zijn echt zo droog. Alcohol verdampt zo snel dat ie binnen een paar minuten echt wel helemaal droog is, als je veel alcohol gebruikt hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Okay ik heb het in elkaar gezet en ben gelijk het BIOS ingegaan, daar staat hij nu al 15 minuten idle te draaien en kan ik mooi even de temperaturen meelezen ;)

Gegevens:
CPU Vcore: 1,728 V
DDR Memory: 2,560 V
CPU fan speed: 5100 RPM
CPU temp: 44 graden

Voor zover ik kan zien is dit een normale temperatuur idle van een AMD 2000+ toch??

Bedankt voor jullie hulp iig _/-\o_

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
44° is een normale idle temperatuur als je fan speed op 2500 staat, de jouwe staat op het dubbele B)

In elk geval blijkt er niets mis mee te zijn.

Life is simple, make choices, don't look back...

Verwijderd

Topicstarter
Little Bear schreef op 07 mei 2004 @ 15:26:
44° is een normale idle temperatuur als je fan speed op 2500 staat, de jouwe staat op het dubbele B)

In elk geval blijkt er niets mis mee te zijn.
Lol, kleine fan dus hoog toerental...

en btw... deze pc verkoop ik dus het kan me reet schelen dat die 2x zo hard draait, ben al blij dat die cpu niet overleden is 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 15:32 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
op me duron850 zat ook dat roze spul echt klote shit
ik met passer alles rondom core weg gehaalt alchohol erop en ding werkt al een zonnetje :)

Verwijderd

Dat is een hele mooie temp!! Ik kan uit je tekst afleiden dat je een Palomino (OPN op core) hebt en dan is 44 graden best netjes!! :) :)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Spiritus werkt ook als de 90% alcohol toevallig op is.
Pak daarna wel ff bijvoorbeeld een brillen-poets-doekje (lint-free-cloth = brillenpoetsdoekje) om de 'waas' die het misschien achterlaat weg te halen.
Pagina: 1