[voeding] 4e voeding in 11 maanden kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 13:44
Ik heb een probleem:

Ik heb zojuist mijn PC aangezet en toen gingen heel even de lampjes aan (vd. Termaltake Volcano 9 coolmod) en de fans draaien, maar na 1 seconde kapte alles ermee en is het niet meer aan te krijgen. PC is helemaal dood... Dit is een 350 Watt voeding (no name) Ik heb hem eerder aangehad vanmorgen en toen deed alles het nog.

Ik had 2 weken terug mijn PC aan laten staan 's nachts, toen zat er een Antec Smart Blue 350 Watt in (Antec LANBOY kast). Ik kwam 's morgens erachter dat er een stop gesprongen was. Ik heb de stop vervangen en daarna deed alles het weer, behalve de voeding van mijn PC. Getest met een andere voeding uit de PC van mijn vriendin (Enermax 250 Watt), toen deed de PC het perfect. Ik heb toen een andere voeding gekocht zolang (no name 350 Watt) omdat ik anders te lang moest wachten op de RMA van Antec. Daar heb ik nog steeds niets van gehoord, ik ga eens bellen straks. Ik zal ook deze noname gaan ruilen straks, nadat ik hem getest heb. Ik ben een beetje huiverig om de voeding in de andere PC te stoppen alleen nu en andersom die Enermax weer in die van mij.

Juni vorig jaar heb ik een probleem gehad met mijn voeding, dat was ook noname. Zie onderstaand topic over het gezeik met de garantie, daar zijn ook 2 voedingen gesneuveld destijds: garantie vraag

Na dat gedoe allemaal toen, heb ik dus een nieuw moederbord van MSI gekregen, een Antec LANBOY gekocht en sindsdien heeft alles perfect gewerkt, Tot 2 weken geleden dan. Ik heb alles gecheckt in de PC, alles is goed aangesloten. Ik heb verder geen eigengemaakte rounded kabels meer e.d. Dit zit er in/aan de PC:

MSI KT3 Ultra 2 ARU moederbord
AMD Athlon XP 2000 (@ default 1667 Mhz)
1x 512 MB en 1x 256 MB 333 Mhz DDR geheugen (Samsung)
Club 3D Geforce 4 4200 128 MB
1x Maxtor 40 GB 7200 rpm
1x Maxtor 120 GB 720 rpm
1x Nec 1300 DVDRW
1x Titan casefan
Rounded IDE kabels van Coolermaster
MSI USB Bluetooth adapter
Logitech Webcam

Ik heb geen randaarde op de kamer waar mijn PC staat. De andere PC van mijn vriendin heeft ook geen randaarde en die draait al 4 jaar lang perfect...

Heeft iemand enig idee waarom er steeds voedingen sneuvelen bij mij?
Mij lijkt 350 Watt meer dan voldoende, ik weet niet wat die noname precies trekt, maar er staat ook 350 Watt op. Die taferelen in Juni vorig jaar waren in mijn vorige woning, dus het ligt niet aan de stroomvoorziening in het huis zelf lijkt me (toen ook geen randaarde trouwens). Randaarde is niet per sé noodzakelijk, ik ken genoeg mensen waar het al jaren zonder draait (inclusief mijn andere PC).

Iemand tips / tricks/ vergelijkbare ervaringen? Als ik de search gebruik kom ik vooral bij dingen uit als "gebruik randaarde" of dat de capaciteit vd voeding niet toereikend is. Het probleem is vooral dat het steeds een hele tijd werkt voordat het kapot gaat...

[edit]
ik heb dus net de Enermax van mijn vriendin in mijn eigen PC gedaan en daar ben ik dus nu op aan het typen. De noname is duidelijk kapot dus. Even de rekening zoeken om hem terug te brengen. Zal voor de zekerheid gaan voor een 400 Watt...

[ Voor 8% gewijzigd door djeejdjeej op 07-05-2004 12:44 ]

Verwijderd

ik weet het al denk ik.

EVen een verhaaltje:

Mijn opa woonde in een groot huis vrijstaand enzo. Daar vloog elke 2 jaar wel een tv kapot!. nou op het laatst zijn ze verhuist, en nu draait de laatste tv daar alminstens 5 jaar! hij heeft nu gewoon een nieuwe tv gekocht hoor maar ok.

Wat bleek nou, in dat oude huis hadden ze krachtstroom. Niet op alle stopcontacten maaar op een paar.

Even voor de ts:

Waarschijnlijk zit jouw pc ook op een krachtstroom stopcontact. Als ik jouw was zou ik eens de multimeter in je stopcontact douwen. En anders zou ik de volgende voeding aarden middels een draadje van je kast naar een stukje kachel zonder verf!

Heb je nog vragen>? stel ze maar.!

Verwijderd

Sorry maar vind dit ook een beetje goedkoop is duurkoop verhaal, je zegt zelf geen problemen met een enermax te hebben terwijl er al 3 merkloze voedingen kapot zijn gegaan.
Koop de volgende keer gewoon een echte voeding en niet 1 van de goedkoopste.
Zo blijf je telkens doorsukkelen, heb het ook 1 x meegemaakt met qtec NOOITTT MEERRRRRRRRRR

suc6

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 13:17:

Wat bleek nou, in dat oude huis hadden ze krachtstroom. Niet op alle stopcontacten maaar op een paar.
dit is zwaar onzin

krachtstroom heeft 5 aansluitingen(3fase 1nul 1aarde)
dus die stekker past al niet :+
en als je het al aan de gang krijgt is het niet dat probleem ,maar meer een spanningspiek
daar zijn beveiligingen voor,en een aardekabeltje doed ook ooit wonderen ja 8)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Ik zou zelf een piekspanningsbeveiliging gebruiken en een aarde draadje maken tussen je pc en een verwarming, zodat je daar geen problemen meer door hebt.

@ n0c3r:
Krachtstroom is 380 Volt, dus als je daar een tv op aan kan sluiten dan is dat een hele bijzondere geweest, want elke andere zou dat niet kunnen :)

offtopic:
n0c3r doe wat aan je schrijftaal. Je kan er bijna geen wijs uit worden wat je nu bedoelt

[ Voor 16% gewijzigd door Turkish op 07-05-2004 14:06 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

nee, dat hoeft niet! kracht stroom noem ik het maar even.

Dit is inderdaat de grote rode contactdoos.

Maar ik bedoel even iets anders. Sommige huizen hebben niet 220-230

maar 240-250

En daardoor kunnen sommige voedingen gewoon doorklappen!

En dit is geen lulkoek ofzo want mijn opa is electrischien geweest!

• BeCool
  • Laatst online: 13-04 18:21
Dan had hij dat toch ook wel eerder ontdekt??? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door BeCool op 07-05-2004 13:51 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:10
240 volt in een woonhuis is vrij normaal. Wij noemen het 220, maar over het algemeen is het 240. Maar elke voeding zou daar tegen moeten kunnen.

Als je bang bent voor je spullen, koop dan een overspanningsfilter, of beter nog een UPS.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

BeCool schreef op 07 mei 2004 @ 13:50:
Dan had hij dat toch ook wel eerder ontdekt??? 8)7
waarom? sommige voedingen kunnen het langer verdragen dan die naamloze rommel dingen! dus eigenlijk is het helemaal niet zo'n raar!

Ik zou gewoon effe de multimeter erin rammen. Dan weet je het zeker!

en het kan toch niet kwaad!

Sttek nou maar gewoon effe de multimeter erin dan weten wij dat ook!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 13:53 ]

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 13:46:

lees now eens wat je zelf typt :+

en als je het anders bedoeld TYP het dan ook anders,
oplossing spanningspiek.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Turkish schreef op 07 mei 2004 @ 13:33:
Ik zou zelf een piekspanningsbeveiliging gebruiken en een aarde draadje maken tussen je pc en een verwarming, zodat je daar geen problemen meer door hebt.
Even duidelijkheid scheppen over een aardedraad!!!!:

Tegenwoordig zijn veel verwarmingsleidingen gemaakt van kunststof, dus hangt het nogal van de leeftijd van het huis af of die aardedraad ook daadwerkelijk functie heeft!!!.

Hoe kan je dit makkelijk herkennen? simpel, ga naar je badkamer en kijk of er een aardeblokje op je radiator zit. In de badkamer moet je radiator geaard zijn. Als er kunststof leidingen gebruikt zijn, zal er dmv een aardeblokje en aardedraad de radiator geaard zijn.

Dus niet zomaar denken dat de verwarming wel even geaard is en denken dat je daarmee je computer even kan aarden!!!

BTW, op de meeste voedingen/apparaten staat ook dat de spanning 210-240 V mag zijn, 220 bestaat vrijwel nergens, het is over het algemeen 230!

@ n0c3r
zei ik dat niet? dat de radiator in de badkamer geaard moet zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 07-05-2004 13:58 ]

Verwijderd

ahha, een plastick buis is vet brak.

EN nou nog wat! een radiator in een douch MOET! geaard zijn. Ookal zitten er plastic buizen aan. Dan is die draad gewoon verbonden met de aarpin ergens bij jullie onder het huis of ergens in de tuin!
]
EDIT: het is oook 240-250 en als je dan ook nog eens een paar pieken erin hebt komt het helemaal niet goed!

dus pak effe je multometer en dan weten we het!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 13:56 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:54
heb je die mod wel goed uitgevoerd? Kan het zijn dat ie ergens (kort)sluiting maakt waardoor je pc teveel van je voeding gaat vragen?

Verwijderd

dan gaat je pc restyarten en dan gaat niet ge voeding kapot!

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 11:06
Hier in onze flat hebben wij erg last van stroompieken, no-name voedingen kunnen daar niet echt tegen (heb zelf een enermax 451).
Ik heb het opgelost door een stroomfilter ertussen te zetten.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:15

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Je kan ook voor het zekere gaan en gooit er een UPS tussen, die filterd ook alle dalen en pieken eruit. Ik heb thuis trouwes 237V, en overal aarde (ikke zelf aangelegd >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door Roman op 07-05-2004 14:21 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:54
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 14:01:
dan gaat je pc restyarten en dan gaat niet ge voeding kapot!
Ervaring wijsneus?

Verwijderd

NEE als jij WIJSNEUS zelf eens rondkijkt op dit forum dan zie je wat er gebeurt. Als een pc te weinig stroom krijgt dan restart ghij!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan ook gewoon pech hebben hoor. Er komt hier over het algemeen tussen de 195 en 210 volt binnen, maar bij mij zijn er ook al 2 codegen voedingen uitgeklapt. M'n huidige Zalman 300A-APF houd het al 9 maanden vol.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• djeejdjeej
Ik heb geen krachtstroom :) Ik zal wel de multimeter zo eens in de contactdoos steken.

Ik heb een soort van piekspanningsbeveiliging (zo'n stekkerdoos met 5 aansluitingen en een reset knopje) ertussen, dus die zou het een en ander moeten tegenhouden (die heeft nog nooit gereageerd, dus of hij is doet zijn werk niet of ik heb geen echte pieken gehad).

Verder is Antec ook niet echt een B-merk, ik bedoel ze geven 3 jaar garantie op hun voedingen. Dat noname ermee kapt, oké, maar die Antec ook, das toch een beetje vreemd. Ik zal zo meteen die noname terugbrengen en kijken of ze nog enermax of zoeits hebben liggen. Thx voor alle reacties in ieder geval alvast.

[edit]
@ tukkertweaker:
welke mod? als je de cooler bedoelt, die is al gepre-mod

[edit]
de multimeter geeft nu 225 Volt aan

[edit]
Dat aardedraadje is geen probleem, naast deze kamer is de badkamer, daar haal ik de aarde wel vandaan. Anders de verwarming, dat is nog makkelijker. Voor zover ik weet zitten er geen plastic leidingen tussen, is allemaal nogal oud namelijk :)

[ Voor 25% gewijzigd door djeejdjeej op 07-05-2004 14:46 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
Een tagan voeding past zich automatisch traploos aan van 90-250 volt, misschien is dat een ideetje??

http://axrotterdam.blogspot.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

n0c3r, reageer eens ff normaal wil je? Met hoofdletters en uitroeptekens smijten kom je nou niet bepaald vriendelijk over. Ook niet dankzij flamerige accenten in jouw posts.

Neem dit eens rustig door: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) » Reageren :)

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 07-05-2004 14:42 ]

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 11:06
Behalve een piekspanningsbeveiliging is een filter ook belangrijk. Jou beveiliging klapt er alleen uit wanneer er een hele hoge stroompiek zich vormt, een filter daarentegen zorgt voor een constantere stroomtoevoer... de kleine pieken worden zegmaar afgevlakt.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Verwijderd

ook wel stabilisator genoemd!

Sorry voor mijn HoOfDlEtTeRs:D

ik denk dat je hem gewoon eens op een andere groep moet aansluiten. Effe dr stroom voor een tijdjuh van beneden halen ofzo!

EDIT: vbalus c: zal ik even doen. Ik verveel me toch alleen maar!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 15:37 ]

• djeejdjeej
Vreemd man...

Ik net met de voeding terug naar de winkel. Eerst een beetje moelijk met garantie, ze wilden hem opsturen, max 6 weken RMA e.d. Uiteindelijk hebben ze hem daar getest en daar deed hij het gewoon !!! Ik heb hem hier op 2 pc's gehad en daar verrekte hij het... Maar ik heb toch een andere meegekregen en die zit nu erin en de PC doet het weer. Het is weer dezelfde noname, ik heb geen enermax ofzo gekocht omdat ik mijn eigen Antec ook nog retour moet krijgen. Ik ga ervan uit dat die "toevallig" is kapot gegaan dan. Ik heb voor de zekerheid een Belkin Mastercube spanningsbeveiliger meegenomen. Ik wacht het "in spanning" af...

[edit]
Dat van die andere groep is een goed idee, ik weet alleen nog niet precies wat hier op welke groep zit allemaal :) Ik ga eens wat experimenteren en wat aarde doortrekken. Zoveel mogelijk onzekerheden elimineren... Heb nog naar en UPS gekeken vanmiddag in de stad, maar dat vond ik toch wat overdreven, ik bedoel, dat zou normaal toch niet nodig moeten zijn. Het is geen server die up moet blijven ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door djeejdjeej op 07-05-2004 16:20 ]

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
je heb ook van die piekspannings beschermers die plug je in het stopcontact en daar plug je je stekker in.
ik heb ze hier overal tussen de dure spullen zitten en tot nu toe heeft het gewerkt.

[ Voor 31% gewijzigd door ikman op 07-05-2004 16:52 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 13:55:
dus pak effe je multometer en dan weten we het!
uh-huh

en wat doet een multimeter met een wisselspanningsbron?

Juist, geen piekwaardes meten maar de effectieve waarde, en laat die voor het nederlandse land 220V zijn.

Effectieve spanning is 220V, er komt 230V binnen over je lijntjes, met wat leuke natuurkunde formules (ik kan me nog iets met wortel 2 herinneren om de effectieve spanning te krijgen...) kan je dan de effectieve spanning bepalen ...

Dus ik denk niet dat je daar echt ver mee gaat komen. Oscilloscoop wellicht om de pieken te zien.

Maar goed, een EMI/ruis filter er tussen zetten kan nooit kwaad om de meeste pieken op te vangen. Helaas moeten die dingen geaard zijn willen ze beetje werken... gaat lastig zonder geaarde wandcontacten :+

[ Voor 3% gewijzigd door cavey op 07-05-2004 17:42 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Effectieve spanning is 220V, er komt 230V binnen over je lijntjes, met wat leuke natuurkunde formules (ik kan me nog iets met wortel 2 herinneren om de effectieve spanning te krijgen...) kan je dan de effectieve spanning bepalen ...
Eh, 220V wisselspanning is 220V wisselspanning. Dat gedoe met wortel(2) waar jij op doelt is de spanning die je krijgt als je wisselspanning gelijkricht; dit is namelijk Vwissel*(1/2)SQRT(2), dus 220V ~ geeft iets van 360V --(*).
Maar ik ben het er wel mee eens dat je met een multimeter niet veel zinnigs gaat zien. Door het slechte contact tussen de meetpennen en het stopcontact is er veel te veel kans dat je vreemde zwiepers te zien krijgt op je meter. De kans dat je een echte spanningspiek (spike) gaat zien en hem als zodanig opmerkt is verwaarloosbaar klein.
Dus ik denk niet dat je daar echt ver mee gaat komen. Oscilloscoop wellicht om de pieken te zien.
Om een beetje een betrouwbare meting te doen zul je dan toch een uurtje achter je 'scope moeten gaan zitten en goed opletten. De enige goede manier om je netspanning te monitoren is met een scoop die de spanning uitzet tegen de tijd en een paar uur (een etmaal is ideaal) kan loggen. Zelf hebben we hier een ex-landmacht Tektronix (THS 710) opgepikt die voor dit soort doeleinden uitstekend geschikt is. Als je je netspanning wil gaan bekijken, zoek dan iemand in de buurt die een vergelijkbaar apparaat heeft.

(*) Dit gebeurt ook in een PC-voeding: de 220V netspanning wordt eerst gelijkgericht en een beetje gebufferd, dus je krijgt die 360V gelijkspanning. Die wordt vervolgens geschakeld door hoogspanningstorren die een trafootje magnetiseren waardoor aan de secundaire kant van de trafo een laagspanning (wissel) verschijnt. Door de schakelfrequentie van de schakeltorren aan te passen, wordt de juiste spanning aan de secundaire kant van de trafo verkregen, die vervolgens wordt gelijkgericht met een dikke diode en afgevlakt met een paar elcootjes.

[ Voor 17% gewijzigd door koraks op 07-05-2004 18:18 ]

Verwijderd

klopt!

Mijn advies: geen dure dingen kopen, maar gewoon de pc op een andere groep rammen! :D

• djeejdjeej
Thx voor alle info. Ik ga aarden, gebruik maken van een spanningsfilter, mijn merkvoeding er weer inzetten als die retour komt en dan eens kijken hoe het dan gaat. Als hij dan wéér kapot gaat dan zien we dan wel verder en dan laat ik het zeker weten. Vreemdste vind ik nog dat de voeding het in de PC-winkel wel gewoon leek te doen...

Ook vreemd dat kennissen en vrienden in de buurt ook diverse el-cheapo voedinkjes hebben en nog nooit problemen hebben gehad. Eentje ja, na een blikseminslag...

[edit]
en eens kijken hoe lastig het is om een andere groep hierheen door te trekken

[ Voor 9% gewijzigd door djeejdjeej op 07-05-2004 18:47 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

djeejdjeej schreef op 07 mei 2004 @ 18:46:

[edit]
en eens kijken hoe lastig het is om een andere groep hierheen door te trekken
Je mag alleen niet zomaar ff wat bij elkaar prikken hoor!! Als je niet al te veel verstand van electra hebt, haal er iemand bij die dat wel heeft.

Een nieuwe extra groep kan wel altijd, alleen mag die niet uitkomen in een centraaldoos (meestal 4-kante doos waar je lamp aan hangt op het plafond, waar de draden gelast worden) met al een andere groep erin.
suc6 ermee!

Verwijderd

nee natuurlijk mag dta niet!

Ik bedoel dat hij gewoon effe een verlengsnoer aan moet leggen waardoor hij ergens anders stroom weg kan helen! :D

Je moet zo'n kabel niet oprollen want anders gebeurt er het volgende:

IK was mooi effe de tegels aan het schoon spuiten (ik helemaal vies). Ik had een mooie haspel (opgerold) aan de kant staan. Nou aangezien die haspel niet zoveel wats kan verdragen dan als hij is uitgerold werd hij enorm warm!

Nou ikke lekker spuiten en toen moest ik de haspel verplaatsten en stinken stinken ! niet normaal meer. IK gauw ding uit haspel afrollen.... draaden bijna gesmolten! :D:D

• koraks
  • Niet online
Nou aangezien die haspel niet zoveel wats kan verdragen dan als hij is uitgerold werd hij enorm warm!
Inderdaad. Ooit gehoord van inductie? :)
Er zijn ook nog steeds mensen die, als ze gaan gourmetten met hun mooie Tefal-je-denkt-ook-aan-alles elektrische gourmetstel, fijn de haspel opgerold onder de keukentafel laten liggen en daarop het gourmetstel aansluiten. Gaat goed, totdat alle pannetjes koud worden en de haspel warm :p

Verwijderd

jah en dat gaaat stinken! en dan word hij warm JEZUAS echt niet normaal. Dat zouik nooit binnen willen hebben! :S

Verwijderd

Mijn pc draait hier al een jaar @ een stopcontact waar een spanning van 265 V over staat. :7 Het is een 300 W Sweex voeding die standaard in mijn kast zit en ik vind zo'n standaard Sweex voeding eigenlijk hetzelfde als no-name. :/

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 18:16:
Mijn pc draait hier al een jaar @ een stopcontact waar een spanning van 265 V over staat. :7 Het is een 300 W Sweex voeding die standaard in mijn kast zit en ik vind zo'n standaard Sweex voeding eigenlijk hetzelfde als no-name. :/
Dan geloof ik echt niet :P
Of je hebt een onwijs brakke multimeter of je hebt het verkeerd gemeten :)
Als er 265 ipv 230 op het lichtnet staat fikt echt alles uit :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Ik heb het gemeten met een digitale multimeter: Toledo TMMH-930. (en ja, hij stond echt ingesteld op wisselspanning ~)

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 18:37:
Ik heb het gemeten met een digitale multimeter: Toledo TMMH-930. (en ja, hij stond echt ingesteld op wisselspanning ~)
Mijn ervaring is dat digitale multimeters vaak een nogal brakke nauwkeurigheid hebben; analoge meters presteren vaak een stuk beter. Wisselspanningen in dat bereik meten levert overigens vaak onbruikbare resultaten op. Als je echt grondig onderzoek wil plegen, monitor dan je stopcontact met een digitale geheugenscoop.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
koraks schreef op 07 mei 2004 @ 18:15:
Eh, 220V wisselspanning is 220V wisselspanning. Dat gedoe met wortel(2) waar jij op doelt is de spanning die je krijgt als je wisselspanning gelijkricht; dit is namelijk Vwissel*(1/2)SQRT(2), dus 220V ~ geeft iets van 360V --(*).
220 / 2 * ~1,4 = 156. Hoe kom jij op 360 V?
(*) Dit gebeurt ook in een PC-voeding: de 220V netspanning wordt eerst gelijkgericht en een beetje gebufferd, dus je krijgt die 360V gelijkspanning. Die wordt vervolgens geschakeld door hoogspanningstorren die een trafootje magnetiseren waardoor aan de secundaire kant van de trafo een laagspanning (wissel) verschijnt. Door de schakelfrequentie van de schakeltorren aan te passen, wordt de juiste spanning aan de secundaire kant van de trafo verkregen, die vervolgens wordt gelijkgericht met een dikke diode en afgevlakt met een paar elcootjes.
Je stopt gelijkspanning in een trafo en er komt wisselspanning uit?

[ Voor 45% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-05-2004 11:07 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 13:46:
nee, dat hoeft niet! kracht stroom noem ik het maar even.

Dit is inderdaat de grote rode contactdoos.

Maar ik bedoel even iets anders. Sommige huizen hebben niet 220-230

maar 240-250

En daardoor kunnen sommige voedingen gewoon doorklappen!

op mijn voeding staat 110~250 volt :D dus

maar je heb gelijk.. t stopcontact waar mijn kabel modem zn prik uit peutert geeft 236 volt.. en hier boven bij mn pc heb ik nog maar 225 volt :p

ach modem is toch ik bruikleen O-) gaat die maar stuk komt er gewoon kosteloos een nieuwe :D

404 Signature not found

• koraks
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op 09 mei 2004 @ 11:05:
[...]

220 / 2 * ~1,4 = 156. Hoe kom jij op 360 V?
Klopt, die /2 moet eruit...het is gewoon V~ * SQRT(2), mijn fout.
Je stopt gelijkspanning in een trafo en er komt wisselspanning uit?
Nee, er wordt een gelijkspanning gemaakt die wordt geschakeld met twee transistors (push-pull). Dit levert een blokgolf op die gevoerd wordt aan de trafo.
Pagina: 1