>128mb in win98 swap naar geheugen ??

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb gehoort dat win98 bijna tot geen gebruik maakt van meer dan 128 mb geheugen.
Nu zat ik zelf te denken:
Ik neem 256 Mb geheugen.
128 mb daarvan maak ik een ramdrive van en daar zet ik de swapfile van windows op.
Dus nu word de 128 mb extra ook goed benut.
Werkt dit goed en leverd dit extra performans op ?

Verwijderd

Wil je eens uitleggen hoe je dat doet?
Trouwens, je kan als swapfile hetbeste 2x je ramgeheugen aannemen. Programma's zoals photoshop gebruiken wel meer dan 128 mb als die voorhanden zijn.

Verwijderd

Dat zou complete onzin zijn. Windows schrijft pas naar het swapgeheugen als het complete (dus 256mb) vol is. Wat jij doet maakt Windows dus langzamer omdat ie omslachtiger naar het >128MB schrijft dan normaal (als je de volle 256mb gebruikt).

Windows gebruikt het >128MB geheugen niet veel omdat het vaak niet nodig is, niet omdat het het niet kan gebruiken. Je zou die
extra 128 (of liever 64mb) wel kunnen gebruiken als filechache of cdrom cache, dan gebruikt ie het wel volop.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kan een ramdrive aanmaken via een dos comando. Kijk maar eens in je dos boek.

Dus windows98 gebruikt dus wel meer dan 128 mb als je zware progies draait ?
Je hoort namelijk regelmatig op tweakers dat win98 max 128 mb gebruikt en dat de rest vrijwel zinloos is ??? Is de upgreat van 128 mb naar 256 nu wel zinvol als ik veel counterstrike, paintshoppro draai en veel met audio etc doe, frontpage en veel meer ?

Verwijderd

Kheb 192 mb en photoshop eet die vaak helemaal op. Ik ga binnenkort 128mb erbij kopen.

Verwijderd

wat ik me af vraag is:
lopen spellen zoals Q3 & UT beter met 256mb?
ik heb nu 128mb maar omdat het zo goedkoop is
wil ik er wel 128 mb bij prikken

Verwijderd

Voor geheugen geld slechts één reden: meer is beter. Zelf heb ik 256 MB geheugen en Windows 98 swapt bijna niet meer. Alleen met proggies als Photoshop, Corel Draw e.d. swapt hij. Verder loopt m'n systeem als een tierelier.

128 MB zie ik als het werkbaar minimum.

Verwijderd

je kan bij photoshop gewoon aangeven hoeveel %geheugen hij mag gebruiken mensen!

verder kan je inderdaad het beste de swap file 2x je geheugen doen.

ps alleen heeft echt wel genoeg aan 128mb maar dan moet je wel +/- 90% van je ram gebruiken en het is dus haast niet meer mogelijk om naast ps nog een proggie te gebruiken (wat wel nodig is)

Verwijderd

1 ding dat ik ff niet snap hoor!!

KWOOT Maxx
Trouwens, je kan als swapfile hetbeste 2x je ramgeheugen aannemen.
KWOOT Maxx

KWOOT SuB
verder kan je inderdaad het beste de swap file 2x je geheugen doen.
KWOOT SuB

Dit betekent dus: Hoe meer geheugen je al hebt, des te meer moet je er extra bij pakken??
Als iemand me dat eens uit wil leggen.

elefino

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:52
Ff vraagje van mijn kant uit dan
klinkt heel stom en het antwoord zal ook wel heel simpel zijn
maar bij mycom is 133 mhz gehuegen nu 10,- duurder als het 100 Mhz gehuegen
kan ik dan niet beter 133 kopen ook al ondersteund mijn mobo het niet ?
p5a ( 100 Mhz )

.

Verwijderd

Die vuistregel van swap=2xram was ooit bedoeld voor <80586 en slaat om redenen die ik hier niet uit ga leggen nergens meer op.
Ik heb 128meg ram en in sommige gevallen - bij een dynamische swapfile (win9x default)- gebruikt-ie al swap als <75% vd ram gerbuikt wordt.

Ik vind het id van een ramdrive voor je swap in die gevallen dus niet slecht. Soms kan je ook vm gewoon op 0 zetten om hem te dwingen je hele ram te gebruiken. Maar dan heb je dus verder nix meer.

Verwijderd

Waar kan je bekijken hoeveel % van je ram er gebruikt wordt?? En of (en hoeveel)er geswapt wordt?

elefino

Verwijderd

bijv: accessories->system tools->system monitor->edit->add item

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Het programmaatje Freemem is een aardige graadmeter hoeveel geheugen er in beslag is genomen. Ook kan je hiermee je geheugen weer vrijmaken voor wanneer je een kewl spel dat veel geheugen vreet gaat spelen (of andere programma's natuurlijk).

Ik heb er meteen nog een vraag over. Hoe kan het dat als ik geen geheugen meer over heb (volgens het progje dan) mijn compu niet gaat swappen?
Dit gebeurt vaak als ik lang aan het downloaden ben (wanneer het weer eens lang duurt; suf casema suf) dan staat het metertje vaak op 0 of een paar MB's daar boven. Ga ik daarna weer bezig dan gaat het systeem niet swappen. Hoe komt dat? Heeft iemand hetzelfde met dit progje?
Pagina: 1