Toon posts:

wanneer kan een cpu een videokaart niet bijbenen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor dat het kopen van een nieuwe videokaart zinloos is als de CPU traag is. Bijvoorbeeld, een Radeon 9800 Pro installeren in een systeem met een Geforce 2 en een Pentium 4 1,5 Ghz zal weinig (of in ieder geval niet de maximale) prestatiewinst geven omdat de CPU de bottleneck is. Dat begrijp ik wel, games gebruiken naast de videokaart natuurlijk ook de CPU.

Mijn vraag is: Hoe kan je bepalen wanneer de CPU de bottleneck is voor de videokaart?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
een nieuwere videokaart zou altijd een boost geven aan het systeem.
hij kan hem alleen niet volledig gebruiken en je belast gewoon iets meer de cpu enz, gewoon proberen je hebt altijd peformace winst.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
nou ben ik geen gamer, maar volgens mij heeft het minder met de CPU snelheid te maken danwel SDram/ DDR, hieveelheid ram, snelheid HDD etc.
als het alleen aan de CPU zou liggen zou ik heeeeel raar opkijken

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Indien het niet uitmaakt wat voor een resolutie je draait, AA en AF aan of uit zet mbt de framerate bij een spel als bv. UT, dan wordt de videokaart begrensd door de CPU.
SmoothTweaker schreef op 07 mei 2004 @ 11:49:
een nieuwere videokaart zou altijd een boost geven aan het systeem.
hij kan hem alleen niet volledig gebruiken en je belast gewoon iets meer de cpu enz, gewoon proberen je hebt altijd peformace winst.
Ja, dat klopt op zich wel, maar er ligt ergens een grens waarbij meer geld niets meer oplevert.

Een voorbeeldje: ik heb een 1.3 GHz Celly (Tualatin) in mijn PC (deze is kwa performance best te vergelijken met de 1.5 GHz P4 van de TS). Ik heb er nu een GF4 Ti4200 inzitten. Die is eigenlijk al overkill tov de CPU., want of ik nu 1280x1024 of 800x600 draai in games, de framerate blijft hetzelfde. Pas als ik AF en 4xAA aanzet zie ik de framerate teruglopen. Zou ik er een Ti4600 hebben ingezet, was het wel wat sneller geweest, maar niet meer in verhouding tot de meerprijs.

[ Voor 73% gewijzigd door EXX op 07-05-2004 11:54 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Vierkant228 schreef op 07 mei 2004 @ 11:49:
nou ben ik geen gamer, maar volgens mij heeft het minder met de CPU snelheid te maken danwel SDram/ DDR, hieveelheid ram, snelheid HDD etc.
als het alleen aan de CPU zou liggen zou ik heeeeel raar opkijken
Je CPU snelheid zal wel wat meer invloed hebben op je prestatie dan de snelheid van je geheugen of hardeschijf. Snelheid geheugen is meestal meer dan genoeg voor spellen en ook de snelheid van je HD is alleen van belang bij het laden. Misschien alleen de hoeveelheid ram is ook wel vrij belangrijk, want een tekort aan ram compenseer je niet met meer Mhz.

The devil is in the details.

Verwijderd

In mijn geval kan de cpu de videokaart niet bijbenen :P

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Als jij je videokaart genoeg te doen geeft dan is je CPU geen bottleneck, maar als je op een gegeven moment geen snelheidswinst uit een videokaart kan halen ondanks dat alles op volledige mogelijkheen staat (AF en AA enz) dan kan je redelijkerwijs ergens een bottleneck verwachten. Eigenlijk is dit het mooist te meten als je via een andere PC de performancemeter voor de te testen PC weergeeft en je gewoon het spel/programma laat draaien. Mocht je CPU continu op 100% draaien en je merkt geen verschil in de fps dan mag je stellen dat je CPU een bottleneck is geworden. Hou wel even in de gaten dat dit een ruwe methode is om te meten. Bovendien kan andere hardware ook veel resources nemen en zo je CPU onnodig belasten. Veel verschillende schijfaanvragen bij een trage schijf kan een CPU bottleneck laten zien terwijl de HD hier de feitelijk bottleneck is.

Meh ...

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

EXX schreef op 07 mei 2004 @ 11:50:
Indien het niet uitmaakt wat voor een resolutie je draait, AA en AF aan of uit zet mbt de framerate bij een spel als bv. UT, dan wordt de videokaart begrensd door de CPU.

[...]
Ja, dat klopt op zich wel, maar er ligt ergens een grens waarbij meer geld niets meer oplevert.

Een voorbeeldje: ik heb een 1.3 GHz Celly (Tualatin) in mijn PC (deze is kwa performance best te vergelijken met de 1.5 GHz P4 van de TS). Ik heb er nu een GF4 Ti4200 inzitten. Die is eigenlijk al overkill tov de CPU., want of ik nu 1280x1024 of 800x600 draai in games, de framerate blijft hetzelfde. Pas als ik AF en 4xAA aanzet zie ik de framerate teruglopen. Zou ik er een Ti4600 hebben ingezet, was het wel wat sneller geweest, maar niet meer in verhouding tot de meerprijs.
Hier nog zo iemand, ik had altijd een duron op 1Ghz, samen met een Ti4200, ik merkte vooral lage framerates als het spel de processor veel gebruikte.

Dus of het spel liep goed, bijna onafhankelijk van de resolutie,
of het liep bagger (zwart - wit gezegd)

Die videokaart heb ik ook eens proberen te overclocken, maakte geen ene moer uit bij 3dmark of spellen.

Van Zeeland dan misschien ??

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

mmm, voortaan toch maar op EDIT drukken ipv QUOTE :)

[ Voor 90% gewijzigd door Eindewege op 07-05-2004 15:19 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• vierkant228
@ december
als ik puur naar prestaties van een PC kijk met diverse aplicaties heb ik zelf het idee dat CPU snelheid minder van belang is (in verhouding) dan de overige componenten (sdram van 100 naar 133, DDR266, 400) en nieuwegeneratie HD's

gegrijp mij niet verkeerd, ik ben geen gamer en ik probeer hier zelf ook wijzer uit te worden.
uit jou woorden begrijp ik dat een game grotendeels leunt op CPU snelheid en GPU en minder op het overige systeem (en voldoende ram natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door vierkant228 op 07-05-2004 15:06 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Een soortgelijke discussie vind je hier:

Oudere CPU met moderne grafische kaart zinvol ?/

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Vierkant228 schreef op 07 mei 2004 @ 15:04:
@ december
als ik puur naar prestaties van een PC kijk met diverse aplicaties heb ik zelf het idee dat CPU snelheid minder van belang is (in verhouding) dan de overige componenten (sdram van 100 naar 133, DDR266, 400) en nieuwegeneratie HD's

gegrijp mij niet verkeerd, ik ben geen gamer en ik probeer hier zelf ook wijzer uit te worden.
uit jou woorden begrijp ik dat een game grotendeels leunt op CPU snelheid en GPU en minder op het overige systeem (en voldoende ram natuurlijk)
de CPU moet doorgaans de AI berekenen en ervoor zorgen dat de GFX-kaart voldoende gevoed blijft (game-engine draaien).
de CPU heeft hiervoor natuurlijk ook het MEM en de HD nodig maar deze zijn voor zover ik weet minder snel een bottleneck.

je moet natuurlijk wel een gebalanceerd sys hebben. een P4 op SD-RAM kan veel minder dan een Athlon op SD-RAM enz...

de hd is mn bepalend bij het laden. ALS de hd belangrijk wordt (veel swapping) kan je beter meer RAM nemen dan een snellere hd

[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 07-05-2004 16:34 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• vierkant228
tnx, ben ik weer stuk wijzer geworden.
Pagina: 1