Vage HD klachten opsporen.... Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 14:38
Om te beginnen, ja ik heb de FAQ door gelezen, vooral het onderdeel 'Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?'. Daar worden een fiks aantal mogelijke oorzaken van problemen genoemd. Maar mijn vraag is nu, hoe spoor je nou op wat de werkelijke oorzaak is?

Wat is het probleem? Het laatste jaar ben ik niet tevreden over de snelheid van mijn systeem, ik heb het gevoel dat het vroeger veel soepeler liep. Vooral onder spellen die veel textures in het geheugen laden (RPG games zoals Anarchy Online en SWG, maar ook UT2004), merk ik tijdens het spel enorme vertragingen als hij nieuwe textures gaat laden, in combinatie met een goed hoorbare HD die het zwaar heeft. Mijn vermoeden is dat dit gebeurt als er data wordt weggeschreven uit het geheugen naar de tijdelijke geheugen opslag op de HD. Mijn beeld blijft vaak gewoon 5 seconden stil staan voordat hij weer verder gaat op normale FPS. Ook bij het verplaatsen van grote bestanden van de ene HD naar de andere (bijv. films of iso's) vertraagt mijn hele systeem zwaar. Zo zwaar zelfs dat het onmogelijk wordt om windows te gebruiken gedurende het kopieeren (schermen openen bijv nauwelijks).

Over mijn systeem. Ik heb 3 HD's. Het kopieren gebeurt dus van HD naar HD, niet van partitie naar partitie op dezelfde HD. Het zijn allemaal 7200 RPM HD's van Maxtor. Daarnaast heb ik 2 CD-roms aangesloten. Het moederbord heeft ingebouwd RAID, en daardoor 2 extra IDE slots. De kabels zijn 80-draads en zijn ingedeeld dat 4 apparaten op de primaire IDE sloten zitten (1 HD en 1 CD-ROM per kabel), met 1 HD op de extra RAID / IDE slot.

Zoals gezegd heb ik het idee dat het vroeger soepeler liep. Vooral dat tijdens kopieren van grote bestanden alles zo belast wordt dat ik niets anders meer met windows kan doen lijkt voor mij een aanwijzing dat er iets mis is. Ook die grote vertragingen tijdens spellen zijn zeer irritant. Ik heb verschillende testen gedaan. SMART (aanwezig op 1 HD) ziet geen problemen. Ook met SiSoft Sandrie 2004 zie ik niet direct duidelijk problemen. Verder heb ik Defrag gedaan zonder resultaat.

Nog even wat systeem specificaties:
Athlon 1500+
Windows XP Pro
Asus 8K333 moederboard met RAID
68 GB HD, 160 GB HD, 28 GB HD, alle 3 van maxtor en 7200 RPM
CD/DVD speler
CD Writer

Dus mijn vragen, waar zou dit aan kan liggen en hoe los ik het op?
Zou het aan een moederbord controller kunnen liggen en hoe test ik dit?
Of de kabels, ze zien er gaaf uit, maar hoe weet ik zeker dat dit ook zo is?
Wat zou het anders kunnen zijn en hoe spoor ik het op?

Alvast bedankt aan ieder die kan helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door dyna18 op 07-05-2004 10:34 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:39

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb een paar maanden geleden ongeveer dezelfde symptomen, alleen draaide ik met 2 hardeschijven raid 0. Op een gegeven moment kreeg ik last van 'pauserende' momenten. Omdat ik het probleem niet kon vinden, heb ik voor een volledige herinstallatie gekozen, maar eerst de schijven met powermax (ben ik niet tegen gekomen in je TS, is een speciaal test tooltje van maxtor) getest. Schijven bleken OK te zijn. Na de herinstallatie van windows leek het weer even goed te gaan, toen de problemen terugkwamen, maar nu kreeg ik ook nog eens last van spontane reboots. Na 2 dagen ofzo is 1 van de raid channels overleden.. dat bleek dus de oorzaak van mijn problemen te zijn geweest. Of er manieren zijn om via software de status van je ide/raid-controllers te checken, denk ik niet. Probeer als het kan per IDE kanaal te kijken of er eentje tussen zit die de problemen veroorzaakt, maar ik heb ondervonden dat het nogal een tijdrovend proces is.. Ik hoop dat m'n medetweakers betere oplossingen voor je hebben.

Hier staat tekst

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

tijdens het kopieren een zeer langzame pc duidt er op dat een van je hd's in pio mode draait.
Kijk eens of je HD's nog wel in ata mode staan...

• dyna18
Ik zit op dit moment op mijn werk, dus kan dit pas vanavond controleren, maar de laatste keer dat ik die instellingen bekeek, stonden ze allemaal in ata mode.

• dyna18
zoals gedacht staan ze dus niet in pio mode.... iemand anders die advies heeft?

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Dit soort problemen duidt er op dat de communicatie tussen IDE controller en HD niet goed verloopt. Het kan dus een van de volgende dingen zijn:
- IDE Controller defect.
- Kabel defect (beschadigd, te lang, scheef, etc.).
- HDD defect.

Dit kun je testen door slim te wisselen met je hardware, probeer ook eens een linux boot CD en test eens wat (het liefst met 1 HDD tegelijk).

Too many people, making too many problems

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Via chipset/Intel chipset? Juiste/nieuwste drivers installeren voor meer snelheid ;)
Om nog meer snelheid te krijgen (Windows XP draaiende) je standaard disks naar dynamic-disk converteren, dat helpt ook vaak ;)

Verwijderd

mischien moet je je harddisk defragmenteren en zorgen dat je voldoende virtual RAM beschikbaar heb
Pagina: 1