[Linux] Verschil vrije ruimte tussen du en df?

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Op een server heb ik iets geks. Op een specifieke partitie is de vrije ruimte volgens df anders dan volgens du. Het is echt een extreem verschil:

code:
1
2
3
4
5
6
7
debian:/var# df
Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/hda2            194046556  16630728 167558748  10% /
/dev/sda5              4806872     32936   4529752   1% /home
/dev/sda6              4806904   4180312    382408  92% /var
/dev/sda7              1968588     33544   1835044   2% /tmp
/dev/sda8            184433236   9958948 165105584   6% /www

en
code:
1
2
debian:/var# du -sh .
968M    .

Volgens df staat er 4.2 GB in /var, en volgens du nog niet eens 1 GB! Ik kan er echt niet achter komen wat het probleem is.

Als test heb ik files verwijderd, en dan wordt het bij allebei evenveel minder. Bovenstaande overzichten zijn gemaakt als root.

Dit is een 3 maanden oude server met een volledig up-to-date debian. Ik heb de bak nog niet gerestart (maken veel users gebruik van en hangt in colo).

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

je magische keywoord = fantoom blokken

Een 4 gb file die leeg is kan maar enkele blokken op disk beslaan.

als je in C bijvoorbeeld een file opent voor schrijven, een fseek naar 2 gig doet, en een 'a' wegschrijft, dan is de file maar 8 blokken op disk, terwijl hij wel als 2 gig getoond wordt.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Hoe zie ik of die fantoom blokken hier een rol spelen? En, hoe zie ik om welke files dat dan gaat?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Het kan ook zijn dat er files stonden (grote logfiles toevallig?) die gewist zijn (om ruimte te scheppen?), maar dat je vergeten bent de betreffende logdaemons te herstarten. Die hebben dan hun 'oude' logfiles nog open en schrijven daar lekker in verder, ook al is de laatste verwijzing naar die file al gewist.

Pas als het laatste proces dat nog in die file leest of schrijft het afsluit, is de ruimte echt weer 'vrij'. Maar voor die tijd wordt het dus bij 'df' wel meegeteld als 'in gebruik', door du echter niet.

Als je trouwens dacht dat dit zo vreemd is dat je vast wel de eerste zou zijn die het vraagt: moooooooooooi niet :D

De search zegt:

schijf vol? df en du erg verschillend.
[rml][ FreeBSD 4.5] /var probleem[/rml]
[rml][ suse80] Raar verschil tussen df en KDirStat[/rml]
Disk space kwijt ?
[rml][ Linux] Partitie vol, maar toch niet[/rml]
Vaag: 'df' zegt /=vol...moooi niet dus!

[ Voor 38% gewijzigd door Wilke op 07-05-2004 11:47 ]

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Wilke schreef op 07 mei 2004 @ 11:30:
Als je trouwens dacht dat dit zo vreemd is dat je vast wel de eerste zou zijn die het vraagt: moooooooooooi niet :D
:o - Shame on me!

Bij mijn hosting provider hadden ze geen idee, dus ik dacht dat het een bijzonder probleem was :P. Aannames zijn fataal... :).

Probleem is intussen opgelost, MySQL restarten was genoeg :)