Toon posts:

[delphi/kylix] mijn (windows) CGI-exe op Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een CGI-exe Serverapplicatie gemaakt in Delphi, de Client moet gewoon op Windows-bakken blijven draaien, de ServerApp moet op Linux komen.
Nu weet ik dat ik de Serverapplicatie omgezet moet worden om op Linux te kunnen draaien. Moet ik deze gewoon opnieuw bouwen in Kylix (dus met Linux) of kan ik deze op één of andere manier omprogrammeren (of bestaat hier een programma voor?), om vervolgens de ServerApp.exe op de Linuxbak te gooien.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dat hangt van de code af die je gebruikt hebt. Als je daar windows specifieke code of aannamens (/ vs \) gedaan hebt zal je dat moeten aanpassen. Ook zal je moeten kijken welke componenten er onder Kylix beschikbaar zijn. VCL, ADO en BDE componenten bijvoorbeeld niet. Behalve dat is je Delphi code gewoon zonder wijzigingen te compilern met Kylix onder Linux. Het beste kan je D6 of hoger nemen, want deze zijn op Kylix voorbereid en bevatten ook een multiplatform alternatief voor de VCL genaamd CLX.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
Die windows specifieke code komt/is wel goed, vreemde(voor Linux/Kylix)componenten zullen er niet in voorkomen. De ServerApp werkt met enkele simpele procedures (directory lezen, bestanden weergeven en bestanden ophalen/kopiëren).
Probleem is volgens mij dat Linux niet met de .exe's werkt zoals windows doet (duh!), als ik de CGI-exe aanroep via 10.0.0.153/cgi-bin/ServerApp.exe (dus de Linuxbak) krijg ik deze error (dus hij ziet wel wat):
code:
1
2
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Zou het dus "gewoon" het beste zijn kylix te installleren op Linux en de ServerApp daar te maken/compileren. Vraag is dan: valt het bestand ServerApp.! te lezen door de (windows) ClientApp? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 10:11 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 22:48

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 10:02:
Zou het dus "gewoon" het beste zijn kylix te installleren op Linux en de ServerApp daar te maken/compileren. Vraag is dan: valt het bestand ServerApp.! te lezen door de (windows) ClientApp? :?
Eeeh... een Windows Client app. kan prima communiceren met een Linux server app.

Je hebt het over een CGI app, die spreek je dus aan via een webserver. Als de webserver Linux draait, zal je CGI app voor Linux moeten worden gecompileerd. De "client" zoals jij die noemt heeft hier verder niks mee te maken, of dat nou Windows, MacOS X, Linux, BSD of whatever is maakt niet uit.

Ik krijg eerlijk gezegd het idee dat je niet helemaal helder hebt zitten hoe CGI werkt...

[ Voor 9% gewijzigd door Creepy op 07-05-2004 10:12 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Eeeh... een Windows Client app. kan prima communiceren met een Linux server app.
Maar ook als die is gemaakt in delphi(windows) en gewoon lomp is gekopiëerd naar de LinuxBak? dus ServerApp.exe --> www/cgi-bin/
Ik krijg eerlijk gezegd het idee dat je niet helemaal helder hebt zitten hoe CGI werkt...
Nee, maar genoeg voor even! :) Kheb alles lokaal(windows) wel lopend en werkend, alleen de koppeling met Linux baat mij problemen.

Is het mogelijk een CLX - SOAP Server Application te maken?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 10:33 ]

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 10:29:
[...]

Maar ook als die is gemaakt in delphi(windows) en gewoon lomp is gekopiëerd naar de LinuxBak? dus ServerApp.exe --> www/cgi-bin/

[...]

Nee, maar genoeg voor even! :) Kheb alles lokaal(windows) wel lopend en werkend, alleen de koppeling met Linux baat mij problemen.

Is het mogelijk een CLX - SOAP Server Application te maken?
Je haalt echt het 1 en ander door elkaar. Een windows executable kan niet draaien op een Linux machine. Een exe gemaakt met Delphi kan NIET draaien onder Linux. Je zult dit met Kylix onder Linux echt moeten omzetten naar een Linux executable.

En met Kylix kan je prima een (CLX) SOAP Server maken. Als je in Delphi alleen CLX componenten hebt gebruikt kan je zeer waarschijnlijk de source rechtstreeks in Kylix inlezen en compileren naar een Linux executable.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Euhm....bezig geweest met installatie van Kylix...

iemand die weet wat hier tegen te doen:
Unit SysUtils was compiled with a different version of Libc.TRTLCriticalSection
edit:
En niet zeggen: Unit SysUtils is gecompileerd met een verschillende versie van Libc.TRTLCriticalSection!!!

En weet iemand waar ik Kylix componenten kan downloaden?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 15:49 ]

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Heb je zelf een SysUtils unit ergens staan in je project? Heb je er misschien meerdere op je systeem? Heb je misschien packages die opnieuw gecompiled moeten worden?

www.torry.ru heeft ook Kylix componenten.

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 07 mei 2004 @ 16:00:
Heb je zelf een SysUtils unit ergens staan in je project? Heb je er misschien meerdere op je systeem? Heb je misschien packages die opnieuw gecompiled moeten worden?

www.torry.ru heeft ook Kylix componenten.
nee, nee, bijna alles opnieuw gecompiled!!
Kzal effe kijken op Torry.

Btw: Ik heb Kylix Open Edition!!

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Kennelijk heb je een verschil in je gecompilde SysUtils unit en de Libc unit die hij verwacht.

Verwijderd

Topicstarter
LordLarry schreef op 07 mei 2004 @ 16:37:
Kennelijk heb je een verschil in je gecompilde SysUtils unit en de Libc unit die hij verwacht.
En wat kan ik hier tegen doen?
Het zit hem in één functie (GetTimeZoneBias)
code:
1
[FatalError] InvokeRegistry.pas(699): Could not compile used unit 'XSBuiltIns'

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Aan deze melding hebben we weinig. De meldingen hierboven geven aan waarom ie niet gecompiled kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Kylix Enterprise trial gedowned, geïnstalleerd en alles werkt. Nu alleen een fout met het bekijken van de pagina http://10.0.0.158/cgi-bin/ServerApp/wsdl/IZiggersWebservice(mijn linux server). Het dikke gedeelte werkt wel.

code:
1
2
Error: Error loading library "libxercesxmldom.so.1": "libxercesxmldom.so.1:
 cannot open shared object file: No such file or directory"/Exception

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 13:43 ]

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06-2025

BoomSmurf

Am-Ende!

Ik zou effe zoeken op je systeem of je dat bestand wel hebt :D Het komt wel eens voor dat je dat bestand hebt maar dat die .1 erachter mist, gewoon even kopietje maken werkt meestal wel dan. Je moet ook even opletten dat de case van de filename klopt, en die locatie/bestand toegankelijk is voor je (ik neem aan) Apache.

edit:

Die file staat hoogstwaarschijnlijk in je Kylix/Bin directory, 'k zou em even kopieeren naar /usr/bin of zo, of je kan die directory includen in je LD_LIBRARY_PATH

[ Voor 23% gewijzigd door BoomSmurf op 10-05-2004 14:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet waar de file staat (in Kylix/bin), maar kopiëren naar verschillende andere mappen helpt niet. Hoe en waar moet ik die LD_LIBRARY_PATH waarde toevoegen?

Lokaal in Linux werkt het trouwens ook niet...

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 08:44 ]

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 08:41:
Ik weet waar de file staat (in Kylix/bin), maar kopiëren naar verschillende andere mappen helpt niet. Hoe en waar moet ik die LD_LIBRARY_PATH waarde toevoegen?

Lokaal in Linux werkt het trouwens ook niet...
Installeer xerces zelf eens ;) (te vinden op www.apache.org)
Xerces wordt standaard door Kylix als XML parser/validator gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Creepy op 11-05-2004 09:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
:) Gooi maar op slot :)

Kweenie hoe maar het doet (iets met ldconfig ofzo)
Pagina: 1