Toon posts:

FTP-server bouwen. Watvoor een systeem is het beste en goedkoopste?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil een ftp-servertje in elkaar gaan flansen. Ik had het volgende systeem in gedachte:

- Celeron processor 400/433?
- 64MB pc-100 geheugen
- Abit Be6 Mobo
- Ibm 34,2 ATA-66 7200 rmp 2mb cache
- netwerkkaart (welke is goed?)
- videokaart (weet ik niet, een hele simpele)
- besturingssysteem (nt? ntserver? win98?)
- geen geluidskaart (is niet nodig)
- Aopen cd rom 40speed.
- 3,5 inch drive
Dit allemaal in een Inwin miditower.
En ik zoek een apparaat waarbij ik dus met 2 computers 1 monitor 1 muis en 1 keyboard kan gebruiken. Ik weet dat ze bestaan, ik had het een keer in C!T gelezen, maar ik ben het kwijt.

Als internet verbinding heb ik kabel.

Kunnen jullie mij advies geven??
Thanx!

Greetz,

Myst_

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:52
wordt een dure
vind ik dan
als je kabel hebt en je hebt een redelijke hd een beetje proccesor power en linux dan kom je denk ik veel goedkoper uit en ver genoeg
je upload bij kabel ( ik neem aan chello ) ligt toch niet hoger als 14 kb sec dus heb je bij lange na niet zo'n zwaaer systeem nodig
pas als je hoge upload speeds enzo hobt dan zou ik me op power druk maken

.

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 22:35

Pierik

I'll be back!!!

Als je als besturingsysteem linux gaat gebruiken kun je via telnet inloggen op je servertje en heb je dus geen monitor nodig. Nadeel is alleen dat ik onder linux zo gauw geen 100 MB kaart weet die ook nog werkt. Maar realtek is wel goed en 10 MB is als je een niet al te groot netwerkje hebt snel zat.

Iracing Profiel

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Huh? Realtek heeft toch ook gewoon 100 Mbit kaarten?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik heb een veel magerder systeempje nodig? Ik zit bij Wanadoo :(
Linux heb ik helemaal geen ervaringen mee, maar ik zou het graag willen gebruiken, omdat ik veel positieve reakties erover hoor.
Watvoor systeempje zouden jullie dan aanraden om een simpel ftp-servertje op te zetten??

O ja, het systeem wat ik ernaast draai is een P3 coppermine 500@620 met 256 mb pc100 en w98 als os.

Hoop dat jullie nog meer advies kunnen geven :)
Bij voorbaat dank!

Greetz,

Myst_

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 22:35

Pierik

I'll be back!!!

Ja realtek heeft wel 100MB kaarten maar die worden voor zover ik weet niet ondersteunt door linux :-(

Iracing Profiel

Verwijderd

erm, realtek goed??, heb er tot nog toe alleen maar probs mee gehad....

• FatalError
  • Laatst online: 30-08 09:27
Er zijn zat 100 mbit kaarten die in linux werken. Ook de Realtek (8139).
kijk eens op http://cesdis.gsfc.nasa.gov/linux/drivers/index.html

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Onno
  • Niet online
Distortion:
De Realtek 100 Mbit kaarten worden wel door Linux ondersteund. En ze werken ook prima. Bij mij tenminste.

Verwijderd

voor linux hebbie maar een simpele pentium nodig.. (of zelfs een 486) met een beetje geheugen...

een ftp server op die (kabel) snelheden staat constant uit zijn neus te vreten... hoef je je over cpu-power of over snelle schijven niet druk te maken...

als je een linux-distributie installeert installeerd ie vaak een FTP server mee.. die kun je makkelijk configureren en werkt prima...

een switch om twee computers op 1 monitor en toetsenbord aan te sluiten werkt ook super ( al hebbie vaak nogwel 2 muizen) dit zijn simpele kassies met een schakelaar (dataswitch) en een paar kabeltjes naar 2 computers en naar 1 monitor en 1 toetsenbord.. die dingen kosten niet meer dan 60 piek bij je favoriete computerzaak...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus een simpele processor plus mobo.
Geheugen, hoeveel?

Waar kan ik een goede versie van linux naar beneden halen?

En wat moet ik op mijn workstation draaien? W98SE/WinNT/Win2000?

Greetz,

Myst_

Verwijderd

Waarom wil je eigenlijk een ftp server als je slechts kabel hebt als er dan iemand op volle speed komt downloaden bij jou kun je verder inetten wel vergeten.
_
Switch

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit zelf thuis weinig op Internet, want dat is zoooo traag.
Ik Internet altijd op mijn werk (Universiteit van Utrecht) met een verbinding die 20x zo snel is.
Dus dat ik dan effe niet kan Internetten, boeit me weinig.

Greetz,

Myst_

Verwijderd

de client maakt niet uit.. als er maar een FTP programma op draait kun je naar je FTP-server ftp'en

qua geheugen weet ik het niet precies, maar begin maar met 16 ofzo en kijk maar eens of dat werkt.. kun je er altijd nog meer in stoppen...

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

waarom zet je niet gewoon zo'n ftp-server programmaatje op die pc die je al hebt. Is helemaal goedkoop (kost nix namelijk) en dat neemt toch helemaal niet veel processor kracht of veel harddisk activiteit (met zo'n verbinding)
(shit..ik lees nog ff wat voor systeem je hebt, en dat is dus echt geen probleem...ook genoeg geheugen)
bij tucows heb je wel van die proggies staan..eentje is echt gratis (hoef je niet eens een crack op te zoeken) en die is nog eens heel goed ook.
suc6!

• Femme
  • Laatst online: 23:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor een Linux FTP server op een kabelmodem lijkt me een simpele 486 ook meer dan genoeg. Dat ding haalt misschien maximaal 150KB/s met een paar users tegelijk? Dat zou een 386 nog met gemak moeten kunnen trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel Serv-U op mijn machine draaien verder geen probleem, maar waar ik eigenlijk mee zit is dat wanneer ik mijn systeempje ga rebooten, ik dus ook geen connectie meer met internet heb en dus de verbinding breek met mijn serv-u proggie, etc. etc.

Dat wordt dus een 486. Effe kijken waar ik die op de kop ga tikken.
Ik wil wel alles met 1 monitor/muis en toetsenbord doen.

Thanx voor alle tips guys! :)

Greetz,

Myst_

Verwijderd

Topicstarter
te koop comp pent 120 48 intern 225 hd cd rom
zonder toetsenbord en scherm voor 200 piek.

Is dit wat?

Myst_

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Behalve als je een enorme upstream hebt kan je idd beter een simpel pentiumpie (100 ofzo 32 mb geheugen) kopen....linux erop pleuren en (bijna)klaar.
Realtek kaarten van 100 mb worden prima ondersteund door linux (rh 6.1 bij mij).

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

linux routerdisk met ftp en server?

kijk op
http://www.sepa.tudelft.nl/webstaf/hanss/lprwork.html

pasklaar!

hc
Pagina: 1