Toon posts:

[XP] Licentie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op twee computers Windows XP Professional Nederlandse versie installeren.
Ik heb echter een CD die niet officiel gekocht is. Hij kwam uit de nieuwsgroepen zeg maar als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik wil echter alles wel legaal hebben, dus wel met licenties.

Kan ik losse licentie's aanschaffen zonder CD? Of moet er persee een CD bij?
Hoe zit dit? En is er een bekende webwinkel waar ik deze kan aanschaffen?

Verwijderd

met cd ofcourse :)
winxp is wel ergens te krijgen @ www.sallandautomatisering.nl

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 01:46 ]

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 18:54
De CD zelf zegt helemaal niks over het feit of je een legal of illegale licentie hebt. Het gaat om het licentiepapiertje. Sterker nog, met alleen het licentiepapiertje kun je om het even welke bron van die software gebruiken (dus gedownload van nieuwsgroepen ook).

Andersom geldt trouwens ook: heb je alleen de originele CD, maar niet het papiertje, dan heb je dus geen licentie.

[ Voor 3% gewijzigd door mjax op 07-05-2004 01:55 ]

Verwijderd

Hoe stom het ook klinkt, je mag officieel niet gebruik maken van de cd die je 'via nieuwsgroepen' binnen hebt gekregen.

Het draait om de licentie, maar neemt niet weg dat je de media alleen voor backup voor jezelf mag kopieeren, en dus niet mag verspreiden, of een backup of verspreide versie van iemand anders mag gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik nu dan twee CD's kopen? Of kan ik één cd kopen met twee licentie's ofzo?

Of kan ik toch gewoon met de illegale cd installeren en in de winkel twee licentie's halen?

Verwijderd

Als je een volume license neemt krijg je één cd en een licentie om hem X-aantal keren te installeren. Maar ik betwijfel of dit in de vorm van twee licenties komt.

Jij wilt voor thuis gebruik gewoon 2x Windows XP home hebben waarschijnlijk. Je kan dan als je alles legaal wilt hebben het beste 2x windows xp home in de winkel kopen. Je zou kunnen kijken of je korting kan krijgen, of korting op iets anders als je er nog wat bij koopt.

De kosten van de CD, de doos en het boekje zijn natuurlijk ook maar een fractie van de totaal prijs.

Voor zover ik weet kun je geen losse OEM versie kopen van Windows XP, zonder dat jij of de winkelier de regels niet zo nauw neemt.

Je zou het ook anders kunnen proberen op een legale manier. Als je Windows XP wilt installeren op een PC bij een familie waarbij er kinderen op school zitten, dan mag je vaak gebruik maken van de veel goedkopere versies die Microsoft aanbiedt voor studenten en scholieren.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik in mijn post al vermelde wil ik XP Professional NL gebruiken. Het is voor een bedrijf dus het moet wel legaal.

De doos/boekjes troep hoef ik er eigenlijks niet bij te kopen. Dan zou ik dus een OEM versie moeten nemen.

OEM kun je alleen krijgen als je Nieuwe hardware koopt volgens micorsoft. Dus als ik een 10/100 netwerkkaartje van een paar euro op haal, kan ik bij wijze van al een OEM versie krijgen, want ik koop immers nieuwe hardware.

Zo te zien is er nog veel onduidelijkheid over hoe je dit nou precies moet doen als je een klein aantal computers wil installeren met Windows XP.

Bedankt in ieder geval voor de reactie's.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 02:20:
OEM kun je alleen krijgen als je Nieuwe hardware koopt volgens micorsoft. Dus als ik een 10/100 netwerkkaartje van een paar euro op haal, kan ik bij wijze van al een OEM versie krijgen, want ik koop immers nieuwe hardware.
Volgens mij kun je alleen een OEM-versie kopen bij een nieuw systeem. Niet alleen bij één stukje hardware. ;)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 12:07

momania

iPhone 30! Bam!

Waarom bel je niet eens met MS nederland? Die kunnen je vast wel vertellen wat je nou precies nodig hebt :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik moet de eerste winkel nog tegenkomen die mij weigert een OEM-versie te verkopen omdat ik geen nieuwe pc koop. Dat is toch koppelverkoop? (verboden)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Glashelder schreef op 07 mei 2004 @ 17:59:
Ik moet de eerste winkel nog tegenkomen die mij weigert een OEM-versie te verkopen omdat ik geen nieuwe pc koop. Dat is toch koppelverkoop? (verboden)
moet je maar es searchen. MS wil het niet hebben, een rechter in duitsland heeft het ooit toegestaan. in nederland zou je een rechtszaak ws ook winnen, maar zeker weten doe je het nooit...

maar je hebt gelijk: zelfs bij "gerenomeerde" zaken als bijv. de mycom staan oem versies gewoon los in de folder en krijg je ze ook los mee

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 18:02 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

OEM mag alleen geleverd worden bij een compleet systeem. Als jij los een XP wilt hebben krijg je geen OEM versie maar gewoon een retail versie ;)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat ligt niet aan de winkel, maar aan MS (en zij hebben groot gelijk).
En het pakket is ook los te koop, alleen dan retail dus duurder. :)

edit:
beete laat... :o

De voorwaarden van MS zijn een beetje vaag, soms zeggen ze dat er minimaal een mobo en hdd gekocht moet zijn, andere medewerkers/documenten vinden het al leuk als het 1 willekeurig stuk hardware is.

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 07-05-2004 18:04 ]

{signature}

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

momania schreef op 07 mei 2004 @ 18:01:
[...]

OEM mag alleen geleverd worden bij een compleet systeem. Als jij los een XP wilt hebben krijg je geen OEM versie maar gewoon een retail versie ;)
Oja? Laatste keer dat ik hier een Windows XP Home cd kocht kreeg ik geen retail versie hoor...

http://www.microsoft.com/...partner/licenties/oem.asp

Retail versie is met doos toch? OEM toch alleen zo'n CDtje met die sticker die je hierboven ook ziet?

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 07-05-2004 18:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Gewoon legaal is natuurlijk los een retail kopen bij een los systeem die je al hebt.

Maar er zijn zoveel OEM cds in omlopen vaak geven computerhandelaren een leuk prijsje terug naar de koper als men die oem cds niet neemt bij grote afnemers van complete systemen dan, b.v bij bedrijven die een eigen licentie hebben voor alle pc's dus die kregen standaard bij b.v een compaq systeem 1 cd en 1 licentie oem erbij dus die barsten van de oems waar men soms niks mee doet en liggen weg te rotten in de dozen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door _MaLa_ op 07-05-2004 18:13 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Glashelder schreef op 07 mei 2004 @ 18:05:
[...]

Oja? Laatste keer dat ik hier een Windows XP Home cd kocht kreeg ik geen retail versie hoor...
In princiepe mag dat dus niet.
Een OEM versie wordt door een fabrikant van een compleet systeem mee geleverd met het systeem. Als je een OEM los kan kopen, dan zal dat betekenen dat de winkelier die OEM versie bij een ander systeem heeft weggehaald en los heeft verkocht.
Zover ik weet kan een winkelier zelf geen losse OEM versies verkrijgen en dus ook niet verkopen.

Verwijderd

momania schreef op 07 mei 2004 @ 18:01:
[...]

Daar vergis je je in. OEM besturingssystemen mogen verkocht worden i.c.m. hardware (onderdelen die noodzakelijk zijn voor de werking van een systeem). Als je bijvoorbeeld alleen een muis koopt tesamen met een OEM licentie, dan is dat volkomen legaal. Dit geldt niet voor bijv. Office OEM, dat mag inderdaad alleen verkocht worden bij een systeem.

Zie hier onder 4.1: http://www.microsoft.com/oem/downloads/X0941278LSH.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 18:20 ]

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een fabrikant mag zeggen wat hij wil, als dat niet in overeenstemming met de wet is, is het niet geldig.

[ Voor 176% gewijzigd door NkLs op 15-06-2006 16:29 ]

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Even kleine toevoeging: Er zit weliswaar geen technisch verschil tussen een retail en oem versie maar het is een support kwestie. OEM versies worden door de leverancier van de pc gesupport en retail door Microsoft vandaar de in aanschaf goedkopere oem versie.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost(NL) op 07-05-2004 18:18 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

NkLs schreef op 07 mei 2004 @ 18:17:
Een fabrikant mag zeggen wat hij wil, als dat niet in overeenstemming met de wet is, is het niet geldig.
en da's nou juist het lullige: de wet is er niet duidelijk over. je kunt hooguit af gaan op het europese hof, dat dat duitse vonnis over genomen heeft

Verwijderd

Voutloos schreef op 07 mei 2004 @ 18:02:
[...]

De voorwaarden van MS zijn een beetje vaag, soms zeggen ze dat er minimaal een mobo en hdd gekocht moet zijn, andere medewerkers/documenten vinden het al leuk als het 1 willekeurig stuk hardware is.
Als je de licentievoorwaarden leest waarvan ik de link hierboven gepost heb, dan is er niets vaags aan. Het lijkt mij vrij duidelijk. Zolang je maar een hardware-onderdeel erbij koopt (geen randapparatuur) kun je legaal een OEM desktopbesturingsysteem aanschaffen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 19:04
Een OEM versie mag officieel alleen bij een nieuwe computer worden verkocht. Je zult in dit geval dus echt een retail versie moeten kopen of als je nog ergens een windows 98 cd oid hebt liggen kun je voor de upgrade versie gaan. Word dus een duur grapje :'(

offtopic:
Ik vind het ronduit belachelijk dat een retail versie zoveel duurder is dan de OEM versie. Dat ze de doos en de boekjes en support en dergelijke in rekening brengen vind ik niet erg maar dat een retail licentie soms wel 3 keer zo duur is als een OEM vind ik niet normaal. Het is immers toch dezelfde software of je er nu een computer bij koopt of niet.

Verwijderd

GH45T schreef op 07 mei 2004 @ 18:32:
Een OEM versie mag officieel alleen bij een nieuwe computer worden verkocht. Je zult in dit geval dus echt een retail versie moeten kopen of als je nog ergens een windows 98 cd oid hebt liggen kun je voor de upgrade versie gaan. Word dus een duur grapje :'(
Niet dus! Lees de licentievoorwaarden maar.

Koop gewoon een muis of een goedkoop geluidskaartje erbij ofzo en je kunt legaal XP OEM kopen en gebruiken. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 18:39 ]

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Ehm stel jij koopt de OEM versie en installeert die, en ze komen controleren, hoe kunnen die controleurs dan wetenn dat die XP niet al pre-installed stond :?

leoaq.fm // Jeune Loop

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 19:04
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 18:34:
[...]

Niet dus! Lees de licentievoorwaarden maar.

Koop gewoon een muis of een goedkoop geluidskaartje erbij ofzo en je kunt legaal XP OEM kopen en gebruiken. :)
Als dat zo is dan ga ik mijn computerparkje ook maar eens legaliseren >:)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Toen XP net uit was waren er veel OEM's in de verkoop in combinatie met een geheugenbank of zo. En dat mag inderdaad volgens de link die PetePawlusmah hierboven geeft. :7

Wanbeleid is ook beleid.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

leokennis schreef op 07 mei 2004 @ 18:37:
Ehm stel jij koopt de OEM versie en installeert die, en ze komen controleren, hoe kunnen die controleurs dan wetenn dat die XP niet al pre-installed stond :?
Maakt niet uit hoe het op de pc is gekomen, als je maar een licentie hebt.

Wanbeleid is ook beleid.

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
ter info:
uitspraak duitse hoge raad inzake oem-producten

http://www.stockstrading.nl/msinfo.htm

ps. nee ik ben geen eigenaar/verkoper van 'stockstrading.nl'

Br(36) Ba(56)

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Als je een OEM (of retail) versie van Windows XP bezit, dan mag je van Microsoft nog een OEM versie erbij kopen zonder dat je daarvoor een PC of hardware moet kopen. Dit omdat MS wil aanmoedigen dat je je ook voor de 2e PC thuis legaal met Windows werkt.

Verwijderd

momania schreef op 07 mei 2004 @ 18:13:
[...]

In princiepe mag dat dus niet.
Een OEM versie wordt door een fabrikant van een compleet systeem mee geleverd met het systeem. Als je een OEM los kan kopen, dan zal dat betekenen dat de winkelier die OEM versie bij een ander systeem heeft weggehaald en los heeft verkocht.
Zover ik weet kan een winkelier zelf geen losse OEM versies verkrijgen en dus ook niet verkopen.
Tjsa wat is een winkelier en wat is een producent. Veel winkels bouwen zelf hun eigen PC's en zijn dus ook een soort producent.
Op deze manier kunnen zij dus wel degelijk aan oem's komen zonder bij een groothandel/fabriek een complete pc te kopen.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:44

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 10:25:
[...]

Tjsa wat is een winkelier en wat is een producent. Veel winkels bouwen zelf hun eigen PC's en zijn dus ook een soort producent.
Op deze manier kunnen zij dus wel degelijk aan oem's komen zonder bij een groothandel/fabriek een complete pc te kopen.
k'heb toch zelf ook echt in het begin toen xp pro nl uit was een oem versie kunnen kopen voor 450 gulden toen nog :S :P

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:05
Winkels kunnen gewoon OEM's bestellen bij de distributeurs, en daar word niet de eis bij gesteld dat er ook een systeem ingekocht moet worden. Daarnaast mag er volgens mij tot 90 dagen na aanschaf van een hardware component of systeem alsnog OEM bij gekocht worden. Heb je dus de laatste 90 dagen iets gekocht, dan mag je een kaal OEM cd'tje kopen, anders raad ik je aan om er op zijn minst 128 MB geheugen bij te kopen, of een harde schijf, waar je maar meer behoefte aan hebt.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 18:53

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

jopie schreef op 08 mei 2004 @ 10:35:
Winkels kunnen gewoon OEM's bestellen bij de distributeurs, en daar word niet de eis bij gesteld dat er ook een systeem ingekocht moet worden. Daarnaast mag er volgens mij tot 90 dagen na aanschaf van een hardware component of systeem alsnog OEM bij gekocht worden. Heb je dus de laatste 90 dagen iets gekocht, dan mag je een kaal OEM cd'tje kopen, anders raad ik je aan om er op zijn minst 128 MB geheugen bij te kopen, of een harde schijf, waar je maar meer behoefte aan hebt.
UIteraard kunnen ze die gewoon bestellen, het is dan ook aan de uiteindelijke (retail) verkoper die zich aan de regels moet houden. Aan de sticker op het oem product staat dan ook duidelijk dat dit samen met hardware verkocht dient te worden. Maar het lijkt me sterk dat je voor een los gekochte OEM versie aangepakt gaat worden.

Verwijderd

Je mag alleen een MS oem licentie kopen, als je er een stuk hardware bij koopt, dat gebruikt kan worden om het erop te installeren, dat wil zeggen, een moederbord, een cpu of een harddisk...

Een netwerk kaart is geen kern onderdeel van een pc, het mag alleen bij kern onderdelen, die nodig zijn om de PC te laten werken verkocht worden.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:54
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 02:20:
Zoals ik in mijn post al vermelde wil ik XP Professional NL gebruiken. Het is voor een bedrijf dus het moet wel legaal.

De doos/boekjes troep hoef ik er eigenlijks niet bij te kopen. Dan zou ik dus een OEM versie moeten nemen.

Zo te zien is er nog veel onduidelijkheid over hoe je dit nou precies moet doen als je een klein aantal computers wil installeren met Windows XP.

Bedankt in ieder geval voor de reactie's.
Ik snap het niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan? Het is voor een bedrijf... er zijn zat van die winkels ala makro, die computersuplies leveren. Ze kunnen het gewoon via hun eigen secretaresse of wie dan ook, 2 licenties bestellen. Prijs is zelfs dan zonder btw wat denk ik de eigenaar van het bedrijf ook prettig vindt.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
zit je niet toevalig op een hogeschool misschien? of een universiteit?

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:17
Volgens mij is de voorwaarde die Microsoft stelt als zij zeggen dat de OEM-versie alleen verkocht kan worden bij een compleet systeem (of een onderdeel) niet legaal. Dat is koppelverkoop, en dat is bij wet verboden. Zij mogen in principe geen voorwaarde voor verkoop stellen.

Verder is het ook zo, dat ze verplicht zijn een vorm van garantie te verlenen (wel via de computerwinkel, de eindgebruiker kan dat niet bij Microsoft claimen, behalve als de winkel niet meer bestaat). Of je dat bij parallel-inkoop bij Microsoft Nederland, of in Amerika moet claimen dat weet ik weer niet, maar wanneer gebeurt er nu iets met de CD? (Dat is namelijk het enige waar ze verantwoordelijkheid voor nemen, en dat is ook iets waar ze eigenlijk eens voor moeten worden aangeklaagd)

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Verwijderd

het is ook koppelverkoop, zie die duitse uitspraak (welke trouwens is overgenomen door het europese hof).

die garantie hoeft MS natuurlijk niet te geven. je hebt als consument een deal met de winkelier, en hoe die winkelier die garantie verhaalt zal de consument een zorg wezen :)

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 21:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 18:34:
[...]

Een muis is een randapparaat en dat mag dus weer niet.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Een Windows probleem hoort niet in SA :)

SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
OkselFris schreef op 08 mei 2004 @ 21:32:
[...]

Een muis is een randapparaat en dat mag dus weer niet.
Ik kon er ook alleen een floppy drive bij krijgen ja...

Verwijderd

Volgens microsoft mag je een oem licentie kopen bij een compleet systeem of een "non-peripheral hardware component.".

Volgens MS zijn dat "any hardware component essential to running a computer system, including internal drives, power supplies, CPU, motherboards, mice, and keyboards. "

Uitgesloten zijn "Components that are not considered essential like scanners, printers, cameras, and external modems/networking devices."
Pagina: 1