Ik heb gekozen om dit topic in Software algemeen te posten, het zou ook in Opslagmedia & I/O Controllers kunnen.
Ik heb het probleem dat grote bestanden op mijn raid array soms corrupt zijn. Zo heb ik tot 2 maal toe meegemaakt dat ik een steam install (379 MB) heb gedownload en op cd heb gebrand en deze beide keren I/O error geeft tijdens de instalatie. Maar nu heb ik weer een ander probleem. Ik denk dat het allebei met datacorruptie te maken heeft.
Nu heb ik het volgende probleem:
Ik wil een programma installeren vanaf een iso die geladen is met alcohol 120%
De iso en cue zaten in 50 rar bestanden, deze heb ik ge-extract.
Bij de instalatie krijg ik de volgende melding:
F:/data2.cab
error: Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)
En natuurlijk ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik zal het proberen overzichtelijk te houden. Overigens komt de error niet op 1 bepaald punt, de ene keer later dan de andere keer, dit is per extract bestand uit de rars verschillend.
Situatie 1 (alles vanaf raid-array):
Rars staan op raid array
Geladen OS (windows xp) staat op raidarray
Rars ga ik extracten
Iso geladen in alcohol
Resultaat: error
Situatie 2 (alles vanaf 2e pc):
Rars staan op 2e computer
Rars extract ik op 2e computer
Iso laadt ik in alcohol op 2e pc
Resultaat: geen error
Situatie 3 :
gelijk aan situatie 2, maar nu laadt ik de iso, via netwerk, op mijn 1e computer.
Situatie 4:
Gelijk aan situatie 1, maar winrar gereinstalled.
Situatie 5 (ik werk vanaf een 2e hdd):
Rars staan op Raid-array
Geladen OS (windows xp) staat op een 2e harde schijf.
Rars extract ik op de raid array
Iso laadt ik in alcohol (die ook op 2e hdd staat)
resultaat: geen error
Situatie 6:
Gelijk aan situatie 5, maar ik laadt de iso met alcohol vanuit windows xp op mijn raid array
(enige wat hier dus anders is aan situatie 1, is dat de rars geextract zijn vanaf windows xp op andere hdd)
Situatie 7 (rars op netwerkpc, ik werk vanaf raidarray):
Rars staan op 2e pc (netwerk)
Geladen OS (windows xp) staat op raid-array
De rars open ik met de winrar op mijn raid-array en extract ze naar de 2e pc, gewoon op dezelfde hdd als de rars staan dus. (dit gaat dus via netwerk)
Iso laadt ik in alcohol op zowel 1e pc en 2e pc
Het ligt dus zo te zien niet aan een brakke windows instalatie op de raid array.
Raid informatie:
2x Diamondmax 9 Plus 80 GB sata
Silicon image 3112a raid-controler
Bios: SATA BIOS v4.2.47
Driver: 1.0.0.47 (nieuwste), andere driver lost het probleem niet op.
Ik heb mijn systeem niet overgeklokt. Verder heb ook mijn geheugenmodules getest (geen fouten).
Ik ben bang dat ik toch maar voor een format moet gaan, aangezien het een raar probleem is, en er niet echt logica in zit. Je zou niet kunnen zeggen dat mijn raidarray foutjes maakt met wegschrijven/lezen (zie situatie 5). Ook ligt de fout niet bij het tijdelijke bestand dat wordt aangemaakt tijdens het uitpakken van de rars (zie situatie 7, waarbij het temp bestand op de raidarray komt). Daarnaast zijn mijn winrar en alcohol 120% ook in orde. Wie o wie weet raad
* Tutti-frutti is bang dat het toch te onoverzichtelijk is opgesteld
Ik heb het probleem dat grote bestanden op mijn raid array soms corrupt zijn. Zo heb ik tot 2 maal toe meegemaakt dat ik een steam install (379 MB) heb gedownload en op cd heb gebrand en deze beide keren I/O error geeft tijdens de instalatie. Maar nu heb ik weer een ander probleem. Ik denk dat het allebei met datacorruptie te maken heeft.
Nu heb ik het volgende probleem:
Ik wil een programma installeren vanaf een iso die geladen is met alcohol 120%
De iso en cue zaten in 50 rar bestanden, deze heb ik ge-extract.
Bij de instalatie krijg ik de volgende melding:
F:/data2.cab
error: Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)
En natuurlijk ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik zal het proberen overzichtelijk te houden. Overigens komt de error niet op 1 bepaald punt, de ene keer later dan de andere keer, dit is per extract bestand uit de rars verschillend.
Situatie 1 (alles vanaf raid-array):
Rars staan op raid array
Geladen OS (windows xp) staat op raidarray
Rars ga ik extracten
Iso geladen in alcohol
Situatie 2 (alles vanaf 2e pc):
Rars staan op 2e computer
Rars extract ik op 2e computer
Iso laadt ik in alcohol op 2e pc
Situatie 3 :
gelijk aan situatie 2, maar nu laadt ik de iso, via netwerk, op mijn 1e computer.
Situatie 4:
Gelijk aan situatie 1, maar winrar gereinstalled.
Situatie 5 (ik werk vanaf een 2e hdd):
Rars staan op Raid-array
Geladen OS (windows xp) staat op een 2e harde schijf.
Rars extract ik op de raid array
Iso laadt ik in alcohol (die ook op 2e hdd staat)
Situatie 6:
Gelijk aan situatie 5, maar ik laadt de iso met alcohol vanuit windows xp op mijn raid array
(enige wat hier dus anders is aan situatie 1, is dat de rars geextract zijn vanaf windows xp op andere hdd)
Situatie 7 (rars op netwerkpc, ik werk vanaf raidarray):
Rars staan op 2e pc (netwerk)
Geladen OS (windows xp) staat op raid-array
De rars open ik met de winrar op mijn raid-array en extract ze naar de 2e pc, gewoon op dezelfde hdd als de rars staan dus. (dit gaat dus via netwerk)
Iso laadt ik in alcohol op zowel 1e pc en 2e pc
Het ligt dus zo te zien niet aan een brakke windows instalatie op de raid array.
Raid informatie:
2x Diamondmax 9 Plus 80 GB sata
Silicon image 3112a raid-controler
Bios: SATA BIOS v4.2.47
Driver: 1.0.0.47 (nieuwste), andere driver lost het probleem niet op.
Ik heb mijn systeem niet overgeklokt. Verder heb ook mijn geheugenmodules getest (geen fouten).
Ik ben bang dat ik toch maar voor een format moet gaan, aangezien het een raar probleem is, en er niet echt logica in zit. Je zou niet kunnen zeggen dat mijn raidarray foutjes maakt met wegschrijven/lezen (zie situatie 5). Ook ligt de fout niet bij het tijdelijke bestand dat wordt aangemaakt tijdens het uitpakken van de rars (zie situatie 7, waarbij het temp bestand op de raidarray komt). Daarnaast zijn mijn winrar en alcohol 120% ook in orde. Wie o wie weet raad
* Tutti-frutti is bang dat het toch te onoverzichtelijk is opgesteld