Toon posts:

Onderdeel Compaq TFT5005 nodig.....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die mij kan helpen met het identificeren van het rood omcircelde weerstandje (r908) ?

Het rood omcircelde weerstandje is op deze print dus een beetje warm geworden en enigzins verkoold..........

Het is de printplaat van een Compaq TFT5005.

Het scherm is kapot gegaan. In elk geval de backlight. Want als ik met een felle lamp op het scherm schijn kan je de "windows desktop" zien. (maar das niet handig)

Nu heb ik al gebeld en geinformeerd. Maar alles komt neer op een nieuwe kopen.

Dus is mijn laatste hoop gevestigd op iemand met een gelijke monitor waarin de printplaat zit, en mij zo kan vertellen wat voor nummers er op dat weerstandje staat.

(het loshalen van de monitor geheel voor eigen risico) ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/raymond.veldhuis/Pictures/compaqtft5005klein.jpg

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Niet gek dat de backlights het niet doen, dat is het inverter board voor de backlights.

Ik kan je helaas niet helpen met het identificeren van dat componentje, maar de kans bestaat dat hij toch weer kapot springt als je hem zou kunnen vervangen door een andere met de juiste waarde. :)

iig succes.

Eeuwige n00b

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leon schreef op 06 mei 2004 @ 21:02:
maar de kans bestaat dat hij toch weer kapot springt als je hem zou kunnen vervangen door een andere met de juiste waarde. :)
Jep, mee eens. Een weerstandje brandt niet zomaar uit zichzelf door, dit komt meestal (lees: in 99,99% van de gevallen) doordat er elders in het circuit een onderdeel gaar is. Dit kan een condensatortje zijn, een transistorretje of iets anders. Stap 1 is uiteraard wel het weerstandje vervangen om te kijken of je de ongelofelijke mazzel hebt dat ie het dan weer gewoon doet (en blijft doen), maar 10 tegen 1 zal het weerstandje weer doorbranden en zal je daarna moeten beginnen met het zoeken waar het probleem nou echt zit. Wat je in ieder geval nodig gaat hebben is het schema van die voeding. Ik wens je veel succes; de kans dat je daar aan kan komen is best klein.

Verwijderd

Topicstarter
Het is te proberen, wat kost zoon dingetje en als ie het een half jaar vol houdt dan vindt ik het best.

En het ziet eruit als of het gewoon is warm geworden waardoor de soldering los is geraakt, maar op den duur steeds slechter contact heeft gaan maken.
waardoor uiteindelijk de weerstand in de soldering te hoog werd. en daarom uitgerookt is......

Ik wil het een keer proberen om er een nieuwe in te zetten.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 23:08:
Het is te proberen, wat kost zoon dingetje
< 0,10 eurocent.
en als ie het een half jaar vol houdt dan vindt ik het best.
Ik denk meer aan een halve minuut, sorry.
En het ziet eruit als of het gewoon is warm geworden waardoor de soldering los is geraakt, maar op den duur steeds slechter contact heeft gaan maken.
waardoor uiteindelijk de weerstand in de soldering te hoog werd. en daarom uitgerookt is......
Mja, weinig kans dat het inderdaad zo is gegaan, maar wie weet, het is het proberen waard.