[BG2] Joinen van multiplayer game mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Samen met twee anderen wilde ik het spel Baldur’s Gate II multiplayer gaan spelen via internet. Ik host het spel, de andere twee joinen. Echter, één van hen lukt het wel om te joinen, de ander echter niet. Ik heb van alles geprobeerd (zie hieronder voor welke stappen ik ondernomen heb), maar nog geen oplossing gevonden. Ik snap op dit moment niet meer waarom het niet werkt en hoop dat er misschien hier iemand aanwezig is die me kan helpen om achter de oorzaak te komen en zodoende ook tot een oplossing.

Initiële setup
Laat ik beginnen met te vertellen dat we alledrie:
  • hetzelfde besturingssysteem Windows XP gebruiken met alle updates doorgevoerd
  • een schone en full installation van BG2 + TOB gebruiken van dezelfde taal.
  • de meest recente patch van BG2 draaien (BGMain.exe v2.05.0000.0002)
  • gelijke configfiles gebruiken (baldur.ini), waarin onder andere Gamespy is uitgeschakelt en het correcte (publieke) ip-adres van mij in staat voor de joiners en het correcte protocol (tcp/ip) gebruikt wordt.
  • vanaf verschillende locaties verbinding maken met internet en allen achter een NAT router zitten. Van ons drieën ben ik de enige die zijn routerconfiguratie kan aanpassen, vandaar dat ik het spel host. Op de forums van Bioware staan een aantal topics over BG2 en firewalls, maar meer concreets dan de poortjes die opengezet moeten worden en de uitspraak dat spelen via een NAT router officieël niet ondersteund wordt heb ik niet gevonden.
Setup hoster in orde
Als hoster heb ik de benodigde poorten opengezet, namelijk de directplay poorten (2300 tcp en 2302-2400 udp) en voor de specifieke BG2 poort 47624 tcp&udp. Verder staat bij ons alle drie zaken zoals software firewalls en firewalls op netwerkverbindingen uit. Eén van de joiners kon gewoon joinen, maar de ander kon dat niet. Zelfs niet nadat ik tijdelijk alle poorten op mijn router naar mijn computer heb doorgelust. Dus configuratie van mijn router lijkt me niet het probleem. Verder kan er ook niet een limiet van 2 players van toepassing zijn, want de stappen die ik in dit topic beschrijf heb ik ook geprobeerd zonder de speler die wel kon joinen erbij.

Mogelijke oorzaak: joiner kan niet connecten met poort 2300
Omdat de ander dus wel kan joinen, ga ik er vanuit dat mijn setup als hoster gewoon in orde is. Vandaar dat ik me verder geconcentreerd heb op degene die niet kon joinen. Een eerste oorzaak bood zich al snel aan: hij kon niet telnetten naar poort 2300 (tcp poort) en om een of andere reden staat zijn provider of zijn router niet toe om een uitgaande verbinding naar deze directplay poort te maken. Ik zie niet in waarom utigaand verkeer op die poort geblokkeerd zou zijn (iemand een idee? Degene heeft cable, maar provider weet ik niet), maar goed, daarvoor heb ik een manier om er omheen te werken, namelijk VPN.

VPN to the rescue, maar mocht niet baten
Een VPN verbinding met mijn Windows XP Professional pc kon hij tot stand brengen. Hij kreeg daarbij een ip binnen mijn netwerk en we konden elkaar gewoon pingen. Bovendien kon hij nu wel via mijn interne ip (eigenlijk zijn het er twee, namelijk mijn interne ip op mijn ethernet kaart en interne ip voor de vpn server, maar goed beide kan hij bereiken) wel telnetten naar poort 2300. Daarnaast hebben we via dxdiag een directplay test gedaan (weer via mijn interne ip) en dat gaat gewoon goed.

Maar helaas, hij kan nog steeds niet joinen en kreeg daarbij dezelfde fout. Hij gebruikt in dit geval uiteraard mijn interne ip en niet mijn publieke. Bovendien zag ik heel eventjes dat er een klein beetje data over de vpn verbinding heen gestuurd werd (vpn verbinding wordt niet gebruikt als default gateway, dus dit moet echt voor data binnen mijn netwerk geweest zijn). Ik kon met netstat echter niet zien of er een connectie gemaakt werd.

Conclusie
Via VPN kon het poortenprobleem omzeild worden. Via directplay kon op die manier goed gecommuniceerd worden, dus dat probleem is ook echt omzeild. Maar nog steeds kan hij niet joinen. En ik heb op dit moment geen flauw idee waarom niet.

De enige ideeën die ik op dit moment nog heb zijn:
  • naast VPN ook nog BattleLan gebruiken. BattleLan is een packet forwarder. Maar ik heb het idee dat Baldur’s Gate helemaal niet van UDP broadcasts over het LAN gebruik maakt en dat zo wie zo de pakketjes dus al bij mij belanden en vice versa.
  • Na opzetten van VPN, de ander de game laten hosten. Misschien dat ik wel bij hem kan joinen. Als dit werkt heb ik alleen nog het probleem dat WindowsXP Prof. maar één VPN verbinding tegelijk aan kan, maar daar heb ik een al werkende oplossing voor.
  • In onze config files staat op het moment niets over poorten. Ergens in de manual heb ik wel gelezen dat je een custom poort kan opgeven. Misschien dat dit nog te proberen valt. Vooral omdat één van de joiners wel kan joinen, lijkt het me sterk dat voor de ander de default poort anders is.
Bovenstaande ideëen heb ik nog niet geprobeerd, maar omdat ik de kans op slagen niet zo groot inschat heb ik dit topic geopend in de hoop dat hier iemand is die een idee wat betreft oorzaak of een mogelijke oplossing heeft en ik dat bij de volgende poging kan uitproberen. Misschien heb ik wel iets heel simpels over het hoofd gezien.

offtopic:
De twee joiners zijn net als mij informatica studenten dus ik zie daar niet echt een probleem...
Verder heeft Bioware een tech support forum waar ik eventueel ook nog naar toe zou kunnen. Maar ik heb het idee dat het niet echt aan het spel ligt maar eerder ergens een configuratie issue, dus ik denk dat dit forum daar beter voor geschikt is voorlopig.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

probeer GIT ?

gamers Internet Tunnel, daar lukt het zeker mee....

mits je het snapt ofcoz

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:27

momania

iPhone 30! Bam!

oud topic :z

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Dit topic is gesloten.