Toon posts:

[PA] Advies/Mening gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Mijn vader is op zoek naar een redelijke geluidsinstallatie voor een vereniging die dingen voor kinderen organiseert hier in het dorp.

Het gaat om iets wat niet extreem hard gaat, maar wel potig genoeg is om redelijk muziek te draaien op een oppervlakte ter groote van ongeveer een voetbalveld. (buiten dus!)
En ook aankondigingen/omroepen te doen en "het publiek" aan te kunnen spreken.

Nu hebben wij van een ex-theatergroep een aanbieding gekregen en wil ik graag weten of jullie mij kunnen vertellen of het wat is. :)

Het gaat om de volgende set:
- 2 Speakers 8 ohm, Peavey. Typenummer onbekend (volgt nog, heb ik om gevraagd). Ik weet alleen de grootte, ze zijn ong. 1 mtr. 50 hoog en lopen taps naar achter toe (wat bijna elke PA-speaker doet ;P ).

- Een veldversterker?? , vermogen 300 watt, KPA60 Aptus 3 pro amp.mix.

- Een powered mengpaneel/versterker, 12 kanaals, Sound Lab PMX 1252D. Volgens hun met mogelijk om een laptop op aan te sluiten. (ik weet niet of ze gewoon een laptop aansluiten zoals elke computer bedoelen of dat deze via de laptop aan te sturen is)

Alles met kabels enz.
Microfoons enzo zitten er ook bij, allemaal prof. kwaliteit en draadloos.

Ze vragen hier €1500 voor.

Ik heb gezocht op Google naar merk e.d. maar kan weinig vinden. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier met een proffesioneel oog ernaar kan kijken aangezien ik weinig verstand heb van PA-apparatuur los van een aantal merknamen.

Hartstikke bedankt,
Flx

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 20:16 ]

Verwijderd

Is de kwaliteit ook erg belangrijk? Veel sportverenigingen kiezen er namelijk voor om op alle 4 de hoeken van het veld zo'n toeter achtige speaker op te hangen. Het geluid daarvan draagt heel ver en de stem is goed te verstaan. Voor wat potige muziek is dit echt ongeschikt.

Maar daar tegenover staat wel een veel lagere prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 20:06:
Is de kwaliteit ook erg belangrijk? Veel sportverenigingen kiezen er namelijk voor om op alle 4 de hoeken van het veld zo'n toeter achtige speaker op te hangen. Het geluid daarvan draagt heel ver en de stem is goed te verstaan. Voor wat potige muziek is dit echt ongeschikt.

Maar daar tegenover staat wel een veel lagere prijs.
Hey play ;)

Tja, wat heet potig, er moet gewoon leuk muziek gedraait kunnen worden. Het is niet bedoelt om een enorme dance-party ofzo te houden op een voetbalveld.

Er worden wel feesten gegeven, maar da's meestal binnen en voor niet meer dan een man of 100 á 150 (da's echt de max).

Die toeterdingen gaan niet gebeuren, omdat het ook nog wel eens uitgeleent wordt aan personen die een feessie willen geven. :)

Het was ook vooral de prijs, is €1500 afzetterij? Of lekker goedkoop naar jou idee?
En als je andere suggesties hebt voor rond de €1000 euro (niet veel, maar het blijft een door vrijwilligers gerunde vereniging) dan mag het ook :).

Verwijderd

Tja ik zou je wel advies willen geven maar weet denk ik net zo min iets van PA af als jij.

Ik heb wel gemerkt dat (in de spaarzame momenten dát ik met PA bezig was) dat nog veel meer als bij home-hifi het merk wat zegt. Het kaf is al snel van het koren te scheiden zo te zeggen. Volgens mij is Peavey een redelijk prof. audiomerk dus dat zit wel goed. Dan is het ook nog een behoorlijk complete set. Een nieuwe complete PA set voor dit geld ga je ook nooit en te nimmer redden dus vanuit dat opzicht is dit een koopje.

Ik kan alleen niet raden in welke staat het is, dat is erg belangrijk en dat zegt ook alles over de waarde.

Ik denk dat je eerst maar eens achter de staat van de spullen moet komen en ook wat meer info over de speakers moet inwinnen. Daarna moet je maar eens een PA expert aanschieten (riep iemand Jag? ;) )

Verwijderd

die peavey speakers kan ik nix van zeggen zonder type nr behalve dan dat ik peavay niet lekker vind klinken(let wel dit is mijn meening), hun amps die klinken ook niet maar die zijn op z'n minst niet stuk te krijgen.
peavey is een semi butget merk met medium kwaliteit

die amp kan ik nix over zeggen het zou voor het google wat helpen als duidelijk was wat de naam en wat het type nr is want zo is het (voor mij) niet duidelijk.
ook vind ik het onlogisch dat er een powerd (dwz met een versterker) mengpaneel bij zit??
want je krijgt er toch ook een versterker bij?

en die implicatie dat er een laptop op kan worden aangesloten dat doet mij denken aan een digitale tafel en dat zijn niet de gebruiksvriendelijkste en betrouwbaaste tafels zeker niet in die prijsklasse.

wat voor wireles mic zitten er bij btw??
en zit het allemaal in flightcaseses of niet (heel handig als er vrijwilligers meewerken en in opslag)

iets duidelijkere specs kunnen helpen

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42
luister er eens buiten naar dat zegt veel meer dan alle adviesen.
als het goed klinkt en alle speakers tweeters,midtoners doen het nog is het volgens mij niet te duur.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 21:11:
iets duidelijkere specs kunnen helpen
idd, daarom heb ik ook gevraagd om meer duidelijkheid.

Maar ik wist niet dat peavey zo slecht was, ik dacht juist dat dat wel de top was. Je moet wel bedenken dat het een vriendenprijs is en eigenlijk duurder was. Het zijn goede kennissen.

De leeftijd is minder dan 2 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 21:24 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

4hoeks opstelling is een vereiste om op het hele veld een goede spreiding te houden zonder de mensen vooraan het veld doof te krijgen. Nadeel is dat je lange kabels moet gebruiken, wat aardige verliezen oplevert (of je moet voor een 100v systeem gaan). Werken met 2 speakers kan als het echt niet anders mogelijk is.

Speakers van 1,5 meter hoog? Waarschijnlijk is dat een 2.5 weg 15/15/2 combi (even navragen!), niet echt geschikt voor stemmen, een 12/1 of 10/1 combi is hier beter voor, ivm met muziek lijkt 12/1 me de beste keuze, het liefst 4 ivm de spreiding, zorg ook dat de speakers op goede stands komen van minimaal 2 meter hoog zodat ze in het geheel boven het publiek uitkomen.

(termen als bv 12/1 geven de diameters van de drivers aan, in dit geval 12 inch woofer en 1 inch compressiedriver).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 06 mei 2004 @ 21:25:(termen als bv 12/1 geven de diameters van de drivers aan, in dit geval 12 inch woofer en 1 inch compressiedriver).
Dat had ik al gegokt, ben niet helemaal een leek qua audio. :)

En ik had ook al gegokt dat het een 2.5 weg moet zijn, zijn daar dan nog voordelen aan? Of zijn de grote afmetingen alleen maar een nadeel?

En er zijn nog andere boxen aanwezig indien er toch voor 4 hoeken gekozen moet worden.
Het gaat erom dat ze een beetje goed basis-systeem hebben om leuk feestje e.d. mee te geven. Want nu hebben ze Van die halve omroep-systemen (van die lelijke langwerpige dingen met 4 of 5 fullrange drivers boven elkaar) die gewoon leuk zijn, maar voor muziek bagger.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 21:30 ]

Verwijderd

een dubbel 15 met 2inch kan prima klinken voor stemmen mits de juiste drivers en een goede eq (voor de ingewijde denk aan een oude ampco renkus heinz top)
en een 4 punts systeem is niet perse noodzakelijk een medium long throw set kan het ook goed (maar dat zal de ze set niet zijn)
maar mischien heb ik net mijn vraag niet geformuleerd : waarom een powerd mengtafel als je een losse amp hebt?? Krijg jr er ook monitors bij oid??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 21:41:
een dubbel 15 met 2inch kan prima klinken voor stemmen mits de juiste drivers en een goede eq (voor de ingewijde denk aan een oude ampco renkus heinz top)
en een 4 punts systeem is niet perse noodzakelijk een medium long throw set kan het ook goed (maar dat zal de ze set niet zijn)
maar mischien heb ik net mijn vraag niet geformuleerd : waarom een powerd mengtafel als je een losse amp hebt?? Krijg jr er ook monitors bij oid??
idd, dat wil ik ook weten, er staat niets over monitors oid bij. Waarschijnlijk regelt mijn pa ff dat ik de boel te zien krijg, want ik vind het ook vaag, wat moet je met 2 verschillende versterkers bij 2 boxen?

Verwijderd

het zou kunnen dat het een 2 weg actief creatie is maar dan heb je een crossover of proccesor nodig

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Of het is gewoon een bijelkaar gespaard setje :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel een set die behoorlijk hevig gebruikt werd.
Het is voor een theatergroep gebruikt die zowel buiten als in zalen speelde. Dus het is geen bij elkaar geraapt zooitje, dat is zeker.
Ook is zeker dat het altijd goed met elkaar gewerkt heeft.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Die boxen klinken als de Peavey HiSys 4, die heb ik zelf ook. Ongeveer 150x50x55 en schuin naar achteren weglopend. Zitten 2 15"-en en één 2" met hoorn in. Belastbaarheid ongeveer 700Watt continu.

Stampen enorm hard mid-laag tot mid-hoog. Gaan niet heel erg diep en klinken ook niet superhelder, maar ik vind ze prima geschikt. Ik versterk er vnl. zangstemmen mee en af en toe ietsje meer.

Specs zijn wel te vinden via Google.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Op zich zijn Peavey Hisysjes goede speakers. Je kunt het geluid wat ze weergeven niet zo mooi vinden, maar ze zijn wel betrouwbaar! Wij hebben hier 6 Hisys setjes voor de verhuur. Dit zijn verschillende setjes, Hisys 1 en 2 (12" en 15"). Vooral de BlackWidow is een betrouwbare, populaire driver gebleken! Op zich klinken de Hisys speakers zelfs zonder EQ best aardig, met EQ kun je daar best wel spraak, zang en niet al te uitgebreide bands mee versterken... Mocht je er met subs en wat extra spullen een 2weg aktief zet van maken, dan kun je hier een beste set van maken!

Verwijderd

Peavey is in ieder geval behoorlijk betrouwbaar. :)

Heb hier al weer vele jaren een HySys-3 set 20/7 draaien, natuurlijk af en toe een recone nodig maar dat is goed te overzien.

Ik heb nog nooit een powered digitale mixer gezien. ... en kan over het opgegeven type niets vinden. Ik denk dus dat het een analoge tafel is, waar je ongetwijfeld gemakkelijk een PC aan kunt hangen. (symmetrisch op een mic in, 40 dB verzwakken met een paar weerstanden)

Wat ik zo vind op "sound lab" maakt me niet vrolijk :+ Is het toevallig geen "Soundcraft" ? Dat is een goed en bekend merk. Laat maar, die kennen het typenummer niet..

Als je wat meer details hebt scheelt dat.
Met wat oudere draadloze microfoons (VHF) heb ik niet zulke beste ervaringen.

[edit]
Het is wel zeldzaam dat je van zo een setje helemaal geen enkel typenummer kunt terugvinden met google. Is het soms telefonisch doorgegeven ?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 15:44 . Reden: toevoegsel :p ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 15:33:
Peavey is in ieder geval behoorlijk betrouwbaar. :)

Heb hier al weer vele jaren een HySys-3 set 20/7 draaien, natuurlijk af en toe een recone nodig maar dat is goed te overzien.

Ik heb nog nooit een powered digitale mixer gezien. ... en kan over het opgegeven type niets vinden. Ik denk dus dat het een analoge tafel is, waar je ongetwijfeld gemakkelijk een PC aan kunt hangen. (symmetrisch op een mic in, 40 dB verzwakken met een paar weerstanden)

Wat ik zo vind op "sound lab" maakt me niet vrolijk :+ Is het toevallig geen "Soundcraft" ? Dat is een goed en bekend merk. Laat maar, die kennen het typenummer niet..

Als je wat meer details hebt scheelt dat.
Met wat oudere draadloze microfoons (VHF) heb ik niet zulke beste ervaringen.

[edit]
Het is wel zeldzaam dat je van zo een setje helemaal geen enkel typenummer kunt terugvinden met google. Is het soms telefonisch doorgegeven ?
Nee e-mail. Maar de persoon die het ooit aangeschaft heeft is niet meer en ik/mijn vader hebben te doen met een enorme n00b op dit gebied die de spullen gewoon kwijt wilt en afgaat op de nieuwprijs, min wat gebruikerstijd en dan nog een vriendenprijsje. (snap je hem nog? :P )

Daarom heb ik gevraagd of het mogelijk is dat ik de boel kan zien spelen. Dan kan ik mijn redelijke kennis er een beetje overheen laten gaan. ;)
Want een digitale powered mixer lijkt mij ook niet kloppen, net als het feit dat hij Beavey ipv Peavey schreef........ :+

Verwijderd

Even uitzoeken dus, het kan op zich best wat voor je zijn denk ik.. :)

Neem een digicam mee als dat mogelijk is. Dat is handig als er inderdaad iets "vreemds" tussenzit. Een plaatje zegt ook in dat soort gevallen meer dan 1000 woorden.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Niet zomaar op de eerste de beste aanbieding afgaan, er is genoeg aanbod nl. Gewoon ff duidelijk voor jezelf krijgen wat je met de set wilt en wat je dus nodig hebt en daarmee gaan zoeken of een gezocht advertentie plaatsen.

Om een aanzetje te geven: ik zou eerder voor vier topjes gaan als je het op een voetbalveld moet gebruiken. Je houdt de versterkers gewoon in de buurt van de speakers zodat je geen 100m+ speakerkabel hoeft te trekken. Evt subjes erbij als je er ook feestjes mee wilt geven.

Met die laptop aansluiten bedoelen ze waarschijnlijk gewoon te zeggen dat je de line output van de laptop op de mixer kan steken. Sja, da's niet zo bijzonder :+. Het lijkt me dan ook geen technicus die deze advertentie heeft geplaatst :).
Pagina: 1