Welke materialen zijn (statisch) en gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
Ben al wat leuke dingen aan het bedenken om de hitte uit mijn te kleine kast af te voeren, nu zat ik te denken aan een soort gebogen pvc of plastic buis om de lucht weg te leiden.

Maar zijn er nog gevaren als statische ontladingen? Zou het vervelend vinden als zo mijn cpu overlijd.
Wat kun je nou wel als materiaal en wat beter niet gebruiken, hoor wel over karton maar dat klinkt weer zo amateurisch (niet beledigend bedoeld)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:28
karton kan je wel gebruiken, maar je hebt kans dat 't in de loop van tijd (maanden) uitdroogt en dan gaat afbrokkelen.

ik zelf maak meestal mijn airducts e.d. uit plexiglas.
de enige statische elektriciteit die je ervan merkt, is dat stof er makkelijk op blijft zitten, maar je zal echt geen vonken ofzo zien overspringen naar je mobo of CPU.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-10 20:16

ikman

weinig posts

de triboelektrische reeks
lees wat er onder staat maar dat zegt genoeg
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/FZR64E180H5J/picserver.jpeg

trouwens als je het op je kast plakt, zet verdwijnt al die statisch lading door dat je kast is geaard. voor de rest heb je er niet zo veel last van

[ Voor 146% gewijzigd door ikman op 06-05-2004 20:28 ]

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
bedankt ga ik even lezen, btw ik heb mijn kast niet geaard. Mijn huis heeft namelijk helaas geen aardleiding. Zou vastmaken aan de aluminium kast dan al genoeg om de lading te laten wegvloeien? Lastige vraag ik weet het.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

raar dat je geen aard leiding hebt, kan dat wel want volgens mij hebben alle huizen een aard leiding omdat het anders gevaarlijk is. het kan zijn dat je een paar stopcontacten heb die niet geaard zijn, dan zou je even een aard leiding kunnen door trekken(moet je wel het stopcontact vervangen).
dan zou je best wel wat problemen kunnen krijgen als je geen aard leiding hebt.

een idee (radicaal idee)
een je zou zelf voor je pc een aard leiding kunnen maken door een koper draad met een 250k weerstand ertussen, die aan de eene kant aan je kast vast maken en de andere kant in de grond te steken. zo'n systeem word gebruikt om je zelf te aarden als je met elektrische componenten werk.

als je geen aard leiding hebt dan maakt het niet uit, de statisch lading bouwt zich dan alleen maar op omdat die niet weg kan, gebeurt ook bij auto's en als de lading groot genoeg is krijg je een schok, in je pc beschadigde hardware.

[ Voor 94% gewijzigd door ikman op 07-05-2004 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:54
Vergeet dit belangrijke feit ook niet:
Hoe statisch een materiaal kan worden maakt _niets_ meer uit wanneer het een slecht geleidend materiaal (plastic, karton, glas, enz.), omdat de mogelijk opgebouwde statische lading zich niet snel genoeg naar één punt kan verplaatsen om zich daar in de vorm van bijv. een vonk of iets anders dat een chip beschadigen kan te ontladen.

(elk geleidend materiaal hoeft ook geen probleem te vormen daar je dit gewoon verbindt aan de aarde van het te beschermen object en dan zal alle opgebouwde lading direct afgevoert worden)

Dat jou kast niet geaard is levert geen verdere problemen op bij het vorkomen van schade door statische electriciteit daar zo'n beschadiging enkel kan optreden bij een spannings verschil en of nou heel jou kast (dus ook jou airduct o.i.d.) +10.000 Volt is of niet, maakt niets uit in deze (lijkt me echter niet zo'n prettige ervaring wanneer je de PC aan of uit wilt zetten >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

op een niet/slecht geleidend materiaal zal de statisch lading zich ontladen naar de eerste de beste massa/lagere potential.
het is daarom net zo gevaarlijk voor je pc waar door het wel uit maakt

[ Voor 24% gewijzigd door ikman op 07-05-2004 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
lijkt me daarom ook meer dan normaal, dat je ,wanneer je in je pc bezig bent:
- niet met een wollen trui zit te werken
- voordat je aan de slag gaat zo'n ontaardings-armband omdoet, of jezelf ontaard aan de koelkast bijv.

hiermee voorkom je in eerste instantie al dat er statische elektriciteit kan ontstaan.

semi-offtopic:
ook heb ik liever de pc uit, wanneer ik er in bezig ben, aangezien ik daardoor in het verleden al eens een 80GB HDD heb gemold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

- niet met een wollen trui zit te werken
oei dat doe ik in de winter wel vaak 8)7

- voordat je aan de slag gaat zo'n ontaardings-armband omdoet, of jezelf ontaard aan de koelkast bijv.
gewoon iets wat geaard is werkt ook

- ook heb ik liever de pc uit, wanneer ik er in bezig ben.
helemaal waar, is het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ikman: Er is hier geen aarde, stomweg omdat er bij dit oude huis geen aardpaal (koperen buis van een meter of 5/6 tig) in de grond is geslagen, waar je de aarde op kan aansluiten. Hele oude huizen hebben dat "probleem" wel eens.

ps als ik met mijn pc werk, trek ik eerst de stekkers uit mijn pc en disconnect als het even kan meteen de monitor.
En als ik wat apparatuur beetpak raak ik altijd eerst even de metalen kast aan of houdt zelf mijn andere hand er tegen tijdens het werk, zodat ik niet kan vonken.
Inderdaad ik werk altijd aan mijn pc in een tshirt, draag namelijk normaal veel fleeche truien en als er 1 ding statisch is ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 07-05-2004 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raak altijd een ongeverfd stuk van de verwarming aan voordat ik ga knoeien. Is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

volgens mij is je verwarming ook geaard dus het is voldoende.
je kan ook je kast aan raken of voeding zo lang die geaard is natuurlijk

het is ook verstandig om als je bezig bent in je pc je zelf te aarden door zo'n aard pols bandje of met 1 hand aan een aard punt vast houden.

[ Voor 35% gewijzigd door ikman op 07-05-2004 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zoon simpel armbandje, met een snoertje en een krokodillebekje eraan. Dit doe ik altijd om, en dan klem ik het aan het aarde-pinnetje van me contactdoos in de muur...

kun je volgens mij ook gwn bij conrad kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 21:41
Pfft, wat een gedoe, een keer de verwarming aanraken is al genoeg, de radiator alleen heeft al genoeg capaciteit om die lading op te nemen die jij kan ontwikkelen, voor de rest hoef je je ook niet de hele tijd vast te houden aan een stalen iets, das onzin.

En zo'n armbandje is eigenlijk alleen aan te raden als je fulltime computer in elkaar schroeft.

En de meeste electronica kan wel tegen een staatje heb ik gemerkt.
-tig keer kortluiting gemaakt bij hdd's allen overleeft
-voeding opgeblazen door overbelasting, vervolgens doodleuk weer de stroom eropzetten zodat ie knalt, 4x gedaan nik aan het handje
-gf4 deed het niet zo uit de doos, ik wrik die kaart heen en weer, pats vonkje aan de bovenkant en hij doet het!
-computer van de trap af laten sodemietere, alleen een deukje in de kast.
-nog verschillende keren kortsluiting gemaakt aan de molex connectors
-een keer een barton van het bureau afgestoten
-pc heeft ook stof en hoge luchtvochtigheid overleeft
-pc een keer in de auto vervoerd en vervolgens keihard over een drempel gegaan (die zag mijn pa niet) alles overleefd.
-raak altijd de printplaten met blote vingers aan
-werk meestal op het tapijt.
-er liggen overal computer onderdelen door mijn kamer verspreid.

En er is eigenlijk nog nooit iets gesneuveld behalve een sweex voeding, een 250% overgeclockte tnt2, en een hdd aan ouderdom.

[ Voor 13% gewijzigd door Dekaasboer op 07-05-2004 17:20 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik hou met werken aan de computer altijd mijn andere hand met de pols op de kast... aangezien ik dan een soort geheel wordt van de computer...

Verder is het aan te raden, als je geen aardpen hebt, er eentje te laten plaatsen door het energiebedrijf. Voor je eigen veiligheid als je onder de douche staat of als je bezig bent in de keuken met weet ik veel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 16:59:
ik heb zoon simpel armbandje, met een snoertje en een krokodillebekje eraan. Dit doe ik altijd om, en dan klem ik het aan het aarde-pinnetje van me contactdoos in de muur...

kun je volgens mij ook gwn bij conrad kopen
Bijna goed. Je moet het klemmetje op de kast van de PC waar je aan werkt zetten. Dan doe je het helemaal perfect. (Of de kast met de lichtnet-aarde doorverbonden laten, maar da's weer lastiger..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de electriciteitskabel uit je pc trekt, zoals ik altijd doe, dan is het aarden via de kast toch niet meer zinvol? Deze staat dan niet meer in verbinding met "de aarde".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raak altijd alleen maar de kast ff aan en is nog nooit wat stuk gegaan, heb wel al een paar keer kortsluiting gemaakt, door me 9700pro aan te raken als er iemand spelletje op doet, auto reboot en verder nix...vaak genoeg ontlaat ik me niet, maakt dus niet zoveel uit..
maar nu weer ff ontopic en de vraag van erikro beantwoorden:)

ErikRo kan je niet gewoon heel goed geleidend materiaal nemen en dat met de aarde verbinden oid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 17:28:
Als je de electriciteitskabel uit je pc trekt, zoals ik altijd doe, dan is het aarden via de kast toch niet meer zinvol? Deze staat dan niet meer in verbinding met "de aarde".
doordat je constant in verbinding staat met de kast, of de stekker er wel of niet in zit, heb je geen spanningsverschil meer, waardoor er dus ook geen statische elektriciteit en de bijbehorende vonken meer kunnen ontstaan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dekaasboer schreef op 07 mei 2004 @ 17:16:

En de meeste electronica kan wel tegen een staatje heb ik gemerkt.
-tig keer kortluiting gemaakt bij hdd's allen overleeft
-voeding opgeblazen door overbelasting, vervolgens doodleuk weer de stroom eropzetten zodat ie knalt, 4x gedaan nik aan het handje
-gf4 deed het niet zo uit de doos, ik wrik die kaart heen en weer, pats vonkje aan de bovenkant en hij doet het!
-computer van de trap af laten sodemietere, alleen een deukje in de kast.
-nog verschillende keren kortsluiting gemaakt aan de molex connectors
-een keer een barton van het bureau afgestoten
-pc heeft ook stof en hoge luchtvochtigheid overleeft
-pc een keer in de auto vervoerd en vervolgens keihard over een drempel gegaan (die zag mijn pa niet) alles overleefd.
-raak altijd de printplaten met blote vingers aan
-werk meestal op het tapijt.
-er liggen overal computer onderdelen door mijn kamer verspreid.

En er is eigenlijk nog nooit iets gesneuveld behalve een sweex voeding, een 250% overgeclockte tnt2, en een hdd aan ouderdom.
Gokje. Je werkt bij de Technische Dienst van Dixons ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikRo schreef op 06 mei 2004 @ 19:39:
Ben al wat leuke dingen aan het bedenken om de hitte uit mijn te kleine kast af te voeren, nu zat ik te denken aan een soort gebogen pvc of plastic buis om de lucht weg te leiden.

Maar zijn er nog gevaren als statische ontladingen? Zou het vervelend vinden als zo mijn cpu overlijd.
Wat kun je nou wel als materiaal en wat beter niet gebruiken, hoor wel over karton maar dat klinkt weer zo amateurisch (niet beledigend bedoeld)
een plastic pvc pijp zou wel kunnen. maar wat je zelf moet doen is zorgen dat JIJ niet statisch opgeladen wordt door de buis.
verder kan een plastic pijp in je kast weinig kwaad.
kijk maar naar die kasten die van plexiglas zijn gemaakt.

een fan is ook van plastic.

gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 23:11:
[...]

Gokje. Je werkt bij de Technische Dienst van Dixons ? ;)
Die is echt leuk! (scheelt ook dat ik net een vrijdagmiddagborrel heb gedronken met collega's)

:+ :+ :+ :+ ;) :) :*) :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
PVC is een van de ergste materialen als het om statische elektriciteit gaat (ESD). PVC en een luchtstroom is natuurlijk helemaal fout.
een fan is ook van plastic
De meeste fans zijn van zwart kunststof. Ik heb zo'n vermoeden dat daar koolstof in zit of iets dergelijks. Ik heb in een pc assemblage fabriek gewerkt en was daar o.a. verantwoordelijk voor de voorzieningen die ervoor moesten zorgen dat ESD (Electro Static Discharge) geen probleem was. We gebruikten veel speciale materialen op werkplekken; bakjes, houdertjes, etc. Die waren meestal gemaakt van een zwarte, niet blinkende kunststof, die niet echt op te laden was.

Al die mensen de zich eerst ontladen en daarna gewoon gaan knutselen.. ik zou het niet doen. Je kunt erg snel weer opgeladen worden door je kleding, (te) snel bewegen, lage luchtvochtigheid omdat de verwarming aanstaat, etc..

Simpele voorzorgsmaatregelen zijn:
* Doe kleding aan die niet uit 100% polyester ofzo bestaat.
* Gebruik een polsbandje, of als je dat niet hebt hou dan de kast constant vast. Het draait er allemaal om dat alles hetzelfde geladen is (geen potentiaalverschil).

Vergis je niet in pvc. Een domoor (nee, niet ik; een andere domoor! ;) ) had eens mooie pvc "plankjes" laten maken om onze producten op te transporteren. Deze raakten opgeladen door de minste beweging. Na vele problemen (o.a. een collega die door ontlading meer dan een half uur een lamme vinger had), besloten we al dit pvc te verwijderen. Ik was de gelukkige die dat mocht uitvoeren. Met 2 paar speciale "shielded" handschoentjes heb ik tientallen van die dingen opgestapeld, maar het ging als een grote condensator ofzo werken. Op een gegeven moment voelde ik de ontlading toch. Heb later nog de kans gekregen om er met speciale apparatuur aan te meten en dat ging al vrij snel naar de 20kV en hoger.

Plexiglas is ook zo'n leuk materiaal. Eigenlijk alle blinkende kunststoffen wel geloof ik. Wat betreft die plexiglas kasten mag je hopen dat ze een goede kooi van Faraday hebben..

"bij mij gaat er nooit wat stuk"
Je merkt het vaak niet meteen. Het kan maanden duren voor het kleine putje wat geslagen is in een chip het opgeeft en de verbinding verbroken wordt. Dan zul je het niet meer aan ESD toeschrijven, maar eerder iets roepen van "Wat is dat voor rommel? Het gaat nog niet eens een jaar mee!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, het gaat dus niet direct om echt contact met "aarde" maar meer om het elimineren van een spanningsverschil. Maar dan nu: Mijn cpu in mijn nieuwe systeem is waarschijnlijk de reden van reboots en ik ga een nieuwe krijgen van de leverancier. Hoe elimineer ik dan een spanningsverschil als ik de plastic doos van Intel opentrek om dat ding eruit te halen en in de socket te stoppen. Moet ik meteen de kast vasthebben als ik de cpu aanraak?? De cpu in de doos heeft dus een bepaalde weerstand die ik moet gelijkkrijgen met die van het moederboard ofzo?

Sorry... ik wil de originele thread niet afbuigen, maar als we snappen hoe het nu zit met die statische electriciteit, dan weten we ook wel een oplossing voor het beste materiaal waar je een afzuigkap kunt maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 00:14:
Ok, het gaat dus niet direct om echt contact met "aarde" maar meer om het elimineren van een spanningsverschil. Maar dan nu: Mijn cpu in mijn nieuwe systeem is waarschijnlijk de reden van reboots en ik ga een nieuwe krijgen van de leverancier. Hoe elimineer ik dan een spanningsverschil als ik de plastic doos van Intel opentrek om dat ding eruit te halen en in de socket te stoppen. Moet ik meteen de kast vasthebben als ik de cpu aanraak?? De cpu in de doos heeft dus een bepaalde weerstand die ik moet gelijkkrijgen met die van het moederboard ofzo?

Sorry... ik wil de originele thread niet afbuigen, maar als we snappen hoe het nu zit met die statische electriciteit, dan weten we ook wel een oplossing voor het beste materiaal waar je een afzuigkap kunt maken...
Vervang het woord "weerstand" door "lading" en het klopt wat mij betreft helemaal.

Die materialen staan trouwens mooi in dat plaatje bovenaan in deze thread. Kort samengevat zijn metalen en hout goede materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Tycoontje schreef op 07 mei 2004 @ 23:59:
Al die mensen de zich eerst ontladen en daarna gewoon gaan knutselen.. ik zou het niet doen. Je kunt erg snel weer opgeladen worden door je kleding, (te) snel bewegen, lage luchtvochtigheid omdat de verwarming aanstaat, etc..

Simpele voorzorgsmaatregelen zijn:
* Doe kleding aan die niet uit 100% polyester ofzo bestaat.
* Gebruik een polsbandje, of als je dat niet hebt hou dan de kast constant vast. Het draait er allemaal om dat alles hetzelfde geladen is (geen potentiaalverschil).
lol, volgens mij heb jij 't over statische elektriciteit bij andere werkzaamheden, dan bij de pc.
tis echt onzin dat je de kast constant moet vasthouden.
eens in 't kwartier of half uur is al meer dan voldoende om de evt. minimale opgebouwde spanningsverschil weer teniet te doen.
natuurlijk vooropgesteld, dat je geen wollen trui aan hebt, niet op tapijt werkt of veel 'schuurt' over 't tapijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
Tja, het wordt inderdaad altijd zwaar onderschat, maar helaas is het echt waar. Een paar 100V is al genoeg en je moest eens weten hoe snel je daaraan zit..

Ik geloofde het eerst zelf ook allemaal niet zo. Dat de leveranciers van die beschermende materialen de leukste verhaaltjes verzinnen om maar spullen te kunnen verkopen. Ook mijn Taiwanese bazen waren moeilijk te overtuigen, vooral omdat in hun klimaat de luchtvochtigheid veel hoger is en het probleem zich daarom in veel mindere mate voordoet.

Totdat ik de beschikking kreeg over meetapparatuur en daar regelmatig mee heb lopen spelen. Zo stond ik er bijvoorbeeld raar van te kijken hoe snel zo'n wit plastic koffiebekertje op te laden is naar 2kV. Alles wat je daarvoor hoeft te doen is er even overheen te wrijven (wat je nogal snel doet als je het vastpakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tycoontje: hoe moet ik mijn nieuwe cpu nu uitpakken en installeren straks? Met de andere hand aan de kast als ik hem vastpak?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman

ikman

weinig posts

nee dat is niet echt nodig als je dat eens in de 15 min doet en niet aan elektrische contactjes komt gaat alles goed

dus alleen aan de hoekjes vast pakken en kaarten aan die ijzers vast pakken

ik heb mijn 9600xt gesloopt door dat ik aan een print spoor vast pakte en me niet eerst ontlade(gelukkig nieuwe gekregen :) )

offtopic
niet verwacht dat het zo'n groot topic zou worden

LOL })

[ Voor 66% gewijzigd door ikman op 08-05-2004 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 01:06:
@Tycoontje: hoe moet ik mijn nieuwe cpu nu uitpakken en installeren straks? Met de andere hand aan de kast als ik hem vastpak?
lol, gewoon zorgen dat je geen contacten aanraakt. dus mobo, CPU en andere kaarten aan de randen vastpakken en 't komt wel goed.

eens in 't kwartier ff je koelkast een knuffel geven en je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor.. ;)

je moest eens weten hoe ze in een pc-zaak de systemen voor klanten assembleren... :X
net zoiets, als de gang van zaken in de keuken van een normaal restaurant. dat wil je ook niet weten..

edit:
wat Ikman dus zegt...
behalve dat van je 9600. foei Ikman.. :P
kan je beter niet op GoT aan de grote klok hangen, want men is hier niet zo happig op dat soort frauduleuze zaken.. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door NewbieNeo op 08-05-2004 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Zo dat is een hoop nieuwe informatie, ga gerust door ook al wijkt het hier en daar wat af. Dit is een zeer interessant topic geworden. Waar ik veel nieuwe dingen van heb geleerd. En komt dus meer bij statische lading denken dan ik dacht.

ps die tip van een aardpaal bij het energie bedrijf is een goeie, ga ik meteen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
@spitfire78: ja, gewoon met 1 hand de kast vasthouden en met de andere je cpu aan. Uiteraard proberen zonder de pinnetjes aan te raken.

Heel leuk dat iedereen roept "eens in het kwartier is genoeg". Prima. Moet je helemaal zelf weten. Tis tenslotte je eigen risico. Maar als je toch 2 handen hebt, waarom zou je dan niet met 1 hand de kast vast blijven houden? Je laadt echt veel sneller op dan je denkt. Vooral in een normaal huis, waarin de omstandigheden gewoon niet optimaal zijn (zoals ik eerder al zei; droge lucht door verwarming, maar ook al snel foute vloerbedekkingen, je verpakkingsmaterialen die je vaak rond hebt slingeren van je nieuwe spullen en ga zo nog maar een tijdje door).

In heel veel pc winkel(tje)s gaat het er inderdaad niet netjes aan toe. Bij sommige denk je dat het er niet netjes aan toe gaat, maar ondertussen hebben ze een hele dure vloer liggen en dragen ze hielaarders of iets dergelijks. Tenminste, dat mag je dan hopen.

Maar zoals ik al zei.. je moet het verder helemaal zelf weten. Tis jouw spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijzonder leerzaam draadje.

Die koelkast via 2 verdiepingen naar zolder slepen doe ik maar even niet,
dat ding is zo'n 2 mtr hoog ;)

Maar serieus, ik knutsel altijd aan een houten werkbank, da's meegenomen
maar wel op vloerkleed en loop graag of stoffen instappers, en (gedeeltelijk)
wollen trui, niet best dus.
Ik zit daar trouwens op een houten kruk (met metalen voetensteun).

Nu heb ik zo'n deurmat, die aan de onderzijde een laag (zacht) rubber heeft.
Is het aan te bevelen om daar mn mobo op te leggen om de proc er op te zetten etc. ?
Of is het beter om die mat onder de kruk te leggen?
Schema heeft t wel over hard rubber ...

Nog een idee vwb die polsband. Zou je ook gewoon een stuk electriciteitssnoer (gestript) aan je enkel kunnen bevestigen en het uiteinde aan een leiding, liggen er hier op zolder genoeg, heb je mooi 2 handen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de statische electriciteit van plexiglas zeker niet onderschatten. Ik heb namelijk gisteren voor het eerst mijn zelfbouw plexiglas kast in elkaar gezet. Hardware erin en opgestart.
Alles ging goed maar m'n fans werkten niet naar behoren. Ik ben daar dus aan bezig geweest daarna (met de computer uit natuurlijk en alles ontladen dmv de aan/uitknop).
Toen ik daarna een draadje aanraakte stond daar nog gewoon stroom op ookal zat er geen stekker in. Dit was niet zomaar een vonkje maar gewoon constant stroom, maakt niet uit of ik zwart of rode draadjes aanraakte. :o
Later wou ik dus de pc weer opstarten en raad maar. Deze startte natuurlijk niet op. Na een paar testen ben ik er dus achter gekomen dat het moederbord kapot is omdat deze geen piepjes meer geeft zonder cpu/vga/mem. :r Ik weet niet wat er nog meer kapot is maar m'n nieuwe bord is er over een week.
Deze kast was dus niet geaard maar ik ga dus nu echt wel aarding aanleggen op mijn kamer! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij geef je het antwoord zelf al in je post. Je hebt een plexiglas kast gemaakt, de fans werken niet lekker, je gaat knutselen, en je blijkt al die tijd geen aarde te hebben in je kamer. Problemen hadden dus ook kunnen komen zonder plexiglas, maar misschien minder snel omdat plexiglas een factor hoger is in de schema's die we eerder in dit draadje zagen.

Net zoals mijn vragen over het installeren van een nieuwe CPU, gaat het er volgens mij dus om dat je spannings/weerstandsverschillen elimineert. Als ik zo doorredeneer dan kun je dus elk statisch materiaal prima gebruiken zolang het maar goed geaard is met je kast (en je kast dus met de "aarde").

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 01:39 ]

Pagina: 1