[SATA] Overstappen van IDE

Pagina: 1
Acties:

• turkosh
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04-2025
Hallo,
Ik heb een Maxtor Diamondmax 9 120GB en een Maxtor 24 GB hardeschijven aan mijn PC hangen. Ze zijn IDE schijven.
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om over te stappen op SATA schijven. In de eersteplaats om de IDE vrij te maken voor andere aparatuur en in de tweede plaats wil ik gewoon SATA gebruiken omdat ik die mogelijkheid heb op mijn moederbord (Asus A7N8x Deluxe) ;)
Ik ben van plan om 2 maal Maxtor Diamondmax 9 120 GB in SATA uitvoering aan te schaffen (hopelijk de goede keuze, misschien een ander aanrader?). Ik wil graag weten wat de complicaties zijn om mijn gegevens 1 op 1 over te zetten van IDE naar SATA. Het laatste wat ik wil is WindowsXP opnieuw installeren op de nieuwe schijven. Is het dus mogelijk om een direct werkende/bootable backup te maken van mijn oude schijven?
En hoe pak dit het beste aan en waar moet ik nog meer aan denken tijdens deze switch?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Gisteren nog geswitched van 2x PATA Maxtor Diamondmax Plus naar

1x SATA WD Raptor 74GB en
1x SATA WD 2000JB 200GB voor data

1. Eerst alle SATA Schijven aangesloten,
2. geboot met Partion Magic DriveImagePro 2002
3. alle partitie over gezet van PATA naar SATA schijven (oude partitie worden ge'HIDE")
4. Booten en de bootvolgorde aangepast in de BIOS
5. En opstarten en booten van de SATA Raptor

Met andere woorden, geen probleem.

P.s. wat ben ik blij dat ik van Maxtor af ben, alle vijf de Maxtor disks zijn in 2 jaar 2x retour RMA geweest. Heb ook nog een PATA 120GB Seagate een ook die is echt TOP.

Succes ermee

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 06-05-2004 20:39 . Reden: Uitlijnen en typo's ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Als je een andere controller gebruikt voor je bootschijf geeft Windows toch aan dat ie een unmountable boot device heeft :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, ik ben aan het nadenken over het kopen van een Raptortje..vooral om windows lekker snel te laten draaien en de IDE bottleneck die er nu is op te lossen.

Alleen de vraag... 36Gb of 74Gb.... moeilijk..moeilijk... :-) Maar pas na de 15de moet ik beslieten.

Maar ik heb al gecheckt en ik kan zonder RAID/SATA drivers de Sata harde schijf laten herkennen... goed :-) Want dan kan ik makkelijker windows laten installeren!

There is no place like ::1

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

FastBunny schreef op 06 mei 2004 @ 20:29:
Als je een andere controller gebruikt voor je bootschijf geeft Windows toch aan dat ie een unmountable boot device heeft :?
Ik lees het verhaal nog eens van de TS, je hebt gelijk aangezien hij de SATA Disk aan een ander moederbord gaat hangen, en dat zal bij een 1 op 1 OS kopie niet gaan lukken. De drivers en instellingen voor de specifieke hardware welke dus geheel anders zijn voor het nieuwe moederbord en zal waarschijnlijk problemen geven om Windows op te starten.

In mijn geval blijf ik dus aan hetzelfde MB hangen zij het ipv van PATA controller aan de SATA controller en dat werkt prima.

[ Voor 17% gewijzigd door John2B op 06-05-2004 23:15 . Reden: Typo, extra info ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• turkosh
Bij mij blijft de rest ook hezelfde. Alleen de hardeschijf verandert. Dus dat zou dan geen problemen moeten veroorzaken?
Ik nog geen problemen gehad met Maxtor hardeschijven. Trouwens ook niet met WD en Seagate harde schijven die ik vroeger gebruikt heb.
Ik neem aan dat een 1 op 1 kopie in dit geval geen probleem moet vormen. Ben blij dat ik dan WinXP niet opnieuw hoef te installeren. _/-\o_
Anders moet ook de hele zooi aan updates, office, codecs en andere software geinstalleerd worden -> weer een dag naar de klote :(
Thanx

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ok, adviesje, neem geen maxtor schijven, WD zijn geloof ik iets trager, maar niet echt merkbaar, MAAR zijn veel stiller dan de Maxtors. Ik heb 2 120 GB SATA schijven, 1 van maxtor, 1 van wd
Die WD hoor ik niet, die van Maxtor maakt veel geluid, en dat probleem hoor ik van meer kanten.

Ik zou dus niet voor maxtors gaan als ik jou was. De prestatie is btw wel goed, maar de geluidsproductie is daar ook naar.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hann1BaL schreef op 07 mei 2004 @ 11:51:
ok, adviesje, neem geen maxtor schijven, WD zijn geloof ik iets trager, maar niet echt merkbaar, MAAR zijn veel stiller dan de Maxtors. Ik heb 2 120 GB SATA schijven, 1 van maxtor, 1 van wd
Die WD hoor ik niet, die van Maxtor maakt veel geluid, en dat probleem hoor ik van meer kanten.

Ik zou dus niet voor maxtors gaan als ik jou was. De prestatie is btw wel goed, maar de geluidsproductie is daar ook naar.
Vindt ik gek... maxtor heeft Liquid bearing..maar blijkbaar heeft dat zijn limitaties. ...

Als ik overstap her-installeer ik hoe dan ook toch weer windows... ik heb nu een 74Gig raptortje op het oog, het blijft een moelijke keuze voor hetzelfde geld heb ik 200Gb aan ruimte.. maar 10krpm trekt aan mij. Want ja.. als je daar games op installeert of windows op zet..dan moet hij redelijk snel kunnen laden :-p

[ Voor 21% gewijzigd door swampy op 07-05-2004 12:20 ]

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-03 20:45
het verschil tussen een 7k2 schijf en een 10k schijf zul je zeker merken :D

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 18:24
Hann1BaL schreef op 07 mei 2004 @ 11:51:

Hmm, ik heb 2 maxtors 80 Gb sata in raid 0 staan en ze zijn werkelijk onhoorbaar. Als ik de fan van de voeding en cpu stil zet, moet ik mijn oor naast de schijven leggen om ze te kunnen horen. Het kan dus wel goed (en snel trouwens!).

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

arnoman schreef op 07 mei 2004 @ 15:52:
het verschil tussen een 7k2 schijf en een 10k schijf zul je zeker merken :D
Het verschil tussen een 5k4 schijf en een 7k2 schijf is al behoorlijk, met windows ge-installeert op een 5k4 schijf.... praat me er niet van... 3d performance is een joke! En 10K lijkt mij daarom ook behoorlijke voordelen hebben, dat het duur is... a la...

• turkosh
Maar brengt meer RPM's niet meer geluid met zich mee?

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

swampy schreef op 07 mei 2004 @ 16:54:
[...]

Het verschil tussen een 5k4 schijf en een 7k2 schijf is al behoorlijk, met windows ge-installeert op een 5k4 schijf.... praat me er niet van... 3d performance is een joke! En 10K lijkt mij daarom ook behoorlijke voordelen hebben, dat het duur is... a la...
3D performance heeft dus echt geen reet te maken met de rotatie snelheid van je HD...

Laat maar.. .

• LiGHtNiNG!
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

turkosh schreef op 08 mei 2004 @ 15:18:
Maar brengt meer RPM's niet meer geluid met zich mee?
Hangt voornamelijk van het loopwerk af. Ik zou als ik jou was even bij www.storagereview.com in de database gaan kijken. Die staan redelijk hoog aangeschreven qua betrouwbaarheid van de gegevens en hebben een heel handige verglijkingstabel voor alle gangbare HDD's.

Theoretisch beginnen HDD's meer lawaai te maken naarmate ze sneller draaien. Je moet echter nooit de leeftijd (echte leeftijd en modelleeftijd) onderschatten. Een oude 7200rpm van jaren geleden maakt echt meer lawaai, sterker nog een oude 5400rpm maakt vaak genoeg nog meer lawaai. Verder is vanzelfsprekend de zgn Fluid/Liquid Bearing van invloed en vlak ook de hoeveelheid platters niet uit, de stilste schijven zijn over het algemeen altijd die met die ene platter. Wil je de stilste uit een serie, kijk dan naar de platterdensity en koop dan de maat die overeen komt hiermee. (bijna altijd op te zoeken bij de techspec van de fabrikant)

Om verder nog een hint te geven, ben in het bezit van hetzelfde MB als de topicstarter en heb 2x een Hitachi Deskstar 7k250 (160) aan de onboard. Werkt perfect (100MB+/sec) in stripe, kan altijd beter maar voor de "cadeau" gekregen onboard RAID voldoet het prima. Zijn verder de snelste 7k2 rpm's die je kan halen op het moment voor nog een leuke prijs ook dus why not. Had hiervoor een triple stripe van de beruchte GXP75 serie, en die maakte echt wel wat meer kabaal... deze hoor je bijna niet.

Laat maar.. .

• Thunder
  • Niet online
Enige irritante aan SATA is dat je er zonder diskettestation geen Windows op kan installeren, de Windows install wil SATA schijven nl. niet gelijk herkennen en drivers van een CD lezen is ook onmogelijk, wel kan je natuurlijk een bestaande install kopieren maar goed uiteindelijk wil je toch een keer reinstalleren.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

LiGHtNiNG! schreef op 08 mei 2004 @ 15:24:
[...]

3D performance heeft dus echt geen reet te maken met de rotatie snelheid van je HD...
Zodra alles geladen is...nee

Maar sommige games hebben de gewoonte dingen te laden van de harde schijf terwijl je in de game zit...dat is nou eenmaal een feit. En windows kan altijd al sneller.....

• turkosh
Heb ik nou echt een floppydrive nodig voor een install op SATA????
Dat is echt bizar. Ik gebruik al een lange tijd geen floppys meer. Dus heb ook geen floppydrive in mijn PC zitten.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Floppy drive inzetten dus.

Hoewel ik zelf ook een 128MB flashdrive gebruik, vind ik in sommige gevallen een floppy ook wel handig voor oude systemen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
swampy schreef op 08 mei 2004 @ 18:55:
[...]

Zodra alles geladen is...nee

Maar sommige games hebben de gewoonte dingen te laden van de harde schijf terwijl je in de game zit...dat is nou eenmaal een feit. En windows kan altijd al sneller.....
oh jij bent er al op ingegaan.. heel goed :) ben ik het mee eens!

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03 22:52

JF_

turkosh schreef op 09 mei 2004 @ 18:03:
Heb ik nou echt een floppydrive nodig voor een install op SATA????
Dat is echt bizar. Ik gebruik al een lange tijd geen floppys meer. Dus heb ook geen floppydrive in mijn PC zitten.
CDtje bakken dus. Je kunt de sata-drivers prima meebranden als je toch SP1 slipstreamed in een XP-cd'tje.
Of je prikt even de floppydrive van een andere PC over, een echte tweaker heeft die dingen sowieso los in de la liggen :-)

• turkosh
Prutz0r schreef op 09 mei 2004 @ 18:10:
Floppy drive inzetten dus.

Hoewel ik zelf ook een 128MB flashdrive gebruik, vind ik in sommige gevallen een floppy ook wel handig voor oude systemen. :)
Ja, voor oude systemen wel. Mijn oudste syteem draait al Windows XP op een duron 1300. En linux hoef je tegenwoordig niet eens te installeren, het runt al vanuit de CD.
En voor mijn mobo kan ik de bioasupdates zelfs vanuit Windows installeren. Dus het echte nut van floppy is al achterhaald.
Zal wel de kinderziektes zijn van SATA implementaties denk ik dan. Hopelijk zal het goed gaan met 1 op 1 kopie van mijn data, want dan zal ik de floppydrive niet nodig hebben (hoop ik).

At JF_: Dus Windows XP SP1 heeft geen problemen met SATA? goed om te weten ;)

• Thunder
  • Niet online
turkosh schreef op 09 mei 2004 @ 18:30:
[...]
At JF_: Dus Windows XP SP1 heeft geen problemen met SATA? goed om te weten ;)
Mja Windows an sich heeft geen problemen met SATA, hoewel het wel verstandig is de drivers die je bij je mobo hebt gekregen te installeren, maar de installatie.
Wat JF_ bedoelt is dat als je toch al een CD aan het maken bent met een slipstreamed SP1 je ook je SATA drivers kan slipstreamen.

En het zijn geen kinderziektes van de SATA implentatie de Windows installatie is gewoon belachelijk kut, alleen drivers kunnen laden van diskette is gewoon iets dat zo makkelijk is op te lossen, als elk beetje Linux distro het kan moet het MS ook lukken zou je denken.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Ik raad je een Samsung SP1604N aan. Is de snelste 7200rpm hardeschijf op het moment en hij is heel stil. Maat van mij heeft ook een Samsung SP serie gekocht..dan wel IDE maar toch. Hij was sneller met kopiëren dan mijn Maxtor 120GB SATA!! Zijn schijf kopiërde een 700MB film in kleine 30seconden terwijl de mijne op z'n laagst 35seconden haalt.. Dus zou ik een nieuwe schijf moeten kopen, dan werd dat sowieso een Samsung. Die raptors zijn natuurlijk sneller, maar dan heb je minder veel minder GB voor dezelfde prijs, en je hebt meer geluid...

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@BvK P4

Die Maxtor 120GB SATA is gewoon een ATA133 schijf, simpelweg doordat ze er een SATA --> PATA brug op hebben gebouwd.

Is bij de raptor hetzelfde, maar dan SATA --> SCSI brug. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Pagina: 1