Toon posts:

80gb sata als primary drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb onlangs een nieuwe pc samengesteld.Er zitten nu 2 harde schijven in, 1 maxtor 80GB S-ATA ( Maxtor 6 Y080M0 ),en een maxtor 120GB ide (Maxtor 6Y120P0).

Nu wil ik graag windows xp op de s-ata schrijf installeren,maar dat lukt mij niet omdat hij steeds de 120gb schijf als eerste neemt en de sata schijf als tweede.

Ik heb de maxtor 120gb al op primary slave staan,maar dat heeft geen effect.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat hij de sata schijf als eerste pakt en daarop dan windows installeert?

Verdere specs van pc:

Asus A7N8X-E Deluxe
amd 2500+
club3d ati 9800 pro
samsung dvd cd combo
bequiet 350watt voeding

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

in je bios aanzetten als eerste booten van cdrom, 2e scsi, en tevens de optie booten van andere devices aanzetten, et voila.

En als je op zeker wilt spelen koppel je je ATA schijf tijdelijk af.

Ik heb hier 2 sata schijven en een ata, en uiteindelijk alles behalve de schijf waarop ik wilde installeren aangesloten, zodat ik zeker wist dat het os op de juiste schijf kwam

[ Voor 51% gewijzigd door Emmeau op 06-05-2004 16:30 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het proberen,bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de ata schijf tijdelijk eruit moet halen,omdat het steeds nog niet lukt.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:31

Turkish

zhé germans

Je moet wel een diskette maken om je s-ata drivers te laden tijdens de windows setup. XP kent uit zichzelf deze niet. Tijdens de setup word je dan gevraagd om op F6 (oid) te drukken om een scsi of raid driver te installeren, gebruik dan de driver van je diskette en het zal werken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:07
Ik heb een A7V600 van Asus en heb ik de BIOS een optie:

S-ATA First ofzoiets... Misschien heeft dat er iets mee te maken en heb jij die optie ook?

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die driver diskette doe ik wel,maar hij pakt altijd de ata hd als eerst

@ Flappie: zoiets kon ik in de bios niet vinden bij mij.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe bedoel je, hij pakt de ATA HD eerst?

Je systeem boot van de disk die bootable is, in de volgorde die je opgeeft in je BIOS. In je BIOS vind je waarschijnlijk iets als 1st boot device [apparaat], 2nd boot device [apparaat]..., 3rd boot device [HD-01] b.v. Zorg ervoor dat je S-ATA controller hoger in de lijst staat. Bij die apparaten kan je kiezen uit verschillende dingen, waaronder CDROM en SCSI. Zorg ervoor dat deze op SCSI staat (of S-ATA, als die keuze d'r is), en 't zal als 't goed is werken.

Zoals ik al zei wordt er geboot van de schijf die bootable is, in de volgorde die je opgeeft. Als je dus zorgt dat je 120GB niet bootable is, zal daar ook niet van geboot worden, en zal hij naar de volgende optie gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 06-05-2004 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dat hij in het windows partitie menu de 120gb ata schijf als hd1 neemt,en dat windows xp het niet toelaat om op de sata schijf te installeren.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier staan mijn SCSI disken ook niet bovenaan in de setup, maar toch heb ik er prima Windows XP op geïnstalleerd. Welke foutmelding krijg je als je die S-ATA disk kiest?

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 06-05-2004 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de foutmelding dat het filesystem op hd1 (de 120gig ata) niet goed is en die moet ik dan formateren als primary ( C: ) en dan xp derop zetten.

Maar ik heb het nu opgelost door de 120gig ata uit te zetten en XP op de sata hd te installeren,en daarna dan pas weer de 120gig derin te pluggen.

Thanx aan Emmeau _/-\o_
Pagina: 1