Xtuv schreef op 08 mei 2004 @ 13:48:
[...]
Mooie foto's!
Ik heb zelf ook een G3, ben wel benieuwd in welke stand je deze geschoten hebt, met de exif kom ik er wel een beetje uit, maar heb je alles manual ingesteld? of op welke modus?
In 'lowlight' situaties kom ik er zelf nog niet helemaal uit. (heb 'm pas 3 dagen, ben nog een beetje aan het uitvissen dus..

)
ah ik zie dat je ook een externe flitser hebt gebruikt.. met de standaard flitser zal het wel wat lastiger zijn..
Bedankt!
Met concerten stel ik m'n camera op manual in en als ik de goede instellingen heb gevonden sla ik die op onder de c1/c2 knoppen, meestal eentje op groothoek en eentje voor close-up.
Zo kan ik gemakkelijk switchen tussen de groothoek en tele stand en heb ik meteen de goede setup erbij.
Verder handmatig scherpstellen, dit scheelt echt veel in lowlight situaties, maar vergt wat oefening.
Een tip die ik je wel kan geven is om door de zoeker te kijken ipv op het schermpje op het moment dat je de foto maakt. Zo kan je de camera tegen je hoofd houden om zo wat stabieler te zijn ipv de camera voor je te houden.
Verder gewoon óefenen!
Ik gebruik inderdaad een externe flitser, dit is een canon 420EX flitser, paar dingetjes hierover:
- Ik gebruik de flitser alleen om te bouncen, dus via plafond flitsen, dit geeft bij concerten net dat extra beetje licht wat je nodig hebt om een korte sluitertijd te kunnen gebruiken, ook 'bevries' je hiermee het beeld een beetje zodat gezichten scherp op de foto staan. Het voordeel hiervan is dat je dan nog wel het podiumlicht kan gebruiken voor de mooie kleuren. Is een kwestie van balans vinden.
- De flitser is vrij zwaar, maar dit kan je ook als een voordeel zien, omdat de camera zo iets stabieler wordt en dus beter stil te houden.
- Je doet veeeel langer met de accu van je camera, omdat je de ingebouwde flitser niet gebruikt.
- Zo'n flitser is best duur maar (voor mij) is ie het geld echt wel waard, ook omdat je deze flitser op elke canon ( D ) SLR kan gebruiken (ook op de g5 pro1 enz.). Handig als je volgende cam weer een canon wordt.
Net je foto's op deviantart gezien, errug gaaf!
Ontopic:
Het enige waarom ik een g5 zou kopen zou zijn omdat ie zwart is, maar verder zit er praktisch geen verschil tussen die 2. die extra megapixel merk je toch haast niet, en het verschil in ruis ook haast niet. Sowieso, als je de camera eenmaal hebt ga je toch leren om het toestel zo te gebruiken dat je zo min mogelijk van deze zaken last hebt.
Dus, als je nog ergens een g3 voor een zacht prijsje kan kopen, doen! anders gewoon voor de g5 gaan.
Verder vind ik ook dat er nóg niet echt veel goede concurrenten (in die prijsklasse) op de markt zijn waarbij zoveel extra hardware te koop is die uitwisselbaar is met andere hardware van het merk. Is ook wel iets om op te letten als je iets koopt.
[
Voor 17% gewijzigd door
abrakadaver op 08-05-2004 17:06
. Reden: blabla :) ]