Toon posts:

Canon G3 vs. Canon G5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik ben al enige tijd op zoek naar een goede betaalbare camera.
Nou is mijn oog gevallen op de Canon G3 en de Canon G5 en ook de Olympus 750.
Ik heb nu wat gezocht op internet over de camera's vooral over de Canon's.
Nou kom ik tot dusver tot de conclusie dat het enige verschil tussen de G3 en de G5 is dat de één 4 megapixel heeft en de ander 5 megapixel. Nou vroeg ik me af of mensen nog meer verschillen wisten. want in de winkel schelen ze toch 100 eurie. :D Als iemand met één van deze 3 camera's ervaring heeft laat het dan a.u.b. weten want ik zou graag gebruikerservaringen willen horen (misschien met foto's erbij :*) .
Bij voorbaat dank.
David

• MaKK0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-12-2024
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:24:
hallo,
ik ben al enige tijd op zoek naar een goede betaalbare camera.
Nou is mijn oog gevallen op de Canon G3 en de Canon G5 en ook de Olympus 750.
Ik heb nu wat gezocht op internet over de camera's vooral over de Canon's.
Nou kom ik tot dusver tot de conclusie dat het enige verschil tussen de G3 en de G5 is dat de één 4 megapixel heeft en de ander 5 megapixel. Nou vroeg ik me af of mensen nog meer verschillen wisten. want in de winkel schelen ze toch 100 eurie. :D Als iemand met één van deze 3 camera's ervaring heeft laat het dan a.u.b. weten want ik zou graag gebruikerservaringen willen horen (misschien met foto's erbij :*) .
Bij voorbaat dank.
David
G3 vind ik een erg fijne camera, kan wel over bepaalde dingen gaan lopen zeuren maar dan zou ik naar een DSLR moeten en dat trekt mijn portomonee niet. Dus...
Ervaring met de Oly heb ik niet, met de G3 ook niet.
Voor fotos -van mij- moet je even hier kijken:

[rml][ showcase] Regentessekwartier:style breakdance, NuClearFam.[/rml]
Den Haag > Spui > Skateboard...
[rml][ showcase] Binckhorst, autosloperij + dealer[/rml]

Verder zijn er genoeg sample images op internet te vinden.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Enige verschillen tussen de G3 en G5 is idd de sensor, plus dat de G3 zilver is en de G5 zwart. De G3 kan wat meer foto's in continue mode maken 8 tegenover 14.
Kijk eens bij www.dpreview.com bij side by side, dan kan je de twee of drie vergelijken ;)

Ik heb zelf de G5 en het is een heel fijn toestelletje :p
Heel erg makkelijk is ook dat je in manual mode met een dial diafragma en sluitertijd in kan stellen. Ik heb wel gehoord dat er op hogere iso waarden wat ruis optreedt, maar dat heb ik zelf nog niet ervaren. Verder ligt hij lekker in de hand en het draaibare lcd schermpje is ook wel handig, maar vaak gebruik je dat niet

[ Voor 37% gewijzigd door Turkish op 06-05-2004 16:57 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

De beeldkwaliteit van de G3 is beter dan die van de G5, ookal heeft die een mpixel meer, en 5 mpixels heb je toch niet nodig, behalve als je er echt op geilt, anders zou ik lekker dat geld besparen en die G3 kopen :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt,
wat overigens ook een goede site (NL) is: www.dfip.nl
groeten David

• MaKK0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-12-2024
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:56:
De beeldkwaliteit van de G3 is beter dan die van de G5, ookal heeft die een mpixel meer, en 5 mpixels heb je toch niet nodig, behalve als je er echt op geilt, anders zou ik lekker dat geld besparen en die G3 kopen :)
Nou, volgens mij (tijd geleden naar gekeken) is de G3 duurder dan de G5! Maar de G5 schijnt idd meer ruis te hebben en chroma abberation (whutevah ;) iig die paarse randen :P ).

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 15:34

nimm2

.

G3 is een prima camera! minder CA dan de G5. verder is de functie dat je het display kan draaien een uitkomst!

je mag die van mij voor 400 eur. kopen

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik heb 2 weken geleden een G5 besteld...
(vandaag geannuleerd (staat nog in behandeling de *phiep*) :P en ergens anders besteld... morgen binnen)

Ik heb toch voor de G5 gekozen, ondanks de dpreview niet erg positief was...

Ik wil het eerst zelf allemaal zien, want ik hoor verder erg positieve verhalen over de camera... en ik denk dat ik er als amateur geen breuk over zal vallen...

u hoort nog :P

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Verwijderd

Topicstarter
ReCreator schreef op 06 mei 2004 @ 17:51:
Ik heb 2 weken geleden een G5 besteld...
(vandaag geannuleerd (staat nog in behandeling de *phiep*) :P en ergens anders besteld... morgen binnen)

Ik heb toch voor de G5 gekozen, ondanks de dpreview niet erg positief was...

Ik wil het eerst zelf allemaal zien, want ik hoor verder erg positieve verhalen over de camera... en ik denk dat ik er als amateur geen breuk over zal vallen...

u hoort nog :P
graag :)

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik wens je veel succes om nog ergens een G3 te vinden. Hij is al een tijdje uit produktie volgens mij.

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Gelukkig is hier niet weer de welbekende "ruzie" over de hoeveelheid ruis en CA bij de G5 ontstaan, daar hebben we nog het oude Gx topic voor ;). Een beetje terugbladeren en je vindt daar nog meer leesvoer.

Nee maar gefeliciteerd met je aankoop, als mede G5-gebruiker wens ik je veel foto-plezier! :*). Laat ons eens weten hoe en wat je ervan vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door InsjaHH op 06-05-2004 22:57 ]

Website, Flickr, FB, Twitter

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
Ik heb gisteren een G3 gekocht :Y)
2e hands, dat wel, maar dan is het nog te betalen.. :)
(heb € 420 betaald voor G3+256mb+2accu's+Lensadapter+polarisatiefilter+tasje)

Ben er erg blij mee, geweldige camera.. Met een G5 was ik vast ook blij geweest, maar ik heb bewust voor de G3 gekozen, gezien de G5 dus meer ruis en CA vertoond. Die ene megapixel meer is misschien wel handig met croppen.. maartoch, ik heb liever een 4 Megapixel met minder ruis en CA.

Verwijderd

Croppen is voor mensen die niet kunnen fotograferen!

Uiteraard ook voor mensen die om welke reden dan ook het juiste materiaal niet hebben....... :O

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
jeroen schreef op 06 mei 2004 @ 22:02:
Ik wens je veel succes om nog ergens een G3 te vinden. Hij is al een tijdje uit produktie volgens mij.
bij de mediamarkt issie anders nog gewoon te koop hoor..
mijn pa heeft van de week een G3 gekocht met flinke korting.
70 euro korting en kreeg er nog een 256MB XS Dane-Elec erbij voor 29 euro (normaal 70 euro).
dus met een beetje afdingen kan je al gauw een mooi prijsje ervoor krijgen.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Kheb zelf een g3. zeer fijne camera, enige waar ik nu tegenaan loop is dat het handmatig scherpstellen niet met een ring op de lens gaat, maar met een wieltje bij de ontspanknop (werkt nogal traag en onnauwkeurig).
Maar als je denkt de manual focus niet te intensief te gebruiken, is de G3 of G5 echt een aanrader.

Maar toch maar aan het sparen voor een dslr. :)

hier wat voorbeeld pics. http://members.home.nl/k.rutten/pics/
jpeg kwaliteit is minder, maar daar moet je effe doorheen kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door abrakadaver op 08-05-2004 12:20 . Reden: link toegevoegd ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Mag ik vragen bij welke MM je vader hem heeft gekocht en wat ie ervoor heeft betaald?

• Xtuv
abrakadaver schreef op 08 mei 2004 @ 11:53:
hier wat voorbeeld pics. http://members.home.nl/k.rutten/pics/
jpeg kwaliteit is minder, maar daar moet je effe doorheen kijken.
Mooie foto's!
Ik heb zelf ook een G3, ben wel benieuwd in welke stand je deze geschoten hebt, met de exif kom ik er wel een beetje uit, maar heb je alles manual ingesteld? of op welke modus?
In 'lowlight' situaties kom ik er zelf nog niet helemaal uit. (heb 'm pas 3 dagen, ben nog een beetje aan het uitvissen dus.. :))

ah ik zie dat je ook een externe flitser hebt gebruikt.. met de standaard flitser zal het wel wat lastiger zijn..

[ Voor 12% gewijzigd door Xtuv op 08-05-2004 13:50 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
kheb net mijn pa gevraagd.
hij heeft em bij mediamarkt in Den Haag (centrum) gehaald.
de totale korting was 105 euro.
G3 was 550 die ie voor 500 kreeg.
daarnaast dus die 256MB XS (snel) voor 29.
en om 't plaatje af te maken kocht ie ook een tasje en extra accu erbij.

uiteindelijk heeft ie 600 euro betaald, terwijl 't eigenlijk 705 was alles bij elkaar.

• abrakadaver
Xtuv schreef op 08 mei 2004 @ 13:48:
[...]

Mooie foto's!
Ik heb zelf ook een G3, ben wel benieuwd in welke stand je deze geschoten hebt, met de exif kom ik er wel een beetje uit, maar heb je alles manual ingesteld? of op welke modus?
In 'lowlight' situaties kom ik er zelf nog niet helemaal uit. (heb 'm pas 3 dagen, ben nog een beetje aan het uitvissen dus.. :))

ah ik zie dat je ook een externe flitser hebt gebruikt.. met de standaard flitser zal het wel wat lastiger zijn..
Bedankt!

Met concerten stel ik m'n camera op manual in en als ik de goede instellingen heb gevonden sla ik die op onder de c1/c2 knoppen, meestal eentje op groothoek en eentje voor close-up.
Zo kan ik gemakkelijk switchen tussen de groothoek en tele stand en heb ik meteen de goede setup erbij.
Verder handmatig scherpstellen, dit scheelt echt veel in lowlight situaties, maar vergt wat oefening.
Een tip die ik je wel kan geven is om door de zoeker te kijken ipv op het schermpje op het moment dat je de foto maakt. Zo kan je de camera tegen je hoofd houden om zo wat stabieler te zijn ipv de camera voor je te houden.

Verder gewoon óefenen! :)

Ik gebruik inderdaad een externe flitser, dit is een canon 420EX flitser, paar dingetjes hierover:
- Ik gebruik de flitser alleen om te bouncen, dus via plafond flitsen, dit geeft bij concerten net dat extra beetje licht wat je nodig hebt om een korte sluitertijd te kunnen gebruiken, ook 'bevries' je hiermee het beeld een beetje zodat gezichten scherp op de foto staan. Het voordeel hiervan is dat je dan nog wel het podiumlicht kan gebruiken voor de mooie kleuren. Is een kwestie van balans vinden.
- De flitser is vrij zwaar, maar dit kan je ook als een voordeel zien, omdat de camera zo iets stabieler wordt en dus beter stil te houden.
- Je doet veeeel langer met de accu van je camera, omdat je de ingebouwde flitser niet gebruikt.
- Zo'n flitser is best duur maar (voor mij) is ie het geld echt wel waard, ook omdat je deze flitser op elke canon ( D ) SLR kan gebruiken (ook op de g5 pro1 enz.). Handig als je volgende cam weer een canon wordt.

Net je foto's op deviantart gezien, errug gaaf!

Ontopic:

Het enige waarom ik een g5 zou kopen zou zijn omdat ie zwart is, maar verder zit er praktisch geen verschil tussen die 2. die extra megapixel merk je toch haast niet, en het verschil in ruis ook haast niet. Sowieso, als je de camera eenmaal hebt ga je toch leren om het toestel zo te gebruiken dat je zo min mogelijk van deze zaken last hebt.
Dus, als je nog ergens een g3 voor een zacht prijsje kan kopen, doen! anders gewoon voor de g5 gaan.
Verder vind ik ook dat er nóg niet echt veel goede concurrenten (in die prijsklasse) op de markt zijn waarbij zoveel extra hardware te koop is die uitwisselbaar is met andere hardware van het merk. Is ook wel iets om op te letten als je iets koopt.

[ Voor 17% gewijzigd door abrakadaver op 08-05-2004 17:06 . Reden: blabla :) ]

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Ik heb sinds gisteren ook een G5, en ik heb er vandaag mee gespeeld :)
Ik heb nog niet alle instellingen perfect door...

Met de bijgevoegde software heb ik een panorama gemaakt, werkt prima...
Hieronder dus een link van een panorama van Nijmegen vanaf (richting) Ooij...
Flink gerisized ;) en auto levels toegepast... jammer dat het een beetje heiig was vandaag.
Klik voor de foto

:)

Dan gooi ik er ook nog maar een macro tegenaan ;)

Afbeeldingslocatie: http://remie.regioproviders.nl/temp/101_0199_thumb.jpg

Waar ik bij mn eerste sessie foto's wel redelijk veel last van heb zijn de bekende 'blauwe randjes'... erg vervelend in sommige gevallen... kan dat verminderd worden met een instelling?

[ Voor 41% gewijzigd door ReCreator op 31-05-2004 16:50 ]

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• abrakadaver
ReCreator schreef op 08 mei 2004 @ 17:04:
Ik heb sinds gisteren ook een G5, en ik heb er vandaag mee gespeeld :)
Ik heb nog niet alle instellingen perfect door...

Met de bijgevoegde software heb ik een panorama gemaakt, werkt prima...
Hieronder dus een link van een panorama van Nijmegen vanaf (richting) Ooij...
Flink gerisized ;) en auto levels toegepast... jammer dat het een beetje heiig was vandaag.
Klik voor de foto

:)

Dan gooi ik er ook nog maar een macro tegenaan ;)

Klik voor 'full size' onbewerkt!
[afbeelding]

Waar ik bij mn eerste sessie foto's wel redelijk veel last van heb zijn de bekende 'blauwe randjes'... erg vervelend in sommige gevallen... kan dat verminderd worden met een instelling?
ik heb er met m'n G3 niet echt vaak last van, maar wat je kan proberen is niet helemaal in of uitzoomen, dit helpt bij mij vrijwel altijd.

• Xtuv
Paarse randjes heb ik nog helemaal geen last van gehad, die ontstaan volgens mij ook vooral als je met tegenlicht fotografeerd.

@abrakadaver: bedankt voor de tips en het compliment! :)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:29
Ik twijfelde ook tussen de g3 en g5. Toendertijd (maandje geleden) waren de g3s over het algemeen 100 euro duurder!

Heb toen voor 425 1 gekocht bij Kamera Express (nu zijn ze daar 475). Was wel met normale bruine doos, originele doos was 100 euro duurder.

Verwijderd

Kijk ook eens in dit topic : Canon G3 / G5 na diverse defecte A80's

Hierin staan ook veel op- en aanmerkingen over het verschil tussen de G3 en G5. En ook enkele foto's van gebruikers (waaronder van mezelf)
Pagina: 1