Toon posts:

afgeschermd draad voor speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een irritante ruis in mijn boxen zitten. het is een 5.1 setje van dell. nu hoorde ik dat het voor 99% aan mijn draad kan liggen. Die gene die mij dat vertelde heeft bij een electricien bedrijf gewerkt aan kende het verschijnsel. de stroomdraad stoort dan met de signaaldraad.

Als ik dit nu wil verhelpen, moet ik dan alleen de stroom kabel vervagen door afgescermd draad of moet ik dat ook doen voor de signaaldraad. en waar kun je zulk draad kopen, ( gewoon bij de GAMMA ofzo??)

greetz

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
Ruis komt voor 99% zeker niet van je draad, maar van een brakke versterker in je 5.1 setje, of van de geluidskaart.

Ruist je setje ook als je hem uit het stopcontact trekt? Nee? Dan ligt het niet aan je kabel.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Of een aardlus misschien ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Aardlussen uitten zich als brom, niet als ruis.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ruis kan idd ontstaan wanneer je signaal kabel (dus vóór de versterker, het onversterkte signaal) in de buurt van een electriciteitskabel ligt, vooral wanneer er veel stroom doorheen gaat.
Probeer dus de maximale afstand te behouden tussen stroom- en signaal kabels.
En als je het wilt afschermen, zou ik gewoon afgeschermde signaalkabels kopen ipv afgeschermde stroomkabel, als dat al überhaupt bestaat.

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03-2025

intermusic

Marc Hoekstra

Juist als je niet voor kwaliteit kiest, moet je het zelf doen! :9 (naar de GAMMA gaan 'Doe het zelf')
Niet naar de GAMMA dus, maar gewoon naar een audio zaakje en daar een goeie audio kabel kopen. Een nieuwe stroomkabel kopen heeft geen zin denk ik.
JT schreef op 06 mei 2004 @ 14:22:
Of een aardlus misschien ?
Dan moet je verhuizen >:)

[ Voor 29% gewijzigd door intermusic op 06-05-2004 14:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ga dan maar eens kijken voor afgescherm signaal draad

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 14:34 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

mahi schreef op 06 mei 2004 @ 14:23:
Aardlussen uitten zich als brom, niet als ruis.
I know, maar de TS had misschien even de verkeerde benaming gekozen, kan toch ? :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Zit die ruis er ook in als je je computer ook uitzet? dan is het setje/de kabels niet zo fijn.

Neemt de ruis toe als je de master volume op de computer harder/zachter zet? dan komt die ruis uit de computer... in dat geval, staan bv. de line-in /mic-in ingangen gedisabled op je geluidskaart?

Misschien handig om te testen voordat je de kabel gaat kopen...

Verwijderd

Topicstarter
nee, de ruis neemt niet toe als ik de volume harder zet, als ik hem op mute druk dan blijft hij ook nog ruisen. de ruis is er niet als de computer uit staat

Verwijderd

Topicstarter
en stroom is het ook niet want ik ben et verlengsnoer naar een geaard stopcotact gegaan en het was er nog, zelf heb ik ongeaard. het moet dus wel de kabels wezen

Verwijderd

Wat voor een geluidskaart zit er in?

Verwijderd

Topicstarter
sound blaster audigy 2

speakerset 5.1 ada995 van altec

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 15:14 ]

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zet van je geluidkaart dan eerst maar eens alle ingangen (en vooral mic) helemaal dicht... Scheelt dag en nacht (tenminste bij mij wel...)

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja je moet wel je probleem goed omschrijven, is het ruis of is het brom?
Ruis is nl zoals Subsonik al zegt, altijd een uiting van slechte componenten in je geluidskaart of versterker.
Brom kan idd komen door opgepikte storing, bijv. in je kabels. (maar kan natuurlijk ook komen door een TL-balk bij je versterker oid)

Verwijderd

ik heb ook eens last gehad van een brom geluid. ik heb toen in de pc zelf alle kabels even eruit gehaald en opnieuw strak erin gedaan, toen was het opgelost

Verwijderd

halfgeleiders ruizen altijd, helemaal goedkope versterkers in computersetjes. En anders de geluidskaart zelf wel. Ik weet voor 99.9% zeker dat het niet je kabels zijn. Want overspraak van electriciteitskabels uit zich eerder in brom dan ruis.

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
subsonik schreef op 06 mei 2004 @ 14:20:
Ruist je setje ook als je hem uit het stopcontact trekt? Nee? Dan ligt het niet aan je kabel.
Wat een tip ... als je hem uit het stopcontact krijgt ie niet eens stroom? ;)
Hoe kan ie dan ruisen?

Mja als je denkt dat het aan draden ligt kan je natuurlijk altijd ff je setje lostrekken en dan eindje van je pc zetten en dan aansluiten. Zo ver mogelijk van alle kabels vandaan.
Of iets met aarde maar dat is al aangedragen geloof ik.

• subsonik
  • Laatst online: 00:07
Misschien moest de TS maar eens duidelijk maken of het over de luidsprekerkabels gaat, of over de kabels tussen setje en PC. In het eerste geval zou het setje ook moeten ruisen als het uit staat, en dat is wat ik bedoelde.

Zoals eerder gezegd, is het BIJZONDER onwaarschijnlijk dat de ruis ergens door kabels opgepikt wordt. De ruis komt ofwel uit de eindversterker in het setje, ofwel uit de geluidskaart...
Pagina: 1