Als jij een moederbord hebt dat DIMM en SIMM slots heeft, kan dat.
Ik heb bijvoorbeeld een bordje van Epox, dat dat heeft. Werkt prima.
Ik heb bijvoorbeeld een bordje van Epox, dat dat heeft. Werkt prima.
Verwijderd
Het zal misschien wel werken maar dan met gare foutmeldingen. Net zoals je EDO gebruikt in bijv. 486SX. Je kan dan wel draaien maar zodra je over de grens gaat naar je simm/dimm chip dan stopt ie ermee.
Je chip zal er niet kapot aan gaan maar werken zal het niet doen, er zit namelijk zo'n 1.66 volt verschil tussen beide geheugentypen (dimm 3,3v/simm 5/of andersom)
Je chip zal er niet kapot aan gaan maar werken zal het niet doen, er zit namelijk zo'n 1.66 volt verschil tussen beide geheugentypen (dimm 3,3v/simm 5/of andersom)
Ehh... waarom zou het niet werken? SIMMs en DIMMs hebben andere slots nodig, dus als je die allebei hebt, mag je er toch wel vanuit gaan dat ze allebei op het juiste voltage lopen.
Verwijderd
't Wordt alleen een beetje lullig als je 100MHz en 66MHz geheugen gaat gebruiken, en dat doe je al snel...
Verwijderd
Er wordt aangeraden om het niet te doen. Maar ja je kan je ook afvragen waarom ze die twee op een mobo zouden zetten als ze niet samen kunnen werken. Het zou kunnen dat het verschil in kloksnelheid voor problemen gaat zorgen of dat je een Simm of Dimm sloopt. Maar ja wat kost 128 mb nou tegenwoordig. Zeker nu er een prijsdaling is geweest
Als je 100 Mhz en 66 Mhz in je mobo hebt zitten maakt dat toch alleen wat uit voor de snelheid? Zolang het maar niet kapot gaat zie ik het vanzelf wel.
Zou het niet doen, want inderdaad loopt een simm op 5 volt en een dimm op 3,3 volt. Dit is de voedingsspanning, op je bord krijgt een dimm dus 3,3 volt en een simm 5. Echter databus loopt gewoon op 5 volt, als je simmen op je bord hebt staan, en dat vindt je dimm niet leuk. Er zijn dimmen die speciaal aangepast zijn en die ook 5 volt aan kunnen, maar de normale dimmen vinden het niet echt leuk. De meeste (naar verhalen die ik heb gehoord) zijn binnen en jaar verrot, en dat is voor sommige nog lang!
Verwijderd
Inderdaad, op sommige mobo's kan dat. Vaak lopen de dimmetjes dan op gelijke snelheid als de simmetjes.
Meer geheugen is belangrijker dan snelheid.
Meer geheugen is belangrijker dan snelheid.
Verwijderd
Dimms en simms combineren is alleen aan te raden op mobo's van betrouwbare merken en vanaf TX Chipset. De el cheapo mobo's gebruiken slechts een voltage regeling van 5V (voor simms) en laten de Dimms hier ook op lopen. SD-Ram dimms gebruiken 3,3V en ze op zo'n plank doen resulteert in een gebakken module. Zelf heb ik dit gehad bij een noname (bleek later van Full-Yes) VX plank. Op een Asus TX97 en QDI TX plank werkt het echter zonder problemen.
Lees dus goed de handleiding van je moederplank.
Lees dus goed de handleiding van je moederplank.
Ik zou het voornamelijk niet doen omdat je DIMM geheugen er net zo traag van wordt als je SIMM geheugen (60ns ipv 8ns)
Niet?
[Specs]
Verwijderd
Je kan dit rustig doen, dat DIMM en SIMM combineren. Het heeft alleen weinig zin. Je krijgt wel meer geheugen, maar daar staat tegenover dat je SIMM veel langzamer is dan je DIMM. SIMM op op zijn snelst 50 ns en DIMM begint bij 12 ns. Dit wil je dus niet combineren.
En dat verhaal over die voltages. Als je moederbord het aankan om beide soorten tegelijk te gebruiken dan staan die voltages uiteraard goed. Je hoeft alleen in je handleiding te kijken of dat je ze kunt combineren.
Joey
- Elke dag zat is ook een geregeld leven -
En dat verhaal over die voltages. Als je moederbord het aankan om beide soorten tegelijk te gebruiken dan staan die voltages uiteraard goed. Je hoeft alleen in je handleiding te kijken of dat je ze kunt combineren.
Joey
- Elke dag zat is ook een geregeld leven -
Pagina: 1