Toon posts:

1 coax naar 2 coax aansluitingen

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even (misschien een hele domme vraag)...op mijn receiver heb ik maar 1 aansluiting zitten voor COAX. en daar heb ik mijn DVD speler al op aangesloten. Nu wil ik me pc ook aansluiten op me receiver, maar die wil ik ook op COAX via me SPDIF laten lopen...

dus nu de vraag van mijn kant, bestaan er iets van converters zodat je 2 coax kabels in je receiver kan stoppen ipv 1??? een soort van 1 --> 2 converter?

hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel....weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, de search hielp me ook niet...alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Wat moet je dvd speler nou met een coax kabel? bedoel je geen ander kabel?

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-02 13:46

amd187

Ondertitel

hij bedoeld een digitale coaxiale kabel voor geluid

Verwijderd

Ik neem aan dat je een digitale coax bedoelt waar alleen audio doorheen gaat. deze kun je niet bij elkaar voegen, je kunt er hooguit een schakelaar tussen zetten, alleen zul je dan wel telkens moeten omschakelen

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Zoek je zoiets?

http://www.pacificcable.com/Picture_Page.asp?DataName=201-102

Digital staat erbij, alleen weet ik niet of het ook voor digital audio is...

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Verwijderd

Topicstarter
sorry ik bedoel inderdaad een digitale coaxiale kabel voor geluid...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 11:27:
Ik neem aan dat je een digitale coax bedoelt waar alleen audio doorheen gaat. deze kun je niet bij elkaar voegen, je kunt er hooguit een schakelaar tussen zetten, alleen zul je dan wel telkens moeten omschakelen
wat voor schakelaar doel je dan op? aangezien er maar 1 kabel in mijn receiver past?

Verwijderd

Topicstarter
KompjoeFriek schreef op 06 mei 2004 @ 11:39:
Zoek je zoiets?

JA zoiets bedoel ik....zijn die in nederland ook ergens te koop?
zo te zien kan ik hier 2 van die digitale coaxiale kabels instoppen? en dat apparaat dan in me receiver klikken?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 11:47 ]

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

KompjoeFriek schreef op 06 mei 2004 @ 11:39:
Zoek je zoiets?

Dit kun je niet gebruiken. Dit is om een satteliet signaal, of TV-kabel signaal te splitten en niet om twee spdif signalen in elkaar te frotten.

Ik zou gewoon zelf een kastje maken waar een schakelaar in zit, die tussen de ene en de andere kabel kan switchen. Je hoeft alleen de binnenste kern van de coax te switchen, de aarde kun je gewoon doorverbinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 06 mei 2004 @ 11:52:
[...]

Dit kun je niet gebruiken. Dit is om een satteliet signaal, of TV-kabel signaal te splitten en niet om twee spdif signalen in elkaar te frotten.

Ik zou gewoon zelf een kastje maken waar een schakelaar in zit, die tussen de ene en de andere kabel kan switchen. Je hoeft alleen de binnenste kern van de coax te switchen, de aarde kun je gewoon doorverbinden.
haha zijn die dingen niet gewoon te koop ofzo, ben beetje A-technisch qua audio :)

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24
Zoiets werkt misschien:
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/700/760_284.jpg

Moet je er heel goed op letten dat je maar 1 bron tegelijk aan hebt staan denk ik. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verdicampo schreef op 06 mei 2004 @ 13:52:
Zoiets werkt misschien:
[afbeelding]

Moet je er heel goed op letten dat je maar 1 bron tegelijk aan hebt staan denk ik. ;)
oke dat is geen probleem, iemand een website toevallig waar ik zo'n ding kan bestellen???

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 15:59:
[...]

oke dat is geen probleem, iemand een website toevallig waar ik zo'n ding kan bestellen???
Dit zou idd wel werken denk ik, maar idd, je moet dan wel altijd een van de twee apparaten uit hebben staan. Je kunt dit vast wel vinden op www.conrad.nl . Ik denk zelf dat je dit wel bij de lokale hifi-boer kunt kopen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:29

ralpje

Deugpopje

Uuh, dat lijkt me een splittertje voor tulp (cinch, whatever) en niet voor coax.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is natuurlijk een splitter voor tulp (^^). Een standaard COAX spittertje moet gewoon werken(?). Zijn vekrijgbaar bij vrijwel alle radio en tv zaken.

Beetje kleine pic maarja
Afbeeldingslocatie: http://www.summitsource.com/images/cat/SPLITTER.gif

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 06-05-2004 16:32 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Uhm, Ralpje...

Wat voor kabel dacht je dat er aan zo'n cinch stekker zit?!?!?

COAX dus...

Maar ff Ontopic... Zo'n simpele splitter gaat volgens mij wel werken... MITS je maar 1 apparaat tegelijk aan hebt.... is dan ook meteen de goedkoopste oplossing...

edit: Glashelder.... We hebben het hier ECHT wel over Cinch stekkers en niet FBAS!!! Zoals eerder al gemeld werd is dat een antenne/satelliet kabel splitter...

[ Voor 26% gewijzigd door haggard op 06-05-2004 16:35 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aan die digitale audiokabels zit gewoon een tulpstekker hoor, geen TV-antenne aansluiting :)

Verwijderd

Topicstarter
heb het ff opgezocht, het is inderdaad voor een tulp dat ding....volgens mij hebben we in de garage nog wel een splitter voor coax liggen, denk dat ik het gewoon eens ga proberen daarmee? hopen dat het gaat lukken....

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 00:38

renedepe

wheeeeelp!!!

Sorry hoor, maar de splitters die ik hier zie zijn niet OK.

De ene is echt puur voor de Coax van je tv en radio. Dat is een heel ander signaal en daar kan zowieso geen SPDIF stekker op worden aangesloten. En zo'n tulpstekkersplittertje lijkt me ook niet echt een idee. Dat is teen eerste bedoeld voor analoog signaal en niet voor digitaal. Twee digitale signalen door elkaar heen lijkt me niet fijn. Je versterker zal er in ieder geval niets van snappen.

Maarruh, heeft je DVD speler geen optical out? En je versterker Optical in? Dan is het probleem gauw opgelost lijkt me.

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• haggard
  • Niet online
Twee digitale signalen door elkaar heen lijkt me niet fijn. Je versterker zal er in ieder geval niets van snappen.
TS zegt toch dat dat geen probleem is!!!

[ Voor 63% gewijzigd door haggard op 06-05-2004 16:40 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
renedepe schreef op 06 mei 2004 @ 16:36:
Sorry hoor, maar de splitters die ik hier zie zijn niet OK.

De ene is echt puur voor de Coax van je tv en radio. Dat is een heel ander signaal en daar kan zowieso geen SPDIF stekker op worden aangesloten. En zo'n tulpstekkersplittertje lijkt me ook niet echt een idee. Dat is teen eerste bedoeld voor analoog signaal en niet voor digitaal. Twee digitale signalen door elkaar heen lijkt me niet fijn. Je versterker zal er in ieder geval niets van snappen.

Maarruh, heeft je DVD speler geen optical out? En je versterker Optical in? Dan is het probleem gauw opgelost lijkt me.
helaas zit er op me dvd speler geen optical out...me receiver heeft dit wel, maar het is geen optie om een optische kabel naar me pc te linken...aangezien ik dan een fortuin kwijt ben aan kabel...

ik heb afgelopen weekend een kabel van me pc (via spdif) naar me coaxiale ingang van me receiver gedaan gewoon via een soort plug stekker meen ik, en dat ging gewoon top, ik kon een DTS signaal gewoon via me pc verzenden naar me receiver.

maar weet iemand of het gaat lukken met zo'n splitter? ik moet er morgen even 1 kopen, net gezocht in de garage maar er ligt niets bruikbaars...

oftewel kan ik zo'n ding aanschaffen waar Verdicampo mee aan kwam? of gaat dat echt niet werken? 1 apparaat wat maar aan kan is uiteraard geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 16:46 ]

Verwijderd

Het is misschien overkill maar je kan overwegen een Behringer Ultramatch te kopen (€118)

Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/SRC2000/SRC2000_medium.jpg

Three switchable inputs and three parallel outputs (AES/EBU as XLR and S/PDIF as RCA and optical) are available. Selecting an input with the front-panel switches routes the signal to all three outputs.

http://www.behringer.com/SRC2000/index.cfm?lang=ENG

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 00:38

renedepe

wheeeeelp!!!

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:54:
Het is misschien overkill maar je kan overwegen een Behringer Ultramatch te kopen (€118)

[afbeelding]

Three switchable inputs and three parallel outputs (AES/EBU as XLR and S/PDIF as RCA and optical) are available. Selecting an input with the front-panel switches routes the signal to all three outputs.

Hmmm, volgens mij kun je dan net zo goed een langere optical cable kopen, is net zoveel :9

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:54:

[afbeelding]

hmm het ziet er wel stoer uit, maar zo'n ander ding is 4 euro ;) en als dat ook werkt heb ik liever dat haha....maar anders wel wijs, overkill tjah vast wel, aangezien ik niet zo super veel eisend ben maar wel graag een DTS of 5.1 signaal van me pc oversturen naar me receiver, that's it...

ps. waar is dat ding in nederland ergens te koop dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 17:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 17:39:
[...]

...
ps. waar is dat ding in nederland ergens te koop dan?
Bij de betere muziekinstrumenten speciaalzaak :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 19:14:
[...]

Bij de betere muziekinstrumenten speciaalzaak :)
oke zal morgen is ff gaan neuzen in de stad....maar het liefste koop ik gewoon zo dingetje van 4 euri, dat scheelt nogal wat centen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 19:53:
[...]

oke zal morgen is ff gaan neuzen in de stad....maar het liefste koop ik gewoon zo dingetje van 4 euri, dat scheelt nogal wat centen :)
Das waar. Maar welke afstanden moet je afleggen met de kabels? Tientallen meters of minder?

Verwijderd

"helaas zit er op me dvd speler geen optical out...me receiver heeft dit wel, maar het is geen optie om een optische kabel naar me pc te linken...aangezien ik dan een fortuin kwijt ben aan kabel..."

juist als het een langere afstand betreft (> 5 meter) wordt ernstig aangeraden optische verbindingen te leggen!

en waarom koop je niet ff zo`n simpel tulpsplittertje om `t te proberen? Verkopen ze bij iedere Hifizaak. Anders wordt `t toch die Ultramatch, die er wel heel cool uitziet btw!

wat wil je eigenlijk afspelen vanaf je pc naar je versterker? MP3 of Divx? Als `t MP3 is kun je de boel net zo goed analoog aansluiten (tenzij `t die nieuw soort MP3`s zijn in 5.1 formaat, want dan moet je weer 6 kabels leggen!)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 20:01:
[...]

Das waar. Maar welke afstanden moet je afleggen met de kabels? Tientallen meters of minder?
ik hoef maar uhm.... ± 7meter af te leggen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 20:59:
[...]

ik hoef maar uhm.... ± 7meter af te leggen
Daar kom je dan wel mee weg met een GOEDE kabel.

Dus geen kabeltje van €0,10 de meter :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 20:17:
"helaas zit er op me dvd speler geen optical out...me receiver heeft dit wel, maar het is geen optie om een optische kabel naar me pc te linken...aangezien ik dan een fortuin kwijt ben aan kabel..."

juist als het een langere afstand betreft (> 5 meter) wordt ernstig aangeraden optische verbindingen te leggen!

en waarom koop je niet ff zo`n simpel tulpsplittertje om `t te proberen? Verkopen ze bij iedere Hifizaak. Anders wordt `t toch die Ultramatch, die er wel heel cool uitziet btw!

wat wil je eigenlijk afspelen vanaf je pc naar je versterker? MP3 of Divx? Als `t MP3 is kun je de boel net zo goed analoog aansluiten (tenzij `t die nieuw soort MP3`s zijn in 5.1 formaat, want dan moet je weer 6 kabels leggen!)
denk inderdaad dat ik dat morgen eerst ff probeer, en het gaat om DVD's of AVI's die ik niet wil branden maar gewoon via SVideo naar mijn pc wilt zetten, en dan dus een digitaal geluid wil overbrengen naar mijn receiver. die hebben dus een 5.1 of DTS geluidsstroom. voor mp3's zal het ook gaan gebeuren, maja daar geeft me receiver gewoon PCM geluid aan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 21:01:
[...]

Daar kom je dan wel mee weg met een GOEDE kabel.

Dus geen kabeltje van €0,10 de meter :+
ik zal morgen ook informeren wat een optische kabel van 7m kost...denk dat het schrikken wordt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 21:02:
[...]

ik zal morgen ook informeren wat een optische kabel van 7m kost...denk dat het schrikken wordt...
Ik zie prijzen van €15 tot een goede €50 voor 10 meter, valt mij eigenlijk wel mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 21:06:
[...]

Ik zie prijzen van €15 tot een goede €50 voor 10 meter, valt mij eigenlijk wel mee :)
das niet verkeerd, maar is dat gewoon een kabel met 2 optische aansluitingen? of is dat een kabel met aan de ene kant optisch en aan de andere kant (dus voor in me geluidskaart) een normale 3,5 mm jack plug (volgens mij is dat de aansluiting meen ik???)

en mag ik vragen waar je die prijzen vandaan tovert :)

Verwijderd

Uh, dat zijn TOSLINK kabels, met van die vierkante plugjes zeg maar

Afbeeldingslocatie: http://www.panda.nl/images/NS-CABLE-620.jpg

Er is een adapter voor:

Afbeeldingslocatie: http://www.panda.nl/images/Ac-062.jpg

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:30
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:44:
[...]

helaas zit er op me dvd speler geen optical out...me receiver heeft dit wel, maar het is geen optie om een optische kabel naar me pc te linken...aangezien ik dan een fortuin kwijt ben aan kabel...
Bwoah, heb laatst een optische kabel van 5m gekocht, standaardkwaliteit, 20 pleuro. Het ding voldoet uitstekend. Weet niet wat je precies onder een fortuin verstaat ;)

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24
Ik heb 4,50 betaald voor 5m optisch, maar dat terzijde.

TS:
- je hebt een optische ingang over op je versterker?

- Coaxiale uitgang op dvdspeler

Kijk hier eens: klik

Moeilijk te lezen, maar er staat op het kastje Coaxial IN en Optical OUT :)

offtopic:
:? en nog gratis ook :)

Edit 2

Linken kan niet, maar bij conrad kostie 21,95

www.conrad.nl >
Audio, video & DVD > AV kabels, adapters & stekkers > Digi- / opto (ODT) kabels

[ Voor 41% gewijzigd door Verdicampo op 06-05-2004 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
PhilipsFan schreef op 06 mei 2004 @ 21:39:
[...]

Bwoah, heb laatst een optische kabel van 5m gekocht, standaardkwaliteit, 20 pleuro. Het ding voldoet uitstekend. Weet niet wat je precies onder een fortuin verstaat ;)
ik had tijdje terug 1 meter gekocht van me ps2 naar me receiver....en koste me al 30 euro.....oftewel ik ben gigantisch afgezet, maar vandaar dat ik dacht van het fortuin ;) (1 meter 30 euri, 7 meter nodig)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga in ieder geval morgen naar de elektro/audio zaak, en ik laat weten wat ik heb gekocht, en of het me is gelukt :) iig onwijs bedankt voor alle reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 22:14:
ik ga in ieder geval morgen naar de elektro/audio zaak, en ik laat weten wat ik heb gekocht, en of het me is gelukt :) iig onwijs bedankt voor alle reacties!
1 tip, laat je niet afschepen met peperdure kabels met dure termen.

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben vandaag bij audio zaken hier in apeldoorn geweest, niemand die optische/toslink kabels heb langer als 1,5 meter....en 1,5meter bij die zaak koste al 25 euro :(

ik ga dus de kabel nu via internet bestellen, de adapter heb ik al wel :)

het moet dus goed gaan komen!

nogmaals dank voor alle reacties...

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:29
Verdicampo schreef op 06 mei 2004 @ 13:52:
Zoiets werkt misschien:
[afbeelding]

Dus hiermee wordt je uitgang van je niet gebruikte dvd-speler/pc onbewust een ingang, m.a.w. op het uitgangscircuit komt spanning te staan... Wie zegt dat als je het apparaat uitgeschakeld hebt het complete apparaat ook uit is....

Verwijderd

Topicstarter
C4l1m3r0 schreef op 08 mei 2004 @ 10:10:
[...]

Dus hiermee wordt je uitgang van je niet gebruikte dvd-speler/pc onbewust een ingang, m.a.w. op het uitgangscircuit komt spanning te staan... Wie zegt dat als je het apparaat uitgeschakeld hebt het complete apparaat ook uit is....
jah dat durf ik ook niet te zeggen, ik heb nu een andere manier gekozen, toslink optische professionele kabel van 5m. en dan voor naar me pc een adapter voor toslink naar 3,5mm

nu dus ff wachten tot me kabel binnen is en dan is het eindelijk geregelt...

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40

mvds

Totally awesome!

Sorry dat ik even een oud topic kick, maar dit topic beschrijft EXACT mijn probleem en ik vroeg me af of iemand dit geprobeerd heeft en mij kan vertellen of dit werkt?

Ik heb dus zelf al twee spdif kabels aan elkaar gesoldeerd en dat werkt dus NIET. Waarschijnlijk dat de impedancie dus aan gort gaat ofzo. Maar zal zo'n splitter wel werken?

Het gaat dus om een spdif uitgang van mijn PC en een uitgang van mijn DVD speler, en een spdif ingang van mijn reciever.

Ik kan niet mijn DVD speler optisch aansluiten en mijn PC coaxiaal want dat kan mijn reciever niet, het is OF optisch OF coaxiaal. En van beide heb ik maar 1 input op mijn reciever. Wie kan me helpen?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Nou ja, gewoon de kabels gekocht en een splitter en het werkt. Helaas heb ik wel veel ruis in het PC geluid als mijn DVD speler ook is aangesloten. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Waarom spreek je jezelf tegen?

Je kan niet de dvd optisch en de pc coax want dat kan je receiver niet, want je hebt maar 1 optische input en maar 1 coax.

Maw het kan perfect :?

Serieus, je kan dat signaal gewoon niet gaan splitten. Punt, zou lekker makkelijk worden toch, hoef je geen mengpaneel aan te schaffen om 5 bronnen bij elkaar te krijgen, je soldeert het gewoon aan elkaar en klaar. Niet dus.

Koop asjeblieft gewoon een normale splitter voor dat werk. Je molt je shit gewoon als je 2 bronnen op 1 input frot. En ja, je hebt ruis en hoe komt dat? Omdat het niet zo bedoeld is, daarom.

Hier, www.elektronica-online.nl bij de a/v schakelaars.

N.OPTSWITCH1* - Optische Schakelaar - € 9.00 inclusief BTW
3 standen schakelaar voor optische kabels.
1 ingang en 3 uitgangen, of 3 ingangen en 1 uitgang, omschakelbaar.
Voor Toslink kabels.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1399.jpg

Kost dat nou teveel?

En optische kabels gaan ook tegen magistrale bedragen weg. 8 euro voor 10 meter optisch. Sjjiiiiiit ik denk dat ik maar ga zitten solderen voor dat bedrag 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 26-01-2005 22:31 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Pixal schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:28:
Waarom spreek je jezelf tegen?

Je kan niet de dvd optisch en de pc coax want dat kan je receiver niet, want je hebt maar 1 optische input en maar 1 coax.

Maw het kan perfect :?

Serieus, je kan dat signaal gewoon niet gaan splitten. Punt, zou lekker makkelijk worden toch, hoef je geen mengpaneel aan te schaffen om 5 bronnen bij elkaar te krijgen, je soldeert het gewoon aan elkaar en klaar. Niet dus.

Koop asjeblieft gewoon een normale splitter voor dat werk. Je molt je shit gewoon als je 2 bronnen op 1 input frot. En ja, je hebt ruis en hoe komt dat? Omdat het niet zo bedoeld is, daarom.

Hier, www.elektronica-online.nl bij de a/v schakelaars.

N.OPTSWITCH1* - Optische Schakelaar - € 9.00 inclusief BTW
3 standen schakelaar voor optische kabels.
1 ingang en 3 uitgangen, of 3 ingangen en 1 uitgang, omschakelbaar.
Voor Toslink kabels.

[afbeelding]

Kost dat nou teveel?

En optische kabels gaan ook tegen magistrale bedragen weg. 8 euro voor 10 meter optisch. Sjjiiiiiit ik denk dat ik maar ga zitten solderen voor dat bedrag 8)7
Volgens mij spreek ik mezelf niet tegen hoor. :)

Ik kan mijn DVD speler niet optisch aansluiten en tegelijk mijn PC coaxiaal aansluiten omdat mijn reciever maar 1 ingang heeft die of optisch, of coaxiaal is, ik heb dus niet 1 optische en een coaxiale input.. En het schakelen tussen die twee modi gaat niet zo makkelijk als het indrukken van een knopje ofzo. (Je moet dan in het installatiemenu gaan klooien om de mode van die input te wijzigen)

En die bronnen komen niet bij elkaar. Er is namelijk altijd maar een van de twee bronnen actief. Ik kijk een film van mijn PC of ik kijk een film van mijn DVD speler. Nooit samen. Als de een aan staat, dan is de andere uit.

En jij geeft als oplossing een optische switch. Nadeel is alleen dat mijn PC niet voorzien is van een optische output. Een coaxiale switch zou wel kunnen, maar ik zocht naar een oplossing waarbij ik geen schakelaars hoefde om te zetten. En aangezien er altijd maar 1 bron actief zou zijn, dacht ik dat het geen kwaad zou kunnen om een splitter te gebruiken. Helaas zorgt het voor ruis als ik mijn PC gebruik. (Mijn DVD speler heeft nergens last van, kraakhelder geluid)

• Trasos
  • Niet online
obsidian schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:29:
[...]
Ik kan mijn DVD speler niet optisch aansluiten en tegelijk mijn PC coaxiaal aansluiten omdat mijn reciever maar 1 ingang heeft die of optisch, of coaxiaal is, ik heb dus niet 1 optische en een coaxiale input..
Dat heb ik nog nooit gezien. Als je met eendig. coaxkabel in de buurt komt van je receiver komt er een coaxaansluiting uitgekropen en als je met een toslink in de buurt komt dan komt die er uit ofzo? Dat wil ik zien!

Optisch (Toslink) en coax (RCA) zijn twee compleet verschillende aansluitingen.

Dus of je weet niet precies hoe die kabels heten of je hebt een aparte receiver.
Ik gok het eerste. (noid)

Welke receiver heb je precies?

[ Voor 3% gewijzigd door Trasos op 27-01-2005 10:20 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Trasos schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:18:
[...]

Dat heb ik nog nooit gezien. Als je met eendig. coaxkabel in de buurt komt van je receiver komt er een coaxaansluiting uitgekropen en als je met een toslink in de buurt komt dan komt die er uit ofzo? Dat wil ik zien!

Optisch (Toslink) en coax (RCA) zijn twee compleet verschillende aansluitingen.

Dus of je weet niet precies hoe die kabels heten of je hebt een aparte receiver.
Ik gok het eerste. (noid)

Welke receiver heb je precies?
Ik zal het duidelijker uitleggen.... Ja, er zit een coaxiale input op, en ja er zit een optische input op. Maar, ze delen het inputcircuit. Dus ik heb maar 1 digitale input, en de interface (aansluiting) die ik ervoor wil gebruiken kan ik kiezen, dus optisch of coaxiaal. Ik kan dus maar 1 van de 2 gebruiken, of ik moet ze alletwee aansluiten en dan steeds in het installatiemenu tusen optisch en coaxiaal switchen.

En het gaat om een Philips reciever. Zo'n hele platte met dus maar 1 digitale input. (Die twee aansluitingen heeft)

[edit] Misschien maakt dit plaatje het duidelijker....
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/images/accessories/SPDIF-OUT-COAOPT-Module.jpg

Dit is net andersom maar maakt het wel duidelijk denk ik. Hier zie je dus een header zitten voor de SPDIF aansluiting naar het moederbord. Dit is echter maar 1 signaal/kanaal. Dit signaal zal je optisch of coaxiaal kunnen gebruiken, maar aangezien het maar één signaal is, kan je ze niet afzonderlijk van elkaar gebruiken. Dat heb ik dus ook. Ik kan mijn spullen optisch of coaxiaal aansluiten, maar het signaal komt bij elkaar en gaat naar dezelfde digitale input terecht. En switchen tussen die twee is dus erg lastig.

[ Voor 25% gewijzigd door mvds op 27-01-2005 10:36 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

obsidian schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:30:

[edit] Misschien maakt dit plaatje het duidelijker....
[afbeelding]
Ok dat is inderdaad lastig, maarja, dat wist ik ook van te voren toen ik een receiver ging kopen en kocht e dus eentje met net iets teveel aansluitingen zodat ik niet zonder kwam te zitten.

Zonder schakelaar gaat niet lukken, of je moet een mengpaneeltje (met optisch of coax :?) gaan gebruiken. Die mixt de 2 bronnen door elkaar.

Zo'n plaatje als hierboven is niet zo duur en niet zo moeilijk te verkrijgen. Dus zet die in de pc en gebruik de optische switch.

Wat je ook kan doen is je pc uitbreiden met zo'n plaatje als hierboven die optisch in heeft en optisch uit. Dan sluit je je dvd speler op de input van je pc aan en de output van je pc aan je receiver. Enige nadeel is dan dat de pc aan moet staan als je een dvd kijkt maar dan mixt je pc iig het signaal en zendt dat uit.

Lijkt mij de voordeligste oplossing.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Tja, dat was eigenlijk een beetje een fout van mezelf. Ik had het in de winkel gevraagd en ze zeiden dat het mogelijk was om beide te gebruiken (tegelijk) maar dat bleek later niet het geval. En ik vond het teveel moeite om dat ding terug te brengen naar de winkel en een ander (=duurder) model te nemen.

Volgende probleem... Ik ben inderdaad op zoek naar die module van het plaatje (dat is exact de module die op mijn mobo moet) maar in NL heb ik nog geen winkel gevonden die hem kan leveren. En T.net V&A heeft ook niks opgeleverd. Anders had ik dat inderdaad gedaan... (optisch + switch)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Eerlijk gezegd heb ik ze regelmatig gekregen, ze zitten vaak bij de deluxe versies van moederborden. Volgens mij heb ik eentje met de aansluiting die jij nodig hebt alleen met 2x coax liggen maar dat weet ik niet zeker.

Iig heb ik die gekregen toen ik de verkoper bij de mycom vriendelijk aankeek. Ze hebben ze hoe dan ook liggen daar alleen zijn ze niet in de verkoop opgenomen, je moet dus even het juiste moment opzoeken om ze daarmee te belagen.

(misschien even de fabrikant van je moederbord mailen en vragen of ze er eentje kunnen opsturen of een verkooppunt kunnen noemen)

Ik ben ook erg geinteresseerd of iemand weet waar ze te krijgen zijn want ik moet mensen regelmatig teleurstellen. Ik kan ze niet weg blijven geven want het is nooit helemaal zeker of ze ze hebben liggen en precies de goede pinnen hebben enzo.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb er een gevonden :) Ik ga nu de twee loskoppelen. Dus mijn PC gaat optisch, dan zet ik er een optisch->coaxiaal converter tussen, en die plug ik samen met mijn DVD speler in mijn splitter. Zo geen kans op ruis (want ze hangen electrisch niet aan elkaar) en toch zonder schakelaar digitaal geluid van twee bronnen :D Kost wat, maar dan heb je ook niks :D

• mvds

mvds

Totally awesome!

Update: Woei, het werkt... Ik heb dus nu mijn PC optisch aangesloten, dan een optisch->coaxiaal converter ertussen gezet, dan in een coax splitter en mijn reciever in. Supergeluid, zonder te hoeven schakelen tussen de twee bronnen.
Pagina: 1