[maya] Gezocht : duidelijke beginnerstutorial

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-05 22:32

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hey mensjes.

Geinspireerd door die schitterende creaties uit het "enchanted forest competitie"-draadje wilde ik ook eens een begin gaan maken met 3D-tekenen op de PC . Ik heb een hoofd wat bijna explodeerd met id-en en fantasy-settings , nu alleen nog het programma leren . En daarom heb ik wat vraagjes :

1. Ik heb een versie van maya thuis liggen (student-versie geloof ik ) . Het is iig deel 5 . Weet er iemand een GOEDE duidelijke en voor n00bjes like me vooral makkelijke tutorial te vinden ? Dit mag zowel ik boekvorm als normale PDF-jes zijn . Als het maar een goede start geeft . Ik heb zelf al gegoogled uiteraard , alleen kwam ik niet echt een duidelijke beginner-tutorial tegen .

2. Is het het makkelijkst om met een tablet of met normale muis te werken ? Als het met een tablet makkelijker is dan schaf ik die binnenkort eens aan (Wacom ofzo ... iig geen trust :S )

3. Wat zijn de kenmerken naast Ram en een grafische kaart waar ik rekening mee moet houden als ik wil gaan renderen op een goede manier ?

bvd !

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op vraag 1 heb ik geen antwoord, aangezien ik een 3ds max fan ben ..
Mijn 1e google hit gaf een hoop maya tutorials!

Vraag 2: Ligt eraan hoe ver je erin gaat, als je het gewoon voor een hobby houdt, is een goede (precieze) muis ook wel goed, ga je echt verder, (loopt t wat uit de hand? :9 ) dan kan je een Wacom aanschaffen ja! Zelf ben ik nog niet op dat punt ;)

Vraag 3: Naast RAM, en een Grafische Kaart is een processor toch ook wel belangrijk, lekkere clock snelheid versnelt het render proces toch echt wel (vooral bij dual processor setups :9) Maar overigens is renderen op een "goede" manier altijd mogelijk, ik neem aan dat je de snelheid bedoelde ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cloud op 06-05-2004 11:06 . Reden: url erbij ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:22
Hierover is zoveel te vinden op internet, google naar maya tutorial...
En wat betreft je sys specs, veel ram, veel cpu en veel videokaart.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10

n00bs

Het is weer Zomer!

Zorg maar voor 1 Gig. intern... en tja hoe sneller je CPU hoe sneller het renderen zal gaan. Daarnaast een mobo met snelle chipset kan ook geen kwaad

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:22

Remy

I usually get 100% accuracy

Khaine666 schreef op 06 mei 2004 @ 10:59:
...
3. Wat zijn de kenmerken naast Ram en een grafische kaart waar ik rekening mee moet houden als ik wil gaan renderen op een goede manier ?

bvd !
Als je een beetje budget hebt, is een renderfarm een idee:

renderfarm pc's / zelf bouwen

In bovenstaand topic is een gezonde discussie geweest over een ideale prijs/prestatie renderfarm, voor niet al teveel geld. Netwerkrenderen kan flink wat tijdwinst opleveren bij grote scenes/animaties :) Dan hoeft je 'hoofdwerkpc' niet eens zo heel dik te zijn qua processor en geheugen, alhoewel een gezonde hoeveelheid wel aan te raden is ja ;)

LinkedIn
Instagram

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan aan mij liggen, maar Maya bevat zelf al een tiental tutorials 8)7 (en anders kun je die zo van de alias site plukken)

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 06-05-2004 11:10 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Remy schreef op 06 mei 2004 @ 11:08:
[...]Dan hoeft je 'hoofdwerkpc' niet eens zo heel dik te zijn qua processor en geheugen, alhoewel een gezonde hoeveelheid wel aan te raden is ja ;)
Zowieso is dat wel handig, aangezien dat het werken in de viewports en preview renders toch wel wat versnelt ;) Vooral bij grote scenes

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
MAYA heeft zelf wel leuke tutorials ingebouwt dus als je die eens eerst effe doorloopt en dan pas andere gaat doen? :)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-05 22:32

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties .

Wat betrefd dat renderen komt het geloof ik maar goed uit dat ik vanaf a.s. zaterdag geen 256 MB DDR PC2100 maar 1024 MB DDR PC3200 heb :D . M'n grafische kaart is momenteel een beetje prut (FX 5600XT van Asus) en me processor (XP2000+) zal ook niet erg veel zoden aan de dijk zetten .

Een renderfarm opzetten gaat mij weer iets te ver :D . Wel een leuk id mocht er echt aan verslingerd raken .

@wolkjeh : OWk ... ik schaf dus nog geen wacommetje aan . Das duidelijke , dankje :)

@rest : Bij het googlen kwam ik op niet al te slimmer tutorials uit . Waarschijnlijk google is verkeerd ofzo .

En serieus waar . Ik ben ZO niet wakker dat ik aan de interne tutorials niet gedacht heb 8)7 8)7 . Dat houd je toch niet voor mogelijk :S.

Nou heb ik iig genoeg info om eens van start te gaan . Resultaten van de ultime noob komen binnenkort :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Khaine666 schreef op 06 mei 2004 @ 11:34:
Allemaal bedankt voor de reacties .
[...]
@wolkjeh : OWk ... ik schaf dus nog geen wacommetje aan . Das duidelijke , dankje :)
[...]
Nou heb ik iig genoeg info om eens van start te gaan . Resultaten van de ultime noob komen binnenkort :D
Geen dank, en we zien je werk binnenkort wel verschijnen ;) Toen ik net begon met 3ds max, begon ik objecten uit mijn kamer na te maken. Koffiekopjes etc. :9 Leer je veel van!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 12:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Khaine666 schreef op 06 mei 2004 @ 11:34:
Wacom is misschien wat overdreven, maar als je het geld kunt missen (evt. een ander merk dus, wacom = porsche :)) is het 't zeker waard! In Maya heb je de artisan brush waarmee je kunt sculpten en tekenen op je model, drukgevoeligheid is dan een mooie toegevoegde waarde! Bovendien sowieso bij het maken van textures in photoshop! Wat mij betreft was wolkjeh wat kort door de bocht...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hij gaf zelf aan niets te voelen voor Trust, en een Wacom kost toch al gauw heel wat euro's. Welke merken hebben we nog meer? ;)
Dus voor een kleine hobby raad ik het nog steeds niet direct aan. Ookal zit ik er zelf wel over na te denken, ook mbt Photoshop textures etc. Maar dan nog, ze zijn absoluut niet goedkoop, wil je een beetje een van formaat hebben :)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:21

Pelle

🚴‍♂️

Koop een goed maya boek, of zoek naar tutorials op google, of gebruik de helpfile van maya zelf :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.