Patch voor Ali-chipset?

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb thuis een "gamePC" staan met een GForce 4 Ti4200, daar is enige tijd geleden een ander moederbord in gegaan omdat het eerste defect was.

Toen had ik met 3DMark een score van boven 8500. Nu met dit moederbord kom ik maar op 7300. (wel zelfde CPU en zelfde geheugen) Na de nieuwste drivers geinstalleerd en wat in de bios geknoeit te hebben, is hij van 5600 naar 7300 gestegen. Maar ik krijg hem niet meer op dat wat hij was, wel op 7600 na overklokken van de kaart, naar dat is niet de bedoeling.

Dus vroeg ik me af of er een soort Latency patch bestaat, zoals voor de VIA-chipset, of een application accelerator als bij intel. Heb al wat gegoogled, maar niet echt veel kunnen vinden.

Hoop hier een antwoord te kunnen krijgen. Hoop dan niet dat ik een ander moederbord moet hebben.

Ohja ik heb een Asus A7A266-E met een ALi® MAGIK 1 Chipset (M1647 North Bridge with 1535D+ South Bridge), voorheen was het een AOpen AK73-Pro(a) met VIA KT133A chipset (VIA 686B). Voor de rest een Athlon Tbird 1200@1333 (10x133) en 768 MB SD-Ram

Alvast bedankt.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
Dat performance verschil ligt waarschijnlijk aan het feit dat het hier twee verschillende chipsets betreft. Ze hebben beiden andere kwaliteiten, en de een is iets beter dan de ander. Waarschijnlijk is de VIA chipset gewoon wat sneller dan de Ali chipset. Je kunt dit eens nagaan door wat reviews van moederborden uit die tijd op te zoeken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Crash op 06-05-2004 10:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Via heeft altijd een vrij goede AGP implementatie gehad, ALi heeft juist altijd gedonder ermee gehad (neem bijv. de Aladdin V en nVidia chip incompatibility). Voeg daaraan toe dat de ALi Magik 1 met DDR-SDRAM nauwelijks sneller was dan de KT133A met SDR-SDRAM en dat de mem controller van de Magik 1 echt bedroevend was met SDR-SDRAM en ik denk dat het duidelijk moet zijn: slechtere mem performance en slechtere AGP implementatie is slechtere score.

Ik zou me hooguit afvragen waarom je ooit een mobo met deze chipset gebruikt hebt in een systeem waar performance relevant is :? :o

Mierenneukmodus:

WAT voor geheugen heb je? 'SD-Ram' - Secure Digital Ram ofzo :? Als je ergens een trema wilt zetten, dan is het tussen de S en de D. DRAM is een van de oudste technologien, Synchronous DRAM de modernste vorm ervan. Dus S-DRAM, zeker niet 'SD-Ram'. En bedoel je SDR-SDRAM of DDR-SDRAM :? De ALi Magik 1 kan ze namelijk allebei slikken, dus is het nogal relevant te vermelden. Omdat je dat er niet bijzet ga ik uit van SDR, maar gebruik voortaan gewoon eenduidige afkortingen :o

Oslik blyat! Oslik!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24

The Third Man

The Third Jellyfish

Op de Ali site vond ik dit:

AGP driver (Windows XP): ftp://www.ali.com.tw/driver/agp_utility140.zip
Integrated driver (XP): ftp://www.ali.com.tw/driver/Integrated207.exe

Voor andere OS'en moet je zelf maar ff op hun site kijken.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
dion_b schreef op 06 mei 2004 @ 12:34: Knip knip...

Ik zou me hooguit afvragen waarom je ooit een mobo met deze chipset gebruikt hebt in een systeem waar performance relevant is :? :o
knip knip
Omdat mijn mobo stuk was en deze mij maar 25 euro gekost heeft (als nood oplossing) en op de doos stond A7V266, maar er bleek een A7A266 in te zitten .

Enne ik heb SDR-SDRAM van Infineon, 3x 256 CL3. Ik ga vanavond ff een test draaien met DDR-SDRAM (heb nog een plankje thuis liggen van 256 meg)
Lekkere Kwal schreef op 06 mei 2004 @ 12:35:
Op de Ali site vond ik dit:

AGP driver (Windows XP): ftp://www.ali.com.tw/driver/agp_utility140.zip
Integrated driver (XP): ftp://www.ali.com.tw/driver/Integrated207.exe

Voor andere OS'en moet je zelf maar ff op hun site kijken.
Tnx ik ga thuis ff verder ermee spelen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roman schreef op 06 mei 2004 @ 12:50:
[...]

Omdat mijn mobo stuk was en deze mij maar 25 euro gekost heeft (als nood oplossing) en op de doos stond A7V266, maar er bleek een A7A266 in te zitten .

Enne ik heb SDR-SDRAM van Infineon, 3x 256 CL3. Ik ga vanavond ff een test draaien met DDR-SDRAM (heb nog een plankje thuis liggen van 256 meg)

[...]

Tnx ik ga thuis ff verder ermee spelen.
Als je DDR erin zet en alle chipset drivers in orde zijn, kun je verwachten dat performance gemiddeld hetzelfde zal zijn als bij de AK73Pro, maar dat de A7A net iets betere geheugenperformance zal hebben maar net iets slechtere AGP.

Oslik blyat! Oslik!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
dion_b schreef op 06 mei 2004 @ 15:53:
[...]

Als je DDR erin zet en alle chipset drivers in orde zijn, kun je verwachten dat performance gemiddeld hetzelfde zal zijn als bij de AK73Pro, maar dat de A7A net iets betere geheugenperformance zal hebben maar net iets slechtere AGP.
Dus met andere worden: koop een ander moederbord.... Eens kijken of ze daar weer voor 25 euro een leuk bord hebben liggen met een KT333 of KT400 chipset.

Mijn record is nu 7592 maar dan heb ik de kaart overklot van 250/444 mhz naar 300/551 Mhz. Ga zometeen met DDR geheugen testen of die dan sneller is.

/edit
Met DDR geheugen kom ik op 7527, als ik de kaart dan weer overklok op 300/551 zit ik op 7931. Nog steeds geen 8500. Denk dat ik eens ooit een ander moederbord ga halen, en misschien ook een andere videokaart: Radeon 9700 Pro ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door Roman op 06-05-2004 18:37 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon een 2e hands K7S5A zal al betere prestaties geven en die dingen zijn voor werkelijk bijna niets te krijgen. Bovendien kun je daar ook je SDR-SDRAM in kwijt. Maareh, voordat je die moeite gaat doen moet je je even afvragen waarom die 1000 punten in 3Dmark zo belangrijk zijn...

Kijk liever naar prestaties in daadwerkelijke applicaties die je draait, of negeer ze lekker wetende dat je bak aan de gestelde eisen kan voldoen. Mierenneuken over 3Dmarkscores klinkt verdacht als 'de mijne moet langer zijn' geroep :+

Oslik blyat! Oslik!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja das waar ook. Er gaat er vanmiddag toch een 2200+ in. En de meeste spellen draaien gewoon goed. Ik zal wel een keer een andere videokaart erin gooien als ik problemen heb met zommige spellen. Dat zal meer effect hebben dan een ander mobo.

Pagina: 1