Toon posts:

Dail-up Connection WiN NT 4.0 Server sharen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben bezig met het aanleggen van een VPN tussen een Windows 2000 en een Windows NT 4.0 Server machine. Het aanleggen van het VPN is me inmiddels gelukt alleen moet ik nu nog het VPN sharen voor beide achterliggende netwerken.

Bij de connectie van de Win2000 machine naar de WinNT 4.0 Server machine is dit geen probleem (gewoon een hokje aanvinken in de properties van de connection)

Bij de dial-up connectie van de WinNT 4.0 Server machine naar de Win2000 machine vind ik echter nergens een optie om de connectie te sharen. Ik heb geprobeerd of deze standaard geshared is maar dit is niet het geval.

Weet iemand hoe ik de dial-up connectie van de WinNT 4.0 Server kan sharen zodat het hele netwerk gebruik kan maken van de dial-up connectie?!

Bedankt

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 09:48:
...Weet iemand hoe ik de dial-up connectie van de WinNT 4.0 Server kan sharen zodat het hele netwerk gebruik kan maken van de dial-up connectie
Niet. De NT4 R&RAS implementatie kent geen NAT. Je zult een MS Proxy Server 2.0 moeten gebruiken of een vergelijkbaar product van een andere partij

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet om het sharen van de Remote Access Server, maar om het sharen van een dial-up connection vanuit een NT 4.0 naar een RAS server.

Of bedoelde je dit?!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ow....

Bestaat er wel een andere manier dan om vanuit een NT 4.0 server een VPN verbinding te maken die voor het achterliggende netwerk toegangkelijk is?

Wat houdt dat MS-Proxy 2.0 Server precies in?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 15:52:
Ow....

Bestaat er wel een andere manier dan om vanuit een NT 4.0 server een VPN verbinding te maken die voor het achterliggende netwerk toegangkelijk is?

Wat houdt dat MS-Proxy 2.0 Server precies in?
MS-proxy is een proxy server, deze kan je gebruiken om je clients via die nt4 server het internet op te laten gaan

overigens is proxy 2.0 EOL (end of life) en kan je beter iets als winroute nemen (is nog makkelijker te configgen en kan ook nat

A wise man's life is based around fuck you

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt niet perse nat nodig

Nt kan dacht ik wel gewoon routen toch (niet al te veel ervaring onder nt) ? dan moet je hem gewoon als gateway aangeven voor een bepaald subnet. (en vica versa op het andere netwerk)

mist je je subnetten goed op een rijtje hebt kan dat toch werken dacht ik zo
(voorwaarde is idd wel dat je beide kanten beheerd.. en dan kan ik niet helemaal opmaken)

winrout is daarintegen wel erg fijn .. dus als je een paar centjes over hebt is ie wel aan te raden

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 09-05-2004 22:32 ]

Iperf

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

fish schreef op 09 mei 2004 @ 22:29:
je hebt niet perse nat nodig...
Bij nader inzien: inderdaad kun je gewoon het routing bitje aanzetten.
En dan het NT4 machien's IP-adres als default gateway opgeven op je clients

[ Voor 37% gewijzigd door Brahiewahiewa op 10-05-2004 02:06 . Reden: flame verwijderd ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Default gateway voor elke client in het subnet is de router.
De NT-server (overigens niet de pdc maar de bdc) moet alleen gateway worden wanneer het andere netwerk geaccessd wilt worden.

======================================================
NT Sub-Net: 192.62.26.0
Win2k Sub-Net: 192.62.50.0

Routing table van Clients (in het NT-Subnet):
Route add -p 192.62.50.0 mask 255.255.255.0 192.62.26.2 (bdc) if 2 metric 2

Deze opzet werkt vanuit het Win2k netwerk naar het NT netwerk, maar andersom niet. De clients zijn waarschijnlijk dus niet gemachtigd om de dial-up connection van de bdc te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 17:10 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 09:27:
dan doe je op die router toch een route add 8)
De NT-server (overigens niet de pdc maar de bdc) moet alleen gateway worden wanneer het andere netwerk geaccessd wilt worden.

Win2k Sub-Net: 192.62.26.0
weet je zeker dat dit klopt: aan beide kanten hetzelfde subnet?
Routing table van Clients:
Route add -p 192.62.50.0 mask 255.255.255.0 192.62.26.2 if 2 metric 2
Hebben je clients twee netwerk kaarten? Zo niet haal dan dat "if 2" maar weg, dan werkt het vast beter. "metric 2" kun je trouwens ook weglaten

Deze opzet werkt vanuit het Win2k netwerk naar het NT netwerk, maar andersom niet. De clients zijn waarschijnlijk dus niet gemachtigd om de dial-up connection van de bdc te gebruiken.
Onzin; d'r staat geen ACL's op de IP-stack

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Dit gaat niet goed als je in beide filialen hetzelfde subnet gebruikt.

je moet dan in het pand met de nt4 machine bijv. 192.168.123.x nemen en bij het pand met de 2k machine 192.168.12.x ofzo.
Je kunt vervolgens op de router aan de nt kant idd de route toevoegen voor het subnet aan de 2k machine, en routing aanzetten. Dit ga je werkend krijgen want ik heb dit als noodoplossing ook drie of vier weken in de lucht gehad met een isdn modem, wachtend op een nieuwe router.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een tikfout gemaakt :(

Ik kies voor IF 2 omdat dat de NIC is; IF1 = loopback adress.

Metric 2 gebruik ik omdat hij toch over 2 routers moet gaan. (Metric 1 werkt ook maja waarvoor dient dit dan).

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Doe's de output van ROUTE PRINT hier posten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 09:27:

dat hoeft ook niet ...
zolang de clients contact zoeken moet de route pas je gewon de router aan dat hij voor een bepaald subnet een andere gateway moet gebruiken
( daar zijn die dingen voor ;) )

dit zit tegenwoordig zelfs op een cheap ass adsl router
doe die route add dus op je router en blijf van je clients af

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 10-05-2004 19:47 ]

Iperf

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 10:23

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Dat klopt.. Die Windows 2000 doos doet automatisch de verbiding opzetten, maar dat doet NT4 niet native met RAS.
Als je NT4 ook automatisch wil laten bellen (VPN opzetten) dan zal je RRAS moeten installeren voor NT4. (Gratis te downloaden van Microsoft.com)

RRAS (Routing and Remote Access Server) is een vervanging van het standaard RAS verhaal van NT4, en kan gebruikt worden als Dial on demand router.

Windows 2000 heeft standaard RRAS (Een nieuwere versie die kan NAT'ten) dus je zal wel enige overeenkomsten zien.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet om het automatisch opzetten van de VPN-verbinding als er een request binnenkomt. Ik heb dial-on-demand niet nodig omdat de VPN-verbinding altijd connected is.

Het gaat zich puur om het gebruik maken van de VPN (dial-up verbinding) op de NT machine door andere machines in het netwerk. Dus de dial-up verbinding sharen.

In het win2k netwerk (192.62.50.0) doet dit het. Ik heb op een Windows2000 machine (192.62.50.10) een VPN verbinding gemaakt naar de NT server 4.0 in het andere netwerk. Deze verbinding geshared en de clients hebben hier een presistant route, namelijk:

==========================================================
destination mask gateway interface metric
192.62.26.0 255.255.255.0 192.62.50.10 local adress 2

Local adres is het adres van de client (bijv 192.62.50.12). Dit werkt het windows2000 netwerk kan op het netwerk van nt 4.0.

In het winnt netwerk (192.62.26.0) doet dit het NIET. Ik heb op een WindowsNT machine (192.62.26.2) via een dial up connection een VPN verbinding gemaakt naar de Windows 2000 machine in het andere netwerk. Het VPN opzich doet het de machine 192.62.26.2 kan op het volledige andere netwerk komen. Maar ik weet niet hoe ik die dialup connection kan sharen. Ik heb hier ook een persistant route geadd op de clients, namelijk:

destination mask gateway interface metric
192.62.50.0 255.255.255.0 192.62.26.2 local adress 2

Dit werkt NIET (teste of hij misschien standaard geshared is).

Hoe kan ik dit sharen?

via een proxy server?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet ergens een routing vlagje aanzetten in de nt router vermoed ik
ik weet even niet waar want ik heb het nooit aangezet in nt :D

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand welk routing flagje/bitje onder Windows NT 4.0 Server ik moet aanzetten zodat andere van een dial-up connection gebruik kunnen maken?

:)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 10:23

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Kom op zeg.. Das toch niet zo moeilijk..
Rechtermuis klik Network properties
Tabblad protocollen
Properties TCP/IP
tabblad routing
vink aan enable routing

Done.!!
Pagina: 1