het ziet er naar uit dat m'n x server naar de knoppen is. Wanneer ik m'n computer aanzet start deze op zoals 't hoord. Grafische inlog manager (kdm) wordt gestart en tevens is de Nvidia Splash screen zichtbaar. en dan Pats Boem weg. en sta ik weer naar een knipperende _ te kijken. Ben terug in m'n console. Ik heb al X, startx, kde, wmaker etc. geprobeerd. Maar ik krijg niet de schil die ik gewend ben te hebben. Ik heb ook echt geen idee waar ik 't zoeken moet laatstaan hoe 't moet (dit is een post dmv lynx) ik ben gehandicapt op deze manier.
Hier kan niemand iets mee; heb je iets veranderd, geupgrade of whatever waardoor dit probleem is ontstaan? Logmessages in /var/log/messages? Hoe probeer je wmaker te starten, door 'm in je .xinitrc te plaatsen? windowmaker heeft namelijk niets met KDE te maken, dus maakt het nogal uit of dat wel werkt of ook niet.
Je zult echt specifieker moeten zijn, anders kan niemand je helpen.
Je zult echt specifieker moeten zijn, anders kan niemand je helpen.
sorry, ben beetje van slag omdat ik zo goed als niets meer kan nu. ik ben 100% grafisch linux gewend.
ik wilde boson installeren (overigens het meest brakke spel ooit qua lib/vereiste software) ik kwam een hele grote was lijst tegen van dingen die geupdate moesten worden, libjes etc. die ontbraken. nu heb ik dit braaf allemaal gedaan (kleine 15paketten). alles werkt nog goed tot 't punt dat ik heb gereboot (jah ook dat heb ik wel eens met linux ;-))
Mja, dat is allemaal geinig, maar concrete info zie ik totaal niet. Welke distributie, welke versies, wat is er geupgrade etc.
Snap dat je dat nu niet zo makkelijk kunt achterhalen, maar wij kunnen dat zeker niet. Dus ik gok dat het tijd is om er eens wat handboeken bij te pakken en een hoop over Linux bij te leren (goede beginpunten worden genoemd in de NOS Policy, de tweede post in dat topic).
Laat me raden: je hebt o.a. packages geinstalleerd buiten de package manager van je distributie om?
En wat voor meldingen krijg je dan nu in /var/log/messages en /var/log/Xfree86.0.log, of bij het starten van X m.b.v. startx?
Snap dat je dat nu niet zo makkelijk kunt achterhalen, maar wij kunnen dat zeker niet. Dus ik gok dat het tijd is om er eens wat handboeken bij te pakken en een hoop over Linux bij te leren (goede beginpunten worden genoemd in de NOS Policy, de tweede post in dat topic).
Laat me raden: je hebt o.a. packages geinstalleerd buiten de package manager van je distributie om?
En wat voor meldingen krijg je dan nu in /var/log/messages en /var/log/Xfree86.0.log, of bij het starten van X m.b.v. startx?
Krijg je kdm dus ook niet te zien? en toen je al die commando's probeerde, wat gebeurde er toen? (dus niet wat er niet gebeurde, maar wat er _wel_ gebeurde)
It sounds like it could be either bad hardware or software
(geen edit knop in lynx)
Wanneer ik XFree86 in console typ, krijg ik nu een cursor (zo'n X'achtig ding) op een blauwe achtergrond.
In m'n log files heb ik niet iets kunnen ontdekken wat ook maar wijst in de richting van 't probleem.
Wat ik nu precies allemaal geupdate heb weet ik niet meer (jah stom)
Bij m'n Xfee log zit 1 warning: "(WW) NV(0): Failt to set write-combining range (0xD000,0xblablabla)
Wanneer ik XFree86 in console typ, krijg ik nu een cursor (zo'n X'achtig ding) op een blauwe achtergrond.
In m'n log files heb ik niet iets kunnen ontdekken wat ook maar wijst in de richting van 't probleem.
Wat ik nu precies allemaal geupdate heb weet ik niet meer (jah stom)
Bij m'n Xfee log zit 1 warning: "(WW) NV(0): Failt to set write-combining range (0xD000,0xblablabla)
die warning is niet boeiend.
goed, log in als gewone gebruiker op een virtuele terminal, en start X met:
door de & krijg je je shell weer terug, waardoor je ook een windowmanager kan starten:
en dan krijg je een hele rits te zien, en dan kun je dat mooi lezen, en als je t niet begrijpt hier posten...
overigens kun je ook twm als windowmanager gebruiken, t is een beetje basic, maar dan hoef je iig niet met lynx te kloten, maar kun je gewoon firefox ofzo gebruiken. twm start je met twm (wel opletten dat je $DISPLAY goedstaat natuurlijk, bv door eerst "export DISPLAY=:0" te doen)
goed, log in als gewone gebruiker op een virtuele terminal, en start X met:
code:
1
| X & |
door de & krijg je je shell weer terug, waardoor je ook een windowmanager kan starten:
code:
1
| DISPLAY=:0 startkde |
en dan krijg je een hele rits te zien, en dan kun je dat mooi lezen, en als je t niet begrijpt hier posten...
overigens kun je ook twm als windowmanager gebruiken, t is een beetje basic, maar dan hoef je iig niet met lynx te kloten, maar kun je gewoon firefox ofzo gebruiken. twm start je met twm (wel opletten dat je $DISPLAY goedstaat natuurlijk, bv door eerst "export DISPLAY=:0" te doen)
[ Voor 29% gewijzigd door smokalot op 06-05-2004 02:16 ]
Ik draai Mandrake 10, Kernel 2.6.3 (als ik me niet vergis), en als desktop manager KDE 3.
Heb de packages door middel van 'urpmi >package name<' en via m'n >software manager< geinstalleerd die ik in 't control panel terug zie.
Dat is wel onder root gebeurd (anders mag je geen software installeren via die systemen).
En wanneer ik iets buiten deze 2 om doe gaat 't altijd met --prefix=/mijn/home
Wat betreft die output van 'startx':
ik krijg de melding "errors from xkbcomp are not fatal to the Xserver", en in m'n xfree.log vind ik terug "(WW) Option: Xkboption requires a string value"
Heb de packages door middel van 'urpmi >package name<' en via m'n >software manager< geinstalleerd die ik in 't control panel terug zie.
Dat is wel onder root gebeurd (anders mag je geen software installeren via die systemen).
En wanneer ik iets buiten deze 2 om doe gaat 't altijd met --prefix=/mijn/home
Wat betreft die output van 'startx':
ik krijg de melding "errors from xkbcomp are not fatal to the Xserver", en in m'n xfree.log vind ik terug "(WW) Option: Xkboption requires a string value"
die error is blijkbaar niet fatal, en (WW) duidt op een waarschuwing, en niet meer dan dat. dus op zich werkt t een en ander nog. maar zie je nou iets van kdm of niet?
Ik zie helemaal niets van KDM of welke manager dan ook.
Ik heb net geprobeerd wat smokealot zojuist zei (bedankt nog):
wanneer ik 'twm' doe krijg ik unable to open display, dus dat export zal wel niet helemaal goed zijn gegaan. (hoe kan ik trouwens achterhalen welk nummer m'n display heeft, heb nu 0123 geprobeerd)
echter wanneer ik 'display=:0 startkde' doe krijg ik wel meer output op m'n scherm.
is veel om over te typen, maar 'tvoornaamste zijn denk ik wel:
startkde: Could not start kdeinit, check your installation
wat moet ik checken, Kde is zooo veel (base,common,art,media etc.)
wanneer ik 'twm' doe krijg ik unable to open display, dus dat export zal wel niet helemaal goed zijn gegaan. (hoe kan ik trouwens achterhalen welk nummer m'n display heeft, heb nu 0123 geprobeerd)
echter wanneer ik 'display=:0 startkde' doe krijg ik wel meer output op m'n scherm.
als je DISPLAY (HOOFDLETTERS) niet goed staat kan kde er ook niet zoveel mee. kdeinit dus ook niet. Aangezien kdm het niet doet zou het ook goed kunnen zijn dat kde het niet doet, maar het zou ook een configuratiefoutje kunnen zijn van kdm.himlims_ schreef op 06 mei 2004 @ 02:38:
Ik zie helemaal niets van KDM of welke manager dan ook.
dat van die grafische manager uuuh twm werkt nu (hardstikke bedankt)
ik gan die doormiddel van 't mandrake control center, alles van kde d'r uit gooien
en opnieuw toevoegen
ik zal 't anders niet weten, daai ook even de mandrake update voordat ik 't probeer.
misschien scheelt dat iets
na die updates kan ik nu wel weer wmanager starten.
gelukkig is dat al iets.
hoe zou ik nu kde weer aan de gang kunnen krijgen? laat ik 't zo zeggen, waar begin je?
ik gan die doormiddel van 't mandrake control center, alles van kde d'r uit gooien
en opnieuw toevoegen
ik zal 't anders niet weten, daai ook even de mandrake update voordat ik 't probeer.
misschien scheelt dat iets
gelukkig is dat al iets.
hoe zou ik nu kde weer aan de gang kunnen krijgen? laat ik 't zo zeggen, waar begin je?
[ Voor 26% gewijzigd door himlims_ op 06-05-2004 03:06 ]
Met logbestanden. Draai vanaf de console eens het volgende (zonder dat je X hebt draaien):himlims_ schreef op 06 mei 2004 @ 02:53:
gelukkig is dat al iets.
code:
1
2
3
| XFree86 -ac &>/mijn/x_logbestand & export DISPLAY=:0 startkde &>/mijn/kde_logbestand |
En plaats vervolgens de inhoud van die twee logbestanden hier (ik vermoed dat die van KDE het interessantst is, dus als het erg veel is dan heeft die prioriteit
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
ik heb de moet al opgegeven
problemen oplossen met een windows bak gaat nog wel, maar met linux is er voor mij geen beginnen aan.
jah spelender wijs kom je vaak wel verder... maar ikke niet
net maar een gentoo live cd gedownload, ga gentoo maar proberen; die schijnt toch beter met packages om te gaan dan mandrake. alleen duurt 't zooo lang dat compile
maar ik zal zometeen ff die logs posten
problemen oplossen met een windows bak gaat nog wel, maar met linux is er voor mij geen beginnen aan.
net maar een gentoo live cd gedownload, ga gentoo maar proberen; die schijnt toch beter met packages om te gaan dan mandrake. alleen duurt 't zooo lang dat compile
problemen oplossen met linux is juist veel makkelijker, omdat alles veel transparanter gebeurt. gentoo zou ik trouwens niet doen als je niet de commandline vaardigheden hebt die nodig zijn (of dit moet je plan zijn om ze te verkrijgen).himlims_ schreef op 06 mei 2004 @ 14:35:
ik heb de moet al opgegeven
als je gewoon gericht zoekt naar het probleem, dus welke stap, of welk onderdeel is kapot, dan is het probleem meestal makkelijk op te lossen.
offtopic:
NOFI: Het transparante aan windows is dat als iets niet werkt je het opnieuw installeerd en als het dan nog niet werkt het dom is.

Onder Linux moet je dergelijke principes grondig vergeten, want vaak bereik je daar niets mee. (is mijn trial en error ervaring)
NOFI: Het transparante aan windows is dat als iets niet werkt je het opnieuw installeerd en als het dan nog niet werkt het dom is.
Onder Linux moet je dergelijke principes grondig vergeten, want vaak bereik je daar niets mee. (is mijn trial en error ervaring)
Mjah, het probleem is niet meer aan de orde, en verder zal er nog weinig zinnigs uit dit topic komen denk ik
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()