Switch achter router

Pagina: 1
Acties:

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 14:43
Jongens,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Begin nl. een beetje gek te worden geloof ik.

Ik heb een ADSL modem.
Deze heb ik verbonden met een E-tech router.
De pc's op de router hebben verbinding met internet.
Vanaf de router gaat er een kabel naar een switch.
Op de switch staat een Edimax accesspoint.
Met mijn laptop, die verbinding met het accesspoint krijg ik geen verbinding met internet.
Het vreemde is dat het wel gewerkt heeft (voordat ik van kamer ging verhuizen 8)7 )
Toen had ik (volgens mij) dit:

Op de router zit een uplink poort die kan switchen tussen X en II
Ik heb hem toen op II gezet en die kabel gewoon in 1 van de 8 poorten op de switch gezet.
Dat was het.

Dit heb ik nu (natuurlijk) ook weer geprobeerd en ik heb de uplink poort op de router naar X geswitcht.
Maar geen van beide werkt.
De kabel is trouwens niet gecrossed.

De kabel van de router naar de switch is wel goed, want als ik hem in een "normale"poort van de router doe en dan direct in het access point, kan ik wel verbinding maken met internet.

Verwijderd

Je kunt aan de lampjes op je switch zien of de schakelaar goed staat. X wil zeggen crossed, II wil zeggen straight. Crossed/straigt wil in dit verband zeggen hoe die uitgang intern is aangesloten, als je crossed selecteert hoef je dus geen crosscable meer te gebruiken.

Ik denk dat je probleem ergens anders zit. Kun je de router wel pingen? In dat geval denk ik dat de NAT instellingen van je router nog niet goed staan (Verkeerde IP). Of zitten er andere, wel werkende, systemen aan?

• Kitser
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 23:29:
Je kunt aan de lampjes op je switch zien of de schakelaar goed staat. X wil zeggen crossed, II wil zeggen straight. Crossed/straigt wil in dit verband zeggen hoe die uitgang intern is aangesloten, als je crossed selecteert hoef je dus geen crosscable meer te gebruiken.

Ik denk dat je probleem ergens anders zit. Kun je de router wel pingen? In dat geval denk ik dat de NAT instellingen van je router nog niet goed staan (Verkeerde IP). Of zitten er andere, wel werkende, systemen aan?
Ik kan m'n router niet pingen.
Aan de router zitten werkende systemen.
Alleen vanaf de switch gaat het fout.

Verwijderd

Ok.. als je je router op II zet, en je kabel op de switch ook in de juiste poort stopt (bij voorkeur NIET poort 1), dan moet je wel kunnen pingen..

branden de link lampjes op de switch wel?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:29
je moet toch juist de uplink van je switch naar een gewone poort van je router leggen? Zo heb ik het hier, en dat werkt prima.

Ik het een MDI/MDX poortje op de switch, met een straight kabel.

edit:

Wat voor switch heb je? Sweex werkte no way met m'n router

[ Voor 22% gewijzigd door Verdicampo op 06-05-2004 08:25 ]

Verwijderd

Neem aan dat voeding van switch wel aangesloten is he?

Normaal kun je gewoon je router op modem aansluiten en op de router de switch. Waarom heb je in je router nog andere systemen aangsloten? waarom niet deze ook op de switch?

Probeer ook eens andere poorten van switch of router. En test de switch eens d.m.v. een verbinding tussen 2 pc's te maken. Dus gewoon 2 pc's switch en verder niks, ip's instellen en kijken of je kunt pingen of elkaars schijf kunt benaderen. Zo weet je of switch wel werkt.

• Kitser
Ik heb de router er nu tussen uit gegooit en alle pc's op de switch gezet.
Het modem is toch al een soort router (DHCP)
Nu werkt het!

Bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

Is niet echt de ideale oplossing, router doet veel meer dan dhcp.

• Orion84
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

als het zo werkt, dan heeft zijn modem dus NAT functionaliteit ingebouwd, en dan werkt dat dus prima, al zal die functionaliteit misschien wat bepertker zijn (bijv. geen firewall) dan in een "echte" router.

Wat ik vreemd vind aan het verhaal van TS is dat hij z'n switch aansluit op de uplink van de router. Dat kan nooit werken imho, want daar hoort het modem al aan te hangen. de switch meot gewoon aan een van de vier LAN poorten van de router!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Orion84 schreef op 10 mei 2004 @ 11:13:
Wat ik vreemd vind aan het verhaal van TS is dat hij z'n switch aansluit op de uplink van de router. Dat kan nooit werken imho, want daar hoort het modem al aan te hangen. de switch meot gewoon aan een van de vier LAN poorten van de router!
Idd

Verwijderd

Orion84 schreef op 10 mei 2004 @ 11:13:
als het zo werkt, dan heeft zijn modem dus NAT functionaliteit ingebouwd, en dan werkt dat dus prima, al zal die functionaliteit misschien wat bepertker zijn (bijv. geen firewall) dan in een "echte" router.

De uplink poort van een router is niets anders dan een LAN poort. Het enige verschil is vaak dat ie gecrossed is of kan worden.

• Orion84
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ja, ok, maar dan vraag ik me dus af waar hij zijn modem heeft hangen?? bovendien ben ik ook nog nie volledig overtuigd van et feit dat een router echt een 5poort switch is. Volgens mij is er wel degelijk verschil tussen de WAN en de LAN zijde. Als je een hub hebt met een uplink poort en je zet die in uplink modus dan werkt ie ook nie meer als gewone poort, en op zo'n router staat de uplink vast op uplink en is dus imho niet als normale poort te gebruiken. Terwijl de TS dat nu wel doet. Volgens mij verwacht de router op z'n WAN (==uplink) poort de verbinding met buiten (==modem) en op de LAN poorten de verbindingen met de clients (al dan niet via een extra switch).

Omdat het modem ook al NAT en dhcp doet werkt het misshcien wel op die manier, maar het hoort iig niet zo.

Even voor de duidelijk voor TS: je hoort die apparatuur als volgt aan te sluiten:

het modem aan de uplink (ofwel WAN) poort van de router (meestal twee poortjes, waarbij de ene voor straight bekabeling en de ander voor cross, of één poort die autodetect (of handmatig geschakeld wordt) wat voor kabel er is. als het zoals bij mijn edimax twee poortjes zijn, dan kan je altijd maar één van de twee gebruiken. Zodra je er één in gebruik hebt werkt de ander niet meer!)

De Switch hoort aan een van de LAN poorten van je router en het accespoint kan je dan of op een avn de poorten van de switch of op een van de overige LAN poorten van de router aansluiten.

het beste is om slechts één router te gebruiken, dus mocht je je router toch weer aansluiten (omdat die waarschijnlijk uitgebreidere routerings opties en firewall heeft dan de router die in je modem zit) zet dan de routerings functionaliteit van de modem uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 10-05-2004 13:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1