HT-addict in spe
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
Het hangt dus van jezelf, en van je setup af. Ik zou wel andere interlinks kopen dan diegene die bij je set zitten, maar er niet teveel geld aan uitgeven. Ikzelf heb tussen m'n CD-speler en m'n versterker een Lynn interlink zitten, maar dat is ook de enige. Reden dat ik dat gedaan heb is omdat ik ook bij blind testen domweg verschil hoorde, vnl. in het hoog.
Voor je luidsprekers: gewoon voldoende dik snoer nemen. Het merk doet er imo niet zoveel toe.
Zonde van infinity trouwens.. vroeger maakten ze leuke speakers, maar dat is hard achteruit gegaan. Welk model heb je?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 23:20 ]
Ik weet niet waar je woon,t als je het echt wilt weten, haal gewoon bij een "high-end" boertje een koffertje kabels, en kan je wisselen..dan kijken of je het werkelijk hoor, en welke jouw smaak is eventueel..
kan een hoop geld besparen
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
tis wel highly advanced stuff, maar goed... met alle geneuzel omtrent kabels is een beetje fundament niet weg...
en inderdaad, ga naar een goeie HighEnd winkel en ga naar het verschil luisteren..
dan nog kan je je afvragen of op jouw set de verschillen er toe doen.
Pak voor het fundament niet dit gebrabbel maar een goed natuurkunde boek, daar staan de feiten indjazete schreef op 05 mei 2004 @ 23:29:
als je wat wilt weten over kabeltheorie, lees dan eens wat op de site van mogami
tis wel highly advanced stuff, maar goed... met alle geneuzel omtrent kabels is een beetje fundament niet weg...
en inderdaad, ga naar een goeie HighEnd winkel en ga naar het verschil luisteren..
dan nog kan je je afvragen of op jouw set de verschillen er toe doen.
Een paar dingen zijn wel belangrijk, alles vóór de eindversterker moet je wel mee oppassen, dus redelijk tot goed afgeschermd spul voor gebruiken (hoeft geen honderden euro's te kosten) omdat ruis door de eindversterker versterkt wordt, als het eenmaal onderweg is naar je speakers dan gaat het er alleen nog maar om de weerstand zo laag mogelijk te houden (=dikke kabels) overdrijven is echter ook niet nodig, tot een paar honderd watt is 2,5mm² meer dan zat, ik heb zelf 1,5mm² liggen en dat gaat ook prima.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
If it ain't broken, don't fix it
LulkoekBiX schreef op 05 mei 2004 @ 23:46:
Er is een hele simpele manier om te kijken of je kabels niet te dun zijn. 1, klinkt het niet? dan zijn ze te dun. 2. Laat ze een uur op vol vermogen spelen en pak de kabels ns vast, is ie heet, is de kabel te dun, en als de isolatie gesmolten is snap je t zelf wel.
Ga eerst voor jezelf eens luisteren of je verschil hoort. Is dit niet zo, bespaart dat je een hoop geld! Is dit wel zo, dan moet je even een budgetje opstellen (meestal wordt er 10% van het totaalbedrag van de set aangegeven). Kun je daarin een beetje gaan kijken wat je wil. Afscherming is belangrijk, zoals al vermeldt. Dat is bij de interlinks zeker van belang. Dus niet té goedkoop willen gaan.
Music Addicted
Dat klopt, in de natuurkundeboeken staan de feiten. Alleen, ze staan er niet allemaal in. Bovendien is het naief om te denken dat natuurkunde zaligmakend is. Natuurkunde kan niet alles verklaren, het is slechts een model voor de werkelijkheid.m.m schreef op 05 mei 2004 @ 23:42:
[...]
Pak voor het fundament niet dit gebrabbel maar een goed natuurkunde boek, daar staan de feiten in(zonder verder weer de discussie aan te willen slingeren).
Afscherming hoeft niet perse nodig te zijn. bovendien kan al dat extra materiaal om de geleiders heen een nadelig effect hebben op de integriteit van het signaal, zo kan er bijv. timesmearing ontstaan, wat afbraak doet aan de 'gestalt' van de muziek.Een paar dingen zijn wel belangrijk, alles vóór de eindversterker moet je wel mee oppassen, dus redelijk tot goed afgeschermd spul voor gebruiken (hoeft geen honderden euro's te kosten) omdat ruis door de eindversterker versterkt wordt,
Je vergeet hier capaciteit en inductie, maar ook zaken als skin-effect en de dielectrische constante van het isolatiemateriaal hebben hun invloed op de integriteit van het signaal. De opmerking over 2,5mm² is een fabeltje. wat maakt het uit als de weerstand wat hoger is? De versterker moet dan misschien wat meer vermogen leveren, maar aangezien je bij niet-krankzinnige volumes voor het merendeel van de tijd niet meer dan een paar Watt gebruikt, zal dat geen probleem zijn.als het eenmaal onderweg is naar je speakers dan gaat het er alleen nog maar om de weerstand zo laag mogelijk te houden (=dikke kabels) overdrijven is echter ook niet nodig, tot een paar honderd watt is 2,5mm² meer dan zat, ik heb zelf 1,5mm² liggen en dat gaat ook prima.
Overigens, dit is hoe ik er tegen aankijk, maar ook ik kan er naast zitten. Niemand heeft de waarheid in pacht, de waarheid is onkenbaar.
"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark
Verwijderd
20.000 euro later wil je wel een verschil horen
Leeg - Sinds 20180907
Maar de discussie duurt een eeuwigheid inderdaad. Daarom is het aanraden ook: Zelf proberen. Wat de een idioterie vindt, is voor de ander het geld dubbel en dwars waard.
Music Addicted
Verwijderd
Heel simpel gezegd: qua prijs ontloopt het elkaar niet zoveel, zeker niet als je het bij een complete set aanschaft. Als je de 2,5mm2 kabel koopt, heb je een prima kabel, daar is iedereen het (hoop) ik wel mee eens.
Beta 10's en beta 50'sVerwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 23:19:
Zonde van infinity trouwens.. vroeger maakten ze leuke speakers, maar dat is hard achteruit gegaan. Welk model heb je?
HT-addict in spe
Maar voor kabels ga ik altijd gewoon naar de praxis -> Kost geen drol en je hebt mooie dikke afgeschermde kabels en ze zijn nog stevig ook. Koop je daar meteen je speakerdraad en je bent klaar voor 50€.
Ik heb daar dus ook alle kabel zut vandaan en het klinkt prima. Ik wil de eerste persoon nog wel is mee maken die het verschil kan horen tussen kabels.
Had voor een paar weken terug een verkoper voor me neus in zo'n audio zaak -> Ja meneer dit is zuurstof arme kabel dat is beter. Ik heb toen maar tegen meneer gezegd dat ie dat stukje kabel om zijn nek moest wikkelen en vast moest maken aan een haakje in het plafond en dat ie dan wel zou weten wat zuurstof tekort was.
Volgens mij weet jij wel wat ik bedoel, want deze flatcavles zijn weer heel breedVerwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 23:51:
[...]
Dik ?, bekijk dan deze "flatcables" eens.
http://www.nordost.com/
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz