<fiberworld> FUP of keiharde datalimiet?

Pagina: 1
Acties:

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik kom vandaaag thuis en er ligt een brief op de deurmat van Fiberworld.
Blijkt dat ze vinden dat ik de FUP ruimschoots heb overschreden ( 16,58 GB te veel)
en dat ze eigenlijk hiervoor 101 euro in rekening brengen. Ik was dus met stomheid geslagen. Verder staat er in de brief wij hanteren een FUP van 5 gb voor Lite 10 GB voor Basis en 15 GB voor superabbo. Dit is toch gewoon een keiharde datalimiet??? Dit terwijl ik notabene vorige maand nog gebeld heb en toen is mij verteld dat ik me bij 60 GB maar zorgen moest gaan maken.

Heb de algemene voorwaarden er eens op nageslagen, maar ik kan ook nergens terugcinden dat ik voor mb's zou moeten betalen bij overschrijding. Het enige wat er staat is dat ik dan eventueel MOET upgraden. Ik heb trouwens een Lite Abbo. Baal stevig hiervan. Beetje lang verhaal maar goed. Wat zouden jullie doen? overstappen naar ander met een echte FUP?

http://specs.tweak.to/6635

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:36

Floor-is

5.2

Doe eens een linkje naar die AV (en hun website). :)

Ik heb vandaag een halve dag tijd gestoken in het schrijven van een AV voor een accessprovider, zit toch in die materie nu. :)

Bericht hierboven

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 12:04
Vreemd... je heb een FUP, en ze beginnen met cashen na de 5GB?

FUP houd in dat je kijkt naar een aantal maanden, en of je dan meer dan het gemiddelde heb (ongeveer...). Dus als je 1 maandje 100 gb download is het niet erg, omdat je de maand daarna maar 15gb download.

Dit klinkt als een Limiet, geen FUP...

• Stampre
http://www.fiberworld.nl/inhoud/DISav.pdf puntje 4.27...
zal morgen ff de brief inscannen en online gooien. Wat vinden jullie is dit verslechtering van mijn abbo en dus per direct opzegbaar in plaats van maand opzegtermijn?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Stampre schreef op 05 mei 2004 @ 22:24:
Ik kom vandaaag thuis en er ligt een brief op de deurmat van Fiberworld.
Blijkt dat ze vinden dat ik de FUP ruimschoots heb overschreden ( 16,58 GB te veel)
en dat ze eigenlijk hiervoor 101 euro in rekening brengen. Ik was dus met stomheid geslagen. Verder staat er in de brief wij hanteren een FUP van 5 gb voor Lite 10 GB voor Basis en 15 GB voor superabbo. Dit is toch gewoon een keiharde datalimiet??? Dit terwijl ik notabene vorige maand nog gebeld heb en toen is mij verteld dat ik me bij 60 GB maar zorgen moest gaan maken.

Heb de algemene voorwaarden er eens op nageslagen, maar ik kan ook nergens terugcinden dat ik voor mb's zou moeten betalen bij overschrijding. Het enige wat er staat is dat ik dan eventueel MOET upgraden. Ik heb trouwens een Lite Abbo. Baal stevig hiervan. Beetje lang verhaal maar goed. Wat zouden jullie doen? overstappen naar ander met een echte FUP?
60GB staat niet echt in verhouding met de dienst die je afneemt, maargoed dat is mijn mening.

'met een echte FUP' ... wat zoek je dan? Een ISP die FUP == onbeperkt stelt? Dan mag je wel eens van je wolkje afkomen en je ogen open doen.

Net als de ISP die op TV vertelt dat je 'geen datalimiet' hebt bij hun.

Leuke is dat 'geen limiet' wordt bedoeld als 'geen vaste waarde als limiet' en niet als onbepert dus zoals iedereen het leest (of wil lezen natuurlijk).

(noemen ze marketing overigens, slim praten ook wel)

Een lite abbo dat is 1024kbit? Dus een redelijk onderin/cheapo abonnementje. Als je er voldoende aan hebt prima. Maar die verbindingen zijn ook nog eens overboekt (1:25 bijvoorbeeld) om juist die prijs zo leuk te houden. Als mensen dus op zo'n lijntje 60GB per maand gaan doen ... tja, daar is het niet voor bedoeld/berekend natuurlijk.

Daarnaast kwa facturatie hebben ze redelijk gelijk, dat kost het gewoon (ze overdrijven wel iets). Kijk maar bij de hosting pakketten van aanbieders wat bandbreedte kost per GB. Maar dat is niet de hoofdreden van een FUP/Limiet, dat is die overboeking op het netwerk.

Eigenlijk ben je met duidelijke limieten veel beter af dan met een FUP in mijn visie, maar die mening delen (nog) weinigen met mij.
Icey schreef op 05 mei 2004 @ 22:28:
Vreemd... je heb een FUP, en ze beginnen met cashen na de 5GB?

FUP houd in dat je kijkt naar een aantal maanden, en of je dan meer dan het gemiddelde heb (ongeveer...). Dus als je 1 maandje 100 gb download is het niet erg, omdat je de maand daarna maar 15gb download.

Dit klinkt als een Limiet, geen FUP...
Klinkt als een richtlijn, dat houdt in als je een keer 15GB doet en daarna een maand 5GB hoor je ze dus niet. Die 60GB schrikken ze natuurlijk van omdat dat eigenlijk voor 6 maanden! berekend was. En ze verwachten absoluut niet dat je de komende maanden niets verbruikt.

Maar komop, een LITE abbo en traffic wat bijna zakelijk is .....

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 05-05-2004 22:41 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Dit is GEEN FUP, WEL een limiet.
er staat duidelijk FUP op de site, en bij dat abbo van 250 mb inbegrepen (die GO) staat wel 0.0006 center per mb extra in rekening.
en bij de lite ed staat helemaal niks aangegeven voor extra kosten, en FUP betekend dat als er andere mensen hinder van ondervinden dat je hevig download op de centrale, dat ze je minderen.
of ze hebben een limiet van 15 gb "in gedachten" mits aangegeven,
maar dankzei de FUP mag je de ene maand een keer 30GB downen en de andere maand wat minder, blijkt mij!
ik heb xs4all met een lite abbo en FUP
kep 50GB gedownt, en niks ervangehoord. :)

• Stampre
Je zegt het in je post zelf al, geen vaste waarde in je limiet. Dus gemiddeld datverbruik fluctueert per maand dus ook de FUP. Wat mij dus dwarszit is dat het gewoon keihard op 5 gb word gezet. En dan zonder ergens ook maar prijzen te vermelden een zin in de brief op te nemen als we zijn genoodzaakt hiervoor 101 euro in rekening te brengen. Niet dus. Dan moet je gewoon duidelijk zijn. mijn gemiddelde verbruik zal rond de 8 a 10 gb in de maand liggen, en dat vind ik zelf reel. ik heb niet voor niks een 24/7 verbinding.

• bjck
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 22:43:
Dit is GEEN FUP, WEL een limiet.
er staat duidelijk FUP op de site, en bij dat abbo van 250 mb inbegrepen (die GO) staat wel 0.0006 center per mb extra in rekening.
en bij de lite ed staat helemaal niks aangegeven voor extra kosten, en FUP betekend dat als er andere mensen hinder van ondervinden dat je hevig download op de centrale, dat ze je minderen.
of ze hebben een limiet van 15 gb "in gedachten" mits aangegeven,
maar dankzei de FUP mag je de ene maand een keer 30GB downen en de andere maand wat minder, blijkt mij!
ik heb xs4all met een lite abbo en FUP
kep 50GB gedownt, en niks ervangehoord. :)
Kleine correctie....

1) iedere isp met een FUP heeft een richtlijn intern

2) niet alleen op je centrale, maar iedere klant bij je ISP gaat het om. Eigenlijk meer om het 2de.

Verwijderd

bjck schreef op 05 mei 2004 @ 22:45:
[...]

Kleine correctie....

1) iedere isp met een FUP heeft een richtlijn intern

2) niet alleen op je centrale, maar iedere klant bij je ISP gaat het om. Eigenlijk meer om het 2de.
mjah zou kunnen maar niet volledig mee eens,
ik ken mensen die downen 120~180gb per maand, en horen ook gewoon niks ervan, toch is het fup.

• bjck
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 22:46:
[...]

mjah zou kunnen maar niet volledig mee eens,
ik ken mensen die downen 120~180gb per maand, en horen ook gewoon niks ervan, toch is het fup.
Kan natuurlijk, zolang er heel veel klanten bij die ISP zijn die vele malen minder doen waardoor het totaal gemiddelde laag genoeg is. Dan is het technisch geen probleem.

Maar het geeft je geen enkele garanties over de komende maanden en rechten kan je er helemaal niet aan ontlenen. Het kan dus prima zijn dat volgende maand dezelfde 'gemiddelde grenzen' aan FUP daar worden gesteld.

Iedereen wil altijd maar een ISP zonder vaste limieten. Maar juist is het stellen van zo'n onduidelijke bepaling als een FUP 10x erger eigenlijk. Die vaste limieten geven juist voor mij duidelijkheid en weet ik waar ik aan toe ben.

• bjck
Stampre schreef op 05 mei 2004 @ 22:36:
http://www.fiberworld.nl/inhoud/DISav.pdf puntje 4.27...
zal morgen ff de brief inscannen en online gooien. Wat vinden jullie is dit verslechtering van mijn abbo en dus per direct opzegbaar in plaats van maand opzegtermijn?
Hoezo is dat een 'verslechtering' van je abbo? Daar heb je voor getekend, dus je was er zelf bij dat je ermee akkoord ging. Ik ziet de verandering/verslechtering niet...... Je hebt immers zelf je klauw op het formulier gezet onder het kopje "ik ga akkoord met de AV"

• Stampre
je werkt bij een isp zeker? Ik heb toch getekend voor FUP niet voor een datalimiet van 5 gb in de maand!

• bjck
Stampre schreef op 05 mei 2004 @ 23:01:
je werkt bij een isp zeker? Ik heb toch getekend voor FUP niet voor een datalimiet van 5 gb in de maand!
4.27 Voor het gebruik van de datatransmissie faciliteiten van Dis Europe wordt door Dis Europe de zogenaamde
'Fair Use Policy' gehanteerd. Onder 'Fair Use' wordt verstaan, dat opdrachtgever zoveel mogelijk
binnen de dataverkeer-limiet behorende bij zijn abonnement blijft. Indien opdrachtgever de
datalimiet overschrijdt, zal hij hiervan per e-mail van worden verwittigd. Indien binnen drie maanden
de limiet voor de tweede maal wordt overschreden, zal het abonnement worden omgezet naar een
abonnement dat voldoende ruimte biedt voor het gegenereerde dataverkeer; de kosten hiervan
worden automatisch doorberekend aan opdrachtgever. Indien opdrachtgever in enige maand zijn
limiet met meer dan 25 % overschrijdt, behoudt Dis Europe zich het recht voor om per direct het
abonnement aan te passen
Hier heb je voor getekend, en dat is wat je nu krijgt.

Heb me overigens eens goed verdiept indeze materie. Ik ben een groot voorstander van eerlijk zaken doen en de belangen van de consument. (kijk veel dingen als kassa/trosrader etc etc).

• Stampre
Dat klopt, daar heb ik voor getekend. Maar dat staat niet in de brief hoor. zet hem morgen online

Verwijderd

Stampre schreef op 05 mei 2004 @ 23:01:
Moet je nu ook echt bijbetalen dan? Lijkt me niet, als dat niet in de AV staat. Ik denk, dat je dit meer als een waarschuwing moet zien. Kun je er vast rekening mee houden, dat je misschien wel verplicht moet gaan upgraden in de toekomst.

Het is vrij duidelijk dat je je aansluiting niet naar de FUP gebruikt. Blijkbaar hebben ze voor Lite een richtlijn van ongeveer 5 GB per maand staan. Als je daar dan (meerdere malen) ver overheen gaat, dan zitten daar gewoon consequenties aan vast. In dit geval zal het wel een verplichte overstap naar een duurder abonnement zijn.

• bjck
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 23:09:
[...]

Moet je nu ook echt bijbetalen dan? Lijkt me niet, als dat niet in de AV staat. Ik denk, dat je dit meer als een waarschuwing moet zien. Kun je er vast rekening mee houden, dat je misschien wel verplicht moet gaan upgraden in de toekomst.

Het is vrij duidelijk dat je je aansluiting niet naar de FUP gebruikt. Blijkbaar hebben ze voor Lite een richtlijn van ongeveer 5 GB per maand staan. Als je daar dan (meerdere malen) ver overheen gaat, dan zitten daar gewoon consequenties aan vast. In dit geval zal het wel een verplichte overstap naar een duurder abonnement zijn.
Dat bijbetalen zal wel een 'afschrik methode zijn' denk. En overstappen verplicht naar een 'duurder abonnement' zoals je het stelt zien zij meer als 'iets wat beter bij je past' ;)

Je betaald wat meer per maand, daarvoor mag je ook meer verbruiken per maand. En gratis krijg je dan ook nog eens meer snelheid. Wat wil je nu nog meer? (behalve voor 20 euro per maand onbeperkt downloaden op de wolk) ;)

Overigens is dit niet de eerste ISP waarvan ik op dit forum lees dat deze duidelijkheid/inzicht geeft in de richtlijnen van hun FUP. Chello en ook planet heb ik getallen van zien gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door bjck op 05-05-2004 23:36 ]

Verwijderd

bjck schreef op 05 mei 2004 @ 23:16:
[...]

Dat bijbetalen zal wel een 'afschrik methode zijn' denk. En overstappen verplicht naar een 'duurder abonnement' zoals je het stelt zien zij meer als 'iets wat beter bij je past' ;)

Je betaald wat meer per maand, daarvoor mag je ook meer verbruiken per maand. En gratis krijg je dan ook nog eens meer snelheid. Wat wil je nu nog meer? (behalve voor 20 euro per maand onbeperkt downloaden op de wolk) ;)

Overigens is dit niet de eerste ISP waarvan ik op dit forum lees dat deze duidelijkheid/inzicht geeft in de richtlijnen van hun FUP. Chello en ook planet heb ik getallen van zien gaan.
Als de TS elke maand zo'n 16 GB over de 5 GB Fair Use heengaat, zal hij binnenkort waarschijnlijk over mogen stappen op dat abbo met 15 GB Fair Use. Dat is ook wel terecht, volgens mij. Extra in rekening brengen valt niet binnen (het gequote stuk van) de algemene voorwaarden. Ik denk dus, dat zijn ISP dit middel wel gaat aangrijpen als de TS zijn surf- en downloadgedrag niet aan gaat passen.

TS: Als ze je echt dat bedrag willen laten bijbetalen, dan zou ik (indien mogelijk) echt a.s.a.p. overstappen. Ben je trouwens per e-mail op de hoogte gebracht van je overschrijding van de FUP? Dat doen ze namelijk volgens de AV.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 09:04 ]

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

heb je een email ontvangen (of kunnen zij aantonen dat ze er een gestuurd hebben) zoals er in die voorwaarden staat?
algemene voorwaarden moet van twee kanten komen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Stampre
nee via brief.
Heb mijn verbruik bekeken en voor januari en februai was het 5,5, maart 10 en april 16 gb

Verwijderd

Die 101 euro is alleen om aan te geven dat je veel meer gebruikt dan waar je voor betaald en dat je volgende keer een hogere snelheid maar ook een hogere rekening kan verwachten. Hmm wat voor abbo zou je krijgen voor 101 euro per maand :7

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44
Stampre schreef op 05 mei 2004 @ 22:24:
.... terwijl ik notabene vorige maand nog gebeld heb en toen is mij verteld dat ik me bij 60 GB maar zorgen moest gaan maken.
Dit is erg raar, als de mensen daar als niet eens weten wat de FUP limiet is. Lijkt me ook handig als ze die gewoon openbaar maken dus in de AV zetten. Dat weet iedereen war hij/zij zich aan moet houden.

En 101 euro voor 16 Gig??? Vind ik erg duur, maar die tarieven moet je wel ergens kunnen vinden. Anders kunnen ze elke willekeurig bedrag op de rekening planten.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

jongentje schreef op 06 mei 2004 @ 09:38:
[...]
Dit is erg raar, als de mensen daar als niet eens weten wat de FUP limiet is. Lijkt me ook handig als ze die gewoon openbaar maken dus in de AV zetten. Dat weet iedereen war hij/zij zich aan moet houden.
nogmaals uit de av:
Onder 'Fair Use' wordt verstaan, dat opdrachtgever zoveel mogelijk
binnen de dataverkeer-limiet behorende bij zijn abonnement blijft.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

In de brief staat het volgende :
Lite (1024/320) : 5GB FUP
Basic (2048/320) : 10GB FUP
Extra (4096/640) : 20GB FUP

Gaat alleen over KPN ADSL abbo's.

Ik heb zelf ook een brief gehad (ik heb Basic). Dit is overigens de eerste keer dat ik een 'limiet' zie van Fiberworld. De FUP gaat over het dataverkeer, dus up- en download opgeteld.

ALGEMENE VOORWAARDEN

[ Voor 44% gewijzigd door EquiNox op 06-05-2004 11:34 ]

• Stampre
Maar wat ga jij hiermee doen? Ik ga mijn adsl verhuizen iig.

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ik ben mijn opties nog aan het afwegen, ik doe het deze maand rustig aan met mijn verbinding.

[ Voor 41% gewijzigd door EquiNox op 06-05-2004 11:46 ]

• Stampre
Dat is in ieder geval ding dat zeker is. Ben me nu aan het orienteren op het overstap abbonnement. ga ze dadelijk nog even bellen.

Inmiddels contact gehad, ze blijven bij opzegtermijn van 1 maand. Maar ik kon mijn lachen bijna niet inhouden toen ik zei dat er dus gewoon harde datlimiet was. Het volgende antwoord kreeg ik: " nee, het is geen datalimiet. Het is een datalimiet op de FUP. :) ja zo ken ik er nog wel een paar

[ Voor 54% gewijzigd door Stampre op 06-05-2004 12:13 ]

Verwijderd

Hmmm... Volgens mij is het gewoon een verbruikslimiet. Ik bedoel dat het toch wel begrijpelijk is dat je als "grootverbruiker" iets bij zou moeten betalen. Uiteindelijk kost het dataverkeer de provider ook genoeg.

De zgn limiet van 5GB op een lite abbo vind ik wel wat aan de lage kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 12:59 ]

Verwijderd

Stampre schreef op 06 mei 2004 @ 12:05:
Dat is in ieder geval ding dat zeker is. Ben me nu aan het orienteren op het overstap abbonnement. ga ze dadelijk nog even bellen.

Inmiddels contact gehad, ze blijven bij opzegtermijn van 1 maand. Maar ik kon mijn lachen bijna niet inhouden toen ik zei dat er dus gewoon harde datlimiet was. Het volgende antwoord kreeg ik: " nee, het is geen datalimiet. Het is een datalimiet op de FUP. :) ja zo ken ik er nog wel een paar
Het is geen harde datalimiet, denk dat we beter om jouw kunnen lachen. Het is een limiet die je gemiddeld over bepaalde tijd maghalen. Als je er een keertje overheen gaat is dat niet erg. Maar als jij 4x het maximale dl in 1 maand dan krijg je meteen wel een bericht dat je naar duurder abbo moet kijken als je dat wil blijven doen. Bij een harde datalimiet moet je gewoon betalen voor elke 100MB die je meer dl en dat hoef jij nu niet. Mja dat is al eerder gezegt hier.....

• bjck
Ik heb het idee dat iedereen juist voor een FUP kiest omdat ze dan denken 'geen gezeik met traffic' te ontvangen. Maar dat is niet geheel wat een FUP inhoudt natuurlijk.

De FUP houdt alleen maar in dat ze je niet direct afrekenen als je iets extra's doet een keer. Dit omdat verkeer per maand nooit gelijk is. En je de ene maand minder traffic hebt dan de andere.

Maar ook bij een FUP is er een richtlijn. Dus een soort grens (noem het een datalimiet als je wenst). En ook ISP's die ik lees op hun website of zelfs op TV 'onbeperkt' hoor zeggen/stellen hebben een FUP.

Simpelweg omdat particuliere adsl aansluitingen altijd overboekt (gedeeld op de bandbreedte binnen het dsl-netwerk en de backbone) zijn. Onbeperkt is technisch dus helemaal niet mogelijk.

Nu zie je ook 2 soorten 'datalimieten' in de markt voor zover ik gezien heb.

1) Keiharde limieten met een bedrag per extra mb/gb genoemd (vooral de lite abbo's zoals hetnet etc
2) Limieten genoemd als soort richtlijn/maximum

bij puntje 2 is er dus eigenlijk ook gewoon sprake van een soort FUP alleen weet je van tevoren waar je aantoe bent. En waar je je op kunt richten bij het uitzoeken van een abonnement wat bij je past. Hoe een ISP het ook omschrijft in de product specificaties hangt af van de marketing afdeling. Het schrijven van 'geen limiet' en een onduidelijke FUP in de AV opnemen is marketing technisch het beste natuurlijk, maar voor ons consumenten toch een soort nepperij.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 20:49
De snelste internetverbinding.

Je bent 24 uur per dag online en je hebt geen enkele downloadlimiet, waardoor je net zoveel muziek, films en foto’s kunt downloaden als jij wilt. Bovendien haal je met @Home Breedband letterlijk meer uit je kabelaansluiting. Want meerdere pc’s sluit je het beste aan met @Home Breedband.
Ik down- en upload zelf aardig wat met @Home Breedband hier (+/- 80GB down, 50GB up per maand). Maar dat mag dus schijnbaar gewoon volgens deze quote? Ik heb nl. liever niet straks een rekening van €xxx op m'n deurmat :).

tvw

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
iets schreef op 06 mei 2004 @ 23:49:
[...]

Ik down- en upload zelf aardig wat met @Home Breedband hier (+/- 80GB down, 50GB up per maand). Maar dat mag dus schijnbaar gewoon volgens deze quote? Ik heb nl. liever niet straks een rekening van €xxx op m'n deurmat :).
ik kreeg een paar jaar geleden wel degelijk een keer een mailtje van @Home dat ik teveel had gedownload. Het kwam er op neer dat ik minder in de avonduren moest downloaden (dan is het immers het drukst), maar er werd verder niet gedreigd met afsluiting of extra betalen oid.

Maar ik heb verder nooit meer wat van @Home gehoord. Ik denk dat ze pas mailtjes gaan versturen als er klachten komen in een bepaalde wijk over lage snelheden oid. Dan pikken ze de grootste downloaders van die wijk eruit en sturen ze een mailtje. Het zal dus denk ik vnl. de factor overlast zijn en niet zozeer de absoluut verbruikte gigabytes. Ik denk alleen wel dat jij de eerste bent die zo'n mailtje krijgt als er problemen zijn in jouw wijk :) 80GB gemiddeld per maand lijkt me toch nog vrij veel...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tja, je had het kunnen weten... Lees van hun site :
Fair use wordt als volgt berekend:
Het gebruik van alle gebruikers gedeeld door het aantal gebruikers levert het gemiddelde gebruik op. Hier wordt 25% bij op geteld, zit uw dataverkeer hierboven dan is het verbruik te hoog en zullen wij u hiervan op de hoogte brengen.
25% :X...
Dat is écht superweinig... Ik zou 100% of ergens in die orde van grootte eigenlijk wel 'fair' vinden.

Gemiddel 5 gig, en jij 10, moet nog net kunnen...

Maar als het gemiddelde 4 is, mag jij maar 5 bij deze knakkers :X... Dit heeft dus ook geen ene reet met fair use te maken, want de use zou minder fair worden als anderen minder verbruiken? Dat is toch lichtelijk apart...

Er staat ook helemaal nergens op die site iets van "Dit is voor oude mensen die alleen emailen en een klein beetje surfen..."

Dus dan zou je je abonnementsvorm alleen moeten bepalen op de snelheid... Beetje vreemde gang van zaken allemaal bij die provider...

• bjck
Lijkt me sterk dat iedereen het op die manier gebruikt idd. Dan zou je de dupe kunnen zijn van het feit dat er allemaal nieuwe klanten komen die alleen wat mailen/surfen idd. En het netwerk kan veel meer hebben dan dat.

Er is vooraf een calculatie mogelijk wat het gemiddelde per dienst moet zijn.

snelheid / overboeking * aantal_seconden_in_een maand

zolang het gemiddelde daaronder blijft is het geen probleem, en ze schrijven vast alleen de uitschieters aan.

Maar dat houdt wel in als je een 1024 product / lijn afneemt met laten we even zeggen 1:25 (maximale) overboeking:

1024kbit/s / 25 = 40.96kbit/s (dat zou je halen als iedereen tegelijk download bij je ISP)

60*60*24*30 seconden in een maand = 2592000 seconden

dus 40.96kbit * 2592000 seconden = 106168320kbit = 12.66 GB per maand.

En dat is met een 1:25 overboeking! Vaak is juist bij die LITE producten de overboeking hoger ingezet om de prijs zo lekker laag te houden.

Verwijderd

iets schreef op 06 mei 2004 @ 23:49:
[...]

Als @home er problemen mee krijgt, laten ze je dat vantevoren ook gewoon even weten. Rode kaart ofzo geloof ik.

• bjck
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 19:39:
[...]

Als @home er problemen mee krijgt, laten ze je dat vantevoren ook gewoon even weten. Rode kaart ofzo geloof ik.
Opzich is veel traffic geen probleem voor een ISP. Maar kies dan wel een abbo waar dat bij past & kan. Het hele probleem zit hem hier in het LITE abbo van 1024. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:36

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 12:48:
Hmmm... Volgens mij is het gewoon een verbruikslimiet. Ik bedoel dat het toch wel begrijpelijk is dat je als "grootverbruiker" iets bij zou moeten betalen. Uiteindelijk kost het dataverkeer de provider ook genoeg.

De zgn limiet van 5GB op een lite abbo vind ik wel wat aan de lage kant.
Even heel gekscherend gezegd.

Bij BBned heb je een overboeking van 1:25.
Je hebt een 1Mbit lijntje.
1Mbit is per maand 306,15GB verkeer. (zie hieronder, rekenwonder ;))
306.9/25 = 12,246 GB per maand.

Uitgaande van de overboeking zou een 1Mbit verbinding binnen de FUP op ongeveer 12GB uitkomen. Heb je een 512kbit lijnt kom je op ±6GB. 2Mbit bijna 25GB en 8Mbit ongeveer 100GB.

Er zijn zat ISP's die geen datalimiet kennen, totdat er daadwerkelijk zoveel gebruikers zijn dat de overboeking in gevaar komt is er dan niks aan de hand. En omdat er bergen mensen zijn die met hun verbinding echt maar een paar GB verkeer doen is de kans best aanwezig dat je door middeling eigenlijk nooit in de knoei komt met je overboeking. :)
Houdt je echter vast aan die overboeking, dan klopt 5GB wel aardig voor een FUP.

Aangezien ik ook in deze thread zie dat er een fout wordt gemaakt in de berekening, hierbij:
Eerst bepalen we hoeveel dagen er in een maand zitten, waarbij we kijken naar een periode van 4 jaar, zodat we ook een schrikkeljaar meenemen.
(4x365)+1 = 1461 dagen in 48 maanden
1461 / 48 = 30.4375 dagen per maand

Dan is het zaak dat we weten hoeveel seconden er in een dag gaan, zodat we uiteindelijk kunnen uitrekenen hoeveel seconden er in een maand gaan:
60s per minuut, 60 minuten per uur, 24 uren per dag:
60*60*24 = 86400 seconden per dag

Het aantal seconden per maand komt dan op:
30.4375 * 86400 = 2.629.800 seconden

Okay dan nu het echte rekenwerk:
1 bit/s komt neer op 2.629.800 bits per maand
1kbit = 1000bit/s en dus is 1kbit/s 1000 * 2.629.800bit = 2.629.800.000bit
1Mbit = 1000kbit/s en dus is 1Mbit/s 1000 * 2.629.800.000bit = 2.629.800.000.000bit

Om van bit naar byte om te rekenen moeten we delen door 8 (en later veelvouden van 1024):
1Mbit/s is 2.629.800.000.000bit
2.629.800.000.000bit is 328.725.000.000byte
Delen we 328.725.000.000byte door 1024 krijgen we kBytes:
328.725.000.000 / 1024 = 321.020.507,8125kByte
Delen we dit getal nogmaals door 1024, dan krijgen we Mbytes:
321.020.507,8125kByte / 1024 = 313.496,5896606445Mbyte
Nog een keer delen door 1024 levert ons Gbytes op en die zochten we:
313.496,5896606445Mbyte / 1024 = 306,1490133404731Gbyte :)

Het komt er derhalve op neer dat 1Mbit/s ±306,15 Gbyte is en niet meer dan dat.
Ja het was maar een kleine fout, maar 400MB is niet weinig! (Zeker als je € 0,006 per MB moet betalen)

[ Voor 44% gewijzigd door Floor-is op 08-05-2004 02:34 ]

Bericht hierboven

• bjck
Floris schreef op 08 mei 2004 @ 02:25:
[...]

Uitgaande van de overboeking zou een 1Mbit verbinding binnen de FUP op ongeveer 12GB uitkomen. Heb je een 512kbit lijnt kom je op ±6GB. 2Mbit bijna 25GB en 8Mbit ongeveer 100GB.

Er zijn zat ISP's die geen datalimiet kennen, totdat er daadwerkelijk zoveel gebruikers zijn dat de overboeking in gevaar komt is er dan niks aan de hand. En omdat er bergen mensen zijn die met hun verbinding echt maar een paar GB verkeer doen is de kans best aanwezig dat je door middeling eigenlijk nooit in de knoei komt met je overboeking. :)
Houdt je echter vast aan die overboeking, dan klopt 5GB wel aardig voor een FUP.

Aangezien ik ook in deze thread zie dat er een fout wordt gemaakt in de berekening, hierbij:

[...]

Ja het was maar een kleine fout, maar 400MB is niet weinig! (Zeker als je € 0,006 per MB moet betalen)
Die 'fout' klopt, officieel zou je het idd per schrikkeljaar moeten verrekenen (dus per 4 jaar idd). Maar nu speelt overboeking een partij per dag / per minuut / per seconde al natuurlijk.

Dat veel andere mensen vele malen minder doen klopt vaak natuurlijk. En daarom kan het best zijn dat er ISP's zijn die iemand met een 1Mbit lijn die 40GB per maand doet nog niet aanspreekt (en ook niet nodig is nog).

Maar het gemiddelde van het verkeer per gebruiker neemt alleen maar toe natuurlijk. Alles wordt meer, groter en vaker. Als iemand nu schrijft:

"Ik zit bij ISP X en trek zonder dat ik iets hoor 200GB per maand" geeft geen enkele garantie hoe het volgende week/maand etc zal zijn.

Juist de overboeking berekenen geeft je inzicht in wat je ongeveer kan verwachten bij het door jou gekozen lijntype.

En de 1:25 is nog redelijk laag gekozen. (weet ik toevallig van bbned die waarde) ik lees her en der dat het bij KPN-adsl wel eens 1:40 kan zijn. En dat ze voor de LITE abonnementen het zelfs nog hoger leggen om de prijs zo laag te kunnen houden.

Pagina: 1