[SLACK+PCMCIA] Werkt niet ?

Pagina: 1
Acties:

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Hoi iedereen,
Voordat julie denken dit topic heb ik al duizend keer gezien, ik heb gezocht, en gevonden maar niet wat ik nodig had. In ieder geval had niemand hetzelfde probleem als ik.

Mijn probleem is als volgt, ik heb een Edimax EP-4103DL Fast Ethernet Adapater, PCMCIA gekocht voor mijn Linux laptop/server (don't ask ;) ).
Nu heeft een oude PCMCIA kaart altijd gewerkt maar die is helaas overleden vandaar de nieuwe.
Pcmcia is dus geinstalleerd op de laptop. Als package wel te verstaan. Nu vond ik in dit topic het volgende:
Daar waar ik mijn PCMCIA niet via de kernel heb gecompileerd maar via een los pakketje, is mijn include directory niet zoals aangegeven maar als volgt:
/usr/src/pcmcia-cs-3.2.0/include/
Dit map heb ik dus niet eens. Wanneer ik (na een updatedb ;) ) locate pcmcia-cs doe (de package naam) wordt er niks gevonden behalve de documenten en de logs van slapt-get.

Het vreemde is, wanneer ik /etc/rc.d/rc.pcmcia start run , ik de melding krijg van carmngr dat er in /proc/devices/ geen drivers staan voor pcmcia. Ook niet na een reboot. Dit zal er wel iets mee te maken hebben.

Later las ik dat ik de standaard drivers voor 8139too module ook kan gebruiken. Nu lijkt me dat geen zin hebben aangezien vorige stap al geen resultaat gaf, maar goed om te proberen deed ik modprobe 8139too , wat een aantal errors tot gevolg had. De eerste en belangrijkste (volgens mij) luid: init_module: No such device caused by incorect module parameters, including invalid IO or IRQ paramaeters.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Met de handleidingen erbij kom ik niet veel verder dus misschien dat iemand van julie nog een idee heeft.

edit:

Okeej lekker stom, het gaat om een Slackware 9.0 installatie met een 2.4 kernel. Het is een Toshiba laptop verder niks bijzonders aan op te merken.

Update
Ik heb het volglende toegevoegd aan mijn /etc/pcmcia/config bestand.
device "realtek_cb"
class "network" module "cb_enabler", "realtek_cb"

card "Realtek CardBus Ethernet Card"
manfid 0x0000, 0x024c
bind "realtek_cb"
Ik geloof dat ik daarna de volgende errors rijker ben geworden:
Intel PCIC prove: note found.
Databook TCIC-2 PCMCIA probe : not found.
ds: nos socket drivers loaded!
Ik geloof dat die laatste error gelijk is aan die van cardmngr wanneer ik /etc/rc.d/rc.pcmcia draai, no drivers in /proc/devices .

[ Voor 22% gewijzigd door G F0rce 1 op 05-05-2004 22:12 ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Heb je yenta_socket wel geladen?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

... of een andere PCMCIA-controller, i82365 is een veelvoorkomende bv.

post de output van dmesg eens bv, dan kunnen wij zien of je kernel uberhaupt de PCMCIA sloten wel ziet. Dan pas gaat het werken als je er een kaart in doet enzo....

It sounds like it could be either bad hardware or software

• G F0rce 1
Ik ben vanavond pas weer thuis dan zal ik de output van dmesg posten.
dan kunnen wij zien of je kernel uberhaupt de PCMCIA sloten wel ziet. Dan pas gaat het werken als je er een kaart in doet enzo....
Waaraan kan je dat zien? Dan hoef ik het niet helemaal over te typen :/

[ Voor 62% gewijzigd door G F0rce 1 op 06-05-2004 15:23 ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• G F0rce 1
Hier is mijn DMESG.
EXT3 FS 2.4-0.9.19, 19 August 2002 on ide0(3,2), internal journal
Linux agpart interface v0.99 (c) Jeff Hartmann
agpgart: Maximum memory to use for agp memory: 16M
agpgart: no supported devices found.
scsi0: SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices
options: [pci][cardbus][pm]
isapnp: Scanning for PnP cards ...
isapnp: No Plug & Play device found
Intel PCIC probet: not found.
Databook TCIC-2 PCMCIA probe: not found.
ds: no socket drivers loaded!
usb.c: registered new driver ubdevfs
usb.c: registered new driver hub
usb-ohci.c: USB OHCI at membase 0xc4041000, IRQ 11
[heel stuk over usb]
Installing knfsd (copyright (C) 1996 okir@monad.swb.de)
Dat was het wel zo'n beetje. Misschien dat julie hier wat meer mee kunnen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Uit je dmesg zie ik niet dat er een driver voor je pcmcia geladen wordt.
Pas dan zal cardmgr er iets mee kunnen.
Je hebt dus eerst de juiste driver voor je pcmcia chipset nodig.

Dan kan het ook nog zijn dat je een 16 bits pcmcia interface hebt, en daarin
gaat een 32 bits (cardbus) kaartje niet werken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• G F0rce 1
Goed dan denk ik dat die kans groot is. Ik ga is uitzoeken of de oude 16 bits was. Het gaat om een hele oude laptop dus het zou best kunnen dat dat het geval is.
In ieder geval weet ik zeker dat de Cardbus altijd gewerkt heeft. Hoe kan het dat er nu geen drivers voor worden geladen? Ik heb op de CD een source misschien dat ik die gecompiled krijg in plaats van de package te gebruiken.

[ Voor 43% gewijzigd door G F0rce 1 op 06-05-2004 19:46 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

G F0rce 1 schreef op 06 mei 2004 @ 09:11:
Ik ben vanavond pas weer thuis dan zal ik de output van dmesg posten.

[...]

Waaraan kan je dat zien? Dan hoef ik het niet helemaal over te typen :/
dmesg > bestand, en dan bestand copy/pasten hier (of online zetten ergens).

en als je nu ns modprobe i83265 doet, en dan nog een keer dmesg (of laatste lines)

en indien dat fout gaat (dwz, een device not found melding), wat doet
code:
1
ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/pcmcia/

let op de backtick ( ` ), dat is dus de toets boven je tab, en niet de single quote ( ' ).

[ Voor 4% gewijzigd door smokalot op 06-05-2004 19:47 ]

• G F0rce 1
Ik kan niet naar een bestand doen aangezien ik geen netwerk heb op de laptop :/ . Maar goed zoals je al suggereerde, modprobe werkt niet. Als ik de gegeven code uitvoer is het resultaat:
ds.o.gz
i82092.o.gz
i82365.o.gz
pcmcia_core.o.gz
tcic.o.gz
yenta_socket.o.gz
Bovenstaande is rood gedrukt. Ik heb nog geen info kunnen vinden over de oude netwerkkaart om te zien hoeveel bits die was. Het gaat om een Dynalink 100C2.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Die dynalink 100C is wel 32 bit als ik het goed heb.

Probeer eens een modprobe op de modules die je gevonden hebt,
dus
code:
1
2
3
4
modprobe ds
modprobe i82092

enz.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• G F0rce 1
Okeej de tweede keer raak , modprobe i82092 gaf geen error. Wat is nu de volgende stap want als 'beginner' ben ik inmiddels een beetje de weg kwijt :) .
Overigens geeft /etc/rc.d/rc.pcmcia start nog steeds een dezelfde fout van cardmgt[539: no pcmicia driver in /proc/devices .

[edit]
Ik zie net dat modprobe pcmcia_core ook geen errors geeft. Jammer genoeg beinvloed het niet het resultaat van rc.pcmcia start .

Ook zie ik net op de website van linksys dat er ook zoiets is als een L100C232 ik heb er geen 32 opstaan dus ik vrees maar goed eerst maar uberhaubt die cardbus zien werkend te krijgen.

[ Voor 74% gewijzigd door G F0rce 1 op 07-05-2004 00:14 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

als je lspci geinstalleerd hebt (onderdeel van pciutils geloof ik) kun je dat eens proberen, volgens mij is cardbus altijd op je PCI bus aangesloten nl. (aangezien PCI ook 32bit is). Als output staat er dan iets over een PCMCIA of cardbus controller, en welk type enzo, en zo niet dan is het geen cardbus...

geeft ie geen errors terug als je het commando ingetypt hebt, of zie je ook als je de module geladen hebt en dmesg doet geen errors.

(overigens kun je toch wel via floppy ofzo bestanden kopieren? lijkt me niet nuttig om te gaan overtypen...)

• G F0rce 1
Na de werkende modprobes te hebben uitgevoerd veranderd er helaas niks aan de output van lspci .
De errors krijg ik zodra ik de overige modules modprobe.

• smokalot

smokalot

titel onder

G F0rce 1 schreef op 07 mei 2004 @ 18:57:
Na de werkende modprobes te hebben uitgevoerd veranderd er helaas niks aan de output van lspci .
De errors krijg ik zodra ik de overige modules modprobe.
lspci gaat ook nooit veranderen, aangezien het je PCI bus weergeeft, en die verander je ook niet. hij geeft een lijst van alle aparaatidentificaties op de bus, en daar verandert niets aan als je een driver laadt.

dmesg verandert wel na een modprobe, die geeft namelijk mededelingen van de kernel.

• G F0rce 1
Okeej , vraag niet hoe, maar ik ben nu zover dat ik de cardmanager geladen heb. Alleen de kaart zelf lijkt nog niet te werken /etc/rc.d/rc.inet1 geeft de error SIOCADDRT: Network is inreachable . Het lijkt er volgens mij nu op dat ik met de drivers van de netwerkkaart aan de slag moet.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Voor pcmcia netwerkkaarten moet je volgens mij niet in je rc.inet1 zijn,
maar die configureer je in /etc/pcmcia/network files.

Ik zou even een goede pcmcia howto doornemen, die zijn er vast wel.

Maar in het kort is dit wat er gebeurt: (moet gebeuren ?)
1. De kernel wordt gestart en drivers voor je pcmcia chipset worden geladen,
hetzij als built-in driver, hetzij als module
2. cardmgr wordt gestart, en deze zal je pcmcia slots in de gaten houden.
3. Als er een kaart ingestopt wordt, kijkt cardmgr in de config files in /etc/pcmcia
wat het is, en welke drivers er verder geladen moeten worden en wat er aan configuratie
bij hoort.

succes !

Verwijderd

Ik heb in het verleden wel vaker pcmcia gebruikt op Tosibha, icm FreeBSD en Debian. Helaas is dat te lang geleden om je bruikbare tips te geven. Ik weet wel dat in de Toshiba bios je een cardmngr kunt opgeven, keuze auto, pcic, cardbus ofzoiets.. Misschien staat ie nu op auto en is het beter om dit even op cardbus te zetten. Misschien helpt het.. Maarja je vorige kaart werkte wel geef je al aan...

• G F0rce 1
Die werkte inderdaad en deze laptop kent geen BIOS instellingen, of , wat ook nog zou kunnen laat de toets om het BIOS in te komen niet zien. Ik zal bovenstaande tips nog is door nemen en kijken of het resultaat geeft. In ieder geval bedankt.

• G F0rce 1
Goed even snel een ander vraagje. Weten julie hoe ik in het bios van de betrefffende laptop, een Toshiba Sattelite 440 CDT kom? Google is niet mijn vriend vandaag.
Als dit lukt kan ik een her install doen misschien dat dat helpt want ik kom er niet uit. Maar het probleem is dat de laptop niet van CD boot en dat van diskette ook niet wil lukken omdat ik de root diskette niet goed gemaakt krijg. Moet ik die color.gz als image op een diskette zetten of gewoon het bestandje erop zetten?

Pagina: 1