Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 21:32:
[...]
Zoiets zat ik eerst ook aan te denken...
Het geheugenchippie heeft aan 1 kant 3 chips zitten, aan de andere kant is het leeg. Gek dat op de HP site en via Google niets te vinden is, achja 1987

Wat je hier hebt is een volledig standaard 30p FP Parity SIMM.
Dat kun je uit die 1MBytes (1Mx9) 60ns halen, 1M(bit)x9=9Mbit, waarvan 1 voor parity, dus hou je 8Mbit=1MByte over
Met 3 chips betekent dat dat de kleinste chip een 1Mbit parity chip is en de andere twee dus elk 4Mb zijn, waarschijnlijk in een 1Mx4 configuratie.
Dat het 60ns is verbaast wel, want dat is geheugen dat tot zo'n 75MHz kan draaien (voor snelheden lager dan 60MHz zou 70ns volstaan hebben). Dat is dus veel sneller dan de snelste 486 geheugenbussen (meestal max 40MHz, uitzonderlijk 50MHz). Als je dat combineert met het HP typenr is het waarschijnlijk printergeheugen. Dat is ook waarschijnlijk omdat je er maar twee van hebt. Een 386DX of 486 geheugenbus is namelijk 32b breed, terwijl een 30p SIMM maar 8b breed is, dus heb je er 4 van nodig om de bus te vullen. 2 modules geven dus aan dat het uit een 16b brede geheugenbus komt, wat dus max een 386SX had kunnen zijn als het een PC was, met dus hooguit 33MHz. Ronduit onzinnig om daar 60ns geheugen voor te gebruiken, zelfs 80ns had (net) volstaan.
En dan de vraag naar waarde, en dat is nagenoeg niets. Misschien dat iemand die specifiek geheugen zoekt voor een Laserjet II of III ofzo hier wat een heeft en er een paar EUR voor over heeft, maar zelfs ik (zo'n verwoede verzamelaar van oude troep dat ik er een kelder mee vol heb) gooi tegenwoordig alle 30p SIMMs gelijk de deur uit. Enige wat ik hier nog heb is tweemaal vier identieke 4MB 60ns parity reepjes, die mbv een 4x8p=>1x72p converter nog in 72p systemen te gebruiken zijn
Edit:
Mierenneukmodus- die bak die je 'EDO bak' noemt bevat waarschijnlijk een stuk meer FP dan EDO. Noem het dus een SIMM bak (zie m'n opmerking over form factor vs. geheugentype in een andere topic van je

)
Edit2:
Uhm, ik sta open voor veel rare dingen mbt geheugentypes en form factor (6 maanden terug kwam ik nog achter een type DRAM waar ik nooit van gehoord had en (toen nog) niet in de RAM FAQ stond, namelijk EDRAM- daarnaast heb ik ook vernomen dat sommige vroege PPro bordjes uitgerust waren met 8 of 16 30p SIMM sloten

), maar de kans op 32MB SDRAM in een 30p SIMM acht ik wel ZEER klein. Als je denkt dat dat er wel tussen zit, inscannen die SIMM (en dan met name de opschrift op de chips)
Edit3:
Mbt sleutelhangers enzo- Erg grappig is dat sommige 30p SIMMs gebruikt maakte van 'topless' chips, dwz chips zonder harde plastic omhulsel, met een kwak zwarte hars eroverheen. Deze SIMMs hadden nagenoeg altijd op de achterkant een erg grote stikker (bijna zo groot als de SIMM zelf) met in koeieletters daarop het woord '
TOPLESS'. Ik moet nog steeds eens mijn verzameling van deze dingen aan elkaar rijgen tot een ketting en mijn vriendin zover krijgen dat ze er eens mee gaat poseren
[
Voor 29% gewijzigd door
dion_b op 05-05-2004 22:19
]