333 Mhz geheugen in een 400 Mhz systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 22:03

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Hoi,

Ik heb in mijn huidige configuratie 768 MB 333 Mhz DDR zitten en ik wil binnenkort overstappen op een AMD64 systeem waar 400 Mhz geheugen op kan. 333 moet ook wel werken (mits het mobo het pikt(merk))

uit financiële overwegingen wil ik misschien de aanschaf van dit 400 Mhz geheugen even uitstellen.

Mijn vraag is:

Is dit 400 Mhz geheugen beduidend sneller ? en zo ja waar valt meer snelheidswinst te behalen (games en CAD) met 768 MB 333Mhz OF 512 MB 400Mhz ?

bij voorbaat dank :)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is simpel: hou je geheugengebruik in de gaten. Verbruik je momenteel met jouw 768MB geheugen regelmatig méér dan 512MB, dan lijkt me de keuze vrij duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
hoe kan ik dit in de gaten houden ? zijn er programma's die piekbelastingen kunnen registreren binnen een sessie ? want als ik aan het gamen ben kan ik niet ff in taakbeheer kijken ofzo ;)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel geheugen heb ik nodig?" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
Ja, je kunt onder XP zelfs een logboek met daarin door jou geselecteerde performance objecten toevoegen. Klik rechts op deze computer -> Beheren -> Prestatielogboeken en signalen en spelen maar :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
hmmm, in farcry kom ik dik boven de 700 mb uit het vreemde is alleen dat het geheugen gebruik blijft oplopen (langzaam) het begon bij 550 en bleef oplopen helemaal naar 741 (daar ben ik gestopt met gamen) ongeacht het terein (binnen of buiten water of oerwoud wel of geen vijanden) raar dus....

maar ik zal maar vast gaan sparen voor 400 Mhz geheugen en dan 1024 stukjes :P

2 vraagjes nog....

zit er veel verschil tussen 333 en 400 opzich ? reageert het echt sneller of eigenlijk alleen theoretisch ?

ik zie dat er al 500 Mhz geheugen is en dat dit goedkoper is dan 400 Mhz ? het moederbord dat ik op het oog heb supportered tot 400 Mhz (alle andere merken ook) maar kan dit 500 Mhz geheugen ook werken ? ofwel kun je het instellen om op 400 Mhz te laten lopen ? want das natuurlijk interessanter dan voor elk systeem nieuw geheugen te gaan kopen... dan kan het nog een generatietje mee ?

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:57
Tegenwoordig is het meeste geheugen heerlijk backwards compatible, zodat je die 500Mhz repen ook goed kan gebruiken :)

Sterker nog, waarschijnlijk zijn die ook strakker te timen zodat ze op 400Mhz sneller zijn dan standaart 400Mhz geheugen. Overigens geldt dit ook andersom: als je nu erg snel 333Mhz geheugen hebt wat zeer strak getimed kan worden plus een redelijke overclock aankan is het prestatieverschil met brak 400Mhz geheugen waarschijnlijk nauwelijks merkbaar (afgezien van wat benchmarks dus ;))

[ Voor 1% gewijzigd door FragFrog op 05-05-2004 21:45 . Reden: typo's ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
is dat een beetje makkelijk in te stellen dan (en hoe)? en hoe weet ik welk geheugen goed backward compatible is ?

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Badderbeest schreef op 05 mei 2004 @ 21:40:
maar ik zal maar vast gaan sparen voor 400 Mhz geheugen en dan 1024 stukjes :P
Heel goed d:)b
zit er veel verschil tussen 333 en 400 opzich ? reageert het echt sneller of eigenlijk alleen theoretisch ?
DDR333 = PC2700 = 2700MB/s
DDR400 = PC3200 = 3200MB/s

Dat scheelt dus 500MB/s en ja, dat is best wel veel :) theoretisch gezien dan ;)

Als jouw geheugenbus synchroon loopt aan de FSB, zul je het meeste profijt trekken van de snelheid. Als je bijvoorbeeld PC2700 naast een Barton@400 draait, dan heb je een tekort aan geheugenbandbreedte. En dat kun je wel merken. Het beste is dan om 'netjes' PC3200 naast een Barton@400 te zetten :)
ik zie dat er al 500 Mhz geheugen is en dat dit goedkoper is dan 400 Mhz ?
Let er ook op dat er verschillen tussen merken onderling zijn. Bijvoorbeeld timings, support, garantie. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Welk geheugen moet ik nemen?"
het moederbord dat ik op het oog heb supportered tot 400 Mhz (alle andere merken ook) maar kan dit 500 Mhz geheugen ook werken ? ofwel kun je het instellen om op 400 Mhz te laten lopen ?
Ja, dat kan, zie wederom de FAQ van dit subforum :)

Gezien de vindbaarheid van de antwoorden op jouw vragen (grotendeels gewoon in de FAQ van dit subforum te vinden), verzoek ik je om voortaan toch eerst even vooronderzoek te plegen eer je een topic opent/vragen stelt. Dat wordt hier op GoT eigenlijk wel van je verwacht. Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) en de tekst bovenaan in [New Topic] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
sorry, ben een beetje een leek ;)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft geen leek te zijn om te kunnen lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
nog un vraagje....

wat bezielt corsair om 500Mhz repen dan goedkoper aan te bieden dan de 400 variant ?? als je ze dus gwoon kan terugklokken (weet nonnie hoe :S) ik heb het over de TWINX lijn dus dat moet toch wel dik genoeg zijn om er fijntjes wat aan te sleutelen :P

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
BalusC schreef op 05 mei 2004 @ 21:55:
Je hoeft geen leek te zijn om te kunnen lezen ;)
ik kan zelfs zgrijfen :7

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:26
BalusC schreef op 05 mei 2004 @ 21:48:
Als je bijvoorbeeld PC2700 naast een Barton@400 draait, dan heb je een tekort aan geheugenbandbreedte. En dat kun je wel merken. Het beste is dan om 'netjes' PC3200 naast een Barton@400 te zetten :)
Hij wil dus een A64 systeem halen O-)

Edit: Zit dus nu een (meestal interessante info hebbend) modje te corrigeren, of moet ik zeggen schoppen?? :+

[ Voor 18% gewijzigd door Miglow op 05-05-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
500MHz of 400MHz repen zegt iets over de snelheid waaorp ze gegarandeerd goed werken; koop je een Ferrari, staat erbij dat 'ie b.v. > 250km/h gaat, maar je gebruikt 't maar tot 120km/h.
Hetzelfde is het met geheugen; stel je geheugen kan officieel 400MHz draaien (PC3200), maar je hebt een 333MHz FSB processor. Het geheugen draait dan, als je synchroon draait (dat is aangeraden), maar op 333MHz. Dat gaat ook prima.

Waarom de een goedkoper is dan de ander kan te maken hebben met vraag&aanbod, maar vaak is het 'tragere' geheugen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Badderbeest schreef op 05 mei 2004 @ 21:57:
nog un vraagje....

wat bezielt corsair om 500Mhz repen dan goedkoper aan te bieden dan de 400 variant ?? als je ze dus gwoon kan terugklokken (weet nonnie hoe :S) ik heb het over de TWINX lijn dus dat moet toch wel dik genoeg zijn om er fijntjes wat aan te sleutelen :P
Wellicht zat je bij DDR400 naar de LL (Low Latency) variant te kijken? Deze zijn inderdaad duurder (maar die kun je ook makkelijk overclocken naar DDR500, zij het met wat lossere timings).
Miglow schreef op 05 mei 2004 @ 22:03:
Hij wil dus een A64 systeem halen O-)
bijvoorbeeld dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
Wellicht zat je bij DDR400 naar de LL (Low Latency) variant te kijken? Deze zijn inderdaad duurder (maar die kun je ook makkelijk overclocken naar DDR500, zij het met wat lossere timings).

-------------------------------------------------------------------

mnee, zelfde slag (volgens mij) scheel liefst 20 euro :P

http://silverapp1.mycom.n...=BAS&productGroupCode=MEM

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste 500mhz repen lopen op een zeer hoge latency... meestal 3-4-4.
Dit is zeer traag en is goedkoper te produceren...

Dus gaan voor snel 400mhz geheugen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:59
Idd die PC4000 reepjes draaien op hele hoge timings en dat wil je niet hebben, als je een AMD cpu hebt. Dus je kunt beter gewoon kijken naar PC3200 reepjes die op normale timings draaien.

Hoe oud is je geheugen eigenlijk?
Want de reepjes die tegenwoordig worden gemaakt, zijn allemaal PC3200 reepjes en als mensen dan PC2700/PC2100 reepjes willen, dan worden de slechtste reepjes er uit gezocht en die ondergeklokt en bestempelt als PC2700/PC2100. Dus je zou kunnen proberen om alleen je geheugen over te klokken.
Als je een unlocked barton of thoroughbred hebt, dan zou je kunnen proberen om 200mhz FSB te draaien en een lagere MultiPlier als je moederbord dit aan kan.

Verder wat is bij jou "binnenkort"? (sommige mensen roepen al binnenkort als het pas over een jaar is) De geheugenprijzen zijn de laatste tijd weer aan het stijgen, zoals altijd in de lente/zomer. Als je nu na de zomer pas een A64 gaat kopen, dan is het geheugen waarschijnlijk weer goedkoper, heb je wat langer kunnen sparen en kun je misschien wel PC3200 geheugen betalen.

Als het mijn spul en mijn geld was dan zou ik denk ik gewoon die A64 kopen en kijken of dat het geheugen op 400mhz wil draaien, en anders gewoon op 333mhz laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Topicstarter
binnenkort is bij mij volgende week ofzo :P ik moet alleen ff kijken hoe ik mijn zuur verdiende geld het beste kan gaan besteden.
Ik baal er dan ook van dat ik geen mooie reviews heb kunnen vinden tussen de nieuwe versies van het amd64 mobo van MSI en ASUS

ik neig nu naar ASUS vanwege de wat grotere mogelijkheden alhoewel de MSI is sneller.... tenminste.... bij de K8V en de FSR (MSI) maar de K8V-SE en de FIS2R zijn nergens te bekennen :'(

ook twijfel ik tussen de 3000+ (209,00) en de 3200+ (273,00) een redelijk prijsverschil maar wel 512 kb meer cache :S waardoor de 3200 beter geschikt is om eventueel wat over te klokken om een volwaardige 3400 te krijgen....

qua videoplank ben ik er al uit denk ik de Sapphire radeon 9800pro 128 MB (193,00)

mijn huidige geheugen is (256 1,5 jaar oud en 512 MB 0,5 jaar oud)

waarom is het zo lastig om geld uit te geven aan dit soort spullen :S

De enige echte

Pagina: 1