Toon posts:

Home Theather: welke speakers belangrijkst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig om zelf een beetje leuke setup te krijgen.
Heb inmiddels een mooie versterker en front speakrs (KEF Q5).

Omdat ik al weer wat geld bij elkaar heb, wil ik nu of een andere centerspeaker (KEF q6c) of twee rear-speakrs (KEF Q1) kopen.

Wat ik wilde weten is: welke is in jullie ogen het belangrijkste voor een goed geluid? (de center en rears die ik nu gebruik komen van een sony midi-set, en zijn eerlijk gezegd bagger)

Verwijderd

ik zelf zou voor een goede center gaan omdat daar toch wel de conversaties uit komen en in genoeg films de achterkanalen stukken minder worden gebruikt.. ik zou dus gewoon gaan voor een goede center :D!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, zit op dit moment ook met bagger center en rear speakers. Gelukkig maken de diy fronts + sub dat ruim goed :) . Ik zou zeggen dat voor HT de center belangrijker is dan de rears aangezien deze spraak moet weergeven en dus het beste bij de fronts moet passen. Ik denk dat ik zelf ook eerst een center ga maken, en daarna pas twee rears.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 05-05-2004 18:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• boss1
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07-2023
ik heb de pascale speakers van sony
wel aan de duure kant maar een geluid vooral de sub is heel goed (8>

Verwijderd

Topicstarter
boss1 schreef op 05 mei 2004 @ 18:57:
ik heb de pascale speakers van sony
wel aan de duure kant maar een geluid vooral de sub is heel goed (8>
Zijn leuke speakers, maar ik houd meer van speakers met wat volume (fysiek volume, met flinke klankkast dus niet dB's)

Ik heb trouwens (nog) geen sub.. :'(

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik vind een Sub en een Centre een van de belangrijkste speakers... in een HT.. de rest is vaak voor bijgeluiden..fronts kan je een stapje minder kwaliteit nemen, de rears het minste.. in mijn mening

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gitaarwerk schreef op 05 mei 2004 @ 19:04:
ik vind een Sub en een Centre een van de belangrijkste speakers... in een HT.. de rest is vaak voor bijgeluiden..fronts kan je een stapje minder kwaliteit nemen, de rears het minste.. in mijn mening
Sub is toch ook voor bijgeluiden :X . Fronts en Center zijn het belangrijkste naar mijn mening. Ze moeten dan ook netjes op elkaar matchen en het liefste de zelfde componenten hebben. In een ideale setup zijn alle speakers natuurlijk even belangrijk, maar meestal wil het budget daar niet aan ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

waarom zelfde componenten??vind ik vaak juist niet..

Sub voor bijgeluiden? tja... maar ik vind het toch heel wat missen als ik heir op mijn stereo (zijn best flinke zuilen) een film kijk..mis ik gewoon vaak de overweldigende bassen die je toch wel een beetje moet voelen.. dat is naar mijn mening de grootste ervaring van een home theatre...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gitaarwerk schreef op 05 mei 2004 @ 19:34:
waarom zelfde componenten??vind ik vaak juist niet..

Sub voor bijgeluiden? tja... maar ik vind het toch heel wat missen als ik heir op mijn stereo (zijn best flinke zuilen) een film kijk..mis ik gewoon vaak de overweldigende bassen die je toch wel een beetje moet voelen.. dat is naar mijn mening de grootste ervaring van een home theatre...
Tuurlijk de zelfde componenten. Als een auto van links naar rechts gaat dan wil je de zelfde klankkleur hebben, en niet opeens een heel ander geluid uit je center (zoals ik nu dus heb :( )

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

compnenten denk ik aan apparatuur :D
verder als je een goed gehoor heb, kan je prima matchen hoor ;) kost alleen wel veel tijd..
ik neem aan dat je L/R altijd hetzelfe houdt.. center en sub hoeven niet per se..
ik ga echt geen pioneer versterker kopen, met een pioneer dvd speler.. ik zou zelf eerder kiezen voor yamaha versterker en pioneer dvd speler..dat doeld e ik meer op :P

Verwijderd

ik denk dat je dit niet zomaar kunt stellen. Mijn inziens zijn alle speakers even belangrijk, omdat een goede match (en dit betekent niet dat het duur moet zijn) zorgt voor een groot geluidsveld, ipv geluid uit vijf plekken. Je vraagt je bij stereo toch ook niet afwelke van de twee speakers het belangrijkst is?

Verwijderd

Ik zou in de winkel een mooi dealtje sluiten zodat je voor èn achterspeakers nieuw kan aanschaffen, zul je nergens spijt van krijgen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik vind dat je voor de rears best andere componenten kunt gebruiken, hele lage en hele hoge tonen zitten er meestal toch niet in die kanalen, een breedbandluidspreker is dan vaak een betaalbare optie. Voor de center is vooral het middengebied belangrijk, dus óf crossen buiten het middengebied (ca 1khz-5khz) of je filter heel goed berekenen en dan niet alleen rekening houden met SPL maar ook met de fase.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zat zelf te denken ooit eens een HT te maken.. met jordan breedbanders.. en in de center alleen een tweeter erbij.. en waarshcijnlijk een peerles sub met een slave unit

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Gitaarwerk schreef op 05 mei 2004 @ 19:52:
ik ga echt geen pioneer versterker kopen, met een pioneer dvd speler.. ik zou zelf eerder kiezen voor yamaha versterker en pioneer dvd speler..dat doeld e ik meer op :P
Pioneer zit qua HT op hetzelfde niveau als Marantz, Yamaha, Denon enz.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

het is even om een voorbeeldje te noemen ;) (had ik er ff bij moeten zetten)

Verwijderd

Ik vind een sub misschien wel belangrijker dan de center. Als ik zou kunnen kiezen of geen center of geen sub zou ik het wel weten. Het beste is toch om de 3 voorste speakers hetzelfde te houden. Beetje lastig vaak maar het is echt het beste, zeker als je er ook meerkanaals door wilt laten spelen. Als je speakers maakt voor HT zou ik grote conusoppervlakte kiezen voor de middentoners. 6,5" bijvoorbeeld. Als er geweerschoten klinken of explosies klinken klinkt dat toch net ff lekkerder. Mijn Jamo center deelt echt af en toe klappen uit in je keel terwijl de 5,25"ers van m'n elipsons dat veel minder kunnen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 19:26 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ja. .maar de jamo concert die jij hebt is tooch wel ff behoorlijk mooi :) (een van de weinige speakers van jamo die goed zijn)

ach.. tegen de tijd dat ik aan ben gekomen bij HT is het wel een paar jaar verder denk ik.. nu toe kijk ik gewoon bij vrienden films of in de bios.. mijn vrienden hebben een jbl setje staan met sony receiver..af en toe wat te druk klinkend..maar verder stoor ik me nergens aan..heerlijk :)

haha.. verder vind ik de sub ook wel heel belangrijk..had et niet gezegd..omdat ik misschien wat raar aangekeken kon worden :P maar center is heel belangrijk voor stemmen enzo.. misschien maak ik mijn CM set ooit wel af.. rears en center.. en dan nog eens een andere sub..evt zelfbouw... een centertje is wel te betalen denk ik.. rears kan wel met wat oude tonsils van me bouwen .. luistert wat minder nauw..

back on topic.. *foi gitaarwerk*

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Gitaarwerk schreef op 07 mei 2004 @ 00:00:
ja. .maar de jamo concert die jij hebt is tooch wel ff behoorlijk mooi :) (een van de weinige speakers van jamo die goed zijn)

ach.. tegen de tijd dat ik aan ben gekomen bij HT is het wel een paar jaar verder denk ik.. nu toe kijk ik gewoon bij vrienden films of in de bios.. mijn vrienden hebben een jbl setje staan met sony receiver..af en toe wat te druk klinkend..maar verder stoor ik me nergens aan..heerlijk :)

haha.. verder vind ik de sub ook wel heel belangrijk..had et niet gezegd..omdat ik misschien wat raar aangekeken kon worden :P maar center is heel belangrijk voor stemmen enzo.. misschien maak ik mijn CM set ooit wel af.. rears en center.. en dan nog eens een andere sub..evt zelfbouw... een centertje is wel te betalen denk ik.. rears kan wel met wat oude tonsils van me bouwen .. luistert wat minder nauw..

back on topic.. *foi gitaarwerk*
Laatst bij een luistersessie bij iemand thuis ook een semi-HT setje gezien. CM's achter CMC, Rel Quake, Totem Mani-2's voor. Niet gehorod, maar het stond wel erg indrukwekkend :) . Die CM's zijn mooie dingen om te zien. Verder gen nuttige informatie ofzo :P .

Die Mani-2's hebben vrijwel geen sub nodig, die dingen gaan vies laag. Bij muziek gebruikt ie hem ook niet, daar is de sub ook niet goed genoeg voor. Bij film voegt ie hoogstwaarschijnlijk nog wel wat toe :) .

Music Addicted

Pagina: 1